Οι Γιώργος Δικαίος και Εμμανουήλ Κοντός μας μιλούν για τις "Βάκχες" της ομάδας Επτάρχεια

Οι δύο σκηνοθέτες της παράστασης «Βάκχαι, μία συλλογική αφήγηση» μιλούν στο “α” για την δημιουργία της μέσα από την καλλιτεχνική σύμπραξη μιας ομάδας σημαντικών συνεργατών.

Γιώργος Δικαίος Εμμανουήλ Κοντός

Ο Γιώργος Δικαίος και ο Εμμανουήλ Κοντός μιλούν στο "α” με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετούν από 13 Μαΐου στο Βιομηχανικό Πάρκο ΠΛ.ΥΦ.Α. με τίτλο "Βάκχαι, μία συλλογική αφήγηση" με το θεατρικό σχήμα Επτάρχεια. Αντλώντας έμπνευση από τις "Βάκχες" του Ευριπίδη και με τη σύμπραξη μιας ομάδας σημαντικών καλλιτεχνικών συνεργατών, των Μαρίας Όλγας Αθηναίου, Δημήτρη Καμαρωτού, Ρηνιώς Κυριαζή, Αμαλίας Μουτούση, Αργύρη Ξάφη και Ιωάννας Ρεμεδιάκη, πέντε ηθοποιοί -Κωνσταντίνος Γιουρνάς, Εμμανουήλ Κοντός, Εμμανουέλα Μαγκώνη, Κατερίνα Νταλιάνη, Ανδρομάχη Φουντουλίδου- γίνονται μέτοχοι μιας υπερβατικής εμπειρίας - γνωριμίας με τον Διόνυσο, σε μια παράσταση - αποτέλεσμα ερευνητικού εργαστηρίου. Κι όπως μας λένε οι σκηνοθέτες αυτήν την εμπειρία θέλουν να επικοινωνήσουν και με τους θεατές!

Ποια ήταν η πρώτη σας καλλιτεχνική συνάντηση; Σκηνοθετείτε πρώτη φορά από κοινού; 
Η πρώτη μας καλλιτεχνική συνάντηση συνέβη το 2013 όταν ξεκινήσαμε να σπουδάζουμε μαζί στη δραματική σχολή του Ωδείου Αθηνών. Έπειτα επαγγελματικά πια βρεθήκαμε ξανά όταν συστάθηκε το θεατρικό σχήμα Επτάρχεια. Συνεργαστήκαμε στη video performance "Έτσι πεθαίνουμε" σε σκηνοθεσία του Αργύρη Ξάφη και στη συνέχεια από τη θέση του ηθοποιού και του σκηνοθέτη στη "Γενική πρόβα αυτοκτονίας" στο θέατρο Skrow που ανέβηκε το Νοέμβριο του 2021. Τώρα είναι η πρώτη φορά που συνεργαζόμαστε ως σκηνοθέτες αυτής της συλλογικής αφήγησης των "Βακχών" του Ευριπίδη.

 

Πώς προέκυψε η δημιουργία της παράστασης "Βάκχαι, μία συλλογική αφήγηση"; 
Ο χρόνος που προσέφερε η πρώτη καραντίνα ήταν και η συγκυρία για την έναρξη της ενασχόλησης μας με τις "Βάκχες". Εκκινώντας από την κοινή ανάγκη διαφόρων μελών της ομάδας των Επταρχείων να επανασυστηθούμε με την Τέχνη μας και τα υλικά της, η πρώτη μας ιδέα ήταν να προσφέρουμε στους εαυτούς μας μια μακρόχρονη ερευνητική διαδικασία εν είδει σεμιναρίου με επισκέπτες συνεργάτες. Με αντικείμενο εργασίας το αρχαίο δράμα, επιλέξαμε το έργο του Ευριπίδη ως όχημα για την πιο γενναία βουτιά στα πιο άγνωστα νερά! Φτάνοντας στον τελικό σχεδιασμό της πρότασης μας κι αφού είχαμε στο μυαλό μας ποιους ανθρώπους θα θέλαμε κοντά μας, αποφασίσαμε να προχωρήσουμε και στην παρουσίαση αυτής της ερευνητικής διαδρομής ως ένα work in progress. Και μέχρι και σήμερα, προσπαθούμε να κρατήσουμε όσο το δυνατόν καθαρότερο τον χαρακτήρα αυτής της πρώτης ιδέας μας, στην παράσταση που πρόκειται να παρουσιάσουμε.  

