Παναγιώτης Μπουγιούρης: " Όταν συναντάς ένα τόσο σπουδαίο έργο σαν τον "Θείο Βάνια", συναντιέσαι με τον Θεό"

Ο Παναγιώτης Μπουγιούρης, ο Αστρόφ στον τσεχοφικό “Θείο Βάνια” του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, μας μιλά για το έργο και τη συνάντηση του με τον σκηνοθέτη και πρωταγωνιστή Δημήτρη Καταλειφό.

Θείος Βάνιας 2024-25 ©Patroklos_Skafidas ©Patroklos_Skafidas

Τι είναι αυτό που μας τραβάει εδώ και περισσότερο από έναν αιώνα προς το φως ή το σκοτάδι που αποπνέουν οι διαχρονικοί χαρακτήρες του "Θείου Βάνια”; 
Ένα έργο τέχνης μπορείς να το προσεγγίσεις είτε φιλοσοφικά, είτε συναισθηματικά και συνήθως τα έργα που έχουν την μεγαλύτερη επίδραση πάνω μας, καταφέρνουν να υπηρετούν και τους δύο σκοπούς, είτε είναι "Ο πόλεμος των άστρων", είτε είναι "Ο Θείος Βάνιας". Όταν συναντάς ένα τέτοιο σπουδαίο έργο, η ψυχή σου αγγίζει την κβαντικότητα. Δεν ξέρεις αν το συναίσθημα οδηγεί τη σκέψη ή η σκέψη το συναίσθημα! Είναι σαν τη δυϊκότητα του φωτός, που άλλοτε συμπεριφέρεται σαν κύμα και άλλοτε ως ύλη αποτελούμενη από σωματίδια. Κάπου εκεί συναντιέσαι με τον Θεό, το Θείο και τον "Θείο Βάνια".
 

"Ο Θείος Βάνιας” είναι σε ένα υπαρξιακό αδιέξοδο;
Η ζωή η ίδια είναι ένα αδιέξοδο, ένα παράλογο, όμως τόσο γλυκό μέσα στον παραλογισμό του. Ξέρετε το Δημοτικό θέατρο του Πειραιά χτίστηκε περίπου την ίδια εποχή που γράφτηκε ο "Θείος Βάνιας" και τώρα ο "Θείος Βάνιας" βρίσκει καταφύγιο εδώ, ενώ η παλιά του γειτονιά, το Κούρσκ και το Χάρκοβο, βομβαρδίζονται.

Θείος Βάνια 2024-25 ©Patroklos_Skafidas
©Patroklos_Skafidas

 

Ο ιδεαλιστής γιατρός Μιχαήλ Αστρόφ που ερμηνεύετε είναι το alter ego του Τσέχοφ; Μιλήστε μας για εκείνον.
Ναι, έτσι πιστεύω και εγώ. Η αγάπη του γιατρού Αστρόφ  για τα δάση και τη φύση, είναι όπως η αγάπη του γιατρού Τσέχωφ για το θέατρο. Άλλη μια παράξενη δυϊκότητα. Ο Αστρόφ θα μπορούσε να είναι και το κεντρικό πρόσωπο στο "Walden” του Χένρυ Ντέιβιντ Θορώ, που γράφτηκε μερικά χρόνια πρωτύτερα και σίγουρα πρέπει να γνώριζε ο Τσέχoφ. Αλλά πέραν αυτού όσο διαβάζω και λέω τα λόγια του Αστρόφ, τόσο αισθάνομαι ότι ο Τσέχοφ, μιλάει για τον εαυτό του. Όπως άλλη μια μικρή μου ανακάλυψη είναι ότι ο καθηγητής Σερεμπριάκωφ βασίζεται πάνω στον ζωγράφο Αϊβαζόφσκι, που αναφέρει ο Τσέχοφ μέσα στο έργο και ο οποίος είχε και πολύ έντονους δεσμούς με την Ελλάδα και τον Πόντο.

