"Στη μοναξιά των κάμπων με βαμβάκι": Είδαμε την πρεμιέρα της διεθνούς παραγωγής στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση

Χαραμάδες στη μαύρη άβυσσο της ανθρώπινης επιθυμίας άνοιξε με την παράστασή του ο σπουδαίος Τιμοφέι Κουλιάμπιν, στήνοντας μία υπαρξιακή πάλη την οποία έφεραν εις πέρας με ερμηνείες ακριβείας ο Τζον Μάλκοβιτς και η Ινγκεμπόργκα Νταπκουνάιτε.

Στη μοναξιά των κάμπων με βαμβάκι Māris_Morkāns©

Αρκετό μελάνι έχει χυθεί προκειμένου να αναλυθεί τι εκπροσωπούν οι δύο ρόλοι του έργου του αινιγματικού έργου του Κολτές, δηλαδή ο Ντίλερ κι ο Πελάτης, που συναντιούνται σε ένα απροσδιόριστο μέρος και συνδιαλλέγονται πάνω σε ένα διακύβευμα υψηλού κόστους το οποίο ποτέ δεν αποσαφηνίζεται. Οι απόψεις ποικίλλουν καθώς έχει διατυπωθεί ότι επί σκηνής μπορεί να συγκρούονται ιδεολογίες, έθνη, οικονομικά συστήματα ή η ίδια η ζωή και ο θάνατος - όμως μάλλον (όπως ισχύει και στην περίπτωση του Μπέκετ και του "Περιμένοντας τον Γκοντό") αν ο συγγραφέας ήθελε να αποσαφηνίσει επακριβώς τι αφορούν τα πρόσωπα και το δραματικό διακύβευμα θα το είχε κάνει. Η ουσία είναι, πάντως, ότι ο αινιγματικός χαρακτήρας της "Μοναξιάς των κάμπων με βαμβάκι" την καθιστά ανοιχτή σε ερμηνείες - κάτι που στην προκειμένη περίπτωση μεταφράστηκε σε μία καταβύθιση στις σκοτεινές διακλαδώσεις της ανθρώπινης φύσης.

Στη μοναξιά των κάμπων με βαμβάκι
Māris_Morkāns©

Διαβάστε Επίσης

Έχοντας στο δυναμικό του δύο εξαιρετικούς ηθοποιούς, ο Κουλιάμπιν διάβασε αυτό το έργο για δύο πρόσωπα ως μία αναμέτρηση του ανθρώπου με τον εαυτό του: με το ασυνείδητο, το υποσυνείδητο, τη συνείδηση, την ύπαρξή του. Ο Μάλκοβιτς και η Νταπκουνάιτε παρουσιάζονται ως πανομοιότυπες σχεδόν φιγούρες, αυστηρά ντυμένες με κοστούμια: ο πρώτος είναι ο Πελάτης και η δεύτερη η Ντίλερ, όμως στην πορεία αλλάζουν ρόλους, σαν το ίδιο πρόσωπο να βρίσκεται σε μία διαρκή εναλλαγή θέσης και κατάστασης, τα όρια είναι ρευστά. Η δράση τοποθετείται σε ένα μαύρο υπόγειο και οι προθήκες που κρύβουν κάποιες νύξεις για το διακύβευμα της ανταλλαγής μοιάζουν σαν καλά κλεισμένα κουτάκια του μυαλού, όπου έχει θάψει ο Πελάτης τις ανείπωτες επιθυμίες του, ή και τα βαθιά του τραύματα. Όταν ανοίξουν, το τίμημα θα αποδειχθεί μεγάλο.

Στη μοναξιά των κάμπων με βαμβάκι
Māris_Morkāns©

Η χρήση των καμερών καθιστά τη σωματική σχέση και διάδραση μεταξύ των ηθοποιών πολυδιάστατη και η εικόνα τους "ξεγελάει" τον θεατή, καθώς οι δύο ήρωες κοιτιούνται και δεν κοιτιούνται, πλησιάζονται ή απομακρύνονται, αναλόγως πού στρέφεται το δικό μας βλέμμα: στη φυσική συνθήκη ή στην προβολή της; Πρόκειται για μια επιλογή που ενισχύει τη σκηνοθετική ιδέα πως οι δύο ηθοποιοί ερμηνεύουν στην πραγματικότητα έναν χαρακτήρα, έναν άνθρωπο που βυθίζεται και συγκρούεται με τα βαθύτερα σκοτάδια του. Στην ερμηνεία αυτού του ανθρώπου, ο Τζον Μάλκοβιτς και η Ινγκεμπόργκα Νταπκουνάιτε είναι συναρπαστικοί, καθώς αποδίδουν -με λιτότητα, σχεδόν "γυμνά", χωρίς εξωστρέφεια και υπερβολική επίδειξη συναισθημάτων- την ειρωνεία, το σαρκασμό, την οδύνη και την απόγνωση που ξεχειλίζει από το κείμενο του Κολτές.

