Μια φεμινιστική Ιφιγένεια και το βίωμα της εβραϊκότητας στις παραστάσεις της Πειραιώς 260 αυτή την εβδομάδα

Με φεμινιστική ματιά βλέπει το μύθο της Ιφιγένειας η παράσταση χορού της Kat Valastur «Strong Born» (13-14/7), ενώ ο Κόρνελ Μούντρουτσο πραγματεύεται ζητήματα νεοναζισμού και εβραϊκής ταυτότητας στο «Parallax» (14-15/7).

κολαζ

Ως "αυτή που γεννήθηκε ισχυρή" αναλύεται το όνομα της Ιφιγένειας, της ηρωίδας της ελληνικής μυθολογίας που θυσιάστηκε από τον πατέρα της και αρχιστράτηγο των Ελλήνων, Αγαμέμνονα, προκειμένου να ξεκινήσει η εκστρατεία στην Τροία. Από αυτόν το μύθο και την έννοια της θυσίας εμπνεύστηκε η χορογράφος Kat Valastur (κατά κόσμον Κατερίνα Παπαγεωργίου) την παράσταση "Strong Born" (13-14/7), στην οποία χρησιμοποιεί επίσης τελετουργικές, μουσικές και χορευτικές αναφορές από τα Αναστενάρια, το δρώμενο της Βόρειας Ελλάδας με τις παμπάλαιες ρίζες, κατά το οποίο οι συμμετέχοντες περπατούν σε αναμμένα κάρβουνα. Στην παράσταση της –εγκατεστημένης στο Βερολίνο– Ελληνίδας δημιουργού, η τελετουργία της θυσίας γίνεται αφετηρία για μια πράξη αντίστασης, στην οποία συμμετέχουν τρεις ερμηνεύτριες διαμορφώνοντας ένα σώμα γυναικείας ενδυνάμωσης (Ξένια Κογχυλάκη, Noumissa Sidibé, Tamar Sonn). Μαζί τους επί σκηνής η μουσικός κρουστών Βαλεντίνα Μαγκαλέτι: η μουσική της συνοδεύει αυτήν που παράγουν τα σώματα των ερμηνευτριών, καθώς πορσελάνινες και ξύλινες κατασκευές, προσαρμοσμένες επάνω τους, παράγουν τους δικούς τους ήχους. Σημειώστε ότι στις 13/7 θ’ ακολουθήσει συζήτηση με τις καλλιτέχνιδες, σε συντονισμό της Τζίνας Γιωτάκη, επίκουρης καθηγήτριας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου.

Strong born
© Dajana Lothert
"Strong Born"

Ο Ούγγρος κινηματογραφιστής ("Λευκός θεός", "Κομμάτια μιας γυναίκας") και θεατρικός σκηνοθέτης Κόρνελ Μούντρουτσο σημειώνει φέτος την τέταρτη επίσκεψή του στην Ελλάδα. Από το ιδιαίτερο "Frankenstein Project", που βλέπαμε το 2015 χάρη στο φεστιβάλ Transitions της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση, όπου διάβασε τον γνωστό μύθο ως μια splatter παραβολή για έναν περιθωριοποιημένο έφηβο, μέχρι τις σύγχρονες ηθογραφίες που θαυμάσαμε στην Πειραιώς 260 ("Απομίμηση ζωής", "Κομμάτια μιας γυναίκας"), ο Μούντρουτσο βρίσκει τους δικούς του τρόπους να μιλήσει για τη σύγχρονη Ευρώπη. Η παράσταση "Parallax" (14-15/7), αυστηρά ακατάλληλη για ηλικίες κάτω των 18 ετών, αφηγείται την ιστορία μιας ουγγρικής οικογένειας και θίγει τις διαφορετικές προσεγγίσεις του βιώματος της εβραϊκότητας από γενιά σε γενιά. Πόλοι της οικογένειας είναι η γιαγιά, επιζήσασα του Ολοκαυτώματος, που έχει μάθει να κρύβει την εβραϊκή της ταυτότητα, η κόρη της, που τη χρησιμοποιεί προκειμένου να γράψει το γιο της σε καλύτερο σχολείο, και ο εγγονός, που έχει επιλέξει ως μόνη ταυτότητα αυτοπροσδιορισμού την ομοφυλοφιλία του. Η παράσταση έρχεται να αναρωτηθεί πάνω στο πώς μπορεί να παραμένει κάποιος ουδέτερος, ενώ η ακροδεξιά καταλαμβάνει την Ευρώπη. Στις 14/7 θ’ ακολουθήσει συζήτηση, την οποία συντονίζει η Στέφανι Καρπ, καλλιτεχνική σύμβουλος για τις διεθνείς παραγωγές θεάτρου του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου.

Parallax
© Proton Theatre
"Parallax"

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Parallax

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 100 '

O παγκοσμίου φήμης Ούγγρος σκηνοθέτης, μετά το “Imitation of life” το 2018 και το “Pieces of a Woman” το 2021 επανέρχεται στο Φεστιβάλ με την ομάδα του. Επώδυνο και εξαιρετικά επίκαιρο είναι και αυτή τη φορά το θέμα: με αφετηρία μια ουγγρική οικογένεια, θίγει τις διαφορετικές προσεγγίσεις του βιώματος της εβραϊκότητας από γενιά σε γενιά. Η Γιαγιά, επιζήσασα του Ολοκαυτώματος, που στη ζωή της έχει μάθει να κρύβει την εβραϊκή της ταυτότητα, έρχεται σε σύγκρουση με την κόρη της, η οποία ζώντας τη δεκαετία του 1990 στο Βερολίνο, προσπαθεί να τη χρησιμοποιήσει για να γράψει τον γιο της σε καλύτερο σχολείο. Ο ίδιος μεγαλώνοντας θα θελήσει να αποτινάξει κάθε ταυτότητα αποφεύγοντας να ανήκει οπουδήποτε πέρα από την γκέι κοινότητα που έχει συνειδητά επιλέξει. Σε μια κοινωνίας κρίσης, με την όξυνση των κοινωνικών αντιθέσεων και την άνοδο της ακροδεξιάς στην Ευρώπη είναι άραγε όμως δυνατόν να παραμείνει κανείς ουδέτερος; Πώς μπορεί κανείς να αποσυνδέσει τη διεκδίκηση της δικής του διαφορετικότητας από μια ευρύτερα πολιτική στάση;

