
"Καρένινα”
Η Ιώ Βουλγαράκη σκηνοθετεί και συνυπογράφει τη δραματουργία με τον Αργύρη Ξάφη στη σύγχρονη μεταφορά του μυθιστορήματος του Τολστόι, που εστιάζει στην Άννα και τον Λέβιν και αναδεικνύει την πάλη τους για προσωπική ελευθερία μέσα σε μια κοινωνία γεμάτη περιορισμούς και στερεότυπα. Πρωταγωνιστούν: Δέσποινα Κούρτη, Δημήτρης Γεωργιάδης, Αργύρης Ξάφης (Θησείον, από 15/11).

"Ο αόρατος επισκέπτης”
Η σκηνοθέτρια Σοφία Σπυράτου εντείνει το σασπένς και τις ανατροπές, αλλά διατηρεί τη δομή μυστηρίου στη διασκευή του θρίλερ του Οριόλ Πάουλο και οι ηθοποιοί Κάτια Δανδουλάκη, Χρήστος Πλαΐνης, Θανάσης Πατριαρχέας, Μελίνα Λεφαντζή, Ντίνος Σπυρόπουλος, Χλόη Μάντζαρη ζωντανεύουν την ιστορία ενός επιχειρηματία που κατηγορείται ότι δολοφόνησε την ερωμένη του και προσλαμβάνει μια δυναμική δικηγόρο για να τον αθωώσει ("Κάτια Δανδουλάκη", από 14/11).

"Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή”
Συνδυάζει χιούμορ, τρυφερότητα και κοινωνική κριτική η παράσταση που βασίζεται στο έργο της Σάρα Ρου, εξετάζοντας τις αντιφάσεις μεταξύ της επιστήμης, της κοινωνικής καταπίεσης και των ανθρώπινων επιθυμιών. Ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης σκηνοθετεί και παίζει μαζί με τους Γαλήνη Χατζηπασχάλη, Δημήτρη Σαμόλη, Κωνσταντίνα Κλαψιανού, Δημήτρη Δεγαΐτη, Ελευθερία Μπενοβία, Δανάη Ομορεγκιέ-Νεάνθη (Βρετάνια, από 15/11).

"Περιμένοντας τον Γκοντό”
Μια παράσταση ιδιαίτερης εικαστικότητας σκηνοθετεί ο Θωμάς Μοσχόπουλος και, τόσο με τη μινιμαλιστική σκηνογραφία του Βασίλη Παπατσαρούχα όσο και με τα προσωδιακά μουσικά στοιχεία από τον Κορνήλιο Σελαμσή, ενισχύει το φιλοσοφικό και υπαρξιακό βάθος του έργου του Σάμιουελ Μπέκετ. Παίζουν: Πάνος Παπαδόπουλος, Τάσος Ροδοβίτης, Γιάννης Σαμψαλάκης, Γιάννης Βαρβαρέσος, Πέτρος Δημοτάκης (Πόρτα, από 15/11).

"Φονικό στα σκοτεινά"
Στο έργο του Τόρμπεν Μπετς, που ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, σε σκηνοθεσία Αλέξιου Κοτσώρη και μετάφραση της Μαργαρίτας Δαλαμάγκα-Καλογήρου, οι χαρακτήρες αποκαλύπτουν σταδιακά τους περίπλοκους δεσμούς και τα μυστικά τους, δημιουργώντας μια ατμόσφαιρα έντασης και μυστηρίου. Παίζουν: Αλέξιος Κοτσώρης, Αθηνά Μαυρομάτη, Θέμις Γκέκου, Νίκος Παντελίδης, Γιάννης Ζερβός, Ειρήνη Δερµιτζάκη (Αγγέλων Βήμα, από 18/11).

