Έρχεται το 7ο Διεθνές Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος με τον Αργύρη Ξάφη και τη Σεσίλ Μικρούτσικου

Με τίτλο "Ο καταποντισμός των μύθων" επιστρέφει για άλλη μια χρονιά στο Λυγουριό της Αργολίδας το σημαντικό εργαστήρι του Εθνικού. Επίκεντρο για φέτος θα είναι ο "Οιδίπους Τύραννος" του Σοφοκλή.

6ο Διεθνές Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος © Karol Jarek

Το Εθνικό Θέατρο διοργανώνει από τις 2 έως τις 16 Ιουλίου το 7ο Διεθνές Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος στο Λυγουριό Αργολίδας. Στο φετινό Εργαστήριο, που πραγματοποιείται για δεύτερη χρονιά σε συνεργασία με τον Δήμο Επιδαύρου και έχει τίτλο "Ο καταποντισμός των μύθων", διδάσκει ο σκηνοθέτης και ηθοποιός Αργύρης Ξάφης σε συνεργασία με τη χορογράφο Σεσίλ Μικρούτσικου. Επιστημονική υπεύθυνη του προγράμματος είναι η Δρ Ειρήνη Μουντράκη.

Αργύρης Ξάφης
Αργύρης Ξάφης

Το εντατικό πρόγραμμα του Εργαστηρίου περιλαμβάνει ομιλίες, συζητήσεις με καλλιτέχνες,  masterclasses και δράσεις, όπως ξενάγηση στον αρχαιολογικό χώρο της Επιδαύρου, με στόχο τη σύνδεση με τον τόπο, την ιστορία και τη σημασία του, καθώς και παρακολούθηση παραστάσεων στα δυο θέατρα της Αρχαίας Επιδαύρου. Ειδικά, φέτος το καλοκαίρι, οι συμμετέχοντες/ουσες θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν πρόβες της αισχυλικής τριλογίας "Ορέστεια", που θα παρουσιαστεί από το Εθνικό Θέατρο σε σκηνοθεσία του διεθνώς καταξιωμένου σκηνοθέτη Θεόδωρου Τερζόπουλου, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Επιδαύρου. Επιπλέον, συνεχίζεται η συνεργασία του Εργαστηρίου με το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου "Δημιουργική γραφή, Θέατρο και Πολιτιστικές Βιομηχανίες".

Σεσίλ Μικρούτσικου
Σεσίλ Μικρούτσικου
 

Το Εργαστήριο απευθύνεται σε νέους και νέες επαγγελματίες ηθοποιούς, σκηνοθέτες/ιδες, φοιτητές/τριες δραματικών σχολών και γενικότερα σε επαγγελματίες της σκηνικής πράξης, που επιθυμούν αφενός να εμβαθύνουν στη μελέτη του αρχαίου δράματος και τη διερεύνηση των μηχανισμών του και αφετέρου να δοκιμάσουν και να εργαστούν πάνω σε συγκεκριμένες θεματικές. Παράλληλα, βασικός στόχος της δράσης είναι να ενθαρρύνει έναν γόνιμο διάλογο πάνω στη σύγχρονη πρόσληψη, τη σκηνική προσέγγιση του αρχαίου δράματος και τις προβληματικές που αναπτύσσονται γύρω από αυτό, αλλά και να ενισχύσει τον διάλογο της ίδιας της τραγωδίας με τον Πολίτη.

 

Το Διεθνές Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος θεσμοθετήθηκε σε ετήσια βάση το 2016. Είναι μέλος του Διεθνούς Δικτύου Αρχαίου Δράματος που δημιούργησε, συντονίζει και ενισχύει οικονομικά το Υπουργείο Πολιτισμού, με στόχο την εκπαίδευση στο αρχαίο δράμα ανθρώπων του θεάτρου που ανήκουν σε διαφορετικές βαθμίδες και κατηγορίες και την εξοικείωση του ευρύτερου κοινού με το είδος και την ανάπτυξη συνθηκών συνεργασίας μεταξύ ανθρώπων του θεάτρου από διαφορετικές χώρες. 

