Ο "Κοριολανός" του Σαίξπηρ και η φύση της εξουσίας στο Ρεκτιφιέ

Η ομάδα θεάτρου Σιμουλτανέ ανεβάζει το σαιξπηρικό έργο, που είναι πολύ περισσότερο από ένα πολιτικό δράμα, μια τραγωδία για την αλαζονεία.

Κοριολανός Ρεκτιφιέ Ίων Ευθυμίου©

Η ομάδα θεάτρου Σιμουλτανέ ανεβάζει φέτος το έργο του Ουίλιαμ Σαίξπηρ, "Κοριολανός", στο Ρεκτιφιέ - Κέντρο Έρευνας Μεικτών Παραστατικών Τεχνών, από τις 13 Νοεμβρίου και για δέκα παραστάσεις, σε σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Σωτηριάδη.

Λίγα λόγια για το έργο

Ο "Κοριολανός" είναι ένα κείμενο που δεν ταξινομείται εύκολα, όπως και ο ίδιος ο Κάιος Μάρκιος Κοριολανός. Δεν μιλάμε για ένα πολιτικό έργο αλλά για μία τραγωδία της αλαζονείας, όχι μόνο του βασικού χαρακτήρα αλλά και όλων των ρόλων που τον πλαισιώνουν. Μία τελετουργία ηρωοποίησης, καθαίρεσης, εξευμενισμού και θανάτου. 

Στο κείμενο του Σαίξπηρ, παρακολουθούμε ολόκληρη τη Ρώμη να δεσπόζει φαινομενικά άτρωτη χάρη σ’ έναν άνδρα που είναι "μάστιγα για τους εχθρούς και μαστίγιο για τον λαό". Η πραγματική του χρησιμότητα φαίνεται μέσα στα πεδία της μάχης. Έξω απ’ τις ματωμένες συρράξεις όμως, ο σκύλος του πολέμου έρχεται συχνά σε ρήξη με τον "πεινασμένο" λαό. Ο πραγματικός εχθρός του Κοριολανού είναι το πλήθος, είτε αυτό είναι το πλήθος των πληβείων της Ρώμης που σαν φαντάσματα περιφέρονται πεινασμένοι κι οδηγούμενοι από τα ένστικτα και τις ανάγκες τους για τροφή και τελικά καταφέρνουν να τον εξορίσουν απ’ την πόλη, είτε είναι το πλήθος της στρατιάς των Βόλσκων που ηγείται ο Τούλος Αουφίδιος - ο μόνος άνδρας που μπορεί να ανταγωνιστεί τον Koριολανό στα πεδία της μάχης.

Κοριολανός Ρεκτιφιέ
Ίων Ευθυμίου©

Μέσα απ’ αυτή τη δυναμική του κειμένου γίνεται ξεκάθαρο το σχήμα των πολλών εναντίον του ενός. Χωρίς σαφή μομφή προς τον λαό ή τον Κοριολανό, το έργο παρουσιάζει την εξάρτηση μίας πόλης για την επιβίωσή της από έναν άνδρα που καλά-καλά δεν την καταλαβαίνει. Με τα εργαλεία του κειμένου η ομάδα χτίζει ένα γκροτέσκο τοπίο. 

Ένας κύκλος αίματος τροφοδοτεί μία ολόκληρη πόλη. Μία πόλη που, ως σώμα,  έχει την ανάγκη του ξένου αίματος για να ζήσει. Ο Κοριολανός παρουσιάζεται ως ασταμάτητη μηχανή πολέμου, ως πάροχος του αίματος, μέσα από μία δοξαστική τελετουργία που δύσκολα διακρίνεται η διαφορά μεταξύ δοξολογίας και κανιβαλισμού. Η μηχανή πολέμου έχει μάθει να κόβει και να καταστρέφει αλλά ποτέ να κολακεύει και να βάζει φρένο. Το τέλος είναι προδιαγεγραμμένο. Σαν μία τελετή που έχει ξεκινήσει και εμείς παρακολουθούμε τη διαδικασία. Η ιστορία είτε θα επαληθεύσει είτε θα γελοιοποιήσει τον Κοριολανό.