"Μεμοράντουμ"
Η ιστορία ακολουθεί υπαλλήλους, οι οποίοι βυθίζονται σε έναν φαύλο κύκλο γραφειοκρατικών διαδικασιών, φέρνοντας στην επιφάνεια την κωμικοτραγική πλευρά του συστήματος και προκαλώντας πολλά ερωτήματα, στο πολιτικό και υπαρξιακό έργο του Βάτσλαβ Χάβελ, που σκηνοθετεί η Αικατερίνη Παπαγεωργίου. Παίζουν: Αλέξανδρος Βάρθης, Θανάσης Βλαβιανός, Τάσος Λέκκας, Ορέστης Χαλκιάς κ.ά. (Θέατρο "Μπέλλος", από 15/11).

"Η Ζωή και ο Θάνατος του Καραβέλα”
Ένας 60χρονος ερωτεύεται μια νεαρή στο μυθιστόρημα του Κωνσταντίνου Θεοτόκη. Παρόλο που διαδραματίζεται στην Κέρκυρα του 1910, η θεατρική μεταφορά από την ομάδα Αυτή κι Αυτοί αναδεικνύει τη διαχρονικότητα του έργου, σχολιάζοντας την κοινωνική και οικονομική διάσταση του έρωτα. Η σκηνοθεσία είναι του Αντρέα Ψύλλια και η δραματουργία του Σπύρου Αναστασίνη (Ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης", από 15/11).

"Gogol: Η αβάσταχτη ελαφρότητα μιας μύτης”
Κωμικές και γκροτέσκες φιγούρες του Γκόγκολ ζωντανεύουν μέσα από ένα συνδυασμό δραματικής και χιουμοριστικής αφήγησης. Η αλληγορία διαπνέει τη θεατρική σύνθεση του Νίκου Καμτσή βασισμένη σε κλασικά έργα του Ρώσου συγγραφέα. Παίζουν: Δημήτρης Φραγκιόγλου, Αντώνης Καλομοιράκης, Λαμπρινή Θάνου, Βίκη Αθανασίου, Μαρία Κοσμά. Το σκηνικό και τα κοστούμια είναι της Μίκας Πανάγου (Τόπος Αλλού, μεταφορά πρεμιέρας στις 22/11).

"Ομήρου Ιλιάς | Ραψωδία Γ’ - Τειχοσκοπία”
Οι Γεράσιμος Γεννατάς και Μαρία Φλωράτου ερμηνεύουν όλα τα πρόσωπα του τρίτου βιβλίου της "Ιλιάδας" του Ομήρου στην ιδιαίτερη θεατρική προσαρμογή που προτείνουν. Η αφήγηση εστιάζει στο σημείο όπου η ωραία Ελένη ανεβαίνει στα τείχη της Τροίας και παρακολουθεί από μακριά τη μάχη του Μενελάου και του Πάρη, που γίνεται για εκείνη (Θέατρο Noūs, από 16/11).