6ο Διεθνές Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος
© Karol Jarek

 

"Ο καταποντισμός των μύθων"

Το Εργαστήριο θα επικεντρωθεί στο παράδειγμα του Οιδίποδα Τυράννου του Σοφοκλή, από τον μύθο του, αυτό το "τέλειο υπόδειγμα αρχαίας τραγωδίας" κατά τον Αριστοτέλη, από τον μοναδικό τρόπο που συνδέεται το προσωπικό με το δημόσιο, το πολιτικό. Θέματα που μας αφορούν και στα δύο επίπεδα: Προσωπικό και Πολιτικό. Η απώθηση της ενοχής. Η διαγραφή του προσωπικού και συλλογικού παρελθόντος. Ο τρόπος που η κοινωνία δημιουργεί μύθους και τους καταποντίζει προκειμένου να επιβιώσει η ίδια. Ερωτήματα που βασανίζουν όσους εργάζονται πάνω στο είδος: Υπάρχει ψυχολογία στην Τραγωδία; Ή οι μηχανισμοί της επιστήμης της ψυχολογίας βασίζονται στους αρχετυπικούς κώδικες της Τραγωδίας;

Θα χρησιμοποιηθούν διαφορετικές μεταφράσεις αξιοποιώντας ακόμα και αυτές τις διαφορές στις ποιότητες λόγου του κάθε μεταφραστή για να εξερευνηθούν τα δύσβατα, αλλά τόσο ελκυστικά, τοπία αυτής της τραγωδίας. Στο τεχνικό μέρος -αφού κατακτηθεί ένα ενιαίο λεξιλόγιο συνεννόησης- η εργασία θα εστιάσει στην τεχνική που ο Αργύρης Ξάφης έχει αναπτύξει μέσα στα χρόνια και χρησιμοποιεί: Μέλος, Έπος, Ρητορεία. Αναγνωρίζοντας τα μέρη αυτά σε κάθε κείμενο αρχαίου δράματος, ξεκλειδώνεται η πρακτική του αντιμετώπιση και από τη συνύπαρξή τους, τον τρόπο που συνδέονται ή συγκρούονται αυτά τα μέρη, γεννιούνται απροσδόκητα καλλιτεχνικά αποτελέσματα που ξεπερνούν τις γνωστές φόρμες του σύγχρονου θεάτρου.

Μια εργαστηριακή δουλειά πάνω στο αρχαίο δράμα κυρίως για ηθοποιούς και όσους επαγγελματίες της σκηνικής πράξης θέλουν να το δοκιμάσουν πρακτικά και όχι θεωρητικά φέρνοντάς το ζωντανά στη σκηνή, στο δημόσιο βήμα. Είναι σχεδόν προαπαιτούμενη μια σχέση με τη μουσική, τον ρυθμό και τις βασικές θεατρικές έννοιες και τεχνικές του σύγχρονου δράματος προκειμένου -χρησιμοποιώντας τα με μια σχετική άνεση- να ξεπεραστούν. Και εκεί, όπως σημειώνει ο Αργύρης Ξάφης, "σε αυτό το γνωστό-άγνωστο μέρος να συναντήσουμε το παρελθόν αλλά και το μέλλον μας. Γιατί θεωρώ πως η Αρχαία Τραγωδία είναι ένα είδος που έρχεται από το μέλλον".

Αξίζει να σημειώσουμε πως ο Οιδίπους Τύραννος και η παρουσίασή του στο Teatro Olimpico στη Βιτσέντζα της Ιταλίας, στις 3 Μαρτίου 1585 είναι το ορόσημο της έναρξης  του αγώνα της αναβίωσης του αρχαίου δράματος στους νεότερους χρόνους.

6ο Διεθνές Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος
© Karol Jarek

Γλώσσες εργασίας

ελληνικά - αγγλικά (η γνώση της αγγλικής είναι απαραίτητη και για τους/τις Έλληνες/ίδες συμμετέχοντες/ουσες)

 

Κόστος συμμετοχής

€450 για τους/τις Έλληνες/ίδες και €600 για τους/τις συμμετέχοντες/ουσες από το εξωτερικό. Περιλαμβάνονται: Δίδακτρα, μεταφορά με πούλμαν από την Αθήνα προς το Λυγουριό μετ’ επιστροφής, διαμονή σε ξενώνα, πρωινό και μεσημεριανό, εσωτερικές μετακινήσεις, ξενάγηση στον αρχαιολογικό χώρο, παρακολούθηση ενταγμένων στο πρόγραμμα παραστάσεων. 

