"Ο ελέφας": Ένα ιδιαίτερο νεοελληνικό έργο σκηνοθετεί ο Λευτέρης Γιοβανίδης

Το επίκαιρο έργο του Κώστα Μποσταντζόγλου, που ακτινογραφεί την ελληνική κοινωνία, έρχεται στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.

Ελέφας ΔΘΠ Θωμάς Δασκαλάκης©

Ο Γιώργος Γιαννακόπουλος, η Μπέσσυ Μάλφα, ο Βαγγέλη Δαούσης και η Στεφανία Ζώρα πρωταγωνιστούν στη σκληρή και πικρή κωμωδία του Κώστα Μποσταντζόγλου, "Ο ελέφας", που ανεβαίνει σε σκηνοθεσία του Λευτέρη Γιοβανίδη, στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά (από 8/11). 

Πρόκειται για ένα ανελέητα σαρκαστικό δράμα που εκδόθηκε το 2012 και  ακροβατεί μεταξύ μαύρης κωμωδίας και σύγχρονης τραγωδίας. Ήρωές του  είναι άνθρωποι της επαρχίας και το κύριο εύρημά του η χρήση της ελληνικής γλώσσας από τους ήρωες, που φτάνει σε βαθμό μιας απίστευτης κακοποίησης. Τα πρόσωπα του έργου είναι άνθρωποι εντελώς αστοιχείωτοι αλλά κομπορρήμονες, ανήθικοι αλλά ηθικολόγοι, βαθιά βίαιοι και απεχθείς αλλά και τρομακτικά οικείοι. Αποτελούν όλα θλιβερές φιγούρες που αποτυπώνουν μια όχι και τόσο μακρινή ελληνική πραγματικότητα και αποδεικνύονται πρόκληση ερμηνευτική και σκηνοθετική, καθώς το κύριο χαρακτηριστικό τους δεν είναι ο τρόπος εκφοράς του λόγου, αλλά ο τρόπος που αντιλαμβάνονται τις μεταξύ τους σχέσεις και εκδηλώνουν τα αισθήματά τους. 

Σημείωμα του Λευτέρη Γιοβανίδη

"Δεν λέμε μνήμη ελέφαντα;", ρωτάει ο Μήτσος. "Ο ελέφαντας δεν ξεχνά και εκδικείται το κακό που το έκανες". Αυτή η σκέψη κινεί τη βασική ηρωίδα του Μποσταντζόγλου  που, κλεισμένη μέσα σε μια τοξική οικογένεια, προσπαθεί να βρει λύτρωση. Δεν θέλει να βλέπει πια στον ύπνο της εφιάλτες. Νιώθει σαν ένας ελέφαντας που δεν ξεχνά και ζητά πλέον να εκδικηθεί για το όποιο κακό της έχουν κάνει.

Ο συγγραφέας με σκληρό χιούμορ μας περιγράφει μια κοινωνία που διακατέχεται από αντιλήψεις ρατσιστικές και προγονοπληξία. Η ημιμάθεια των ηρώων τούς κάνει να πιστεύουν πως τα ξέρουν όλα. Η ενδοοικογενειακή βία, η έλλειψη ηθικών αξιών και η απειθαρχία έναντι στους νόμους της πολιτείας, αποτελούν κύρια χαρακτηριστικά της καθημερινότητας τους. Έχουν πλήρη έλλειψη αισθητικής και χωρίς καμιά αιδώ κακοποιούν την ελληνική γλώσσα. Άνθρωποι που έχουν μάθει να κρίνουν και να κατηγορούν, χωρίς καμία διάθεση αυτοκριτικής, σε μια κοινωνία όπου η αξιοπρέπεια και ο αλληλοσεβασμός νοσούν.

Ένα ταπεινό πιάτο φακές και ένας διακοσμητικός τσιμεντένιος κύκνος αποτελούν για τον συγγραφέα, όχι τυχαία, τα σύμβολα του έργου. Όλοι μας, κλεισμένοι στον μικρόκοσμό μας, θεωρούμε ότι αυτές οι συμπεριφορές δεν μπορεί να υπάρχουν πια στην σύγχρονη ελληνική κοινωνία. Κι όμως, στην πραγματικότητα είναι υπαρκτές, αβυσσαλέα ισοπεδωτικές για τις συνειδήσεις των ανθρώπων.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Ο ελέφας

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 80 '

