Ο "Άτλας" του Εμμανουήλ Κωνσταντινίδη εφευρίσκει τον κοσμογονικό μύθο της μοναξιάς

Το έργο, που παρουσιάζεται στο PalmTree-MCA, ερευνά τις ψυχές τριών πλασμάτων που είναι χαμένα στην αιώνια λήθη και ταυτόχρονα γνωρίζουν τον πυρήνα και τη σκέψη όλου του σύμπαντος.

Άτλας © Μαίρη Λεονάρδου

"Εν αρχή στο κόσμο ήταν το χάος”. Ύστερα γεννήθηκε η φύση, η τάξη και ο άνθρωπος. Στη σκανδιναβική κοσμογονία ο άνθρωπος γεννήθηκε απο ξύλο, στην ινδική από σπέρμα, στην αιγυπτιακή από δάκρυα και στην κινέζικη από χώμα. Στο σήμερα, και με αρχή τους μύθους της κοσμογονίας, η παράσταση "Άτλας", σε κείμενο και σκηνοθεσία του Εμμανουήλ Κωνσταντινίδη, οραματίζεται τι θα συμβεί μετά το Χάος και ερευνά τις ψυχές τριών πλασμάτων που είναι χαμένα στην αιώνια λήθη και ταυτόχρονα γνωρίζουν τον πυρήνα και τη σκέψη όλου του σύμπαντος. Τρία πλάσματα που ξεκινούν από την αρχή και υφαίνουν στη συνέχεια το δικό τους μύθο για τη μοναξιά. Η παράσταση παρουσιάζεται στο PalmTree-MCA (Multinfuntional Center of Arts) από τις 9 Μαρτίου. 

Άτλας
© Μαίρη Λεονάρδου

Στο πλαίσιο μιας δυστοπίας, οι ηθοποιοί (Πάνος Αργυρόπουλος, Μαρία Μαντά, Εύη Χρόνη) με κοινό παρονομαστή την μοναξιά, το βάρος της καθημερινότητας, το άγχος του καθωσπρεπισμού, αλλά και την γελοιότητα της ύπαρξης δημιουργούν έναν μύθο που δεν υπήρξε ποτέ στην κοσμογονία της ανθρωπότητας. Έναν μύθο για το πώς η μοναξιά κατοικεί και αναπτύσσεται μέσα τους, πώς γεννήθηκε, πώς μεγάλωσε και πώς κυριάρχησε στην σπονδυλική τους στήλη. Για να ειπωθεί αυτός ο μύθος, κύρια συστατικά της παράστασης είναι η επανάληψη, η αναμονή και υλικά από την performance. Οι διάλογοι φαίνεται να είναι μονόλογοι και οι μονόλογοι φράσεις που ψάχνουν μανιακά παραλήπτη.

Ο μύθος του μεγαλύτερου Τιτάνα, σήμερα φαντάζει πιο κοντά από ποτέ. Το όνομα που του δόθηκε ήταν Άτλας και η ετυμολογία της λέξης είναι αυτός που υπομένει τα πάντα. Μεταφέροντας τον Τιτάνα στο πρόσωπο όλων μας, παρατηρούμε τόσο το ατομικό βάρος του καθένα όσο και την δυσκολία που έχει αυτό το φορτίο να μοιραστεί, με αποτέλεσμα να το υπομένει μόνος ακόμα και αν αυτό είναι μεγαλύτερο από εκείνον. Σε έναν κόσμο οκτώ δισεκατομμυρίων ανθρώπων, γιατί νιώθουμε τόσο μόνοι; Σε ενα κόσμο οκτώ τρισεκατομμυρίων επιλογών, γιατί νιώθουμε τόσο άδειοι;

Τα σκηνικά της παράστασης είναι της Μαριάνθης Ράδου, οι φωτισμοί του Παναγιώτη Ψύχα και ο ηχητικός σχεδιασμός του Φάνη Σακελλαρίου. Την κίνηση επιμελήθηκε η Άρτεμις Μπασίρογλου.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Άτλας

