Ο Χρήστος Σουγάρης αποχωρεί από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος

Ο ηθοποιός, σκηνοθέτης και υπεύθυνος σχεδιασμού καλλιτεχνικού προγραμματισμού στο ΚΘΒΕ τον τελευταίο ενάμιση χρόνο ανακοινώνει την αποχώρησή του με έναν απολογισμό.

Χρήστος Σουγάρης

Ο Χρήστος Σουγάρης, ηθοποιός, σκηνοθέτης και υπεύθυνος σχεδιασμού καλλιτεχνικού προγραμματισμού στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, ενάμιση χρόνο αφότου ανέλαβε καθήκοντα παραδίδοντας ένα πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα τριετίας με αισθητικό προφίλ και σημαντικές καλλιτεχνικές διεθνείς και εγχώριες παρουσίες, ανακοινώνει την αποχώρησή του, κάνοντας τον απολογισμό του σε μια εκτενή επιστολή. 

"Πριν από ενάμιση χρόνο, ανέλαβα τον σχεδιασμό και την υλοποίηση του καλλιτεχνικού προγραμματισμού του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, έπειτα από πρόσκληση του καλλιτεχνικού διευθυντή του οργανισμού Αστέρη Πελτέκη. Με μεγάλη χαρά, αίσθημα ευθύνης αλλά και επίγνωση των δυσκολιών που υπήρχαν γενικότερα στο ελληνικό θέατρο, το οποίο εξέρχονταν, όπως και η υπόλοιπη ελληνική κοινωνία, μετά από μια μεγάλη περίοδο εγκλεισμού, στη μετά covid εποχή, σχεδίασα τον προγραμματισμό ολόκληρης της τριετίας, έχοντας ως στόχο την αισθητική αναβάθμιση του μεγαλύτερου θεατρικού οργανισμού της χώρας, τη λειτουργία του με βάση τα πρότυπα αντίστοιχων ευρωπαϊκών οργανισμών, καθώς και την έξοδο του από μια μακρά εποχή εσωστρέφειας.

Απευθύνθηκα στο κορυφαίο δυναμικό της ελληνικής θεατρικής πραγματικότητας, προσελκύοντας τους σημαντικότερους εκπροσώπους όλων των ειδών αφήγησης και αισθητικών προσδιορισμών. Σε όλες και όλους τους πολύτιμους αυτούς συνεργάτες και συνεργάτιδες, ανέλυσα το σκεπτικό και τους στόχους της τριετίας και σε απολύτως συνεργατικό κλίμα, ξεκινήσαμε όλες και όλοι μαζί την υλοποίηση, με την κοινή διαπίστωση, πως ο συγκεκριμένος θεατρικός οργανισμός, οφείλει στον εαυτό του αλλά και στην ελληνική θεατρική κοινότητα, να πρωταγωνιστεί στο θεατρικό γίγνεσθαι, χαράσοντας ένα ισχυρό και ευδιάκριτο αισθητικό αποτύπωμα, όπως οφείλουν να πράττουν όλα τα εθνικά θέατρα.

Η προηγούμενη δωδεκαετής εμπειρία μου στο ΚΘΒΕ, μου επέτρεπε να γνωρίζω πολύ καλά τις δυνατότητες του οργανισμού, τόσο στο επίπεδο της παραγωγής, όσο και σε αυτό των καλλιτεχνικών αλλά και των διοικητικών δυνατοτήτων των ανθρώπων που στελεχώνουν τον οργανισμό. Η αρχή ήταν σαφέστατα δύσκολη και εμπεριείχε και αρκετή -εύλογη- δυσπιστία, σε σχέση με το φιλόδοξο του εγχειρήματος αυτού. 

Αυτή τη στιγμή όμως και λίγο πριν κλείσει το οικονομικό έτος 2023, είμαι στην ευχάριστη θέση να απολογίσω τα εξής:

- Το ΚΘΒΕ υπερδιπλασίασε τις ετήσιες παραστάσεις του, πραγματοποιώντας είκοσι δύο (22) παραγωγές, κατά το διάστημα Οκτώβριος '22 έως και τον Ιούλιο του '23, προσφέροντας εργασία σε 172 ειδικότητες και επαγγελματίες, οι οποίες/οι στελέχωσαν τις παραγωγές, ως εξωτερικοί συνεργάτες του οργανισμού. Για τις ανάγκες των παραγωγών αυτών, συνεργάστηκαν με τον οργανισμό 132 ηθοποιοί.

