Είναι η "Γραμμή του ορίζοντος" μία ιστορία για χίπστερς;

Η τελευταία δουλειά της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού μάς άφησε με κάποια -όχι απαραίτητα αρνητικά- ερωτήματα.

Η γραμμή του ορίζοντος © Θεόφιλος Τσιμάς

Προκάλεσε εξαρχής ευχάριστη έκπληξη και σίγουρα κινητοποίησε το ενδιαφέρον το γεγονός ότι εντάχθηκε στο φετινό προγραμματισμό της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου το έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου, "Η γραμμή του ορίζοντος". Πρόκειται για ένα μυθιστόρημα που το περιβάλλει περίπου ο μύθος, τόσο γιατί ο συγγραφέας (και επίσης κινηματογραφιστής και ραδιοφωνικός παραγωγός) πέθανε νεότατος στα 37 του χρόνια, το 1993, όσο και γιατί το βιβλίο είναι από καιρό εξαντλημένο (και δεν κυκλοφορεί λόγω κάποιων ζητημάτων με τα δικαιώματα), κάτι που καθιστά πολύτιμο κάθε εναπομείναν αντίτυπο. Έπειτα, η ένταξή του στον προγραμματισμό μιας σκηνής όπου δοκιμάζονται νέοι καλλιτέχνες σίγουρα ενεργοποίησε τα αντανακλαστικά μας: αλήθεια, τι είδαν οι εκπροσώποι της νεότερης γενιάς σε ένα κείμενο που αιχμαλωτίζει φευγαλέα και λοξά την Ελλάδα κατά τις δεκαετίες 1965-85;

Η γραμμή του ορίζοντος
© Θεόφιλος Τσιμάς

Η απάντηση θα λέγαμε ότι μας έπιασε απροετοίμαστους, καθώς ο κόσμος που έφτιαξε ο σκηνοθέτης Γιώργος Παύλου προκειμένου να αποδώσει την ιστορία του Βακαλόπουλου ήταν αν όχι ανορθόδοξος σίγουρα μη αναμενόμενος - κι αυτό δεν είναι απαραίτητα ένα αρνητικό σχόλιο. Στη "Γραμμή του ορίζοντος" παρακολουθούμε την ιστορία της Ρέας Φραντζή, μίας γυναίκας στα τριάντα της που, ύστερα από έναν χωρισμό, καταφεύγει στο νησί της Αποκάλυψης, την Πάτμο. Έχει χαρακτηρισθεί ως "η ιστορία μιας φυγής", μέσα από την οποία ο συγγραφέας αποτυπώνει με χαρακτηριστικό ύφος -γεμάτο ειρωνεία, χιούμορ και πίκρα- όχι μόνο τον κόσμο που άλλαζε άρδην αλλά περισσότερο τη συνειδητοποίηση αυτής της αλλαγής. H ιστορία της Ρέας Φραντζή κάνει διαδρομές από τα φοιτητικά της χρόνια στο Παρίσι, στην Αθήνα της Μεταπολίτευσης κι έπειτα στην αρχή των 80’s και αιχμαλωτίζει σε καρέ μικρές, προσωπικές εικόνες που δημιουργούν ένα μεγάλο, συλλογικό κάδρο.

Η γραμμή του ορίζοντος
© Θεόφιλος Τσιμάς

Θέματα που ακόμη μας απασχολούν, έστω και μετασχηματισμένα, υπάρχουν σε αυτό το κείμενο που μετράει τριάντα χρόνια: η επέλαση των τουριστών ("ο ξανθός κόσμος"), η σαρωτική δύναμη της τηλεόρασης, η ελληνική ταυτότητα, η αστική ανάπτυξη, η παγκοσμιοποίηση˙ ακόμη και η Κυψέλη, που για τον Βακαλόπουλο είναι το "κέντρο του κόσμου", αποτελεί σήμερα μια γειτονιά που έχει αποτυπώσει όσο λίγες τις αλλαγές που επήλθαν στην ελληνική κοινωνία, τόσο όσον αφορά την πολυπολιτισμική της ταυτότητα όσο και ως κέντρο της "χίπστερ κουλτούρας".