  • Performance

Στο πλαίσιο μιας δυστοπίας, οι ηθοποιοί, με κοινό παρονομαστή την μοναξιά, το βάρος της καθημερινότητας, το άγχος του καθωσπρεπισμού, αλλά και την γελοιότητα της ύπαρξης δημιουργούν έναν μύθο που δεν υπήρξε ποτέ στην κοσμογονία της ανθρωπότητας. Έναν μύθο για το πώς η μοναξιά κατοικεί και αναπτύσσεται μέσα τους, πώς γεννήθηκε, πώς μεγάλωσε και πώς κυριάρχησε στην σπονδυλική τους στήλη. Για να ειπωθεί αυτός ο μύθος, κύρια συστατικά της παράστασης είναι η επανάληψη, η αναμονή και υλικά από την performance. Οι διάλογοι φαίνεται να είναι μονόλογοι και οι μονόλογοι φράσεις που ψάχνουν μανιακά παραλήπτη. Ο μύθος του Άτλαντα, του μεγαλύτερου Τιτάνα, σήμερα φαντάζει πιο κοντά από ποτέ. Μεταφέροντας τον στο πρόσωπο όλων μας, παρατηρούμε τόσο το ατομικό βάρος του καθένα όσο και το πόσο δύσκολο είναι στον κάθε άνθρωπο το να μοιραστεί το βάρος που κουβαλά.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"HIV"- Μια παράσταση για την Παγκόσμια Ημέρα κατά του AIDS

Το έργο του Θανάση Τριαρίδη "HIV" παίζεται στο Άβατον και με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα του AIDS ισχύει ειδική προσφορά στα εισιτήρια, ενώ προγραμματίζονται συζητήσεις με μέλη οργανισμών οροθετικών, ψυχολόγους, αλλά και τον ίδιο τον συγγραφέα του έργου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
10/11/2025

Το ηχηρό MIRfestival 2025 σε ακόμα περισσότερες γειτονιές της Αθήνας

Ανοίγεται πρώτη φορά στο εξωτερικό και ακόμη περισσότερο στο εσωτερικό το διεθνές φεστιβάλ MIRfestival (από 21/11), εκεί όπου γεννιούνται οι νέες μορφές των παραστατικών τεχνών, και αυτό είναι το πρόγραμμά του.

Για τη Γιώτα Νέγκα "το θέατρο και το τραγούδι είναι αδελφές τέχνες"

Από τη Μαρίκα Παπαγκίκα ως τον ΛΕΞ, η Γιώτα Νέγκα αναζητά την ίδια αλήθεια. Με αφορμή την παράσταση "Μαρίκα με είπανε, Μαρίκα με βγάλανε" στο Θέατρο Embassy (από 10/11), μιλά για τη συγγένεια θεάτρου και μουσικής, τη γυναικεία δύναμη και τα τραγούδια που τη συγκινούν βαθιά.

Νέες φωτογραφίες από την παράσταση του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου "Μέχρι να σβήσουν τ’ άστρα"

Το Θέατρο του Νέου Κόσμου παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το βραβευμένο έργο της Μπεθ Στηλ "Μέχρι να σβήσουν τ’ άστρα", σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, μια συγκλονιστική ιστορία αγάπης, οικογένειας και κοινωνικής αδικίας.

Έλενα Μαυρίδου: "Ο Ταρτούφος μιλάει για την ανάγκη να πιστεύουμε σε σωτήρες"

Η σκηνοθέτρια Έλενα Μαυρίδου αναμετριέται με τη σάτιρα του Μολιέρου, δημιουργώντας έναν γοητευτικό, "αλλόκοτο" κόσμο στο θέατρο Αλκυονίς, με πρωταγωνιστή στο ρόλο του Ταρτούφου τον Γιάννη Τσορτέκη.

grape 2025: Το Φεστιβάλ Αθηνών απένειμε τα Βραβεία Κοινού

Στην Πειραιώς 260, στο πλαίσιο του grape 2025, το Φεστιβάλ Αθηνών επιβράβευσε τις καλύτερες ελληνικές παραστατικές παραγωγές, αναδεικνύοντας νέους δημιουργούς Θεάτρου και Χορού με τα Βραβεία Κοινού Εθνικής Τράπεζας – Mastercard.

Ο Χρήστος Τριπόδης μιλάει στο "α" για το νέο θέατρο Φιλίπ

Μια συζήτηση με τον Χρήστο Τριπόδη, ηθοποιό, σκηνοθέτη και παραγωγός, που εγκαινιάζει το νέο θέατρο Φιλίπ στην Κυψέλη με τρεις επιτυχημένες παραστάσεις.