Κοριολανός Ρεκτιφιέ
Ίων Ευθυμίου©

Το σκηνοθετικό σημείωμα

"Ο "Κοριολανός" του Σαίξπηρ, έπεσε στα χέρια μου λίγο καιρό μετά το Λύκειο. Ήταν η εποχή ακριβώς μετά την οικονομική κρίση. Παρατηρούσα ανθρώπους να παίρνουν μεριές, να πρέπει να διαλέξουν στρατόπεδα. Υπήρχε μία τεταμένη ατμόσφαιρα, που γέννησε πολλές νέες παθογένειες. Εκείνη την περίοδο, το πολιτικό σχόλιο του "Κοριολανού” και η πραγματικότητα έξω από το παράθυρό μου, με έφεραν αντιμέτωπο με πολλά ερωτήματα σχετικά με τη δύναμη τόσο του λαού, όσο και των "αρχόντων". Τι λαός είμαστε; Tι εξουσία θέλουμε; O Σαίξπηρ, πολύ έξυπνα, δεν παίρνει ποτέ μία πλευρά, δεν λοιδορεί ούτε τον λαό για τα λάθη του ούτε και τον Κοριολανό, αντ’ αυτού επιβεβαιώνει ή γελοιοποιεί τις αποφάσεις τους. 
Όσο περνούσαν τα χρόνια, το κείμενο έγινε στο κεφάλι μου κάτι άλλο, πέρασε πολλές "αναγνώσεις" μέχρι που έφτασε σε μία μορφή που πλησιάζει ξεκάθαρα την αρχαία τραγωδία. Ο "Κοριολανός", με αφορμή την πολιτική και τον πόλεμο, είναι μία τραγωδία της αλαζονείας. Ο Κάιος Μάρκιος, μετέπειτα Κοριολανός, είναι ένα όπλο, έχει απ’ την παιδική του ηλικία εκπαιδευτεί για να πολεμάει, είναι το μαντρόσκυλο που πρώτο ρίχνεται στη μάχη, είναι σημαδεμένος με 24 πληγές -κάποιες ίσως να είναι τόσο εμφανείς που είναι δύσκολο να τον κοιτάς. Η αντρειοσύνη του τον κάνει "όμορφο". Είναι εριστικός απέναντι στον λαό αλλά και σε όσους τον αμφισβητούν. Κι όμως είναι η καλύτερη και μόνη ελπίδα της Ρώμης για να ζει με ασφάλεια. Είναι σαν ένας ασεβής προς το ποίμνιο Άγιος. Για μένα η παράσταση αυτή είναι ένα δυνατό όνειρο. Ένα μεγάλο στοίχημα για την ομάδα και φυσικά ένα μεγάλο στοίχημα για μένα προσωπικά που αγαπώ τόσο αυτή την ιστορία".

Παίζουν οι ηθοποιοί: Ορφέας Ιωάννης Γκουγκουλής, Ειρήνη Θεοδωράκη, Ανδρέας Σταυρακάκης, Κωνσταντίνος Σωτηριάδης, Νεφέλη Κράλλη.

Λίγα λόγια για την ομάδα θεάτρου Σιμουλτανέ

Η Ομάδα θεάτρου Σιμουλτανέ δημιουργήθηκε το 2022, μέσα από την κοινή ανάγκη και την επιθυμία τριών, νέων καλλιτεχνών: του Κωνσταντίνου Σωτηριάδη, της Νεφέλης Κράλλη και της Κωνσταντίνας Ράικου να διηγηθούν ιστορίες και μύθους, εκφράζοντας με αυτόν τον τρόπο τις ανησυχίες τους, τους προβληματισμούς τους και την οπτική τους πάνω στην τέχνη. Στόχος της ομάδας είναι μέσα από το σώμα, τη φωνή και τη φόρμα να παρουσιαστούν επί σκηνής νέες μορφές έκφρασης και νέοι δίαυλοι επικοινωνίας. Μετά το έργο "Τι θα έλεγε ο Φιλοκτήτης", που παρουσιάστηκε για δύο συνεχόμενες χρονιές, η ομάδα ανοίγει τα φτερά της και αποφασίζει να πειραματιστεί με το εμβληματικό σαιξπηρικό κείμενο "Κοριολανός". 

