"Ευμενίδες" στην Ελευσίνα σε μια ξεχωριστή σκηνική πρόταση

Άντζελα Μπρούσκου, Δήμητρα Χατούπη και Παρθενόπη Μπουζούρη μιλούν στο "α" για την συνύπαρξή τους επί σκηνής με τους κατοίκους της πόλης.

Ευμενίδες Μπρούσκου Άρτεμις Σκουλίκα & Θάνος Χατζόπουλος©

Στο πλαίσιο της δράσης Μυστήριο 35 ΑΙΣΧΥΛΟΥ Project της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης θα παρουσιαστεί σε σκηνοθεσία της Άντζελας Μπρούσκου το τρίτο μέρος της αισχυλικής "Ορέστειας,  έργο που εισήγαγε την πρώτη εμφάνιση θεσμού (τον Άρειο Πάγο) για την έννοια του Δικαίου στην ιστορία της Ευρώπης.

Η δίκη στις αισχύλειες "Ευμενίδες" είναι η πρώτη νομική δίκη στην ιστορία της ανθρωπότητας και στην παράσταση της Άντζελας Μπρούσκου θα παρακολουθήσουμε μια νέα προσέγγιση του έργου: Συγκεκριμένα ένα φανταστικό δικαστήριο συνδέει την αρχαιότητα με το σήμερα κι έτσι κοινότητες, συλλογικότητες και κάτοικοι της πόλης της Ελευσίνας θα συμμετάσχουν ενεργά στην παράσταση, αναλαμβάνοντας τη θέση του αθηναϊκού δικαστηρίου. Μέσω του αρχαίου δράματος τίθεται ως ζητούμενο η συνοχή των πολιτών μιας κοινωνίας και η στάση τους απέναντι στα κοινά. Αυτή η ουτοπική συνθήκη συνιστά αντίστοιχα ένα ουτοπικό δικαστήριο, όπου διεξάγεται η δίκη του Ορέστη στις "Ευμενίδες" του Αισχύλου. Η ανελέητη αλυσίδα της διαιωνιζόμενης εκδίκησης και αντεκδίκησης παραχωρεί τη θέση της στη δικαιοσύνη της πόλης. Μια δίκη που λαμβάνει χώρα στο παρελθόν, αλλά απευθύνεται στους πολίτες όλου του κόσμου του μέλλοντος.

Ευμενίδες Μπρούσκου Ελευσίνα
©Άρτεμις Σκουλίκα

Με τον τρόπο αυτό η Μπρούσκου αντιμετωπίζει τις "Ευμενίδες" ως ερέθισμα για την ανάπτυξη δημόσιου διαλόγου με το κοινό να αλληλεπιδρά, ενεργώντας ως επιπλέον ερμηνευτής, ακόμα και ως ένας παράγοντας που συμβάλλει στην εξέλιξητης δράσης. Η ερευνητική σκηνοθέτρια δήλωσε πως "το κοινό θα πάρει τη θέση των ενόρκων του αθηναϊκού δικαστηρίου και θα έχει την ευκαιρία να εμπλακεί με την ψήφο του στην αθώωση η μη του μητροκτόνου Ορέστη μέσα στην ατμόσφαιρα μιας πραγματικής δίκης".