- Για πρώτη φορά στην ιστορία του ο οργανισμός, ενέταξε στο δυναμικό του, το σύνολο των κορυφαίων σκηνοθετών και σκηνοθετριών όλων των τάσεων, τόσο από την Ελλάδα, όσο και από το εξωτερικό, σε μία μόλις τριετία.

- Έπειτα από ανοιχτή ακρόαση στην οποία συμμετείχαν όλες και όλοι οι σκηνοθέτες/τριες του προγραμματισμού του πρώτου έτους, επήλθε ριζική ανανέωση του δυναμικού των ηθοποιών του οργανισμού, κατά ποσοστό το οποίο ανήλθε στο 40%.

- Για πρώτη φορά στην ιστορία του οργανισμού το 40% των παραγωγών, σκηνοθετήθηκε από γυναίκες δημιουργούς.

- Πέντε (5) νέα ελληνικά θεατρικά έργα παρουσιάστηκαν στις σκηνές του οργανισμού και τρία (3) ξένων συγγραφέων σε πανελλήνια πρώτη.

- Η αργομισθία συμβαλλόμενων ηθοποιών με τον οργανισμό, συρρικνώθηκε για πρώτη φορά στη σύγχρονη ιστορία, στο επίπεδο του 5%.

- Τα έσοδα του οργανισμού μέσα στο 2023, ανέρχονται αυτή τη στιγμή στο 1,500.000 και μέχρι το τέλος του οικονομικού έτους, θα ξεπεράσουν τον στόχο του 1, 800.000, αγγίζοντας συνολικά τα 2.000. 000. Αν σε αυτό το νούμερο προστίθενται οι 300.000 ευρώ που ο οργανισμός απώλεσε κατά την περίοδο των καταλήψεων ως αντίδραση στο ΠΔ 85/22, το ποσό θα ανέρχονταν συνολικά σε ιστορικό ρεκόρ με  2,300.000 ευρώ εισπράξεων.

- Για πρώτη φορά στην ιστορία του οργανισμού, ενσωματώθηκε στο δυναμικό, ηθοποιός με σύνδρομο Down, για τις ανάγκες της Επιδαύριας παραγωγής "Τρωάδες” του Ευριπίδη, ανοίγοντας ουσιαστικά το δρόμο για ένα συμπεριληπτικό από κάθε άποψη ensemble.

-Η καλοκαιρινή παραγωγή των "Τρωάδων”, την οποία παρακολούθησαν περισσότεροι από 30,000 θεατές σε 14 μόλις παραστάσεις, είναι μια από τις ελάχιστες αντίστοιχες της στην ιστορία του οργανισμού, η οποία εμφανίζεται πλεονασματική, με έσοδα 410.000, όταν το σύνολο των καλοκαιρινών παραγωγών των τελευταίων πολλών ετών, παρουσιάζονται ελλειμματικές κατά 200.000 το ανώτερο, έως 50.000, ανά περίπτωση.

- Για πρώτη φορά στην ιστορία του ο οργανισμός ενσωμάτωσε τα χρώματα του ουράνιου τόξου στο λογότυπο του, καλωσορίζοντας την ετήσια εκδήλωση της Θεσσαλονίκης "Pride”, έχοντας ως μότο το "Περήφανοι άνθρωποι-Περήφανο θέατρο”.

-Σε πανελλήνια πρώτη παρουσιάστηκε το έργο του Χαβιέ δε Διός, "Πράγα”, το οποίο πραγματεύεται εκτός των άλλων και το δικαίωμα στην υιοθεσία από ομόφυλα ζευγάρια. Καθόλη τη διάρκεια της παρουσίασης του έργου, η πρόσοψη της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, φωταγωγήθηκε στα χρώματα του ουράνιου τόξου, διακηρύσσοντας την πρόθεση συμπεριληπτικότητας από την πλευρά του οργανισμού.

- Αναβαθμίστηκε η αισθητική ταυτότητα του οργανισμού, με βάση τα πρότυπα ευρωπαϊκών θεατρικών οργανισμών με την ένταξη στον οργανισμό του βραβευμένου καλλιτέχνη Mike Rafail - "That Long Black Cloud”.