Δήλωση συμμετοχής

Οι ενδιαφερόμενοι/ες μπορούν να στείλουν το βιογραφικό τους και φωτογραφία τους έως και τις 10 Ιουνίου στην ηλεκτρονική διεύθυνση: drama2@n-t.gr με την ένδειξη 7ο Διεθνές Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος. Η επιλογή θα γίνει βάσει των βιογραφικών. Εάν κριθεί απαραίτητο, θα ακολουθήσει συνέντευξη.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η Υρώ Μανέ ξανασυναντά τη "Μητέρα του σκύλου"

Η Ραραού επιστρέφει στο Ακροπόλ για δεύτερη χρονιά, φέρνοντας ξανά στη σκηνή την ιστορία των "ανώνυμων" ανθρώπων και των θυμάτων της Ιστορίας. Η Υρώ Μανέ πρωταγωνιστεί στη "Μητέρα του σκύλου" του Παύλου Μάτεσι, πλαισιωμένη από έναν ταλαντούχο θίασο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
06/10/2025

Η Όλγα Βενέτη αποκαλύπτει τη δική της "Dalida"

Με αφορμή την παράσταση "Dalida – La Grande Finale", η πρωταγωνίστρια Όλγα Βενέτη μιλά για το φως, τη μοναξιά, τη μεταμόρφωση, την κορύφωση και την αθανασία∙ λέξεις που αποκτούν νέο νόημα μέσα από το βλέμμα και την ψυχή της Δαλιδά.

Το Θέατρο Μεταξουργείο παρουσιάζει το νέο του ρεπερτόριο

Το Θέατρο Μεταξουργείο παρουσιάζει το νέο του ρεπερτόριο για τη σεζόν 2025-2026, γεμάτο συγκίνηση, δυνατές ερμηνείες και γυναικείες φωνές. Για όλες τις παραστάσεις έχει ήδη ξεκινήσει η προπώληση εισιτηρίων Early Bird.

40 χρόνια Θέατρο Άττις με την επιστροφή της συγκλονιστικής "Νόρας"

Με early bird ξεκινά η νέα σεζόν 2025-26 στο θέατρο Άττις του Θεόδωρου Τερζόπουλου, με την επιστροφή του ιψενικού δράματος με πρωταγωνιστές τους Σοφία Χιλλ, Τάσο Δήμα, Νίκο Ντάση.

Είδαμε την παράσταση του Δημήτρη Παπαϊωάννου στο Ηρώδειο

Παρά το φθινοπωρινό ψύχος, η νέα παράσταση του Δημήτρη Παπαϊωάννου, "THIS THAT KEEPS ON", άναψε μια φλόγα στο Ηρώδειο. Ζήσαμε μια μοναδική βραδιά, όπου η τέχνη συνάντησε τη γενναιοδωρία, στηρίζοντας τη νέα εποχή του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.

Η Πενέλοπε Σκίνερ μας μιλά για τη 'Linda', τη γυναίκα, τη βία και την κοινωνία

Η δημιουργός της "Linda" αποκαλύπτει τις σκέψεις πίσω από την ηρωίδα της, μιλά για τις κοινωνικές προκαταλήψεις, τις εσωτερικές μάχες, τη δύναμη του θεάτρου και τη σχέση της βίας με την εποχή μας.

"Η Μάρθα είναι σαν κεραυνός": Η Έφη Μουρίκη ετοιμάζεται για ένα ρόλο ζωής στο 'Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ'

Η σπουδαία ηθοποιός Έφη Μουρίκη εξομολογείται για τον εμβληματικό ρόλο της Μάρθας στο "Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ" του Έντουαρντ Άλμπι, που κάνει πρεμιέρα στο Ζίνα 9 Οκτωβρίου, αλλά και για τη δική της κοινή πορεία με τον Βλαδίμηρο Κυριακίδη. Μοιράζεται στιγμές τρυφερότητας, δυσκολίες και μυστικά που κρατούν ζωντανή μια σχέση επί σκηνής και στη ζωή.