Βάκχαι, μία συλλογική αφήγηση
Χρήστος Βασιλόπουλος©

Πώς διαμορφώθηκε η συνεργασία σας με την ομάδα των καλλιτεχνικών συντελεστών και πώς εξελίχθηκε η ερευνητική διαδικασία;
Η συνεργασία μας με την ομάδα των καλλιτεχνικών συντελεστών και ερευνητών προέκυψε έπειτα από ένα αίτημα δικό μας να συναντηθούμε με ανθρώπους και με τα υλικά που κρατούν και τις προσεγγίσεις που δοκιμάζουν πάνω στο αρχαίο δράμα και γενικότερα στην τέχνη. Από τον Ιανουάριο έχουμε συναντήσει υλικά άλλοτε αλληλοσυμπληρωματικά, άλλοτε συγκρουόμενα, άλλοτε τελείως διαφορετικά. Το πολύ ενδιαφέρον είναι πως από όλα όσα εμφανίστηκαν ως ερεθίσματα, κάτι πολύ στοιχειώδες έχει μείνει ως απόσταγμα στη δική μας εμπειρία, της έρευνας και της παράστασης. Καθώς, λοιπόν, συναντάμε τα υλικά, ξαναβρίσκουμε κάθε φορά και τους ανθρώπους που συνεργαστήκαμε. Αυτό μάλλον είναι και η χαρά των σχέσεων και των συναντήσεων  στην τέχνη και τη ζωή.


 


 

Μέσα από την παράσταση προτείνουμε απλά το δικό μας τρόπο να καταλαβαίνουμε τα πράγματα, σήμερα, τώρα. Δεν είναι ρηξικέλευθος, ούτε ολοκαίνουργιος. Είναι μία προσπάθεια να είμαστε όσο πιο ειλικρινείς μπορούμε σε αυτή την εποχή της μετανεωτερικότητας, όπου όλα έχουν υπάρξει και επαναληφθεί.



 

 

Η παράσταση αποσκοπεί να μιλήσει για το σήμερα μέσα από τον λόγο του Ευριπίδη;
Η άμεση αναγωγή στο σήμερα, ειδικά διαμέσου τέτοιων κειμένων και λόγω της απόστασης που μας χωρίζει από αυτά, είναι ένας δρόμος αρκετά επικίνδυνος. Την ίδια στιγμή τα έργα αυτά αγγίζουν έτσι κι αλλιώς θέματα διαχρονικά και αποτελούν κομμάτι μιας κληρονομιάς που είμαστε τυχεροί που μας έχει προσφερθεί. Δεδομένου, λοιπόν, ότι 6 καλλιτέχνες, εδώ στο 2022, έρχονται σε επαφή και κουβαλούν τα λόγια του Ευριπίδη, κάνουν ήδη την παράσταση να συνομιλεί με το σήμερα από έναν πιο έμμεσο και πραγματικό δρόμο.

 

Προτείνετε μέσα από την παράσταση έναν νέο τρόπο σκηνικής προσέγγισης του αρχαίου δράματος;
Μέσα από την παράσταση προτείνουμε απλά το δικό μας τρόπο να καταλαβαίνουμε τα πράγματα, σήμερα, τώρα. Δεν είναι ρηξικέλευθος, ούτε ολοκαίνουργιος. Είναι μία προσπάθεια να είμαστε όσο πιο ειλικρινείς μπορούμε σε αυτή την εποχή της μετανεωτερικότητας, όπου όλα έχουν υπάρξει και επαναληφθεί.

Βάκχαι, μία συλλογική αφήγηση

 

”Μια σκηνική, πολυφωνική σκυταλοδρομία, όπου στη θέση της πολύτιμης σκυτάλης βρίσκεται το νήμα των νοημάτων, ο ήχος των λέξεων και η ανάμνηση της εμπειρίας της έλευσης του θεού Διόνυσου στους ανθρώπους”, διαβάζουμε για την παράσταση. Στόχος είναι να γίνουμε όλοι συμμέτοχοι μιας υπερβατικής εμπειρίας διονυσιασμού;
Ο στόχος της παράστασης είναι να μεταφερθεί ο λόγος του Ευριπίδη, ατόφιος, ακέραιος και πλήρης νοημάτων στον θεατή. Η εμπειρία αυτής της προσπάθειας μέσω και του συγκεκριμένου μύθου για εμάς ήταν σίγουρα μια πολυπρισματικά υπερβατική εμπειρία! Αυτή την εμπειρία θέλουμε να επικοινωνήσουμε και με τους θεατές και ποιός ξέρει τι νέο θα γεννήσει αυτή η επικοινωνία!