- Ο οργανισμός συμμετέχει ως συμπαραγωγός στην επικείμενη ευρωπαϊκή παραγωγή του Πρόδρομου Τσινικόρη "Landscapes Of Devastation", μια ιστορική συνεργασία ανάμεσα στη Schaubuhne το ΚΘΒΕ και το Ισπανικό La Joven, με ένα σημαντικό θέμα - αυτό των Εβραίων της πόλης της Θεσσαλονίκης. 

- Για πρώτη φορά συμπεριλήφθηκε στον προγραμματισμό του ΚΘΒΕ, έργο του διακεκριμένου στο εξωτερικο, Θεσσαλονικιού θεατρικού συγγραφέα, Δημήτρη Δημητριάδη.

Στις 30 Σεπτεμβρίου 2023, ολοκληρώθηκε και αυτή η περίοδος της συνεργασίας μου με το ΚΘΒΕ. Αποχωρώ από το ΚΘΒΕ, έχοντας έναν ευχάριστο κάματο από αυτή τη διαδικασία και αίσθημα περηφάνιας για όλα αυτά που κατάφερε κατ΄ αυτό το διάστημα ο οργανισμός και οι άνθρωποι που τον στελεχώνουν, καθώς και μια μεγάλη προσμονή για τις ακόμη καλύτερες θεατρικά ημέρες που περιμένουν το ΚΘΒΕ και το κοινό της πόλης, έως και το καλοκαίρι του 2025, όπου και ολοκληρώνεται αυτός ο προγραμματισμός, με την επιδαύρια παραγωγή που έχει αναλάβει να οδηγήσει ο σπουδαίος Μιχαήλ Μαρμαρινός. Θα ήθελα να ευχαριστήσω δημοσίως την Υπουργό Πολιτισμού κυρία Λίνα Μενδώνη για την αρωγή στο φιλόδοξο αυτό εγχείρημα, όπως επίσης και τη Γενική Γραμματέα Σύγχρονου Πολιτισμού, κυρία Ελένη Δουνδουλάκη για τη συνεργασία. 

Τις ευχαριστίες μου επίσης και σε όλες και όλους τους σκηνοθέτες/τριες, που ανταμώσαμε στο ΚΘΒΕ, είτε αποτελούσαν είτε όχι επιλογή του συγκεκριμένου προγραμματισμού. Η συμβολή τους υπήρξε εξαιρετικά ωφέλιμη για τον οργανισμό. 

Ανυπομονώ να παρακολουθήσω δια ζώσης την εκπλήρωση του προγραμματισμού για τη χρονιά 23-24 με τη συμμετοχή των: Timofey Kulyabin, Guy Cassiers, Δημήτρη Καραντζά, Ακύλλα Καραζήση, Δημήτρη Πιατά, Σύλλα Τζουμέρκα, Πρόδρομου Τσινικόρη, Σοφίας Καρακάντζα, Κλαίρης Χριστοπούλου,  Δημήτρη Πιατά.

Kαι βέβαια η τριετία του προγραμματισμού αυτού, θα λήξει την περίοδο 2024-2025, όπως ακριβώς αναλογεί σε ένα τόσο φιλόδοξο εγχείρημα, με τις παραγωγές των: Ρούλας Πατεράκη, Μιχαήλ Μαρμαρινού, Γιάννη Χουβαρδά, Μαρίας Πανουργιά, Θωμά Μοσχόπουλου,  Ανέστη Αζά και Πρόδρομου Τσινικόρη, Ιόλης Ανδρεάδη, Βίκτωρα Αρδίττη, Γιώργου Παπαγεωργίου, Σίμου Κακάλα, Κωνσταντίνου Ρήγου, Κώστα Φιλίππογλου, Αλέξανδρου Ράπτη, Αλέξανδρου Ραπτοτάσιου.

Είμαι ευγνώμων για τη συμμετοχή όλων αυτών των εξαίρετων καλλιτεχνών και εύχομαι πως με τη συνεχιζόμενη αρωγή του Υπουργείου Πολιτισμού, ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής και όλα τα στελέχη του οργανισμού, θα εκπληρώσουν το πρόγραμμα αυτό στο ακέραιο, προς όφελος του ΚΘΒΕ, των εργαζομένων του και της ελληνικής θεατρικής κοινότητας.

