O Κώστας Κουτσολέλος και η Δώρα Στυλιανέση γράφουν για "Το παλτό και μία ιστορία υδρωπικίας"

Ο Κώστας Κουτσολέλος και η Δώρα Στυλιανέση ηθοποιοί αυτό-σκηνοθετούμενοι, καλλιτέχνες αυτό-διαχειριζόμενοι και, πρωτίστως, χωρίς να φοβούνται τον αυτοσαρκασμό μας λένε τις σκέψεις τους για την παράσταση "Το παλτό και μία ιστορία υδρωπικίας”, που έρχεται στο Bios Basement (από 17 Οκτωβρίου).

Το παλτό και μία ιστορία υδρωπικίας, Κουτσολέλος-Στυλιανέση Ε. Στρούλια ©

Δώρα Στυλιανέση: "Δοκιμάστηκαν τα όρια δυο ανθρώπων, δυο ηθοποιών που αποφασίζουν να αυτοσκηνοθετηθούν”

 

''Όλοι βγήκαμε  από το παλτό του Γκόγκολ'' είχε πει ο Ντοστογιέφσκι και αυτό είναι αλήθεια γιατί ο Γκόγκολ αυτός ο υπέροχος συγγραφέας έγραψε ένα αριστούργημα για την ύπαρξη και την ανυπαρξία- αυτό το αιώνιο ερώτημα - και άνοιξε το δρόμο στην παγκόσμια λογοτεχνία. Στο έργο,  μια  αδιάφορη ψυχή, μια  ξεχασμένη ψυχή  που λέγεται Ακάκιος  Ακακίεβιτς βρίσκει νόημα στη ζωή του μέσα από ένα παλτό. Με το παλτό, αισθάνεται ότι είναι κι αυτός μέρος του κόσμου. Σε αυτό το ερώτημα του νοήματος της ζωής,  προσθέτει η παράστασή μας - καλώς ή κακώς -  το μυστήριο του έρωτα που τόσο  μα τόσο πολύ βασανίζει τους ανθρώπους. Έρωτας ή ανυπαρξία,  θάνατος ή έρωτας; Προσθέτουμε, όμως και μια  δυνατότητα: να μπαίνεις στα σκατά ως το λαιμό και να ελπίζεις, να πέφτεις ώστε να μπορέσεις να σηκωθείς, να παίρνεις καλή φόρα ώστε να πας μπροστά. Και αναζητώντας τον χώρο που θα υπάρξεις στη ζωή σου, να  πηδάς προς τα πάνω. Αφού, όποιος δεν ελπίζει δεν θα βρει ποτέ το ανέλπιστο όπως είπε ο  Ηράκλειτος.

Με τον Κώστα Κουτσολέλο έχουμε κάνει άλλες δύο παραστάσεις, δύο διαφορετικές παραστάσεις πάνω στον "γιατρό Ινεότη” του Γιώργου Χειμωνά. Και στις δύο παραστάσεις δοκιμάστηκαν τα όρια δυο ανθρώπων, δυο ηθοποιών που αποφασίζουν να αυτοσκηνοθετηθούν. Αυτό προϋποθέτει μια ωριμότητα για να αντιμετωπίσεις το Εγώ που συνεχώς καραδοκεί αλλά ταυτόχρονα και μια ανωριμότητα που σε κάνει συνεχώς να δοκιμάζεις με τρόπο παιδικό, πράγματα που σε άλλες παραστάσεις ίσως να μην μπορούσες να τα κάνεις. Αυτό το τελευταίο δηλαδή το γεγονός ότι παίζουμε προσπαθώντας να επιστρέψουμε στην παιδική ηλικία είναι κι αυτό που μας ενώνει  βαθιά με τον Κώστα Κουτσολέλο και το νόημα αυτής της τρίτης  παράστασης: να ξαναβρούμε την παιδική ηλικία.

     

Το παλτό και μία ιστορία υδρωπικίας, Κουτσολέλος, Στυλιανέση
Ε. Στρούλια ©
    

Κώστας Κουτσολέλος: " Ο στόχος όταν ετοιμάζω μια τέτοια παράσταση, είναι έστω μια μικρούλα στιγμή ποίησης, μια στιγμή που ο χώρος και ο χρόνος ανοίγουν

”Δεν μου άρεσε ποτέ το θέατρο. Ούτε σαν ηθοποιός, ούτε σαν θεατής. Το να ερμηνεύω έναν ρόλο και να είμαι πάνω στην σκηνή και να μιλάω και καλά στην γυναίκα μου, ήταν κάτι για το οποίο δεν μπορούσα να πειστώ με τίποτα. Επίσης σαν θεατής όταν παρακολουθούσα π.χ. Ίψεν, δεν περνούσε η ώρα με τίποτα, αισθανόμουν ότι όλο αυτό που γίνεται και λέγεται πάνω στην σκηνή, δεν αφορά καθόλου εμένα, την ζωή μου. Οπότε άρχισα να ασχολούμαι με την περφόρμανς, ότι κι αν σημαίνει αυτός ο τόσο παρεξηγημένος όρος. Ο στόχος όταν ετοιμάζω μια τέτοια παράσταση, είναι έστω μια μικρούλα στιγμή ποίησης, μια στιγμή που ο χώρος και ο χρόνος ανοίγουν, και κάτι αποκαλύπτεται για τον κόσμο και την ανθρώπινη κατάσταση, αλλά όχι διανοητικά, ούτε μέσω του λόγου. Κυρίως μέσω της εικόνας, η οποία δυνητικά μπορεί να σε χτυπήσει κατευθείαν στην καρδιά, χωρίς να παρεβληθεί η λογική. Δύσκολα πράγματα όλα αυτά εννοείται...

