"Βάκχες" από το Εθνικό Θέατρο: Τελευταίες παραστάσεις στο Σχολείον της Αθήνας "Ειρήνη Παπά"

Η εκδοχή του Θάνου Παπακωνσταντίνου πάνω στην ευριπίδεια τραγωδία της έκστασης κλείνει τον κύκλο της περιοδείας της.

Βάκχες (Θάνος Παπακωνσταντίνου) Ελίνα Γιουνανλή©

Οι "Βάκχες” του Ευριπίδη, η τραγωδία του μυστικισμού, της έκστασης και της βαρβαρότητας σε σκηνοθεσία Θάνου Παπακωνσταντίνου, ολοκληρώνουν την επιτυχημένη τους περιοδεία στην Ελλάδα και την Κύπρο, με πέντε τελευταίες παραστάσεις, από τις 25 έως τις 29 Σεπτεμβρίου, στο Σχολείον της Αθήνας "Ειρήνη Παπά". Στην παράσταση που χειροκρότησαν στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου 14.000 θεατές, ξεχώρισαν για τις ερμηνείες τους ο Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης ως θεός Διόνυσος, η Αλεξία Καλτσίκη στο ρόλο της Αγαύης, ο Αργύρης Πανταζάρας ως Πενθέας και οι Θέμης Πάνου (Κάδμος), Μαριάννα Δημητρίου (Τειρεσίας), Γιάννης Κόραβος, Διονύσης Πιφέας, Φώτης Στρατηγός (Αγγελιαφόροι). 

Βάκχες (Θάνος Παπακωνσταντίνου)
Ελίνα Γιουνανλή©

Σύμφωνα με τον Θάνο Παπακωνσταντίνου

Διαβάστε Επίσης

"Στο δικό μου μυαλό το έργο αυτό είναι ένας αποχαιρετισμός του ποιητή προς τη ζωή, προς το θέατρο και προς την πόλη, όταν πια φεύγει από την Αθήνα για να πάει στην αυλή της Μακεδονίας, αφήνοντας τα πάντα πίσω του. Βρίσκω αυτό το γεγονός πολύ συγκινητικό. Εδώ έχουμε ένα κείμενο εξαιρετικής πνοής από όλες τις απόψεις, την ίδια στιγμή όμως μέσα στην ομορφιά, τη μουσικότητα και την ακρίβεια των νοημάτων του διαχειρίζεται κάτι που σχεδόν δεν μπορεί να το προφέρει κανείς, κάτι εξαιρετικά αδιανόητο και θηριώδες. Μέσα από την ιστορία του Πενθέα, του ανθρώπου που προσπαθεί να καταλάβει αυτήν τη δύναμη που τον ξεπερνάει, τον Διόνυσο, αλλά δεν τα καταφέρνει. Πιστεύω ότι μοιάζει πολύ με τη ζωή του ανθρώπου, ο οποίος περιβάλλεται από έναν εξαιρετικά σύνθετο και παράλογο κόσμο. Προσπαθεί να τον καταλάβει, να αποκτήσει κάποιες σταθερές, κάποιες βεβαιότητες, αλλά είναι καταδικασμένος πάντα να κομματιαστεί χωρίς αυτό απαραίτητα να σημαίνει κάτι αρνητικό.

Βάκχες (Θάνος Παπακωνσταντίνου)
Ελίνα Γιουνανλή©

Η υπόθεση των "Βακχών”

Όταν ο θεός Διόνυσος φτάνει στη Θήβα, ο βασιλιάς Πενθέας αρνείται να τον αντιμετωπίσει ως Θεό και απαγορεύει τη διάδοση της νέας θρησκείας. Η άρνησή του εγείρει τη μήνι του θεού ο οποίος, σε μια τραγική αντιστροφή διώκτη και διωκόμενου, οδηγεί τον Πενθέα στον αφανισμό από την ίδια του τη μητέρα. Ο μεγάλος τραγικός ποιητής τη συνθέτει κατά το τελευταίο έτος της παραμονής του στη Μακεδονία, όπου έρχεται σε επαφή με τη διονυσιακή λατρεία. Φέρνοντας  για πολλοστή φορά τους συμπολίτες του αντιμέτωπους με τις ανθρώπινες συμπεριφορές που στηλίτευε καθόλη τη διάρκεια της ζωής του, ο Ευριπίδης συνθέτει μια τραγωδία -από τις λίγες που έχουν ως αντικείμενο τον θεό Διόνυσο- για τη σύγκρουση του θεού με τον άνθρωπο, για την ανθρώπινη αρετή και αγριότητα, τη σύνεση και την πλάνη, το λογικό και το άλογο. Για τον Ευριπίδη, όταν ο άνθρωπος καταλαμβάνεται από τα κτηνώδη ένστικτά του, όταν η βαρβαρότητα ξυπνά μέσα του με λύσσα, κάθε κοινωνική συνύπαρξη ακυρώνεται· ακόμα κι αν πρόκειται για τον ακρογωνιαίο λίθο της κοινωνίας, τη σχέση μάνας-παιδιού.