"Δράκουλας”
Η παράσταση, βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Μπραμ Στόουκερ σε θεατρική απόδοση των Θάνου Αγγέλη και Έλενας Αγγελοπούλου, προσφέρει μια σύγχρονη και σκοτεινή ματιά στην αιώνια μάχη των ανθρώπων με τους εσωτερικούς τους δαίμονες, καθώς ο Δράκουλας τους σαγηνεύει, τους μεταμορφώνει και τελικά τους καταστρέφει. Παίζουν Μαρκέλλα Αργυροπούλου, Γιάννης Δημητράκης, Βασίλης Κονταξής κ.ά. (Αλκμήνη, από 15/11).
Περισσότερες πληροφορίες
Περιμένοντας τον Γκοντό
Σε μια ιδιαίτερης εικαστικότητας παράσταση που αναδεικνύει την κωμικοτραγική πλευρά του ανεβαίνει το έργο-ορόσημο -ένα από τα πιο αντιπροσωπευτικά του θεάτρου του παραλόγου- για έναν «σωτήρα» που δεν έρχεται ποτέ και για την προσπάθεια του ανθρώπου να εξηγήσει την ίδια του την ύπαρξη. Η νέα αυτή ερμηνευτική προσέγγιση είναι ανοιχτή ακόμα και σε εφήβους. Η παράσταση, επιλέγοντας να ακολουθήσει πιστά τις σκηνικές οδηγίες του συγγραφέα και ερμηνεύοντάς το σαν μία παρτιτούρα ακριβείας, αναδεικνύει ότι το έργο παραμένει σύγχρονο όχι μόνο για τη φιλοσοφική του βαρύτητα, αλλά και για τον ιδιαίτερο τρόπο με τον οποίο ισορροπεί ανάμεσα στο τραγικό και το κωμικό, όντας ταυτόχρονα υπαρξιακά βαθύ και ανάλαφρα διασκεδαστικό.
Μεμοράντουμ
Μια πολιτική κωμωδία για την παράνοια της γραφειοκρατίας με φόντο το υπερρεαλιστικό –καφκικό– σύμπαν ενός δημόσιου οργανισμού. Πρωτοανέβηκε τη δεκαετία του ’70, οπότε και θεωρήθηκε σχόλιο κατά της Χούντας. Το έργο παρακολουθεί όλα όσα συμβαίνουν σε έναν δημόσιο οργανισμό όταν μια νέα, ακατάληπτη τεχνητή γλώσσα κάνει την εμφάνισή της. Η χρήση της επιβάλλεται από το «σύστημα» για την ανταλλαγή της υπηρεσιακής αλληλογραφίας και κάπως έτσι ξεκινά μια σειρά καταιγιστικών εξελίξεων που φωτίζουν το πώς η αδηφαγία, η αισχροκέρδεια και ο ωχαδερφισμός μετατρέπονται σε ύψιστες αξίες για τους εργαζομένους. Η παράσταση αναδεικνύει την πιο κωμική, γελοία αλλά και τρομακτική πλευρά του συστήματος μέσα από το ευφυές κοινωνικοπολιτικό έργο του Τσέχου θεατρικού συγγραφέα και πρωτεργάτη της πτώσης του κομμουνισμού, που μετά την αποχώρηση των Σοβιετικών από την Τσεχοσλοβακία διετέλεσε Πρόεδρος της Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης.
Ο αόρατος επισκέπτης
Ένας επιτυχημένος νεαρός επιχειρηματίας, ο Αντριάν Ντόρια, κατηγορείται για το φόνο της ερωμένης του, αφού η αστυνομία τον βρίσκει δίπλα στο νεκρό της σώμα μέσα στο κλειδωμένο δωμάτιο ενός ξενοδοχείου. Είναι παγιδευμένος σε μία δίνη από ανομολόγητους φόβους, παρορμητικές αποφάσεις, υποψίες, μυστικά και ψέματα. Μια δαιμόνια δικηγόρος καλείται να αποκαλύψει τι πραγματικά έχει συμβεί, έχει όμως μόνο δύο ώρες στη διάθεσή της για να το καταφέρει. Ο χρόνος μετράει αντίστροφα και η αλήθεια μπλέκεται με το ψέμα σε έναν σφιχτοδεμένο ιστό, στο έργο που αποτελεί θεατρική μεταφορά της ομώνυμης ταινίας του Ισπανού κινηματογραφιστή Οριόλ Πάουλο.
