Μήδεια στην Επίδαυρο και Laurie Anderson στο Ηρώδειο: Λιγότερο ή περισσότερο επιτυχημένα μαθήματα troubleshooting

Ένα συγκινητικό μάθημα performance, αλλά και, ελπίζουμε, η τελευταία πράξη του δράματος για το Εθνικό Θέατρο.

Μήδεια
   

Ένα συγκινητικό μάθημα performance έδωσε στο ένθερμο κοινό του Ηρωδείου η Laurie Anderson την Κυριακή που μας πέρασε. Αειθαλής, πνευματώδης, ακατάτακτη, η Anderson μας παρέσυρε μαζί με τον τσελίστα της σε μια ποιητική αντίδραση στη γη που καίγεται και καίγεται και καίγεται, που λιώνει και λιώνει και λιώνει, στα ζωικά είδη που εξαφανίζονται καθημερινά, στους κόσμους των "Ορνίθων" του Αριστοφάνη, στα ολογράμματα καλλιτεχνών που περιοδεύουν αντί γι’ αυτούς, στους τοίχους και στα σύνορα. Η μετα-αληθινή πραγματικότητα που συνεχίζει να βιώνει η Αμερική από την εκλογή του Τραμπ και μετά σχολιάστηκε με διαφορετικούς τρόπους – όπως χαρακτηριστικά είπε η Anderson, έκτοτε ακούει καθημερινά το ουρλιαχτό-αντίδραση της Γιόκο Όνο την επομένη της εκλογής του, και κάλεσε όλο το Ηρώδειο να ουρλιάξει για μερικά δευτερόλεπτα. Τσιτάροντας τον Αμερικανό κρυπτογράφο Bruce Schneier που έχει δηλώσει "Αν νομίζετε ότι οι μηχανές θα λύσουν τα προβλήματά σας, δεν γνωρίζετε ούτε τις μηχανές ούτε τα προβλήματα σας", η Anderson έκανε μάλιστα κι ένα... αναλογικό διάλειμμα για troubleshooting όταν ο υπολογιστής της αποσυνδέθηκε και μέχρι ο τεχνικός να αποκαταστήσει τη σύνδεση.

Διαβάστε Επίσης

LaAndr_01

Δυστυχώς στην Επίδαυρο, μία μέρα πριν, το… troubleshooting δεν πήγε και τόσο καλά παρά την ευφορία που ένιωθες στον αέρα στην πρεμιέρα της "Μήδειας" σε σκηνοθεσία του Γιάννη Καλαβριανού, που έγινε τελικά το Σάββατο 9 Ιουλίου, μετά την ακύρωση της παράστασης της Παρασκευής λόγω στάσης εργασίας των εργαζομένων στο Εθνικό Θέατρο. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Γιάννης Μόσχος παρακολούθησε μεν την πρεμιέρα καθισμένος ανάμεσα στον υφυπουργό Πολιτισμού Νικόλα Γιατρομανωλάκη και τον πρόεδρο της αξιωματικής αντιπολίτευσης Αλέξη Τσίπρα, δεν μπορεί όμως να μην του καταλογιστεί ένα μερίδιο ευθύνης για το χειρισμό που οδήγησε στην πρωτοφανή στα χρονικά ακύρωση επιδαύριας πρεμιέρας λόγω στάσης εργασίας για ένα δίκαιο αίτημα που από την πλευρά του το Υπουργείο είχε ήδη δεσμευτεί να ικανοποιήσει, χωρίς όμως να υπάρξει γραπτή διαβεβαίωση, όπως άλλωστε συνηθίζεται σε αυτές τις περιπτώσεις. Ειδικότερα τα ασφαλιστικά μέτρα που κατέθεσε το Εθνικό Θέατρο για την κήρυξη της στάσης εργασίας παράνομης όξυναν την κατάσταση, ενώ η οργισμένη ανακοίνωση των εργαζομένων κατά του Δ.Σ. και του καλλιτεχνικού διευθυντή μετά την απόρριψη των ασφαλιστικών μέτρων από το δικαστήριο πρόσθεσε επιπλέον αχρείαστη ένταση (δεδομένης και της ικανοποίησης του αιτήματος).

Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

Ας ελπίσουμε να ήταν αυτή η τελευταία πράξη του δράματος, και η κατάσταση να εξομαλυνθεί προκειμένου το Εθνικό Θέατρο να ανοίξει τη νέα σελίδα που όλες ευχόμαστε, για την οποία η καλή συνεργασία μεταξύ της διοίκησης αλλά και των νέων καλλιτεχνικών διευθυντών της Πειραματικής Σκηνής και των εργαζομένων είναι εξίσου σημαντική με την υποστήριξη της πολιτείας. Μέχρι τότε αναζητήστε τη "Μήδεια" στις αθηναϊκές της παραστάσεις για να κρίνετε ιδίοις όμμασι αν ο εξαιρετικός θίασος και οι εμπνευσμένες ενέσεις επικαιρότητας (δεν χρειάζονταν και πολλές είναι η αλήθεια!) που πρόσθεσε ο Καλαβριανός, γράφοντας μάλιστα δύο δικά του χορικά ("Αθάνατη ελληνική Ελλάδος Ελληνίδα, εσένα μόνο δέχομαι να βάψεις την πατρίδα, με αίμα κατακόκκινο, εν οίδα ότι ουδέν είδα! Την τύφλα μου δηλαδή!") αντέχουν στις μέρες μας ή η επιλογή του Εθνικού είναι παρωχημένη ή ακόμη και προσβλητική για τα ήθη και τις κατακτήσεις των καιρών μας. Η απάντηση δεν είναι δεδομένη και η συζήτηση που ανοίγει, έστω και μη ηθελημένα, με την επιλογή του το Εθνικό Θέατρο καλοδεχούμενη.  