Σε αυτή την παράσταση μπλέκουμε δύο αφηγήσεις, Εγώ αφηγούμαι "Το παλτό” του Γκόγκολ, κατά την γνώμη μου ένα από τα ωραιότερα και πιο στενάχωρα διηγήματα που έχουν γραφτεί. Και δεν νομίζω ότι υπάρχει άνθρωπος που να μην ταυτίζεται με αυτόν τον ασήμαντο ανθρωπάκο που είναι ο ήρωας του διηγήματος. Μιλάμε σε αυτήν την παράσταση, αφηγούμαστε, πράγμα που δεν είναι δεδομένο γιατί στην προηγούμενη ας πούμε παράσταση, δεν μιλήσαμε σχεδόν καθόλου. Αλλά θέλουμε να επικοινωνήσουμε τον πυρήνα των αφηγήσεων μας όχι μόνο μέσω του λόγου, γιατί αλλιώς ας καθόμασταν σπίτι να το διαβάσουμε, μια χαρά θα το απολαμβάναμε. Θέλουμε να μιλήσουμε και με εικόνες, και με δράσεις, δηλαδή με έναν περισσότερο συναισθηματικό τρόπο. Και κυρίως, όπως και κάθε ηθοποιός, θέλουμε μέσω αυτών των διηγημάτων να πούμε κάτι για μας. Γιατί για μένα στο θέατρο, ένα έργο ή ένα διήγημα είναι μια αφορμή να αποκαλύψεις κάτι για σένα, κάτι που δεν μπορεί να εκφραστεί στην κοινωνική μας ζωή”.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Bios

Πειραιώς 84

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Μάρτυρας κατηγορίας"- Μυστήριο και αμείωτο σασπένς και 3η χρονιά στο "Δημήτρης Χορν"

Με ένα καστ γεμάτο ταλέντο και ενέργεια, η παράσταση "Μάρτυρας κατηγορίας" ζωντανεύει το θρυλικό δικαστικό θρίλερ της Άγκαθα Κρίστι στο θέατρο "Δημήτρης Χορν". Για 3η χρονιά η ένταση και η αληθοφάνεια κρατούν το κοινό καθηλωμένο από την πρώτη στιγμή ως το συγκλονιστικό φινάλε.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/12/2025

"Το μεγάλο μας τσίρκο": Το ιστορικό έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη ξανά στα φώτα της σκηνής

Ο Πέτρος Ζούλιας σκηνοθετεί το έργο-σταθμός της θεατρικής και πολιτικής ιστορίας μας, σε μια μουσικοθεατρική υπερπαραγωγή, με την Ελεωνόρα Ζουγανέλη και τον Δημήτρη Γκοτσόπουλο επικεφαλής του πολυμελούς θιάσου.

Τιμητική βράβευση στον σκηνοθέτη και συγγραφέα Μπάμπη Πλαϊτάκη από τον οργανισμό Heritage & Museums

Προβολή της θεατρικής του παράστασης "Δείπνο με τον Μεγαλέξανδρο".

Η "Φόνισσα" σε σκηνοθεσία Θοδωρή Αμπαζή

Η "Φόνισσα" εμπνέει τη νεοσύστατη Ομάδα "Φάος", που υπό τη σκηνοθεσία του Θοδωρή Αμπαζή μετατρέπει τον παπαδιαμαντικό λόγο σε μουσικοθεατρική παράσταση, φωτίζοντας εκ νέου τη σκοτεινή δύναμη του εμβληματικού έργου.

Το θέατρο "Τζένη Καρέζη" υποστηρίζει την απεργία των ηθοποιών

'Το θέατρο χωρίς τους ανθρώπους του, δεν μπορεί να υπάρξει': Σε ακύρωση παραστάσεων προχωράει το θέατρο "Τζένη Καρέζη", δείχνοντας την υποστήριξή του στο Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών.

Τι ισχύει με την απεργία που ανακοίνωσε το Σ.Ε.Η.

Διαβάστε την ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος που στηρίζει τα αιτήματα του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών.

Έξι παραστάσεις σηκώνουν ξανά αυλαία (4-10/12)

Επιστρέφουν στις σκηνές από 4 έως 10 Δεκεμβρίου κι αξίζουν οι έξι θεατρικές επαναλήψεις που ακολουθούν.