Εύχομαι τέλος σε όλες και όλους η τριετία αυτή, να είναι η αφετηρία μιας διαδρομής, η οποία θα οδηγήσει τον οργανισμό εκεί όπου πραγματικά ανήκει και επιβάλλεται να είναι. Πρωτοπόρος και ρυθμιστής στην Ελλάδα, σοβαρός πόλος και συνομιλητής στην ευρωπαϊκή θεατρική κοινότητα”.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Η Μάρθα είναι σαν κεραυνός": Η Έφη Μουρίκη ετοιμάζεται για ένα ρόλο ζωής στο 'Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ'

Η σπουδαία ηθοποιός Έφη Μουρίκη εξομολογείται για τον εμβληματικό ρόλο της Μάρθας στο "Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ" του Έντουαρντ Άλμπι, που κάνει πρεμιέρα στο Ζίνα 9 Οκτωβρίου, αλλά και για τη δική της κοινή πορεία με τον Βλαδίμηρο Κυριακίδη. Μοιράζεται στιγμές τρυφερότητας, δυσκολίες και μυστικά που κρατούν ζωντανή μια σχέση επί σκηνής και στη ζωή.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
04/10/2025

"Ούτε μπρος ούτε πίσω": Η σατιρική κωμωδία των Ρέππα-Παπαθανασίου που γελάς με κάθε ατάκα

Η σατιρική κωμωδία "Ούτε μπρος ούτε πίσω" επιστρέφει με ανανεωμένο καστ: οι Αντώνης Λουδάρος, Ματθίλδη Μαγγίρα, Πάνος Σταθακόπουλος, Σταύρος Νικολαΐδης, Δήμητρα Στογιάννη, Μάνος Ιωάννου και Κατερίνα Ζαρίφη ζωντανεύουν τη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα με χιούμορ και σπιρτάδα στον Ελληνικό Κόσμο.

45 χορευτές, 8 μουσικοί, άπειρα Impro Shots!

Έρχεται το Impro Shots, ένα πρώτο βήμα για έναν θεσμό που φιλοδοξεί να συνεχιστεί και να επεκταθεί με εργαστήρια, συζητήσεις και νέες δράσεις για όλους τους φίλους του χορού και της μουσικής. Η ποικιλία των προσωπικοτήτων και των στυλ γεννά τις πιο απρόβλεπτες και ζωντανές στιγμές επί σκηνής.

"Πετριχώρα: Το γιοφύρι της Άρτας ζωντανεύει στη σκηνή του Nous

Η παράσταση της Εταιρείας Θεάτρου DOT Ensemble, που συζητήθηκε στη Θεσσαλονίκη φέρνει στην Αθήνα τη μυσταγωγική ιστορία της Λυγερής, συνδυάζοντας παράδοση, μουσική, τελετουργικό θέατρο.

"Πόσο χρόνο έχω;"- Ο Βαγγέλης Χαρισόπουλος σε μια stand up παράσταση που μιλάει για όλα

Το stand up στην Ελλάδα απογειώνεται – και ο Βαγγέλης Χαρισόπουλος (ναι, η φωνή του Shopping Star) το πετάει ακόμα πιο ψηλά με την πρώτη του σόλο παράσταση "Πόσο χρόνο έχω;". Ένα σόου που μιλάει στο ενήλικο κοινό: από όσους μεγάλωσαν με το MTV, μέχρι εκείνους που ψάχνουν ακόμα το κουμπί στο TikTok.

Αυτές τις παραστάσεις θα δούμε στο HOOD art space

Το HOOD art space, το σπίτι της bijoux de kant στο Μοναστηράκι, μπαίνει σε μια νέα σεζόν με ιστορίες που μας αφορούν, μας συγκινούν και μας φέρνουν πιο κοντά.

Ποιος είναι ο 'Ευγένιος' και γιατί επέλεξε ο Γιώργος Καραμίχος να το σκηνοθετήσει;

Αυτό μας κίνησε την περιέργεια και του ζητήσαμε να μας μιλήσει γι' αυτό το γεμάτο πόνο, χιούμορ και οικογενειακά τραύματα έργο, που κάνει πρεμιέρα 3/10 στο θέατρο Σημείο.