Κατερίνα Πατσιάνη: "Το Πολυτεχνείο είναι ακόμη ζωντανή, βιωμένη μνήμη"

Με αφορμή τις τελευταίες παραστάσεις του “Tank / Όλη νύχτα εδώ” στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν από την ομάδα RMS MATAROA που σκηνοθετεί ο Μάνος Βαβαδάκης, μιλήσαμε με την ηθοποιό Κατερίνα Πατσιάνη για τη μοναδική παράσταση της φετινής σεζόν που μιλά για όσα συνέβησαν τον Νοέμβριο του 1973.

ΤΑΝΚ / Όλη Νύχτα Εδώ Φώτης Σκουρλέτης©

Τι σημαίνει 50 χρόνια Πολυτεχνείο;

"Αποτελεί ένα σήμα, ένα φάρο στη συνέχειά μας, μια πολιτική στιγμή εξέγερσης σε μια εποχή καταστολής και δίωξης. Είναι κάτι πιο ουσιαστικό από μια επέτειο, ένα μνημείο. Είναι ακόμη ζωντανή, βιωμένη μνήμη. Οι άνθρωποι που το έζησαν το αφηγούνται ψάχνοντας ακόμη κάτι, οι ομήλικοι μου και οι νεότεροι έρχονται στην παράσταση με μερική γνώση των γεγονότων, συγκεχυμένες εικόνες από σχολικές γιορτές και μετά την παράσταση συζητούν, ακουμπούν ό, τι είδαν στο σήμερα, στις δικές τους σημερινές αγωνίες και διεκδικήσεις”. 

ΤΑΝΚ / Όλη Νύχτα Εδώ
Φώτης Σκουρλέτης©

Οι μαρτυρίες 

"Το κύριο υλικό της δραματουργίας αποτελεί το βιβλίο του Ιάσονα Χανδρινού "Όλη νύχτα εδώ”, που περιέχει αφηγήσεις ανθρώπων που έζησαν τα γεγονότα των ημερών του Πολυτεχνείου και μιλούν για τις συνθήκες που οδήγησαν στην κατάληψη, το κλίμα της εποχής, την αυτο-οργάνωση, τις παρατάξεις και το ρόλο τους, τις ανθρώπινες, συντροφικές σχέσεις των φοιτητών, οργανωμένων - πολιτικοποιημένων και μη, όσων βρέθηκαν εκεί και με ομοψυχία μα και ιδεολογικές εντάσεις, κράτησαν ζωντανή τη σπίθα της εξέγερσης μέχρι την εισβολή του τανκ και τη βίαιη πρακτική που ακολούθησε η αστυνομία. Όλοι αυτοί συγκροτούν το σώμα των ιστοριών που αφηγούμαστε. Άνθρωποι που στο άκουσμα της παράστασης, ήρθαν να ακούσουν και να δουν τις αφηγήσεις τους να ζωντανεύουν μπροστά στα μάτια τους, τεράστιας σημασίας για μας αυτή η προσέλευση”. 

ΤΑΝΚ / Όλη Νύχτα Εδώ
Φώτης Σκουρλέτης©

ΤΑΝΚ / Όλη Νύχτα Εδώ
Φώτης Σκουρλέτης©

"Οι ιδεολογικές διαφορές των προσώπων,  φοιτητές οι περισσότεροι, μα και εργάτες και μαθητές και άνθρωποι που δυσκολεύεσαι να τοποθετήσεις σε μια κατηγορία, αριστεροί οι περισσότεροι αλλά άλλης τοποθέτησης ο καθένας, και πώς όλοι αυτοί οι άνθρωποι τελικά γι’ αυτό το μικρό διάστημα λειτούργησαν ως ένα σώμα, με σαφή προσανατολισμό είναι κάτι που όσο το έρευνας τόσο σε συνταράζει και σε εμπνέει”.