Περισσότερες πληροφορίες

Βάκχαι, μία συλλογική αφήγηση

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 100 '

Πέντε ηθοποιοί συμμετέχουν σε μια υπερβατική εμπειρία γνωριμίας με τον Διόνυσο, σε μια παράσταση που προέκυψε από ερευνητικό εργαστήριο και μεταφέρει αυτούσιο το λόγο του Ευριπίδη.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η Υρώ Μανέ ξανασυναντά τη "Μητέρα του σκύλου"

Η Ραραού επιστρέφει στο Ακροπόλ για δεύτερη χρονιά, φέρνοντας ξανά στη σκηνή την ιστορία των "ανώνυμων" ανθρώπων και των θυμάτων της Ιστορίας. Η Υρώ Μανέ πρωταγωνιστεί στη "Μητέρα του σκύλου" του Παύλου Μάτεσι, πλαισιωμένη από έναν ταλαντούχο θίασο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
06/10/2025

Η Όλγα Βενέτη αποκαλύπτει τη δική της "Dalida"

Με αφορμή την παράσταση "Dalida – La Grande Finale", η πρωταγωνίστρια Όλγα Βενέτη μιλά για το φως, τη μοναξιά, τη μεταμόρφωση, την κορύφωση και την αθανασία∙ λέξεις που αποκτούν νέο νόημα μέσα από το βλέμμα και την ψυχή της Δαλιδά.

Το Θέατρο Μεταξουργείο παρουσιάζει το νέο του ρεπερτόριο

Το Θέατρο Μεταξουργείο παρουσιάζει το νέο του ρεπερτόριο για τη σεζόν 2025-2026, γεμάτο συγκίνηση, δυνατές ερμηνείες και γυναικείες φωνές. Για όλες τις παραστάσεις έχει ήδη ξεκινήσει η προπώληση εισιτηρίων Early Bird.

40 χρόνια Θέατρο Άττις με την επιστροφή της συγκλονιστικής "Νόρας"

Με early bird ξεκινά η νέα σεζόν 2025-26 στο θέατρο Άττις του Θεόδωρου Τερζόπουλου, με την επιστροφή του ιψενικού δράματος με πρωταγωνιστές τους Σοφία Χιλλ, Τάσο Δήμα, Νίκο Ντάση.

Είδαμε την παράσταση του Δημήτρη Παπαϊωάννου στο Ηρώδειο

Παρά το φθινοπωρινό ψύχος, η νέα παράσταση του Δημήτρη Παπαϊωάννου, "THIS THAT KEEPS ON", άναψε μια φλόγα στο Ηρώδειο. Ζήσαμε μια μοναδική βραδιά, όπου η τέχνη συνάντησε τη γενναιοδωρία, στηρίζοντας τη νέα εποχή του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.

Η Πενέλοπε Σκίνερ μας μιλά για τη 'Linda', τη γυναίκα, τη βία και την κοινωνία

Η δημιουργός της "Linda" αποκαλύπτει τις σκέψεις πίσω από την ηρωίδα της, μιλά για τις κοινωνικές προκαταλήψεις, τις εσωτερικές μάχες, τη δύναμη του θεάτρου και τη σχέση της βίας με την εποχή μας.

"Η Μάρθα είναι σαν κεραυνός": Η Έφη Μουρίκη ετοιμάζεται για ένα ρόλο ζωής στο 'Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ'

Η σπουδαία ηθοποιός Έφη Μουρίκη εξομολογείται για τον εμβληματικό ρόλο της Μάρθας στο "Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ" του Έντουαρντ Άλμπι, που κάνει πρεμιέρα στο Ζίνα 9 Οκτωβρίου, αλλά και για τη δική της κοινή πορεία με τον Βλαδίμηρο Κυριακίδη. Μοιράζεται στιγμές τρυφερότητας, δυσκολίες και μυστικά που κρατούν ζωντανή μια σχέση επί σκηνής και στη ζωή.