Φένια Παπαδόδημα και Γεράσιμος Γεννατάς συμπράττουν σε μια παράσταση για τον Σεφέρη

Mία μουσική παράσταση που συνομιλεί με την ψηφιακή ζωγραφική του Γιώργου Κόρδη, το πρόσωπο και το έργο του νομπελίστα Γιώργου Σεφέρη και αληθινές μαρτυρίες προσφύγων στο θέατρο Ελέρ.

Έξοδος ©Ελένη Κουρή

Το θέατρο Ελέρ παρουσιάζει τη μουσική παράσταση της Φένιας Παπαδόδημα "Έξοδος" που κάνει πρεμιέρα στις 5 Δεκεμβρίου. Η ίδια γράφει μουσική και τραγούδια που συνομιλούν με τους ψηφιακούς πίνακες που δημιουργούνται μπροστά στα μάτια του θεατή σε μία μεγάλη οθόνη. Με τη φωνή της ταξιδεύει από την υμνωδία, στο τραγούδι, στον αυτοσχεδιασμό, στον λόγο. Μαζί της στο τραγούδι και στην ερμηνεία κειμένων, ο Γεράσιμος Γεννατάς, η Ελένη Ποζατζίδου και ένα σύνολο κορυφαίων μουσικών (Θωμάς Μελετέας στο ούτι, Γωγώ Ξαγαρά στην άρπα, Ήβη Παπαθανασίου στο τσέλο, Γιώργος Παλαμιώτης στην ενορχήστρωση και τα ηχητικά τοπία).

Έξοδος
©Ελένη Κουρή

Τα κείμενα της παράστασης, αποσπάσματα από το οδοιπορικό του Γιώργου Σεφέρη "Τρεις μέρες στα μοναστήρια της Καππαδοκίας", γράμματα από την αλληλογραφία του με τον Ζήσιμο Λορετζάτο 1948-1968, αναφορές στο ημερολόγιο της Σόφης Μανουσάκη Αναστασιάδη "Μνήμες Καππαδοκίας", καθώς και αληθινές μαρτυρίες προσφύγων από την έκδοση "Έξοδος" του Κέντρου Μικρασιατικών σπουδών, αποτελούν ένα ενιαίο σώμα που αναπτύσσεται μουσικά.

Έξοδος
©Ελένη Κουρή

Οι πίνακες του Γιώργου Κόρδη αναπαριστούν επεισόδια από την πορεία μίας πομπής προσφύγων. Εκεί καταγράφεται η σταδιακή απώλεια των ανθρώπινων δεσμών και σχέσεων, που καταντά απώλεια μνήμης, ταυτότητας, προσώπου. Αυτή την "απώλεια προσώπου" εκφράζει μέσα από την δική του αγωνία ο Γιώργος Σεφέρης. Ο "εγκλεισμός" του ως διπλωματικός ακόλουθος στην Άγκυρα από το 1948 καθώς και η απώλεια του αδερφού του, τον κάνουν να ταξιδεύει ξανά και ξανά, όχι σαν τουρίστας αλλά σαν "προσκυνητής"  γύρω από την γενέτειρα του, την Καππαδοκία. Στο οδοιπορικό του αλλά και στα γράμματα του προς τον Λορετζάτο, καταγράφει σκέψεις , συναισθήματα και "πικρά επιμύθια" που αφορούν τόσο στο "διαχρονικό αδιέξοδο" της ελληνικής ιστορίας έτσι όπως αντικατοπτρίζεται στα γεγονότα της μικρασιατικής καταστροφής, όσο και στο δικό του εσώτερο, προσωπικό αδιέξοδο. 