Gogol: Η αβάσταχτη ελαφρότητα μιας μύτης
Τρία από τα πιο χαρακτηριστικά έργα του Νικολάι Γκόγκολ, «Ο επιθεωρητής», «Η μύτη» και «Τα παντρολογήματα», συνθέτουν τον βασικό πυρήνα της παράστασης που αναδεικνύει την ανελέητη σατιρική γραφή του. Στο έργο, οι χαρακτήρες από τον «Επιθεωρητή» συναντούν απρόσμενα τον ήρωα από τη «Μύτη», δημιουργώντας απίθανες καταστάσεις που οδηγούν σε κωμικοτραγικές παρεξηγήσεις. Ταυτόχρονα, η ικανότητα της Φέκλα Ιβάνοβνα από τα «Παντρολογήματα» να κάνει προξενιά και να παντρεύει όποιον βρει μπροστά της μπλέκεται με την πανικόβλητη προσπάθεια των δημοσίων υπαλλήλων να κρύψουν την αλήθεια από τον υποτιθέμενο επιθεωρητή. Η σκηνική σύνθεση και η χιουμοριστική αλληλεπίδραση των χαρακτήρων φωτίζουν με ευφυία τα κοινωνικά και πολιτικά παράδοξα που σημάδευαν τη ρωσική κοινωνία του 19ου αιώνα και που με έναν εκπληκτικό τρόπο αντανακλώνται και στη σημερινή πραγματικότητα.
Ομήρου Ιλιάς | Ραψωδία Γ’ - Τειχοσκοπία
Ο πολυτάλαντος ερμηνευτής ενσαρκώνει όλα τα πρόσωπα της τρίτης ραψωδίας της «Ιλιάδας» σε μια σκηνική ανάγνωση που μάς ταξιδεύει στο παρελθόν της Τροίας. Εκεί όπου οι αντίπαλοι στρατοί είναι παραταγμένοι μπροστά στα τείχη, για να παρακολουθήσουν την μονομαχία, ανάμεσα στον Πάρη και τον Μενέλαο. Οι άντρες δίνουν όρκο πως η έκβαση της μάχης, ορίζει και την έκβαση της εκστρατείας. Ο νικητής θα κερδίσει τον πόλεμο και θα πάρει για λάφυρο την Ελένη. Ο Πάρης φαίνεται πως χάνει την μάχη, αλλά γλιτώνει τον θάνατο καθώς διασώζεται με μαγικό τρόπο από την θεά Αφροδίτη. Ο Μενέλαος μένει μόνος στο πεδίο της μάχης και ο πόλεμος συνεχίζεται...
Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή
Ο Δρ. Γκίβινγκς ανακαλύπτει -με αγνές προθέσεις- μια πρωτοπόρα συσκευή που προσφέρει ανακούφιση στην «υστερία» των γυναικών και ενίοτε και των αντρών ασθενών του, στη «σοβαρή κωμωδία για τη σεξουαλικότητα, την αγάπη και τον ηλεκτρισμό!» που διαδραματίζεται στη Βικτωριανή Νέα Υόρκη, όπου βασιλεύει η συντήρηση και ο πουριτανισμός. Ευαίσθητος στην επιστήμη του, αλλά αναίσθητος στο ανθρώπινο δράμα που τον περιβάλλει, ο γιατρός είναι σε θέση να διεγείρει τους ασθενείς του, αποτυγχάνει όμως να το κάνει για τη γυναίκα του. Στο σπίτι του, όπου στεγάζεται και το ιατρείο του, η νέα και πανέξυπνη σύζυγός του Κάθριν, απασχολημένη με θέματα που αφορούν τη νεογέννητη κόρη τους, προσπαθεί να καταλάβει τι ακριβώς συμβαίνει στο «διπλανό δωμάτιο». Η συγγραφέας παίρνει τα ιστορικά γεγονότα και τα πλέκει, με χιούμορ, ευφυΐα και τρυφερότητα, δημιουργώντας μια ιστορία αγάπης και κατανόησης.
Δράκουλας
