All star "Αντιγόνη" στην Επίδαυρο

Αντιγόνη Γκραουζίνις Εβίτα Σκουρλέτη©

Μετά την sold out πρεμιέρα της στο θέατρο Φρύνιχος των Δελφών, η πολυαναμενόμενη επιδαύρια παράσταση της "Αντιγόνης" του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία του καταξιωμένου Τσέζαρις Γκραουζίνις οδεύει αυτή την εβδομάδα προς το μεγάλο αργολικό θέατρο (5 & 6/8). Η δημοφιλέστερη τραγωδία της αρχαίας ελληνικής γραμματείας πέφτει στα χέρια ενός αγαπημένου στο ελληνικό κοινό Λιθουανού σκηνοθέτη, που στο παρελθόν έχει αναμετρηθεί με το αρχαίο δράμα αφήνοντας το δικό του στίγμα. 

Διαβάστε Επίσης

Στην "Αντιγόνη", που παρουσιάστηκε στα Μεγάλα Διονύσια το 441 π.Χ., ο Τσέζαρις Γκραουζίνις συναντά το τρίτο κεφάλαιο του θηβαϊκού κύκλου μετά το ανέβασμα του "Οιδίποδα Τυράννου" του Σοφοκλή (2012) και των "Επτά επί Θήβας" του Αισχύλου (2016). Η επόμενη μέρα του Εμφυλίου Πολέμου στη Θήβα, όπου τα δύο αδέρφια της Αντιγόνης, Ετεοκλής και Πολυνείκης, στράφηκαν ο ένας απέναντι στον άλλο για χάρη της απόκτησης της εξουσίας, βρίσκει και τους δύο νεκρούς. Οι άνδρες επιστρέφουν στη Θήβα για να γιορτάσουν τη νίκη τους με νέο ηγεμόνα της πόλης τον Κρέοντα, ο οποίος παίρνει μέρος στη γιορτή για να εδραιώσει την εξουσία του, απαγορεύοντας την ταφή του Πολυνείκη με τίμημα, για όποιον πράξει το αντίθετο, τον θάνατο. Η Αντιγόνη αποφασίζει να τον κηδέψει κόντρα στην επιταγή του τυράννου. Η σύγκρουση ανάμεσα στους γραπτούς και τους άγραφους νόμους, στο παλιό και στο νέο, στο αρσενικό και στο θηλυκό, στο ηθικό χρέος και στην αλαζονεία της εξουσίας βρίσκονται στον πυρήνα του δίπολου Αντιγόνη-Κρέων. Για τον Κορνήλιο Καστοριάδη η "Αντιγόνη" είναι η τραγωδία με το μεγαλύτερο πολιτικό βάθος, καθώς είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την έννοια της πολιτείας, της πολιτικής έκφρασης, του ατομικού και του συλλογικού. Η αναγκαιότητα ενός φίλτρου ηθικής συνείδησης ως προς την τήρηση των νόμων που διέπουν μια Πολιτεία αποτελεί ουσιαστικά το μήνυμα του έργου, χωρίς βέβαια αυτό να ενέχει διδακτισμό, και αφορά κάθε εποχή. 

Αντιγόνη
Εβίτα Σκουρλέτη©

Ο Λιθουανός σκηνοθέτης προτείνει μια σύγχρονη, επίκαιρη και δυναμική μεταφορά της τραγωδίας εστιάζοντας στην ανεκτίμητη αξία της χαράς ως βάση της ανθρώπινης ύπαρξης. Όπως σημειώνει: "Σ’ αυτό το βάναυσο γλέντι της εκστατικής χαράς και του πένθους, ο Κρέων, ο νέος ηγεμόνας της Θήβας, κάνει ό, τι μπορεί για να αποδείξει τις ηγετικές του ικανότητες, τον αμείλικτο χαρακτήρα του, την αποφασιστικότητά του να εφαρμόσει νέα ήθη και κανόνες στην καθημερινότητα των πολιτών. Για τον Κρέοντα αυτό το γλέντι έχει άλλο νόημα: είναι μια τελετή που θα τον καταστήσει τύραννο. Αλλά και η νεαρή Αντιγόνη έχει επίσης γιορτινή διάθεση. Η γιορτή της είναι εσωτερική, προσωπική, μοναχική• μια γιορτή ανυπακοής, φωτισμένη με τον ενθουσιασμό της αντίστασης στην ηθική του "πολιτικού πραγματισμού" της ανδρικής εξουσίας. Μετά την απόπειρα ταφής του νεκρού σώματος του "προδότη" Πολυνείκη, το γλέντι των ξέφρενων ανδρών αρχίζει να παίρνει μια διάσταση γκροτέσκα, σχεδόν σουρεαλιστική, και μετατρέπεται σε μια έρευνα για το έγκλημα της Αντιγόνης, μια θανάσιμη σύγκρουση φύλων, γενεών, ηθών και ιδεολογιών.

Αντιγόνη Γκραουζίνις
Ιεροκλής Μιχαηλίδης

Στο τέλος της τραγωδίας το γλέντι συνεχίζεται υπό νέο καθεστώς• τώρα οι άντρες της Θήβας γιορτάζουν το γάμο της Αντιγόνης και του Αίμονα στον Κάτω Κόσμο και, ταυτόχρονα, την ίδια τη ζωή, τη συνέχιση της ζωής της πόλης, μιας και άλλος δρόμος δεν υπάρχει -μόνο να συνεχίσεις να ζεις. Και, προτιμότερο, να ζεις χαρούμενα".

Αντιγόνη Γκραουζίνις
Δανάη Μιχαλάκη

Η Έλλη Τρίγγου και ο Βασίλης Μπισμπίκης ερμηνεύουν τους ρόλους της Αντιγόνης και του Κρέοντα. Στο εκλεκτό καστ πρωταγωνιστούν οι Δανάη Μιχαλάκη (Ισμήνη), Γιώργος Παπαγεωργίου (Άγγελος), Χρήστος Σαπουντζής (Τειρεσίας), Κώστας Κορωναίος (Φύλακας), Στρατής Χατζησταματίου (Αίμονας), Μαρίνα Αργυρίδου (Ευρυδίκη), ενώ ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης θα είναι ο Κορυφαίος του Χορού (Έντγκεν Λάμε, Γιάννης Μαστρογιάννης, Περικλής Σιούντας).

Η μετάφραση είναι του Γιώργου Μπλάνα, η σκηνογραφία και ενδυματολογία του Κένι ΜακΛέλαν, η πρωτότυπη μουσική σύνθεση του Δημήτρη Θεοχάρη, η χορογραφία του Έντγκεν Λάμε και οι φωτισμοί του Αλέκου Γιάνναρου.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Αντιγόνη

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Η ανάγνωση του καταξιωμένου σκηνοθέτη πάνω στη δημοφιλέστερη τραγωδία του αρχαίου δράματος εστιάζει στο αίσθημα της χαράς ως βάση της ανθρώπινης ύπαρξης.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
25/04/2024

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.

Ο κροκόδειλος

Ένα από τα λιγότερο γνωστά και ελάχιστα παιγμένα αφηγήματα του Ρώσου συγγραφέα προσεγγίζει μια νεανική θεατρική ομάδα, ενισχύοντας τη σατιρική του διάθεση. Το αποτέλεσμα είναι ευφρόσυνο με ενδιαφέροντα σημεία αλλά και κάπως άτολμο. | Powered by Uber

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.