Στη μοναξιά των κάμπων με βαμβάκι
Māris_Morkāns©

Διαβάστε Επίσης

Κατά καιρούς έχει επισημανθεί η "φλυαρία" του έργου ως σκηνικό εμπόδιο, ειδικά καθώς απομακρυνόμαστε από την παράδοση του λογοκρατούμενου θεάτρου. Πράγματι, η "Μοναξιά των κάμπων" από γραφής ξεδιπλώνεται ώς μία λεκτική αψιμαχία, που επιζητάει να σκάψεις μέσα της. Κρύβει όμως πολλή βία και μεγάλη υπαρξιακή μοναξιά, όπως τη μεταφέρει ο Κολτές σε δύο ήρωες που παραδέχονται πως ο μόνος τρόπος για να επικοινωνήσουν δεν είναι το άγγιμα αλλά τα όπλα. Στην εκδοχή του Κουλιάμπιν αυτή η παραδοχή μεταφράζεται σε αυτοτιμωρία: η παράσταση κλείνει με μια αυτοκτονία.

Περισσότερες πληροφορίες

Στη μοναξιά των κάμπων με βαμβάκι

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 70 '

Ένας από τους σημαντικότερους Ευρωπαίους σκηνοθέτες καθοδηγεί δύο πολυβραβευμένους ηθοποιούς στο μυστηριώδες παιχνίδι ενός ντίλερ με τον πελάτη του, υπό το άγρυπνο βλέμμα της κάμερας.

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Λεωφ. Συγγρού 107, Νέος Κόσμος
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Αποκλειστικό: Ο θρυλικός "Αρσέν Λουπέν" σε μια παράσταση για όλη την οικογένεια από την Αθηνά Χατζηαθανασίου

Η ηθοποιός και σκηνοθέτης Αθηνά Χατζηαθανασίου μάς επιφυλάσσει μια παράσταση βασισμένη στις ιστορίες του θρυλικού ήρωα του Μορίς Λεμπλάν, που πρόσφατα αναγεννήθηκε και μέσα από τη σειρά "Λουπέν" του Netflix για τη σεζόν 2025-26.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
30/04/2025

Οι "'Όρνιθες" του Άρη Μπινιάρη επιστρέφουν για να ξαναπετάξουν!

Με τον Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο και τον Γιώργο Χρυσοστόμου στους πρωταγωνιστικούς ρόλους και έναν σύνολο σπουδαίων συντελεστών, οι "Όρνιθες" του Αριστοφάνη μεταμορφώνουν την αρχαία κωμωδία σε μια σύγχρονη τελετουργία που αξίζει να ζήσετε αυτό το καλοκαίρι.

Οι "Σπυριδούλες" των 4Frontal στη Θεσσαλονίκη και από τη νέα σεζόν ξανά Αθήνα

Το βραβευμένο ελληνικό έργο που μιλά για τη γυναικεία αυτοδιάθεση με αφορμή την αληθινή ιστορία της ομώνυμης "ψυχοκόρης" που υπέστη βαριά κακοποίηση, συνεχίζεται, σε σκηνοθεσία Θανάση Ζερίτη και Χάρη Κρεμμύδα.

Το "Parliament" έρχεται στο Μουσείο Μπενάκη και ζητά τη συμμετοχή σου

Όλοι είναι προσκεκλημένοι να έρθουν στο Μπενάκη και να μπουν στο συμμετοχικό έργο που ετοιμάζει ο χορογράφος και εικαστικός Michael Kliën.

Ταιριάζει τελικά το πένθος στην Ηλέκτρα, Κωνσταντίνε Κυριακού;

Ο ηθοποιός, σκηνοθέτης και συν-δημιουργός της θεατρικής εταιρείας THEARTES -μαζί με την Κατερίνα Μπιλάλη- γράφει για τη νέα τους παράσταση, όπου ο Ευγένιος Ο’Νιλ συναντά την τεχνητή νοημοσύνη.

Στην ταράτσα του Λαμπέτη για θέατρο και συναυλίες

Το καλοκαίρι του 2025 μάς περιμένουν μουσικές βραδιές με τους Μελίνα Ασλανίδου, Γεράσιμο Ανδρεάτο, Ασπασία Στρατηγού, Κώστα Μακεδόνα, Γιώτα Νέγκα, Polkar, Φωτεινή Βελεσιώτου, Θοδωρή Βουτσικάκη, μια ολοκαίνουργια παράσταση με πρωταγωνιστή τον Πέτρο Λαγούτη, stand up comedy με την Κατερίνα Βρανά και πολλά ακόμη.

"Nina / where are you my de@r?": Το one woman show για λίγο μετά τα 30 επιστρέφει

Η πρώτη προσωπική δουλειά της Ειρήνης Φαναριώτη που κέρδισε το κοινό την προηγούμενη σεζόν επαναλαμβάνεται για λίγες παραστάσεις.