Strong born

  • Χορός

Η παράσταση αυτή έρχεται ως συνέχεια του προηγούμενου έργου της Válastur, που συνομιλεί με τον μύθο της Ιφιγένειας εν Αυλίδι, ο οποίος προσεγγίζεται από φεμινιστική σκοπιά. Εμπνέεται από τη σημασία του ονόματος της ευριπίδειας ηρωίδας («αυτή που γεννήθηκε ισχυρή») αντλώντας ταυτόχρονα την έμπνευσή της από τα Αναστενάρια, βορειοελλαδίτικο δρώμενο στη διάρκεια του οποίου οι συμμετέχοντες πατούν σε αναμμένα κάρβουνα, αλλά και από τον θυσιαστικό χορό που περιλαμβάνεται στην Ιεροτελεστία της άνοιξης του Βάσλαβ Νιζίνσκι. Στο “Strong born” όλα αυτά τα στοιχεία συμπλέκονται στην επινόηση μιας νέας τελετουργίας, με κυρίαρχη την παρουσία του ρυθμού. Στην «τελετή» αυτή, εντός των σκηνικών ορίων, η επιμονή και η συνεχής αλληλεπίδραση των τριών χορευτριών αντιστρέφουν την απαίτηση για θυσία. Κρουστικές επιφάνειες στα σώματά τους παράγουν τον ήχο που ορίζει τη χορογραφία. Η θυσιαστική τελετουργία γίνεται αφετηρία μιας πράξης αντίστασης. Η εναντίωση στη θυσία γίνεται ζωτικός δρόμος ενδυνάμωσης.

Πειραιώς 260

Πειραιώς 260

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Τελευταίες παραστάσεις για το "Πριν ο άνεμος ξεχάσει το όνομά μου"

Έργο που συνδυάζει την τραγωδία με το χιούμορ το "Πριν ο άνεμος ξεχάσει το όνομά μου", μιλά για την αγωνία της μνήμης και στην ακατανίκητη δύναμη της ύπαρξης. Θα παίζεται για λίγο ακόμα στον Πίσω Χώρο του Θεάτρου "Κάτω απ’ τη Γέφυρα".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
11/12/2025

"Ψ." – Το έργο που ανοίγει τις εσωτερικές ντουλάπες μας

Πλήρως ανανεωμένο, με νέα διανομή και σκηνοθετική ματιά, το "Ψ" της Άλκηστης Ηλιάδη πλάθει ανάγλυφα μια ιστορία για τα στόματα που (μας) κλείνουν και (μας) κλείνουμε και αναρωτιέται "Ως πότε;".

D-Athens Διονύσια: Ο νέος θεσμός που φιλοξενεί το Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν

Από τις 12 έως τις 14 Δεκεμβρίου 2025, το Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης φιλοξενεί το D-Athens Διονύσια 2025, μια τριήμερη γιορτή νέας δραματουργίας, ιδεών και θεατρικής δημιουργίας στο πλαίσιο της Αθήνας Παγκόσμιας Πρωτεύουσας Θεάτρου.

6 κωμωδίες που δεν πρέπει να χάσετε

Από τον κλασικό Μολιέρο ως το ελληνικό θέατρο του 21ου αι., αυτές οι κωμωδίες δεν προσφέρουν μόνο ανάλαφρες στιγμές αλλά και την απόδειξη πως το χιούμορ είναι ο καλύτερος τρόπος για να ειπωθούν τα πιο σοβαρά πράγματα.

Θέατρο όπου κι αν είσαι: Οι "Τρεις Αδελφές" σε live streaming στην Ιθάκη

Το Εθνικό Θέατρο φέρνει τις "Τρεις Αδελφές" του Αντον Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στην Ιθάκη. Ζωντανά από την Πλαγία Σκηνή του κτιρίου Τσίλλερ. Μάθετε περισσότερα.

"Ήμερη – Η ανατομία μιας πτώσης": Ο Γιάννης Νταλιάνης αποκαλύπτει 5 βασικά σημεία της παράστασης

Ο Γιάννης Νταλιάνης σκηνοθέτης της παράστασης "Ήμερη – Η Ανατομία μιας Πτώσης" που ανεβαίνει στο Θησείον (από 22/12) αναλύει το έργο του Ντοστογιέφσκι, μια ιστορία ανθρώπινης καταπίεσης και αντίστασης.

6 επιστροφές που αξίζει να δεις από αυτήν την εβδομάδα

Έξι ξεχωριστές παραστάσεις επιστρέφουν, φωτίζοντας τη μνήμη, την απώλεια, την αντοχή και τις ανθρώπινες ιστορίες που μας διαμορφώνουν. Μονόλογοι, θρύλοι και προσωπικές εξομολογήσεις συναντιούνται σε ένα έντονο θεατρικό πρόγραμμα Δεκεμβρίου.