Διαβάστε Επίσης

Για τη συνάντησή της επί σκηνής με τους κατοίκους της Ελευσίνας, η Δήμητρα Χατούπη, που θα ερμηνεύσει την Αθηνά, δήλωσε στο "α": Η επαφή των -επαγγελματιών και μη του θεάτρου- κατοίκων της Ελευσίνας θα ξεκινήσει ουσιαστικά και επί σκηνής από σήμερα. Η ζύμωση όλων των συμμετεχόντων θα υπάρξει σε ένα κομβικό σημείο της παράστασης, που είναι και το σημείο που μας συνδέει με το τώρα: το δικαστήριο για την απόφαση του μητροκτόνου Ορέστη, πού στη δική μας παράσταση μεταφέρεται στο σήμερα. Το δικαστήριο είναι ο χώρος όπου όλοι οι πολίτες μπορούν να συμμετάσχουν σε μία θεατρική πράξη που θα μπορούσε να μην είναι θέατρο αλλά πραγματικό δικαστήριο. Έτσι κι αλλιώς, ένα δικαστήριο από μόνο του μπορεί να νοηθεί ως θέατρο με την έννοια του ‘παριστάνω’ και ‘θεώμαι’. Η συμμετοχή μη επαγγελματιών ηθοποιών στην παράσταση με την απενοχοποίηση: ‘δεν έχω να αποδείξω κάτι συμμετέχω όμως ενεργά και από επιλογή’ είναι για μένα το πιο γοητευτικό κομμάτι στη θεατρική αυτή συνεύρεση. Δηλαδή την ολοκληρωτική συμμετοχή όλων στην θεατρική πράξη ακριβώς τη στιγμή που τελείται. Αυτήν τη θεατρική συνοχή αναμένουμε όλοι μας, νομίζω, μέσα από αυτήν τη σύμπραξη".

Επίσης, η Παρθενόπη Μπουζούρη, που θα αναλάβει τους ρόλους του Προφήτη και του Απόλλωνα, σημειώνει: "Οι πρόβες με τους κατοίκους τη Ελευσίνας στο Παλαιό Ελαιουργείο ήταν μια συνάντηση για την οποία ανυπομονούσα. Η πραγματικότητα είναι ένα στοιχείο, που όταν εισβάλλει στη σκηνή, μας αναγκάζει να είμαστε πιο ειλικρινείς... ίσως γιατί οι άνθρωποι που δεν είναι ηθοποιοί είναι αφοπλιστικοί. Φέρνουν τον εαυτό τους… κι αυτό είναι αρκετό".

Διαβάστε Επίσης

Οι "Ευμενίδες" θα παρουσιαστούν στις 15 και 16 Ιουλίου, στο Παλαιό Ελαιουργείο της Ελευσίνας. Μετάφραση: Δημήτρης Δημητριάδης, Σκηνοθεσία: Άντζελα Μπρούσκου, Σχεδιασμός φωτισμών: Στέβη Κουτσοθανάση, Σκηνικά: Ελίνα Λούκου, Κοστούμια: Βασίλης Μπαρμπαρίγος, Επιμέλεια κίνησης: Βάλια Παπαχρήστου, Μουσική σύνθεση: Αλέξανδρος Μήτρος, Φωνητική σύνθεση χορού: Αγγελική Τουμπανάκη.

Ερμηνεύουν: Παρθενόπη Μπουζούρη (Προφήτης, Απόλλων), Άντζελα Μπρούσκου (Κλυταιμνήστρα), Διονύσης Πιφέας (Ορέστης), Δήμητρα Χατούπη (Αθηνά), Ευμενίδες: Σμαράγδα Κάκκινου, Πάολα Καλλιγά, Δανάη Κατσαμένη, Θεοδώρα Κόρδα, Ανδριανή Κυλάφη, Βάλια Παπαχρήστου, Αγγελική Τουμπανάκη

Περισσότερες πληροφορίες

Ευμενίδες

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 90 '

Η πρώτη δίκη στην ιστορία της ανθρωπότητας, αυτή του Ορέστη στην ομώνυμη τραγωδία του Αισχύλου, ενέπνευσε ένα σύγχρονο φανταστικό δικαστήριο που συνδέει την αρχαιότητα με το σήμερα, όπου κοινότητες, συλλογικότητες και κάτοικοι της Ελευσίνας μπορούν να συμμετέχουν ενεργά στην εξέλιξη της δράσης. Το έργο γίνεται το ερέθισμα για την ανάπτυξη δημόσιου διαλόγου, ενώ τίθεται η αναγκαιότητα της συνοχής των πολιτών μιας κοινωνίας και της ενεργού στάσης τους απέναντι στα κοινά. Η παράσταση ξεκίνησε στο πλαίσιο της δράσης «Μυστήριο 35 ΑΙΣΧΥΛΟΥ Project» της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης ως ένα έργο παρακαταθήκης, με στόχο τη θεσμοθέτηση ενός σπάνιου διαλόγου πάνω στο αισχύλειο δράμα αλλά και πάνω στα κρίσιμα σύγχρονα ζητήματα της δικαιοσύνης, του ουμανισμού και της πολιτικής.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

