Σπύρο Παντελάκη, Μαρία Μάργαρη, Ηλία Καμπάνη, πώς κάνατε τη "Γέρμα" παράσταση χορού;

Με αφορμή το επικείμενο ανέβασμα της χορευτικής εκδοχής του έργου του Λόρκα, συνομιλούμε με τους βασικούς συντελεστές της παράστασης για τη γοητεία της γραφής του Ισπανού θεατρικού συγγραφέα, την επιλογή της διπλής διανομής της Γέρμα, αλλά και την κατάσταση του χορού στην Ελλάδα.

Γέρμα

Η ομάδα χορού "Dance Company Μαζί", που δημιουργήθηκε από τη Ρούλα Παπαδοπούλου και τον Σπύρο Παντελάκη, ανεβάζει για τρίτη φορά τη χορευτική εκδοχή της "Γέρμα", του γνωστού έργου του Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα. Μετά το θέατρο "Τζένη Καρέζη" και το θέατρο Ροές, είναι η σειρά του Κηποθέατρου Παπάγου να φιλοξενήσει τα παλλόμενα σώματα που θα διηγηθούν την ιστορία της άτεκνης γυναίκας από την Ισπανική επαρχία που επιθυμεί όσο τίποτα την απόκτηση ενός παιδιού (16/7, 9.30 μ.μ.). Το "α", λίγο πριν την πρεμιέρα, συνομίλησε με τον Σπύρο Παντελάκη, τη χορογράφο και δραματουργό της παράστασης Μαρία Μάργαρη, καθώς και με τον Ηλία Καμπάνη που συνέθεσε τη μουσική.

Γέρμα

Πώς θα περιγράφατε στο κοινό τη δική σας "Γέρμα";
Σπύρος Παντελάκης: Η "Γέρμα" είναι η ιστορία μιας γυναίκας καταπιεσμένης από τον κοινωνικό ιστό. Η παράσταση διατηρεί το λυρικό ύφος του Λόρκα αναμειγνύοντας στοιχεία του σύγχρονου χορού συνδυασμένα με την παράδοση.

Τι είναι αυτό που σας γοητεύει στον Λόρκα αλλά και στο συγκεκριμένο έργο;
Σ.Π.: Γενικά στα έργα του, αλλά και εδώ στη "Γέρμα", με γοητεύει η ποιητικότητα, η παρουσία των στοιχείων της φύσης, η συνεχής προσπάθεια για εξύμνηση της γυναίκας και το πρωτόγονο στοιχείο.

Πώς μετουσιώσατε ένα έργο θεατρικό σε χορόδραμα;
Σ.Π.: Είναι απλά ένας διαφορετικός τρόπος αφήγησης μιας ιστορίας. Το σώμα μιλά, αφηγείται γεγονότα, σκέψεις, δράσεις, συναισθήματα. Οπότε δεν ήταν δύσκολη η μετουσίωση ενός θεατρικού έργου. Πίσω από κάθε εικόνα χορού, πίσω από κάθε κίνηση υπάρχει η δραματοποίηση που λειτουργεί ως θεμέλιος λίθος για την σύσταση της χορογραφίας.

Στην παράσταση, ο ομώνυμος ρόλος θα είναι σε διπλή διανομή. Πώς προέκυψε αυτό;
Μαρία Μάργαρη: Η ιδέα αυτή δεν είναι κάτι καινούργιο, έχει χρησιμοποιηθεί από πολλούς καλλιτέχνες στο παρελθόν, όπως από τον Μπουνιουέλ στο "Σκοτεινό αντικείμενο του πόθου". Σ' εμένα λειτούργησε καθαρά χορευτικά. Δύο διαφορετικές μεταξύ τους χορεύτριες ταυτίστηκαν την ίδια στιγμή με τις δύο πλευρές της Γέρμα, δηλαδή εκείνη που βλέπουμε στο πρώτο μέρος, όπου η ηρωίδα είναι ένα αθώο άβουλο κορίτσι, και εκείνη που κυριαρχεί στο δεύτερο, όπου φτάνει στον φόνο.

Γέρμα

Με ποιον τρόπο η μουσική διαμορφώνει το αποτέλεσμα της παράστασης;
Σ.Π.: Η μουσική γράφτηκε για την παράσταση και δουλεύτηκε παράλληλα με την χορογραφία. Συνδυάζει κοινά στοιχεία και ηχοχρώματα της ελληνικής παράδοσης και της Εγγύς Ανατολής με αυτά της Ισπανίας και της ευρωπαϊκής κλασικής μουσικής. Με όχημα την μουσική μεταφέρουμε τη "Γέρμα" στην ελληνική ύπαιθρο. 

Με ποια διαδικασία δούλεψατε για την σύνθεση της μουσικής του έργου;
Ηλίας Καμπάνης: Προσεγγίζοντας το έργο με τη Μαρία πολύ νωρίς καταλήξαμε στο ότι θα μεταφέρουμε τη "Γέρμα” σε ορεινά και άγρια τοπία. Άλλωστε, αυτό που προσωπικά με άγγιξε όταν διάβασα το έργο πρώτη φορά ήταν το στοιχείο της φύσης. Αυτό διαμόρφωσε το ύφος αλλά και τις αναφορές που θα χρησιμοποιούσαμε. Ξεκίνησα, λοιπόν, γράφοντας μόνο ρυθμούς χωρίς μουσική, έτσι ώστε να αρχίσει η χορογραφία να παίρνει σχήμα αλλά και να μας βοηθήσει να βρούμε τον σκελετό της παράστασης. Έπειτα το έργο το ανακαλύψαμε ξεχωριστά.