«Δεν λέμε μνήμη ελέφαντα;», ρωτάει ο Μήτσος. «Ο ελέφαντας δεν ξεχνά και εκδικείται το κακό που το έκανες». Αυτή η σκέψη κινεί τη βασική ηρωίδα που, κλεισμένη μέσα σε μια τοξική οικογένεια, προσπαθεί να βρει λύτρωση. Νιώθει σαν ένας ελέφαντας που δεν ξεχνά και ζητά πλέον να εκδικηθεί για το όποιο κακό της έχουν κάνει. Ο συγγραφέας με σκληρό χιούμορ μάς περιγράφει μια κοινωνία που διακατέχεται από αντιλήψεις ρατσιστικές και προγονοπληξία. Η ενδοοικογενειακή βία, η έλλειψη ηθικών αξιών αποτελούν κύρια χαρακτηριστικά της καθημερινότητας τους. Όλοι μας, στο μικρόκοσμό μας, θεωρούμε ότι αυτές οι συμπεριφορές δεν υπάρχουν πια στην σύγχρονη ελληνική κοινωνία. Κι όμως είναι υπαρκτές.

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Ηρώων Πολυτεχνείου & Βασ. Γεωργίου

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Ηρώων Πολυτεχνείου & Βασ. Γεωργίου

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Νένα Μέντη & Ελένη Ράντου: Δύο πρωταγωνίστριες επιστρέφουν για να θυμίσουν πως το θέατρο είναι εξομολόγηση και ζωή

Η Ελένη Ράντου και η Νένα Μεντή, επιστρέφουν φέτος στη σκηνή, με δύο έργα που μιλούν για τη ζωή, τη μνήμη και την ανάγκη της ανθρώπινης επικοινωνίας.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
13/10/2025

Ανοίγει η "Αίθουσα αναμονής" στον ιδιαίτερο χώρο του Σ.Ο.Τ.Α. – Σωματείου Οδηγών Ταξί Αττικής

Σε έναν χώρο που κουβαλά τη μνήμη ενός ανδροκρατούμενου επαγγελματικού κλάδου, τέσσερις γυναίκες συναντώνται τυχαία και – μέσα από το χιούμορ, τη συγκίνηση και την αναμέτρηση με τον εαυτό τους – αφηγούνται μια ιστορία αλλαγής και λύτρωσης.

"Τα παιδιά ενός κατώτερου θεού-Πάρτε μια γεύση από τις πρώτες φωτογραφίες

Με ιδιαίτερη ευαισθησία προσεγγίζει την ιστορία των "Παιδιών ενός κατώτερου θεού" ο σκηνοθέτης Δημοσθένης Παπαδόπουλος, φωτίζοντας τη σιωπή, τη διαφορετικότητα και τη δύναμη της ανθρώπινης σύνδεσης στη σκηνή.

"Unborn": 5 λόγοι που θα σε κάνουν να δεις αυτή τη διαφορετική ιστορία ενηλικίωσης

Η Χριστίνα Κυρίτση για την παράσταση "Unborn", που κάνει πρεμιέρα στο Θέατρο Ρεκτιφιέ στις 14 Οκτωβρίου.

Ο Ιβάν Βιριπάγιεφ στο θέατρο Olvio στις 13 Οκτώβρη

Με αφορμή το ανέβασμα του έργου του, "Οι μεθυσμένοι", ο ανατρεπτικός Ρώσος συγγραφέας Ιβάν Βιριπάγιεφ θα βρεθεί στο Olvio για να παρακολουθήσει την παράσταση και να συζητήσει με το κοινό.

Πρεμιέρα για το "Τέλος του παιχνιδιού" με τους Μάκη Παπαδημητρίου-Γιώργο Χρυσοστόμου

Το έργο του Σάμουελ Μπέκετ, που μας μεταφέρει σε ένα καταφύγιο μετά το τέλος του κόσμου, σηκώνει αυλαία σήμερα στο θέατρο Ιλίσια.

Backstage στη θεατρική "Τελευταία Έξοδο – Ρίτα Χέιγουορθ" του Στίβεν Κινγκ

Συναντήσαμε τους σκηνοθέτες Ορέστη και Δημήτρη Σταυρόπουλο και τους πρωταγωνιστές της πρώτης ελληνικής θεατρικής μεταφοράς του "The Shawshank Redemption", Νίκο Ψαρρά και Δημήτρη Παπανικολάου, στο θέατρο Άνεσις.