Η γραμμή του ορίζοντος
© Θεόφιλος Τσιμάς

Η ματιά των συντελεστών της παράστασης στη "Γραμμή του ορίζοντος" διακρίθηκε σίγουρα από το χιούμορ και την ανάλαφρη διάθεση. Σχεδόν τρολάροντας σε σημεία -με εμφανή αγάπη πάντως για το κείμενο και τον κόσμο του- η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί ως το φιλτράρισμα ενός κειμένου της γενιάς των boomers από τους σημερινούς τριαντάρηδες. Από τη διαδραστική, χιουμοριστική έναρξη, την ανάλαφρη σκηνική ατμόσφαιρα, το παιγνιώδες ερμηνευτικό ύφος, η παράσταση απέρριψε κάθε σοβαροφάνεια ή δραματική κλίμακα. Ειδικά τα κοστούμια (της Ουρανίας Φραγγέα) καθόρισαν ιδιαιτέρως τη χαλαρή όσο και "ανορθόδοξη" σκηνική ατμόσφαιρα, καθώς αν και εκμεταλλεύτηκαν την ειρωνεία το κειμένου και πάτησαν πάνω σε θεματικούς του άξονες, τελικά μάλλον τους παρώδησαν. Έτσι, την ιστορία της Ρέας Φραντζή αφηγήθηκαν ένας ορθόδοξος παπάς (βρισκόμαστε άλλωστε στην Πάτμο), μία γυναίκα με αρχαιοελληνικές αναφορές στην εμφάνισή της (η πραγμάτευση της έννοιας της ελληνικότητας εντοπίζεται στο έργο), μία αστροναύτης της ΝΑΣΑ (άραγε, επειδή στα 60’s συντελέστηκε το ταξίδι στη σελήνη;), κι ένας αφηγητής-χίπστερ με βερμούδα και πέδιλα.

Η γραμμή του ορίζοντος
© Θεόφιλος Τσιμάς

Με την ερμηνεία της κεντρικής ηρωίδας να διακρίνεται από εξίσου χαλαρή διάθεση, η ιστορία ακούστηκε περισσότερο εύθυμη και απροβλημάτιστη απ’ ό,τι είναι, δεν έχασε όμως -τουλάχιστον όχι ολοκληρωτικά- τη γοητεία της. Αυτό οφείλεται φυσικά και στους ερμηνευτές, που υποστήριξαν απολύτως σοβαρά τη λοξή σκηνοθετική ματιά: Νοεμή Βασιλειάδου, Νίκος Γιαλελής, Σπύρος Μπόσγας, Αθηνά Παπαδάκη, Άγγελος Προκόπιος Νεράντζης, Ανδρομάχη Φουντουλίδου. Ανορθόδξη ή μη, η παράσταση αποτέλεσε πάντως μία συνεπή πρόταση σκηνικής ανάγνωσης ενός λογοτεχνικού έργου μέσα από το φίλτρο της σύγχρονης γενιάς, που ίσως έχει μάθει να μην παίρνει τα πράγματα και πολύ στα σοβαρά - είναι, άλλωστε, κι αυτός ένας τρόπος αντιμετώπισης του κόσμου που συνεχίζει να αλλάζει ραγδαία.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Η γραμμή του ορίζοντος

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 90 '

«Μια ιστορία φυγής» χαρακτήριζε ο πρόωρα χαμένος συγγραφέας (αλλά και κριτικός, δοκιμιογράφος, σκηνοθέτης και ραδιοφωνικός παραγωγός) το εν πολλοίς βιωματικό και ίσως ωριμότερο έργο του. Μια 32χρονη γυναίκα, η Ρέα Φραντζή, βρίσκεται σε μια μεταιχμιακή στιγμή της ζωής της: έχει μόλις χωρίσει –χωρίς να ξέρει γιατί– και καταφεύγει στην Πάτμο, στο μυσταγωγικό νησί της Αποκάλυψης, όπου καταδύεται σε έναν επώδυνο απολογισμό ζωής. Η αναδρομή της δεν είναι μόνο μια καταμέτρηση προσωπικών απωλειών, αλλά και ένας αποχαιρετισμός σε μια γενιά που συνθηκολόγησε, μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς, μια Ελλάδα που απορροφήθηκε από τον υλισμό, μια κοινωνία που παρέδωσε την ταυτότητά της στην επίφαση. Η “Γραμμή του ορίζοντος” γράφτηκε το 1991 σε μία γλώσσα αφοριστική και αφοπλιστική, γεμάτη ολοζώντανες εικόνες και υποβλητική σιωπή, με έντονη χρήση ποιητικής ειρωνείας και επαναλήψεων, με υπονομευτικό χιούμορ και ιδιότυπο ρυθμό. Είναι ένα έργο που βρίθει από προφητικές ενοράσεις, εντυπωσιάζει με τη σκληρή αλήθεια του, μιλάει για το σήμερα όπως λίγα τωρινά, και δεν διστάζει να φέρει όλους ενώπιον των ευθυνών μας για την ύψωση του τόπου μας σε μια φαντασιακή χώρα, όπου όλοι θέλουν να ζήσουν.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