Ο αιμοσταγής αντι-ήρωας του Μπραμ Στόκερ που έχει εμπνεύσει αμέτρητες κινηματογραφικές και θεατρικές μεταφορές, ανεβαίνει σε μια παράσταση που βασίζεται στο ομώνυμο εμβληματικό μυθιστόρημα του 1897. O Κόμης Δράκουλας, ένας αρχαίος βρικόλακας, προσπαθεί να μετακομίσει από την Τρανσυλβανία στην Αγγλία για να διαδώσει την κατάρα των Νοσφεράτου. Ο Δράκουλας, συμβολίζοντας το απόλυτο κακό, τον διάβολο, το σκοτάδι, προσπαθεί να βγει από τις σκιές απομυζώντας ζωή από τους ήρωες. Οι ήρωες του έργου-μποέμ της εποχής, παλεύουν ο καθένας με τον προσωπικό του δαίμονα· τον καλούν και αντιμετωπίζουν κυρίως τον εαυτό τους. Ο βρικόλακας μεταμορφώνεται σε αυτό που επιθυμούν. Αφού τους σαγηνεύει, στο τέλος τους καταστρέφει και τους αφανίζει, αφήνοντας τους κενούς και μεταμορφωμένους.
Η ζωή και ο θάνατος του Καραβέλα
Μετά το θάνατο της γυναίκας του, ο Θωμάς Καψάλης, γνωστός στην τοπική κοινωνία και ως “Καραβέλας”, προσδοκά μια νέα ζωή. Τυφλωμένος από τη ματαιοδοξία του και τον έρωτά του για μια νεότερη γυναίκα, οδηγείται στην απόλυτη ηθική και κοινωνική κατάπτωση βιώνοντας τον απόλυτο εξευτελισμό της ανθρώπινης υπόστασής του. Με τόλμη, διάθεση για πειραματισμό και με οδηγό τα σώματα, τις φωνές και τη ζωντανή μουσική, η παράσταση βουτάει στον κόσμο ενός από τους σημαντικότερους Έλληνες πεζογράφους και πρωτοπόρου του κοινωνικού ρεαλισμού στην ελληνική λογοτεχνία, Κωνσταντίνου Θεοτόκη. Όπως και άλλα έργα του, έτσι και η “Ζωή και ο θάνατος του Καραβέλα” αποτυπώνει την αγωνία και τη μάχη των απλών ανθρώπων ενάντια σε κοινωνικές αδικίες, στη φτώχεια και στις ταξικές διαφορές.
Φονικό στα σκοτεινά
Τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται στο σύγχρονο βρετανικό έργο όπου ένας διάσημος τραγουδιστής που κάποτε έκανε μεγάλη διεθνή επιτυχία ως frontman ενός pop group, η πρώην γυναίκα του, ο εκκολαπτόμενος μουσικός γιος του, ο ταλαντούχος αλλά χαμηλών τόνων αδελφός του και η νεότατη και ωραία τωρινή σύντροφός του φιλοξενούνται σε μια απομονωμένη αγροικία της Αγγλίας έπειτα από ένα τροχαίο ατύχημα την Παραμονή Πρωτοχρονιάς. Από τη στιγμή που φτάνουν, μια σειρά περίεργων γεγονότων τούς αναστατώνει. Τα φώτα σβήνουν, η ένταση ανεβαίνει και κρυμμένα μυστικά έρχονται στο φως.
Καρένινα
Σε μια τολμηρή μεταγραφή για τρεις ηθοποιούς που το φέρνει στο σήμερα, ανεβαίνει το εμβληματικό μυθιστόρημα του Τολστόι «Άννα Καρένινα», για τη διεκδίκηση της προσωπικής ελευθερίας κόντρα στις κοινωνικές συμβάσεις. Μία γυναίκα κι ένας άνδρας, η Άννα και ο Λέβιν, σε δύο παράλληλες ιστορίες αναζητούν το νόημα της ύπαρξής τους διεκδικώντας με τον δικό τους τρόπο την προσωπική ελευθερία μέσα σε μια ασφυκτικά συμβατική κοινωνία που κατηγοριοποιεί στερεοτυπικά τους ανθρώπους και καταλήγει να συνθλίβει τη φύση τους. Η πορεία του αγώνα τους και τελικά η μοίρα τους θα είναι εντελώς διαφορετικές.