Πόσα είναι αυτά που δεν γνωρίζουμε

"Μέσα από την έρευνα φέρνεις κοντά σου πρόσωπα, γεγονότα, συνθέτεις ένα παζλ, του οποίου κάποια κομμάτια είχες και πολλά έλειπαν. Και σίγουρα ακόμη πολλά μας διαφεύγουν. Οι ιδεολογικές διαφορές των προσώπων,  φοιτητές οι περισσότεροι, μα και εργάτες και μαθητές και άνθρωποι που δυσκολεύεσαι να τοποθετήσεις σε μια κατηγορία, αριστεροί οι περισσότεροι αλλά άλλης τοποθέτησης ο καθένας, και πώς όλοι αυτοί οι άνθρωποι τελικά γι’ αυτό το μικρό διάστημα λειτούργησαν ως ένα σώμα, με σαφή προσανατολισμό είναι κάτι που όσο το έρευνας τόσο σε συνταράζει και σε εμπνέει. Το ότι οι τραυματίες αυτές τις λίγες μέρες ήταν πάνω από 1.000, το ότι στη δίκη του Πολυτεχνείου προσήλθαν για προφανείς λόγους ελάχιστοι, ο ρόλος που έπαιζαν οι χαφιέδες, η αυτο-οργάνωση των συμμετεχόντων στο Πολυτεχνείο, τα σημεία  από τα οποία πυροβολούσε η αστυνομία, τα ονόματα των παιδιών που έγραφαν με σπρέι ή με πινέλο συνθήματα στους τοίχους και λίγους μήνες μετά βρέθηκαν δολοφονημένα, όλα αυτά και πολλά άλλα  συμπλήρωσαν την οποία γνώση είχαμε γι’ αυτές τις μέρες. Και δεν τελειώνει, υπάρχει και ένα βιβλίο για τους ανθρώπους που συμμετείχαν εκτός Πολυτεχνείου που δεν το έχω διαβάσει ακόμη. Και πολλά άλλα βιβλία, δεν τελειώνει”.  

ΤΑΝΚ / Όλη Νύχτα Εδώ
Φώτης Σκουρλέτης©

"Η παράσταση είναι "πολυφωνική”, συντίθεται από αποσπάσματα λόγων πολλών προσώπων, δεν είμαστε ένας ήρωας. Είμαστε τρεις ηθοποιοί και τα αποσπάσματα τα οποία επιλέξαμε να παρουσιάσουμε προέρχονται από 50 ανθρώπους. Το βιβλίο έχει συνολικά αφηγήσεις 83 ανθρώπων. Αυτό που θέλαμε είναι να "ακουστούν” όλες οι τοποθετήσεις, σαν σε μια συνέλευση”. 

Για την παράσταση

"Η παράσταση είναι "πολυφωνική”, συντίθεται από αποσπάσματα λόγων πολλών προσώπων, δεν είμαστε ένας ήρωας. Είμαστε τρεις ηθοποιοί και τα αποσπάσματα τα οποία επιλέξαμε να παρουσιάσουμε προέρχονται από 50 ανθρώπους. Το βιβλίο έχει συνολικά αφηγήσεις 83 ανθρώπων. Αυτό που θέλαμε είναι να "ακουστούν” όλες οι τοποθετήσεις, σαν σε μια συνέλευση”. 

Είναι η προσωπική πολιτική στάση, αντίσταση;

Σίγουρα μπορεί η προσωπική πολιτική στάση να είναι ένας τρόπος αντίστασης ακόμη και σήμερα, όχι όμως με μια κλειστή, ατομικιστική έννοια. Οφείλει να συνομιλεί με το συλλογικό, να αναζητά την κοινωνία, τις συλλογικές διεκδικήσεις. Το προσωπικό από μόνο του δεν οδηγεί κάπου. Όταν νιώθεις ότι όλα καταρρέουν είναι το μόνο που έχεις, σαφώς, και από εκεί εκκινείς, αλλά μόνο για να βρεις το συλλογικό. 

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Tank / Όλη νύχτα εδώ

  • Θέατρο-Ντοκιμαντέρ
  • Διάρκεια: 60 '