Διαβάστε Επίσης

© Πρώτης φωτογραφίας: Ελίνα Γιουνανλή

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

4ο Διεθνές Πολυθεματικό Φεστιβάλ Dare Dance: "Η έννοια του κενού"

Το 4ο Dare Dance Festival επιστρέφει, με μια πολυδιάστατη συνάντηση τέχνης και επιστήμης σε τέσσερις χώρους στην Αθήνα και για πρώτη φορά συνεργάζεται με την την Cheapart. Με κεντρική θεματική "Η έννοια του κενού", το φεστιβάλ συνδυάζει videodance, ζωντανές performances, εκθέσεις και σεμινάρια.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
12/05/2025

Το "Relic" του Ευριπίδη Λασκαρίδη έρχεται στο Πτι Παλαί

10 χρόνια. 40 διεθνή φεστιβάλ. 19 χώρες. H περφόρμανς "Relic" του Ευριπίδη Λασκαρίδη που άφησε το αποτύπωμά της στον παγκόσμιο χάρτη του σύγχρονου θεάτρου, επιστρέφει για τελευταία φορά στην Αθήνα.

"Πρόσεξε μην νυχτωθείς": Θρύλοι, ήχοι και έντονη ψευδαίσθηση φυσικής παρουσίας στο σκοτάδι

Μια αλλιώτικη παράσταση μας περιμένει στο Άβατον. Το "Πρόσεξε μην νυχτωθείς εις την Παλαιόχωρα μια κυθηραϊκή εμπειρία" είναι μια ηχητική τελετουργία στο…σκοτάδι.

"Τα σκυλιά" του Ανέστη Αζά: Μια φωνή αντίστασης απέναντι στον αυταρχισμό

Σε μια εποχή που ο αυταρχισμός επανεμφανίζεται με διάφορες μορφές, ο Ανέστης Αζάς επιλέγει να απαντήσει μέσα από τη θεατρική πράξη και την επανάληψη της παράστασή "Τα σκυλιά" στο θέατρο Κιβωτός. Με αφορμή την απαγόρευση εξόδου του Τούρκου ηθοποιού Τζεμ Ουζούμογλου, ο οποίος συμμετέχει στην παράσταση, ο σκηνοθέτης μιλά για τη λεπτή ισορροπία ανάμεσα στην τέχνη και την καταγγελία, τη λογοκρισία και την ελευθερία, τον πόνο και την ελπίδα.

Η "Θελεστίνα" ταξιδεύει από τη Θεσσαλονίκη στην Αθήνα

Η επιτυχημένη παράσταση του ΚΘΒΕ "Θελεστίνα" του Φερνάντο ντε Ρόχας έρχεται στο Θέατρο Ήβη για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων, με την Ελισάβετ Κωνσταντινίδου στον ομώνυμο ρόλο και σκηνοθεσία Αστέριου Πελτέκη.

Ανοιχτό Κάλεσμα για Ηθοποιούς – "Η Παναγία των Παρισίων" στην Παιδική Σκηνή του Ελληνικού Κόσμου

Την "Παναγία των Παρισίων" του Βίκτορος Ουγκό, ένα κλασικό έργο της παγκόσμιας λογοτεχνίας θα σκηνοθετήσει τον επόμενο χειμώνα η Κωνσταντίνα Νικολαΐδη και καλεί σε ακρόαση στο Ελληνικός Κόσμος-Κέντρο Πολιτισμού του ΙΜΕ.

Θανάσης Ραφτόπουλος: "Πρέπει να επαναστατούμε και να βρίσκουμε το χαμόγελο μας"

Γνωρίσαμε λίγο καλύτερα τον ταλαντούχο ηθοποιό, αριστούχο απόφοιτο της Δραματικής Σχολής του ΚΘΒΕ, που φέτος παίζει στην παράσταση του Εθνικού Θεάτρου "Η κληρονομιά μας" του Μάθιου Λόπεζ, σε σκηνοθεσία Γιάννη Μόσχου, ετοιμάζεται για την "Αντιγόνη" του Ούλριχ Ράσε στην Επίδαυρο, ενώ μέσα σε όλα έκανε και το σκηνοθετικό του ντεμπούτο με τα "Λαμπρά παράσιτα" του Φίλιπ Ρίντλεϊ.