Έξοδος
©Ελένη Κουρή

Ο Γεράσιμος Γεννατάς ταυτίζεται ενίοτε με το πρόσωπο του Σεφέρη, διαβάζοντας επί σκηνής τα γράμματα, τα ημερολόγια, τα ποιήματα του. Η απώλεια "μιας προσωπικής μνήμης του τόπου", η αβεβαιότητα μιας εποχής που θυμίζει πολύ την σύγχρονη πραγματικότητα, όπου όλοι μας λίγο ή πολύ έχουμε χάσει "το ακίνητο σημείο" μέσα στη βουή του κόσμου- όλα αυτά συνθέτουν την "σιωπηλή κραυγή" του Σεφέρη που διαπερνά τους αιώνες της ελληνικής ιστορίας.

Έξοδος
©Ελένη Κουρή

Η παράσταση είναι μία μαρτυρία που γεφυρώνει το 1922 με το 2022, τους ανέστιους πρόσφυγες της καταστροφής με τους "ανέστιους" κατοίκους της σύγχρονης πόλης. Η "Έξοδος" παρουσιάστηκε στις 30 & 31 Αυγούστου στο πλαίσιο του προγράμματος "Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός" στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης.
 

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Ελέρ

Φρυνίχου 10
  • Συναυλίες

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το γυναικείο βίωμα πρωταγωνιστεί στο Θέατρο Τέχνης

Εφτά παραστάσεις στις δύο σκηνές του ιστορικού θεάτρου φέρνουν στο επίκεντρο διαφορετικές πτυχές της γυναικείας εμπειρίας.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
28/11/2025

Πρεμιέρες: Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Αυτές είναι οι θεατρικές παραστάσεις που κάνουν πρεμιέρα από 27/11 έως 3/12 και ξεχωρίζουν.

"Με δύναμη από την Κηφισιά"-Ταξίδι στην ελευθερία με την καθοδήγηση της Γεωργίας Μαυραγάνη

Είκοσι χρόνια από το θάνατο του Δημήτρη Κεχαΐδη, αγαπήσαμε "Με δύναμη από την Κηφισιά" για την αμεσότητα, το χιούμορ και την ανθρώπινη αλήθεια του έργου, που μέσα από φόβους και ενοχές μιλά για ελευθερία. Θα το δούμε στο θέατρο Σταθμό, σε σκηνοθεσία Γεωργίας Μαυραγάνη.

Για τον Βαγγέλη Χαρισόπουλο το stand up comedy είναι έρωτας

Ο κωμικός Βαγγέλης Χαρισόπουλος, γνωστός και ως η φωνή του τηλεοπτικού "Shopping Star", συνεχίζει ακάθεκτος με την stand up comedy παράσταση "Πόσο χρόνο έχω;" και μας μιλάει σε μια άκρως χιουμοριστική συνέντευξη.

"Το αποτύπωμα": Ας μιλήσουμε για τη διαστρέβλωση της γυναικείας ταυτότητας

Η Φένια Αποστόλου δημιουργεί ένα πολυμεσικό σκηνικό σύμπαν, στο οποίο κίνηση, φως, μουσική, video art και σιωπή λειτουργούν ως εργαλεία σχολιασμού της πατριαρχικής διαστρέβλωσης της γυναικείας ταυτότητας μέσα στον χρόνο.

Η σοφόκλεια "Ηλέκτρα" του Δημήτρη Τάρλοου επαναπροσεγγίζεται για το κλειστό θέατρο

Μετά την καλοκαιρινή επιτυχία της, η "Ηλέκτρα" του Σοφοκλή, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου επιστρέφει σε κλειστό θέατρο, με τον τίτλο "Ηλέκτρα εντός", φέρνοντας το τραγικό δράμα πιο κοντά στον θεατή, με ένταση, μουσική και νέα, δυναμική σύνθεση χαρακτήρων.

Το Εργαστήρι Δραματοθεραπείας & Θεατρικής Έκφρασης αναδεικνύει τη "Σημασία του να (μην) είναι κανείς σοβαρός"

Το Εργαστήρι μετακομίζει φέτος στο Θέατρο 104 και ετοιμάζει ένα ταξίδι στην κωμωδία.