Ποια πιστεύετε ότι είναι η κατάσταση του χορού στην Ελλάδα;
Σ.Π.: Ο χορός στην Ελλάδα αιμορραγεί. Οι νέοι χορευτές καλούνται να πληρώνουν για να είναι σε φόρμα, δεν βρίσκουν καλλιτεχνική διέξοδο και δεν έχουν την ευκαιρία να εκτεθούν και να δείξουν την αξία τους και τη δουλειά τους στο κοινό. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα πολλοί καλοί χορευτές και χορογράφοι να χάνονται ή να εξελίσσονται μακριά από την χώρα μας. Αντίστοιχα και το κοινό δεν έχει την δυνατότητα ποιοτικής και ποσοτικής επαφής με το χορό. Εύχομαι να υπάρξουν περισσότερες σκηνές και περισσότερες παραγωγές, ώστε να "ανθίσει" περισσότερος χορός.

Μιλήστε μας και για τα μελλοντικά καλλιτεχνικά σχέδια της ομάδας.
Σ.Π.: Η επόμενη παραγωγή μας είναι προγραμματισμένη για τον Σεπτέμβριο. Είναι ένα δίπτυχο νεοκλασικού και συγχρόνου χορού υπό τον τίτλο "Lien – Σύνδεσμοι" και θα παρουσιαστεί για τρεις παραστάσεις στο θέατρο Κνωσός. 

Γέρμα

Η διανομή της παράστασης αποτελείται από τις Μίρκα Χαλκιά, Μαρία Παντελάκη, Μαρίνα Παντελάκη, Μυρτώ Παναγάκη, Ισιδώρα Πρίμπα, Στέλλα Κομηχίλη, Βασιλική Γράψα, Νεφέλη Σιούφα και τον Παναγιώτη Λαγανά. Συμμετέχει η Γεωργία Τραυλού. Τα κοστούμια είναι της Αλεξάνδρας Καψάλα, τα σκηνικά της Σεμέλης Αβραμιώτη και οι φωτισμοί του Παναγιώτη Μανούση.

Για εισιτήρια, επισκεφθείτε το viva.gr με ένα κλικ εδώ.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πως βιώνεις τον έρωτα "Μέσα στο μυαλό σου;". Ο Dr. Γιώργος Λάγιος απαντά... θεατρικά

Η επιτυχημένη διαδραστική παράσταση "Μέσα στο μυαλό σου – Part 2: Έρωτας και Χάος" επιστρέφει για δεύτερη χρονιά στο Θέατρο Αλίκη, συνεχίζοντας το πρωτότυπο ταξίδι της εκεί όπου η ψυχολογία συναντά τη θεατρική πράξη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
31/10/2025

Μπορεί το μπαρόκ να γίνει σύγχρονο; Ο Πάρις Μέξης απαντά με τον Ταρτούφο

Ο σκηνογράφος και ενδυματολόγος Πάρις Μέξης μιλά για την αισθητική του "Ταρτούφου" που σκηνοθετεί η Έλενα Μαυρίδου στο Θέατρο Αλκυονίς- μια παράσταση όπου το μπαρόκ συναντά τη φαντασία, τη γεωμετρία και τη σύγχρονη θεατρική τόλμη.

Για τον Γιάννη Βούρο, η αλήθεια δεν είναι ποτέ απλή αλλά ένα θέατρο συνειδήσεων

Με αφορμή την παράσταση "Μάρτυρας κατηγορίας" της Άγκαθα Κρίστι που παίζεται για 3η χρονιά στο Θέατρο "Δημήτρης Χορν", ο Γιάννης Βούρος μιλά για τη δικαιοσύνη, την αλήθεια, τη δύναμη του λόγου και το διαχρονικό θέατρο των ανθρώπινων ρόλων.

Το "Nomsferatu" γιορτάζει το Halloween

Ο Δράκουλας που… δεν φοβάται να γελάσει μας περιμένει στο Θέατρο 104, για να γιορτάσουμε Halloween με γέλιο, τρόμο και δαγκωματιές, σε μια μαύρη κωμωδία γεμάτη φαντάσματα και spooky διάθεση.

Ελληνικός θίασος σε βρετανικό "Οιδίποδα" στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση;

Πότε κάνει πρεμιέρα η πολυαναμενόμενη παράσταση "Οιδίποδας" στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση με Έλληνες ηθοποιούς;

Η Κατερίνα Σακελλαροπούλου Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Μετά τον Δημήτρη Πασσά, η πρώην Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου, παρέλαβε τη σκυτάλη από τη Λίνα Μενδώνη.

Δύο παραστάσεις με αφετηρία τη Γλυκερία Μπασδέκη όπου η γυναικεία φωνή επιτέλους ακούγεται

Κάθε φορά που η Γλυκερία Μπασδέκη επιστρέφει στην Αθήνα, ξέρουμε ότι έχει κάτι ηχηρό να πει.