Ο Μιχάλης Σαράντης ιδανικός "Αίαντας" σε έναν υποκριτικό άθλο

Η σκηνοθεσία του Γιώργου Νανούρη που μεταφέρει το σοφόκλειο δράμα σε κλειστό χώρο αναδεικνύεται μέσα από τις ερμηνευτικές ικανότητες του ταλαντούχου ηθοποιού που υποδύεται όλους τους ρόλους του έργου στη σκηνή του θεάτρου Αλκυονίς.

Αίας

Εννιά ρόλους ερμηνεύει ο Μιχάλης Σαράντης στην παράσταση "Αίας” που συνεχίζεται με επιτυχία με την σκηνοθετική υπογραφή του Γιώργου Νανούρη στο θέατρο Αλκυονίς μέχρι την Κυριακή των Βαΐων. Η παράσταση που ξεκίνησε την πορεία της το 2019 και μεταφέρει την ομώνυμη τραγωδία του Σοφοκλή σε κλειστό χώρο, ξεχώρισε στη συνείδηση του κοινού και των κριτικών. 

Αίας

Ο ταλαντούχος ηθοποιός, βραβευμένος με το βραβείο Χορν κι ένας από τους ικανότερους της σύγχρονης γενιάς, συνομιλεί με το ζωγραφικό σύμπαν του Απόστολου Χαντζαρά, καθώς υποδύεται πρωτίστως τον μεγαλύτερο πολεμιστή του στρατοπέδου των Ελλήνων στον Τρωικό Πόλεμο, τον Αίαντα, αλλά και τον Οδυσσέα, τον Μενέλαο, τον Αγαμέμνονα, τον Τεύκρο, την Τέκμησσα, τον Αγγελιοφόρο και την παρεμβατική θεά Αθηνά. 

Πρόκειται για την αρχαιότερη από τις επτά σωζόμενες τραγωδίες του Σοφοκλή, η οποία διδάχτηκε περί τα 440 π.Χ. Ήταν ένα από τα πιο δημοφιλή έργα του, αν και κατακρίθηκε γιατί δεν έμεινε πιστό στην ενότητα της δράσης και του χώρου. Μετά το θάνατο του Αχιλλέα, ο Αίας και ο Οδυσσέας διεκδικούν τα όπλα του. Όταν αυτά καταλήγουν με δολοπλοκία στα χέρια του Οδυσσέα, αποφασίζει να εκδικηθεί. Η Θεά Αθηνά όμως θολώνει τα λογικά του και αντί να σκοτώσει εκείνους που τον αδίκησαν, σφάζει τα ζώα που είχαν πάρει στο στρατόπεδο ως λάφυρα. Όταν συνέρχεται και συνειδητοποιεί τι έκανε, οδηγείται στην παραφροσύνη και στην αυτοχειρία. Στην εκδοχή του Σοφοκλή, οι Ατρείδες στη συνέχεια απαγορεύουν την ταφή του, αλλά με παρέμβαση του Οδυσσέα, όλα βαίνουν όπως αρμόζει. Ο Αίαντας είναι ο πρώτος -από τα σωζόμενα έργα του Σοφοκλή - ήρωας από μία σειρά αυτοχείρων πρωταγωνιστών. Όταν η ηθική του συγκρούεται με αυτήν του κατεστημένου, επιλέγει το θάνατο για να σώσει την τιμή του. 

Αίας

Η παράσταση λειτουργεί ως ένας ζωντανός διάλογος ανάμεσα σε δύο από τα πιο ευγενή είδη των τεχνών, της υποκριτικής και της ζωγραφικής. Τα έργα του ζωγράφου Απόστολου Χαντζαρά, που αποτελούν τα σκηνικά της παράστασης, συμβολίζουν τα αρχέτυπα, τη νομοτέλεια αλλά και την πληρότητα των πραγμάτων, όπως το απόλυτο της ζωής και του θανάτου. 

Τη μετάφραση έχει κάνει ο ποιητής Νίκος A. Παναγιωτόπουλος. Ο Γιώργος Νανούρης υπογράφει επίσης την επιμέλεια του σκηνικού και τους φωτισμούς, ενώ έχει διασκευάσει και προσαρμόσει το πρωτότυπο κείμενο του Σοφοκλή από κοινού με τον Μιχάλη Σαράντη. 

Αίας

Όπως διαβάζουμε στην κριτική του "α” για την παράσταση: "Πρωτοτυπία, ένταση κι εσωτερικότητα· αυτά είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της σκηνικής πρότασης που κατέθεσε ο Γιώργος Νανούρης για τον "Αίαντα". Αν ο στόχος του ήταν να καταλάβει σε ένα πρώτο επίπεδο ο θεατής την ιστορία του προδομένου Αίαντα από τους Αχαιούς συμπολεμιστές του, και ταυτόχρονα να αναδειχθεί η ψυχική ένταση του σπουδαίου αυτού μαχητή, το κατάφερε με εξαιρετικό τρόπο”.

