"Ο ελέφας": Ένα ιδιαίτερο νεοελληνικό έργο σκηνοθετεί ο Λευτέρης Γιοβανίδης

Το επίκαιρο έργο του Κώστα Μποσταντζόγλου, που ακτινογραφεί την ελληνική κοινωνία, έρχεται στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.

Ελέφας ΔΘΠ Θωμάς Δασκαλάκης©

Ο Γιώργος Γιαννακόπουλος, η Μπέσσυ Μάλφα, ο Βαγγέλη Δαούσης και η Στεφανία Ζώρα πρωταγωνιστούν στη σκληρή και πικρή κωμωδία του Κώστα Μποσταντζόγλου, "Ο ελέφας", που ανεβαίνει σε σκηνοθεσία του Λευτέρη Γιοβανίδη, στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά (από 8/11). 

Πρόκειται για ένα ανελέητα σαρκαστικό δράμα που εκδόθηκε το 2012 και  ακροβατεί μεταξύ μαύρης κωμωδίας και σύγχρονης τραγωδίας. Ήρωές του  είναι άνθρωποι της επαρχίας και το κύριο εύρημά του η χρήση της ελληνικής γλώσσας από τους ήρωες, που φτάνει σε βαθμό μιας απίστευτης κακοποίησης. Τα πρόσωπα του έργου είναι άνθρωποι εντελώς αστοιχείωτοι αλλά κομπορρήμονες, ανήθικοι αλλά ηθικολόγοι, βαθιά βίαιοι και απεχθείς αλλά και τρομακτικά οικείοι. Αποτελούν όλα θλιβερές φιγούρες που αποτυπώνουν μια όχι και τόσο μακρινή ελληνική πραγματικότητα και αποδεικνύονται πρόκληση ερμηνευτική και σκηνοθετική, καθώς το κύριο χαρακτηριστικό τους δεν είναι ο τρόπος εκφοράς του λόγου, αλλά ο τρόπος που αντιλαμβάνονται τις μεταξύ τους σχέσεις και εκδηλώνουν τα αισθήματά τους. 

Σημείωμα του Λευτέρη Γιοβανίδη

"Δεν λέμε μνήμη ελέφαντα;", ρωτάει ο Μήτσος. "Ο ελέφαντας δεν ξεχνά και εκδικείται το κακό που το έκανες". Αυτή η σκέψη κινεί τη βασική ηρωίδα του Μποσταντζόγλου  που, κλεισμένη μέσα σε μια τοξική οικογένεια, προσπαθεί να βρει λύτρωση. Δεν θέλει να βλέπει πια στον ύπνο της εφιάλτες. Νιώθει σαν ένας ελέφαντας που δεν ξεχνά και ζητά πλέον να εκδικηθεί για το όποιο κακό της έχουν κάνει.

Ο συγγραφέας με σκληρό χιούμορ μας περιγράφει μια κοινωνία που διακατέχεται από αντιλήψεις ρατσιστικές και προγονοπληξία. Η ημιμάθεια των ηρώων τούς κάνει να πιστεύουν πως τα ξέρουν όλα. Η ενδοοικογενειακή βία, η έλλειψη ηθικών αξιών και η απειθαρχία έναντι στους νόμους της πολιτείας, αποτελούν κύρια χαρακτηριστικά της καθημερινότητας τους. Έχουν πλήρη έλλειψη αισθητικής και χωρίς καμιά αιδώ κακοποιούν την ελληνική γλώσσα. Άνθρωποι που έχουν μάθει να κρίνουν και να κατηγορούν, χωρίς καμία διάθεση αυτοκριτικής, σε μια κοινωνία όπου η αξιοπρέπεια και ο αλληλοσεβασμός νοσούν.