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Κοριολανός

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 80 '

Ο Κοριολανός παρουσιάζεται ως ασταμάτητη μηχανή πολέμου, ως πάροχος του αίματος, μέσα από μια δοξαστική τελετουργία στην οποία η διαφορά μεταξύ δοξολογίας και κανιβαλισμού είναι δυσδιάκριτη. Στο κείμενο του Σαίξπηρ, παρακολουθούμε ολόκληρη τη Ρώμη να δεσπόζει φαινομενικά άτρωτη χάρη σ’ έναν άνδρα που είναι «μάστιγα για τους εχθρούς και μαστίγιο για τον λαό». Η πραγματική του χρησιμότητα φαίνεται μέσα στα πεδία της μάχης. Έξω απ’ τις ματωμένες συρράξεις όμως, ο σκύλος του πολέμου έρχεται συχνά σε ρήξη με τον «πεινασμένο» λαό. Ο πραγματικός εχθρός του Κοριολανού είναι το πλήθος. Είτε αυτό είναι το πλήθος των πληβείων της Ρώμης που σαν φαντάσματα περιφέρονται πεινασμένοι κι οδηγούμενοι από τα ένστικτα και τις ανάγκες τους για τροφή και τελικά καταφέρνουν να τον εξορίσουν απ’ την πόλη, είτε είναι το πλήθος της στρατιάς των Βόλσκων που ηγείται ο Τούλος Αουφίδιος - ο μόνος άνδρας που μπορεί να ανταγωνιστεί τον Koριολανό στα πεδία της μάχης.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Backstage στη θεατρική "Τελευταία Έξοδο – Ρίτα Χέιγουορθ" του Στίβεν Κινγκ

Συναντήσαμε τους σκηνοθέτες Ορέστη και Δημήτρη Σταυρόπουλο και τους πρωταγωνιστές της πρώτης ελληνικής θεατρικής μεταφοράς του "The Shawshank Redemption", Νίκο Ψαρρά και Δημήτρη Παπανικολάου, στο θέατρο Άνεσις.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
11/10/2025

Για την Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους το γήρας είναι θέμα απόφασης

Στο "Πριν ανοίξουμε φτερά", η ζωή, η απώλεια και οι οικογενειακοί δεσμοί ζωντανεύουν στη σκηνή. Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους μιλά για τα δικά της φτερά, τη συνεργασία με Δημήτρη Καταλειφό και Γιάννη Μπέζο, την τηλεοπτική της παρουσία και για το συναίσθημα που θα… μαγείρευε, αν μπορούσε.

Σε αυτή την "Κουζίνα" ετοιμάζεται μια από τις hot παραστάσεις της σεζόν

Όλα περνούν από το στομάχι- και η ζωή δεν διαφέρει. Στην "Κουζίνα" του Άρνολντ Γουέσκερ, ο Γιώργος Κουτλής με πρωταγωνιστή τον Μιχάλη Σαράντη στήνει ένα εκρηκτικό, μουσικό θέατρο για τον άνθρωπο που βράζει μέσα στον σύγχρονο κόσμο.

Η "Κόμισσα της φάμπρικας" με τη Ματσούκα και τον Πυρπασόπουλο – Νέες εντυπωσιακές φωτογραφίες από την παράσταση

Η "Κόμισσα της φάμπρικας" έρχεται να βάλει τάξη, αναστάτωση και… έρωτα στο Embassy Theater με πρωταγωνιστές τους Δήμητρα Ματσούκα, Γιώργο Πυρπασόπουλο, Σάρα Γανωτή, Αντιγόνη Δρακουλάκη και οχτώ ακόμα ηθοποιούς, σε σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή.

Ο Άρης Λάσκος για τη "Χαμένη άνοιξη": "Ας αναλάβουμε δράση. Να μην χαθεί άλλη Άνοιξη"

Πρωταγωνιστεί μαζί με έναν εξαιρετικό θίασο και διασκευάζει πρώτη φορά για το θέατρο τη το πολιτικό και υπαρξιακό μυθιστόρημα του Στρατή Τσίρκα "Χαμένη Άνοιξη". Μια συζήτηση με τον Άρη Λάσκο για την παράσταση στο θέατρο Πορεία.

"Genica: ο πίδακας του αίματος μου"-Ο έρωτας του Αρτό που γεννά θέατρο

Η Ιόλη Ανδρεάδη και ο Άρης Ασπρούλης, μέσα από μια δεκαετία έρευνας πάνω στον Αντονέν Αρτό παρουσιάζουν το νέο τους έργο "Genica: ο πίδακας του αίματος μου" με πρωταγωνιστές τους Gene Gillette, Γεράσιμο Γεννατά και Βανέσα Αδαμοπούλου.

Murmuration στο Ηρώδειο: είδαμε τα σώματα να γίνονται ποίηση

Πενήντα σώματα, ένα συγχρονισμός, αέρας γεμάτος κίνηση. Το Murmuration ταξίδεψε χτες το βράδυ το Ηρώδειο σ' έναν ονειρικό κόσμο ακρίβειας, φωτός και μαγείας.