8 θεάματα γι' αυτή την εβδομάδα στο Φεστιβάλ Αθηνών

Κέντριτζ, Ευαγγελάτου, Βουλγαράκη, Μαρκοπούλου, Σαχίνη, Περλέγκας, Δόβρης και Σταυρόπουλος παρουσιάζουν τις παραστάσεις τους στο Φεστιβάλ Αθηνών αυτήν την εβδομάδα (16-22/6), στους χώρους της Πειραιώς 260 και του Ηρωδείου. Εμείς σας δίνουμε τις πληροφορίες και τις παρουσιάζουμε με ημερολογιακή σειρά, για να μη χάσετε καμία παράσταση.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/06/2025

Αποκλειστικό: Το "Χ ώ μ α στη μπανιέρα" θ' ανεβάσει ο Φαίδωνας Καστρής τον Οκτώβριο

Το "Χ ώ μ α στη μπανιέρα" του Φαίδωνα Καστρή είναι ένα τολμηρό θεατρικό έργο, αλληγορικό και σκοτεινά ποιητικό, που φέρνει στο φως το τραύμα της παιδικής ηλικίας. Θα παρουσιαστεί τον Οκτώβριο στον Χώρο Show What?

Το 'Μικρό Ταρανδάκι' ανεβαίνει στο Θέατρο Ιλίσια-Βολανάκης, σε σκηνοθεσία Μάκη Παπαδημητρίου

Το Baby Reindeer που έκανε θραύση στο Netflix καταφθάνει και σε αθηναϊκή θεατρική βερσιόν αυτόν τον Οκτώβριο. Η προπώληση έχει ξεκινήσει.

Κακλέας & Χαραλαμπόπουλος: Στον "Υπηρέτη δύο αφεντάδων" το δάκρυ κυλάει παρέα με το χαμόγελο

Ο σκηνοθέτης Γιάννης Κακλέας βρίσκει ξανά στο πρόσωπο του Βασίλη Χαραλαμπόπουλου τον ιδανικό του δαιμόνιο Τρουφαλντίνο που δουλεύει για δύο αφεντικά. Με αφορμή την πρεμιέρα της περιοδείας για το καλοκαίρι του 2025, μιλήσαμε με τους δύο καταξιωμένους καλλιτέχνες (από 16/6).

Η παράσταση "Family Secrets" συνεχίζει για λίγες ακόμα μέρες

Τελευταίες παραστάσεις για το έργο Ενρίκο Λούτμαν, σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Λιακόπουλου, που, μέσα από την αγάπη μεταξύ μητέρας και γιου, θίγει θέματα της εποχής μας.

Φλογερή φλαμένκο "Κάρμεν" για πρώτη φορά από το Barcelona Flamenco Ballet

Η ιστορία της Κάρμεν στην Αθήνα και σε επιλεγμένα θέατρα της Ελλάδας. Το διεθνούς φήμης συγκρότημα φλαμένκο περιοδεύει σε όλη τη χώρα.

Φεστιβάλ Επιδαύρου 2025: Τι θα δούμε (και θ’ ακούσουμε) σε μικρή και μεγάλη Επίδαυρο

Απουσία κωμωδίας, συναυλία συμφωνικής μουσικής, ομηρικά έπη, πρωτότυπες σύγχρονες δραματουργίες, σπουδαίες διεθνείς συνεργασίες και σημαντικά σκηνοθετικά ονόματα της ελληνικής σκηνής επιφυλάσσει ο φετινός προγραμματισμός στα δύο αρχαία θέατρα της Επιδαύρου.