Βάκχες (Θάνος Παπακωνσταντίνου)
Ελίνα Γιουνανλή©

Η παράσταση περιέχει σκηνές γυμνού και βίας, ενώ γίνεται χρήση στροβοσκοπικού φωτισμού. Είναι κατάλληλη για άνω των 15 ετών.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Βάκχες

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 120 '

Γραμμένη στην τρίτη δεκαετία του Πελοποννησιακού Πολέμου, η τραγωδία του Ευριπίδη εξιστορεί την έλευση του Διονύσου στη Θήβα, την άρνηση της αποδοχής της νέας θρησκείας και την τραγική αντιστροφή διώκτη και διωκόμενου που θα οδηγήσει στον αφανισμό του Πενθέα από την ίδια του τη μητέρα. Ο σκηνοθέτης, στη δεύτερη κάθοδό του στο αργολικό θέατρο, αναμετράται με ένα έργο αποκαλυπτικό για το ενδιαφέρον του ποιητή για την έκσταση και τον μυστικισμό. Όπως σημειώνει ο ίδιος: “Αν αυτό που διαμελίζεται επί σκηνής είναι το άνοιγμα στην ετερότητα, αυτό σημαίνει άραγε ότι έχει πια χαθεί για μας η προοπτική, μέσα από μια μύηση, μια πράξη συλλογική, να ανοίξουμε στο Άλλο, το δικό μας και του κόσμου; Τα κομμάτια μας δεν θα συνδεθούν ποτέ ξανά; Είμαστε καταδικασμένοι, όπως ο Πενθέας, να ζούμε περίκλειστοι στην καλά οχυρωμένη ατομικότητά μας, αλλιώς θα διαμελισθούμε; Δεν υπάρχουν πια οι γέφυρες που θα μας ενώσουν τον ένα με τον άλλο, με το Άλλο, με την ετερότητα των αισθημάτων, των ιδεών, των μύχιων σκέψεών μας, με το παράλογο μέσα μας, με το παράλογο του κόσμου;”

Το Σχολείον της Αθήνας «Ειρήνη Παπά»

Πειραιώς 52 και Βενιζέλου (στην άνοδο από Πειραιά)

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πέτρο Ζούλια, γιατί μας είναι πολύτιμος σήμερα ο Γιώργος Ζαμπέτας;

Σ’ ένα ταξίδι στη "γειτονιά" του Ζαμπέτα, το Αιγάλεω City, μάς προσκαλεί ο σκηνοθέτης και δημιουργός του "Μάλιστα Κύριε Ζαμπέτα", Πέτρος Ζούλιας. Η μουσικοθεατρική υπερπαραγωγή κάνει πρεμιέρα στο θέατρο 'Άλσος κι εμείς μιλήσαμε μαζί του σε μια συνέντευξη εφ όλης της ύλης (από 13/6).

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
13/06/2025

Ξεκίνησε η προπώληση για το 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Μεγάλα διεθνή και ελληνικά ονόματα του σύγχρονου χορού δίνουν και φέτος ραντεβού σε ένα από τα μεγαλύτερα φεστιβάλ σύγχρονου χορού της Ευρώπης, που δίνει ξανά ρυθμό στην Καλαμάτα.

Αποκλειστικό: Ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης σκηνοθετεί "Το όνομα" με Μιχαηλίδη, Λουιζίδου, Κατσούλη

Η διάσημη γαλλική κωμωδία έρχεται στο θέατρο Αθηνά με μεγάλα ονόματα στη διανομή.

"Dog Tags": Η φωνή των κρατουμένων στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Mια θεατρική δράση με ερμηνευτές κρατούμενους του Κέντρου Απεξάρτησης Τοξικομανών Κρατουμένων Ελεώνα Θηβών "Επιλογή" έχει εντάξει στο φετινό πρόγραμμά του το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2025 στο πλαίσιο της πολιτικής συμπερίληψης που ακολουθεί.

Ο "Φιλοκτήτης" περιοδεύει σε όλη την Ελλάδα και την Κύπρο

Ο Γιώργος Κιμούλης σκηνοθετεί την τραγωδία του Σοφοκλή σε συμπαραγωγή με το ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου.

Αποχαιρετώντας τον σπουδαίο Βασίλη Παπαβασιλείου

Λίγα λόγια για τον μεγάλο σκηνοθέτη, ηθοποιό και διανοούμενο που έφυγε πρόσφατα από τη ζωή.

Οι έμποροι της Βενετίας: Τι ακριβώς συμβαίνει με τη νέα παράσταση του Βασίλη Μπισμπίκη

Η παράσταση που υπογράφει (κειμενικά και σκηνοθετικά) ο Τσέζαρις Γκραουζίνις, βασισμένος στον σαιξπηρικό "Έμπορο της Βενετίας", έχει αισθητική ταυτότητα και ωραία στοιχεία αλλά...