42 θεατρικές παραστάσεις που συνεχίζονται μετά το Πάσχα

Σημαντικά έργα της παγκόσμιας δραματουργίας, η ελληνική δραματουργία σε πολλές διαφορετικές εκφάνσεις, ερευνητικό θέατρο, δικαστικό δράμα και μυστήριο, θέατρο έξω από το θέατρο και ιστορίες αληθινών προσώπων που ενέπνευσαν θεατρικά έργα. Όλα αυτά συμπεριλαμβάνονται στο σύνολο των θεατρικών παραστάσεων που συνεχίζονται μετά το Πάσχα, δίνοντάς μας μια ακόμα ευκαιρία για ανοιξιάτικες εξορμήσεις στη θεατρική Αθήνα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
10/05/2024

"If I can not dance, I will not be a part of your revolution" δηλώνει η Μαρία Κολιοπούλου στο νέο της έργο

Στο νέο της χορογραφικό έργο μεγάλης κλίμακας, το ιδρυτικό μέλος της ομάδας Πρόσχημα συμπράττει με ερμηνεύτριες διαφορετικών ηλικιών και ικανοτήτων αναζητώντας την βαθιά απόλαυση της στιγμής.

"The last lunch" σερβίρει το πρώτο αγγλόφωνο θέατρο στην Ελλάδα

Το Theatre of the No, μετά την επιτυχία της παράστασης "Περιμένοντας τον Γκοντό", παρουσιάζει τη μουσική κωμωδία του Γιόελ Γούλφχαρτ σε σκηνοθεσία του Μάνου Τσότρα.

"Ηλικία και διακρίσεις" είναι το νέο θέμα του κύκλου συζητήσεων του Εθνικού

Σε συνέχεια της πρωτοβουλίας που πυροδοτεί τον διάλογο για φλέγοντα κοινωνικά ζητήματα, έρχεται μία νέα συζήτηση με ελεύθερη είσοδο, όπου θα μιλήσουν μεταξύ άλλων η Μαριάννα Κάλμπαρη, η Αλίκη Αλεξανδράκη και ο Θέμης Πάνου.

To 3ο Φεστιβάλ σύγχρονου καλλιτεχνικού καμπαρέ έρχεται στο Red Jasper Cabaret Thatre

Το φεστιβάλ της καμπαρέ θεατρικής σκηνής της Κυψέλης είναι και πάλι εδώ για να προσφέρει στο κοινό δέκα ημέρες με παραστάσεις θεάτρου, χορού, cabaret acts, music performances, aerial acrobatics, drag performances και πολλά ακόμη.

Θέλω να σου κρατάω το χέρι

Οι σύγχρονες σχέσεις και οι ρόλοι των δύο φύλων μέσα σε αυτές απασχολούν το πρώτο θεατρικό έργο του Ιορδανίδη, που κινείται με άνεση στο είδος της δραμεντί και παρουσιάζεται σε ένα φυσικό όσο και προσωπικό ανέβασμα. | Powered by Uber

Η κασέτα

Ένα από τα σημαντικότερα έργα της Λούλας Αναγνωστάκη, και συνολικά της νεοελληνικής δραματουργίας, αποτυπώνει σχεδόν προφητικά, μέσα από μια οικογενειακή ιστορία, την Ελλάδα στο μεταίχμιο δύο εποχών. Ανεβαίνει από τον Μάνο Καρατζογιάννη σε μία προσεγμένη παράσταση με μερικές πολύ ωραίες ερμηνείες. | Powered by Uber