Ο Άντον Τσέχοφ μέσα από το έργο του απεικονίζει τη διαρκή φθορά της καθημερινής ζωής στη Ρωσία του 20ού αιώνα. Δίνει όμως μια νότα ελπίδας για το μέλλον;
Χα! Το αστείο είναι ότι αναφέρεται και στον 21ο αιώνα! Νομίζω ότι αφήνει όλα τα ενδεχόμενα ανοιχτά, να διαλέξεις. 

Αλήθεια τι απομένει όταν πεθαίνουν οι ψευδαισθήσεις;
Ποιος ξέρει; Μπορεί τα πάντα να είναι ένα όνειρο, μια αντανάκλαση στο σπήλαιο του Πλάτωνα ή η προσπάθεια να διαμορφώσει κανείς τη ζωή του χωρίς να παρασυρθεί από ένα υποτιθέμενο πεπρωμένο. Η ζωή είναι όνειρο, όπως λέει ο Καλδερόν δε λα Μπάρκα.

Θείος Βάνιας Δημήτρης Καταλειφός

Η παράστασης που σκηνοθέτησε ο Δημήτρης Καταλειφός στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά είναι μία ατμοσφαιρική εικονογραφία του τσεχοφικού δράματος; Φλερτάρει με την μοντερνικότητα;
Ο μοντερνισμός στο θέατρο για μένα είναι μια παρεξηγημένη έως και παρεξηγήσιμη έννοια, γι’ αυτό αναγκαστήκαμε να ορίσουμε και την έννοια του μεταμοντέρνου. Πάντως για να μη σας μπερδεύω, θα έλεγα ότι η παράστασή μας, και φυσικά αυτή είναι και η πρόταση του Δημήτρη Καταλειφού, είναι ένα κολάζ στοιχείων, σύγχρονων και παλαιότερων που σαν σκοπό έχουν όχι να αποδομήσουν τον Τσέχωφ αλλά να τον συνδέσουν με το "τώρα" με το παρόν!

Ο Δημήτρης Καταλειφός κρατά τον ομώνυμο ρόλο στην παράσταση  και είναι από τους πιο σημαντικούς και αγαπητούς ηθοποιούς του ελληνικού θεάτρου. Τι σημαίνει για εσάς η συνεργασία μαζί του;
Καταρχάς για μένα είναι μεγάλη τιμή γιατί με διάλεξε ο ίδιος και έρχεται να σφραγίσει μια στιγμή ορόσημο για την καριέρα μου, αφού ο Αστρόφ είναι ένας από τους σημαντικότερους ρόλους του παγκόσμιου ρεπερτορίου. Είναι η δεύτερη φορά που μου εμπιστεύονται αυτόν τον ρόλο μετά τον αείμνηστο Γιώργο Μιχαϊλίδη και μάλιστα σε ένα θέατρο που με γεμίζει χαρά να βρίσκομαι αφού έχω γεννηθεί και μεγαλώσει στην πόλη του Πειραιά. Αλλά πέραν αυτού είναι πολύ σημαντικό να συνευρίσκεσαι στο σανίδι με ηθοποιούς που έχουν πολύ καλό γούστο και σκηνική ευφυΐα και ο Δημήτρης Καταλειφός είναι ένας από αυτούς.

Μέσα στα χρόνια έχει αλλάξει ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζεται τις καλλιτεχνικές προτάσεις που σας γίνονται;
Όχι! Πρέπει πάντα η ψυχή μου να φτερουγίζει.
 

Υπάρχουν ρόλοι τους οποίους θα θέλατε να ερμηνεύσετε; 
Αγαπώ πολύ το κλασικό ρεπερτόριο και όσο μπορώ θα το υπηρετώ!

Προπώληση: more.com

Διαβάστε Επίσης


 