Με αφορμή την συμπλήρωση πενήντα χρόνων από την εξέγερση του Πολυτεχνείου, η ομάδα συνεργάζεται για τρίτη συνεχόμενη χρονιά με το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν, παρουσιάζοντας την μόνη παράσταση της σεζόν για τα γεγονότα εκείνου του Νοέμβρη. Γεγονότα που αποτελούν ιστορικό ορόσημο, με κεντρική μάλιστα θέση στη συλλογική ιστορική μνήμη κι όμως έχουν χαλκευθεί από έναν σωρό μυθευμάτων και παρανοήσεων. Η παράσταση αποτελεί μια απόπειρα γραμμικής αφήγησης –σχεδόν λεπτό προς λεπτό- των τεσσάρων εκείνων ημερών, σε μια προσπάθεια εξερεύνησης της ιστορικής αλήθειας. Μέσα από τις προφορικές μαρτυρίες πρωταγωνιστών των γεγονότων, όπως τις κατέγραψε ο ιστορικός Ιάσονας Χανδρινός στο ομώνυμο βιβλίο «Όλη νύχτα εδώ», καθώς και μέσα από αρχειακό υλικό, η ομάδα ξετυλίγει τον μίτο της αφήγησης στον λαβύρινθο της μνήμης, αντιμετωπίζοντας τον αδιάφορο ελληνικό εαυτό μας. Είναι η προσωπική πολιτική στάση ο μόνος δυνατός τρόπος αντίστασης ακόμη και σήμερα;

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Αλέξανδρος Σωτηρίου: Στο θέατρο ‘Τζένη Καρέζη’, ένα προσωπικό ‘αντίο’ γίνεται επαναστατική πράξη

Στην πρώτη ελληνική παρουσίαση του έργου του Εντουάρ Λουί, "Αγώνες και μεταμορφώσεις μιας γυναίκας", ο σκηνοθέτης Αλέξανδρος Σωτηρίου καθοδηγεί τους Ελένη Κοκκίδου και Κωνσταντίνο Γεωργόπουλο σε μια ιστορία χειραφέτησης, επιβίωσης αλλά και κάτι ακόμη βαθύτερο.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
08/12/2025

Σε αυτά τα έργα τέχνης γινόμαστε άλλα ζώα

Οι καλλιτεχνικές αφορμές για να απο-ανθρωποκεντρώσουμε για λίγο το βλέμμα μας και να αντιληφθούμε τον κόσμο από την πλευρά των ζώων πληθαίνουν.

Για τον Χάρη Ρώμα, η ανάγκη να αισθανθούμε ορατοί είναι πιο βαθιά απ’ όσο νομίζουμε

Με αφορμή την πρεμιέρα της νέας του κωμωδίας "Η Πριγκίπισσα των Αγίων Σαράντα" στο Coronet (από 4/12), ο Χάρης Ρώμας μιλά για τη συγγραφή, την υποκριτική, αλλά και για την πολιτική, αποκαλύπτοντας πώς συνδέει το χιούμορ με την κοινωνική κριτική και την προσωπική αλήθεια.

Χορεύουμε με την "Τοσοδούλα" στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Μια παράσταση για όλη την οικογένεια που βασίζεται στο παραμύθι "Τοσοδούλα" του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν, σε σκηνοθεσία Γκάρι Σιβογιάν.

Συζήτηση για τους Αφροέλληνες με αφορμή την παράσταση "Άσπρο Μαύρο" στο Επί Κολωνώ

Οι συντελεστές της παράστασης "Άσπρο Μαύρο" συνομιλούν με τρεις καλεσμένους στην εκδήλωση - συζήτηση "Η Ορατότητα της Αφροελληνικής Κοινότητας στο Σύγχρονο Γίγνεσθαι".

"Μάρτυρας κατηγορίας"- Μυστήριο και αμείωτο σασπένς και 3η χρονιά στο "Δημήτρης Χορν"

Με ένα καστ γεμάτο ταλέντο και ενέργεια, η παράσταση "Μάρτυρας κατηγορίας" ζωντανεύει το θρυλικό δικαστικό θρίλερ της Άγκαθα Κρίστι στο θέατρο "Δημήτρης Χορν". Για 3η χρονιά η ένταση και η αληθοφάνεια κρατούν το κοινό καθηλωμένο από την πρώτη στιγμή ως το συγκλονιστικό φινάλε.

"Το μεγάλο μας τσίρκο": Το ιστορικό έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη ξανά στα φώτα της σκηνής

Ο Πέτρος Ζούλιας σκηνοθετεί το έργο-σταθμός της θεατρικής και πολιτικής ιστορίας μας, σε μια μουσικοθεατρική υπερπαραγωγή, με την Ελεωνόρα Ζουγανέλη και τον Δημήτρη Γκοτσόπουλο επικεφαλής του πολυμελούς θιάσου.