Προπώληση εισιτηρίων μέσω viva.gr

Περισσότερες πληροφορίες

Αίας

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 80 '

Ο Μιχάλης Σαράντης ερμηνεύει και τους εννιά ρόλους της τραγωδίας που έγραψε ο Σοφοκλής, συνομιλώντας την ίδια στιγμή με το ζωγραφικό σύμπαν του Απόστολου Χαντζαρά σε μια πρωτότυπη παράσταση, μια εξωστρεφή σκηνική συνάντηση λόγου, κινήσεων και αισθήσεων. Κεντρικό πρόσωπο του έργο είναι ο Αίας, ο μεγαλύτερος πολεμιστής στο στρατόπεδο των Ελλήνων, ο οποίος δικαιούται τα όπλα του Αχιλλέα μετά τον θάνατό του. Όταν αυτά, όμως, με δολοπλοκία καταλήγουν στον Οδυσσέα, αποφασίζει να πάρει εκδίκηση. Ωστόσο, τελικά καταλήγει έρμαιο της θεάς Αθηνάς και όντας πια περίγελος του στρατεύματος των Αργείων, νιώθοντας πλήρως ατιμασμένος και απεγνωσμένος, δίνει τέλος στη ζωή του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Η κασέτα" θα παίζει για λίγο ακόμη στο Σταθμός

Το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη, το οποίο ανέβασε ο γνώστης του συγγραφικού της σύμπαντος Μάνος Καρατζογιάννης, μετρά τις τελευταίες εμφανίσεις του στο σανίδι.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
14/05/2024

Το "4 + ένα" στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά είναι μια σπουδή πάνω στα στοιχεία της φύσης (μας)

Το νέο έργο της Κυριακής Νασιούλα είναι μία συνάρτηση χορού και επιστήμης που θα επιτρέψει στα στοιχεία της φύσης να καταλάβουν την αίθουσα της Κεντρικής Σκηνής.

Λευτέρης Γιοβανίδης: "Με τους Τούρκους συναδέλφους μας θέλαμε να μιλήσουμε για τη δύναμη που έχει η τέχνη να ενώνει"

Διαβάστε τι μας είπε ο σκηνοθέτης του σημαντικού εγχειρήματος που φέρνει επί σκηνής Έλληνες και Τούρκους ηθοποιούς στη σπουδαία σαιξπηρική τραγωδία, "Ρωμαίος και Ιουλιέτα", που έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής (16-19/5) μετά από τις επιτυχημένες παραστάσεις της στην Άγκυρα και την Κωνσταντινούπολη.

Νεκταρία Γιαννουδάκη: "Η επικαιρότητα αποδεικνύει ότι η πατριαρχία ακόμα καλά κρατεί"

Στο νέο ανέβασμα του κλασικού έργου του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα "Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα" που υπογράφει σκηνοθετικά ο Αλέξανδρος Κοέν, η γνωστή ηθοποιός Νεκταρία Γιαννουδάκη που είδαμε πολύ πρόσφατα και στο "Da" με τον Γρηγόρη Βαλτινό, όπως και στις τηλεοπτικές "Ψυχοκόρες", υποδύεται το ρόλο της οικονόμου στο πλευρό της "Μπερνάρντα" Αιμιλίας Υψηλάντη.

Το "Farewell / Εν τόπω χλοερώ" είναι αφιερωμένο σε όσους δεν θα έρθουν αλλά έστειλαν καρτούλα αλλαγής

Η Βάσια Ατταριάν και η ομάδα Ντουθ επανέρχονται μετά το talk of the town "Nostalgia generation" και μοιράζονται μαζί μας αποκλειστικά ένα σημείωμα με εξαιρετικές αφιερώσεις.

Νέες φωτογραφίες από τη "Γραμμή του ορίζοντος" του Εθνικού

Ρίχνουμε μια ματιά στο σκηνικό σύμπαν της νέας και τελευταίας παράστασης που ετοιμάζει η Πειραματική για φέτος, η οποία παρουσιάζει στη σκηνή το εμβληματικό βιβλίο του Χρήστου Βακαλόπουλου.

"Η Θάλασσα κι ο Γέρος": Ένα νέο έργο με τον Τάσιο Νούσια, σε καλοκαιρινή περιοδεία

Ανακαλύψτε τους σταθμούς της νέας παράστασης που σκηνοθετεί η Μαρλέν Καμίνκσι και που βασίζεται στο αριστούργημα του Έρνεστ Χέμινγουεϊ "Ο γέρος και η θάλασσα".