Ένα ταπεινό πιάτο φακές και ένας διακοσμητικός τσιμεντένιος κύκνος αποτελούν για τον συγγραφέα, όχι τυχαία, τα σύμβολα του έργου. Όλοι μας, κλεισμένοι στον μικρόκοσμό μας, θεωρούμε ότι αυτές οι συμπεριφορές δεν μπορεί να υπάρχουν πια στην σύγχρονη ελληνική κοινωνία. Κι όμως, στην πραγματικότητα είναι υπαρκτές, αβυσσαλέα ισοπεδωτικές για τις συνειδήσεις των ανθρώπων.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Ο ελέφας

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 80 '

«Δεν λέμε μνήμη ελέφαντα;», ρωτάει ο Μήτσος. «Ο ελέφαντας δεν ξεχνά και εκδικείται το κακό που το έκανες». Αυτή η σκέψη κινεί τη βασική ηρωίδα που, κλεισμένη μέσα σε μια τοξική οικογένεια, προσπαθεί να βρει λύτρωση. Νιώθει σαν ένας ελέφαντας που δεν ξεχνά και ζητά πλέον να εκδικηθεί για το όποιο κακό της έχουν κάνει. Ο συγγραφέας με σκληρό χιούμορ μάς περιγράφει μια κοινωνία που διακατέχεται από αντιλήψεις ρατσιστικές και προγονοπληξία. Η ενδοοικογενειακή βία, η έλλειψη ηθικών αξιών αποτελούν κύρια χαρακτηριστικά της καθημερινότητας τους. Όλοι μας, στο μικρόκοσμό μας, θεωρούμε ότι αυτές οι συμπεριφορές δεν υπάρχουν πια στην σύγχρονη ελληνική κοινωνία. Κι όμως είναι υπαρκτές.

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Ηρώων Πολυτεχνείου & Βασ. Γεωργίου

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Ηρώων Πολυτεχνείου & Βασ. Γεωργίου

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Ηρώων Πολυτεχνείου & Βασ. Γεωργίου

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πρεμιέρες: Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Αυτές είναι οι θεατρικές παραστάσεις που κάνουν πρεμιέρα από 27/11 έως 3/12 και ξεχωρίζουν.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
27/11/2025

"Με δύναμη από την Κηφισιά"-Ταξίδι στην ελευθερία με την καθοδήγηση της Γεωργίας Μαυραγάνη

Είκοσι χρόνια από το θάνατο του Δημήτρη Κεχαΐδη, αγαπήσαμε "Με δύναμη από την Κηφισιά" για την αμεσότητα, το χιούμορ και την ανθρώπινη αλήθεια του έργου, που μέσα από φόβους και ενοχές μιλά για ελευθερία. Θα το δούμε στο θέατρο Σταθμό, σε σκηνοθεσία Γεωργίας Μαυραγάνη.

Για τον Βαγγέλη Χαρισόπουλο το stand up comedy είναι έρωτας

Ο κωμικός Βαγγέλης Χαρισόπουλος, γνωστός και ως η φωνή του τηλεοπτικού "Shopping Star", συνεχίζει ακάθεκτος με την stand up comedy παράσταση "Πόσο χρόνο έχω;" και μας μιλάει σε μια άκρως χιουμοριστική συνέντευξη.

"Το αποτύπωμα": Ας μιλήσουμε για τη διαστρέβλωση της γυναικείας ταυτότητας

Η Φένια Αποστόλου δημιουργεί ένα πολυμεσικό σκηνικό σύμπαν, στο οποίο κίνηση, φως, μουσική, video art και σιωπή λειτουργούν ως εργαλεία σχολιασμού της πατριαρχικής διαστρέβλωσης της γυναικείας ταυτότητας μέσα στον χρόνο.

Η σοφόκλεια "Ηλέκτρα" του Δημήτρη Τάρλοου επαναπροσεγγίζεται για το κλειστό θέατρο

Μετά την καλοκαιρινή επιτυχία της, η "Ηλέκτρα" του Σοφοκλή, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου επιστρέφει σε κλειστό θέατρο, με τον τίτλο "Ηλέκτρα εντός", φέρνοντας το τραγικό δράμα πιο κοντά στον θεατή, με ένταση, μουσική και νέα, δυναμική σύνθεση χαρακτήρων.

Το Εργαστήρι Δραματοθεραπείας & Θεατρικής Έκφρασης αναδεικνύει τη "Σημασία του να (μην) είναι κανείς σοβαρός"

Το Εργαστήρι μετακομίζει φέτος στο Θέατρο 104 και ετοιμάζει ένα ταξίδι στην κωμωδία.

Ο "Ματωμένος γάμος" για 2η χρονιά στους Μοντέρνους Καιρούς

Σε μια παράσταση που σέβεται απόλυτα το ποιητικό σύμπαν του Λόρκα παρουσιάζεται ο "Ματωμένος γάμος" του Λόρκα σε σκηνοθεσία Κώστα Νταλιάνη.