
Οι παραστατικές τέχνες πασχίζουν να κρατήσουν ζωντανή την επαφή μας με το θέατρο, τα κείμενα, τις ιδέες. Το θέατρο υπάρχει στην πόλη, στους δρόμους, τις πλατείες και στις γωνίες της και μας καλεί να αλλάξουμε τους όρους θέασης μιας παράστασης. Δεν ανήκουμε στην κατηγορία εκείνων που πιστεύουν πως η καραντίνα έκανε το ελληνικό θέατρο πιο ευρηματικό. Ίσως έπαιξε ένα ρόλο στο να δοκιμαστούν πιο απενοχοποιημένα διαφορετικοί τρόποι. Πριν από λίγες ημέρες ανακοινώθηκε η νέα δράση του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, «Μετακίνηση 7: κάνε τη διαδρομή που ονειρεύεσαι» στην οποία μεταξύ άλλων θα δούμε τον Μανώλη Μαυροματάκη να «αφηγείται» με ένα πρωτότυπο τρόπο το αριστούργημα του Δημητρίου Βικέλα «Λουκής Λάρας» σε σκηνοθεσία Λευτέρη Γιοβανίδη από τις 8/12 εδώ
Η αρχική ιδέα

Στα όρια του καλλιτεχνικού ακτιβισμού κινούνται όλοι οι καλλιτέχνες που αποφάσισαν να συμμετέχουν στη δράση του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά και να βγουν στο δρόμο σε μιά πόλη που υπολειτουργεί, που είναι άδεια. Η Ζωή Χατζηαντωνίου, καλλιτεχνική διευθύντρια της δράσης είπε στο «α» για την Μετακίνηση 7 που υιοθετείται για λόγους τέχνης : «Τα θέατρα και οι χώροι τέχνης έκλεισαν, ξανά, λίγες μέρες μετά την ανακοίνωση του καλλιτεχνικού προγραμματισμού του ΔΘΠ 20 - 21. Θέλαμε, ωστόσο, να μη σταματήσουμε τη διαδικασία που ξεκινήσαμε με τον σχεδιασμό της φετινής χρονιάς. Η πρόκληση να συνεχίσουμε το έργο μας με ψηφιακά μέσα ήταν, στις δεδομένες συνθήκες, χρονοβόρα. Επιθυμούσαμε να παραμείνουμε άμεσα, με έναν άλλο τρόπο, δημιουργικοί. Εξελίσσοντας το μότο //Σκηνή είναι η πόλη// της φωτογράφησης που κάναμε το φθινόπωρο με τον Βαγγέλη Πουλή, προχωράμε ένα βήμα πιο πέρα. Προτείνουμε, με τον Παντελή Μάκκα, το project //Μετακίνηση 7. Πρόκειται για μια σειρά από βιντεοσκοπημένες διαδρομές των σκηνοθετών που συνεργάζονται φέτος με το ΔΘΠ. Έξω, στην πόλη της Αθήνας και του Πειραιά, παρακολουθούμε τη διαδικασία της εσωτερικής, και πιο προσωπικής τους, προετοιμασίας. Το δημιουργικό μυαλό δε σταματά να δημιουργεί συσχετισμούς, να παρατηρεί και να αντλεί υλικό από τη χρονική συγκυρία. Επιπλέον, η στιγμή αυτή μας δίνει μια πολύτιμη και «πραγματική» δυνατότητα. Να αναζητήσουμε τα μέσα και τους κώδικες που θα μας επιτρέψουν να ανανεώσουμε τον τρόπο που σκεφτόμαστε, που κάνουμε και βλέπουμε θέατρο, τον τρόπο που εργαζόμαστε για μια παράσταση, τον τρόπο που μοιραζόμαστε το έργο μας με το κοινό. Προσωπικά, ανέκαθεν με γοήτευε περισσότερο το στάδιο της προετοιμασίας από το «τελικό αποτέλεσμα». Μια καταγραφή ενός προσωπικού «making of», λοιπόν, των επτά δημιουργών έξω στην πόλη, μας φάνηκε δελεαστική. Άλλωστε, στην πόλη που ονειρευόμαστε, υπάρχει ήδη κωδικός 7, και είναι Μετακίνηση για λόγους Τέχνης».
On camera

Πώς προετοιμάζονται ο σκηνοθέτης Λευτέρης Γιοβανίδης και ο ηθοποιός Μανώλης Μαυροματάκης για την παρουσίαση του μυθιστορήματος «Λούκης Λάρας» του Δημήτριου Βικέλα, ενώ τα θέατρα παραμένουν κλειστά; Τι σκέφτονται και γατί επέλεξαν το συγκεκριμένο έργο; Οι δυο καλλιτέχνες μοιράζονται με το κοινό τις σκέψεις τους κάνοντας μια βιντεοσκοπημένη διαδρομή στην πόλη του Πειραιά με τη βοήθεια του εικαστικού και video designer Παντελή Μάκκα. «Η Μετακίνηση 7 μού έδωσε το δικαίωμα να εστιάσω και να παρακολουθήσω τόσο τους δημιουργούς και τις προσπάθειές τους να παραμείνουν ενεργοί, όσο και τους κατοίκους της πόλης σε αυτό το αλλόκοτο παρόν. Οι εικόνες μου άλλοτε καταγράφουν τους δημιουργούς και τα λεγόμενα τους και άλλοτε την πόλη και τους κατοίκους της. Ο φακός εστιάζει πάντα στην δημιουργία μιας σχέσης ανάμεσα στους ανθρώπους και την πόλη, κάτι που λείπει αυτές τις μέρες» μας είπε ο Παντελής Μάκκας. Ο πάντα υπέροχος Μανώλης Μαυροματάκης είναι λοιπόν ο πρωταγωνιστής στην διαδρομή του «Λουκή Λάρα» στον Πειραιά. Με το κείμενο αυτό ο Βικέλας εγκαινίασε μια καινούργια περίοδος της νεοελληνικής πεζογραφίας και «ισορροπώντας σε μια λιτή, δυναμική, αλλά και γλαφυρή καθαρεύουσα, ταλαντεύεται ανάμεσα στο παλιό και το νέο και αποτυπώνει μια ιστορία γεμάτη περιπέτεια, ανατροπές, κυνηγητό, κρυμμένους θησαυρούς». Ο «Λούκης Λάρας» είναι ένα ιστορικό μυθιστόρημα βασισμένο στις μαρτυρίες ενός υπαρκτού προσώπου και η υπόθεσή του αναφέρεται στην Επανάσταση του 1821 και εξελίσσεται στη Σμύρνη, στη Χίο και στην Τήνο όπου ο Λάρας κατέφυγε και σταδιοδρόμησε ως έμπορος. Το συγκεκριμένο κείμενο επιλέχτηκε να παρουσιαστεί με αφορμή την επέτειο από τα 200 χρόνια της Ελληνικής Επανάστασης.