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Θείος Βάνιας

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Οι βαθιά ανθρώπινοι «τσεχοφικοί» ήρωες νιώθουν παγιδευμένοι σε μια κατάσταση ματαιότητας και απογοήτευσης, στο σπουδαίο έργο που σκιαγραφεί με επιδεξιότητα τις μεγάλες κοινωνικές αλλαγές που κυοφορούνται και οραματίζεται ένα μέλλον πιο κοντά στις ανθρώπινες αξίες και μιλά για την ανεκπλήρωτη αγάπη, το θάνατο και το νόημα της ύπαρξής μας. Η υπόθεση του έργου διαδραματίζεται σε μια αγροτική έπαυλη στη Ρωσία. Η ιστορία επικεντρώνεται στον Θείο Βάνια, ο οποίος έχει αφιερώσει τη ζωή του στη διαχείριση του κτήματος της οικογένειας για λογαριασμό του κουνιάδου του, του συνταξιούχου πλέον καθηγητή Σερεμπριάκοφ. Όταν ο Σερεμπριάκοφ, μαζί με τη νεαρή και όμορφη σύζυγό του Γιελένα, έρχεται να ζήσει στο κτήμα, η παρουσία του προκαλεί ταραχή. Ο Βάνιας, απογοητευμένος από τη ζωή του και την ανούσια αφοσίωσή του στον καθηγητή, συνειδητοποιεί ότι έχει σπαταλήσει τα χρόνια του σε μάταιες προσπάθειες. Παράλληλα, ο γιατρός Αστρόβ, που συχνά επισκέπτεται το κτήμα, γοητεύεται από την Γιελένα, ενώ η Σόνια, κόρη του καθηγητή από τον πρώτο του γάμο, είναι ερωτευμένη με τον Αστρόβ.

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Ηρώων Πολυτεχνείου & Βασ. Γεωργίου

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Ηρώων Πολυτεχνείου & Βασ. Γεωργίου

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Ηρώων Πολυτεχνείου & Βασ. Γεωργίου

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Μάρτυρας κατηγορίας"- Μυστήριο και αμείωτο σασπένς και 3η χρονιά στο "Δημήτρης Χορν"

Με ένα καστ γεμάτο ταλέντο και ενέργεια, η παράσταση "Μάρτυρας κατηγορίας" ζωντανεύει το θρυλικό δικαστικό θρίλερ της Άγκαθα Κρίστι στο θέατρο "Δημήτρης Χορν". Για 3η χρονιά η ένταση και η αληθοφάνεια κρατούν το κοινό καθηλωμένο από την πρώτη στιγμή ως το συγκλονιστικό φινάλε.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/12/2025

"Το μεγάλο μας τσίρκο": Το ιστορικό έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη ξανά στα φώτα της σκηνής

Ο Πέτρος Ζούλιας σκηνοθετεί το έργο-σταθμός της θεατρικής και πολιτικής ιστορίας μας, σε μια μουσικοθεατρική υπερπαραγωγή, με την Ελεωνόρα Ζουγανέλη και τον Δημήτρη Γκοτσόπουλο επικεφαλής του πολυμελούς θιάσου.

Τιμητική βράβευση στον σκηνοθέτη και συγγραφέα Μπάμπη Πλαϊτάκη από τον οργανισμό Heritage & Museums

Προβολή της θεατρικής του παράστασης "Δείπνο με τον Μεγαλέξανδρο".

Η "Φόνισσα" σε σκηνοθεσία Θοδωρή Αμπαζή

Η "Φόνισσα" εμπνέει τη νεοσύστατη Ομάδα "Φάος", που υπό τη σκηνοθεσία του Θοδωρή Αμπαζή μετατρέπει τον παπαδιαμαντικό λόγο σε μουσικοθεατρική παράσταση, φωτίζοντας εκ νέου τη σκοτεινή δύναμη του εμβληματικού έργου.

Το θέατρο "Τζένη Καρέζη" υποστηρίζει την απεργία των ηθοποιών

'Το θέατρο χωρίς τους ανθρώπους του, δεν μπορεί να υπάρξει': Σε ακύρωση παραστάσεων προχωράει το θέατρο "Τζένη Καρέζη", δείχνοντας την υποστήριξή του στο Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών.

Τι ισχύει με την απεργία που ανακοίνωσε το Σ.Ε.Η.

Διαβάστε την ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος που στηρίζει τα αιτήματα του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών.

Έξι παραστάσεις σηκώνουν ξανά αυλαία (4-10/12)

Επιστρέφουν στις σκηνές από 4 έως 10 Δεκεμβρίου κι αξίζουν οι έξι θεατρικές επαναλήψεις που ακολουθούν.