«Παίζοντας το θύμα»: Ένας Άμλετ στη σύγχρονη Ρωσία

Είδαμε το «Παίζοντας το θύμα» των αδερφών Πρεσνιακόφ που παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το Εθνικό Θέατρο.

«Παίζοντας το θύμα»: Ένας Άμλετ στη σύγχρονη Ρωσία

Ο Βάλια είναι ένας νέος που δεν φαίνεται να έχει ιδιαίτερες βλέψεις για τη ζωή του˙ του αρέσει όμως να παίζει ένα είδος θεάτρου, να ζει σε αναπαράσταση τις ζωές άλλων. Ή μάλλον τους θανάτους άλλων. Για την ακρίβεια, ο Βάλια κάνει το θύμα σε αναπαραστάσεις εγκλημάτων, για λογαριασμό της αστυνομίας. «Παίζοντας το θύμα είναι σαν να κάνω εμβόλιο εναντίον του θανάτου», λέει. Γιατί ο Βάλια φοβάται τον θάνατο. Ο Βάλια, επίσης, βλέπει στα όνειρά του τον νεκρό πατέρα του. Η μητέρα του ετοιμάζεται τώρα να παντρευτεί τον θείο του. Ο Βάλια τούς στήνει παγίδα σε ένα κινέζικο εστιατόριο με σκοπό να τους δηλητηριάσει.

«Παίζοντας το θύμα»: Ένας Άμλετ στη σύγχρονη Ρωσία - εικόνα 1

Οι αδερφοί Πρεσνιακόφ (ο Όλεγκ, γεννημένος το 1969, και ο Βλάντιμιρ, γεννημένος το 1974) έγραψαν το «Παίζοντας το θύμα» το 2002, όταν ήταν περίπου στα τριάντα τους. Ήταν η απόπειρά τους να δώσουν φωνή στη νέα γενιά της Ρωσίας, που μεγάλωνε σε μια κοινωνία που έδειχνε σάπια όπως η Δανία του σεξπιρικού «Άμλετ», μια κοινωνία που γινόταν όλο και πιο βίαιη, μοναχική και εγωιστική.

«Παίζοντας το θύμα»: Ένας Άμλετ στη σύγχρονη Ρωσία - εικόνα 2

Η παράσταση που σκηνοθετεί ο πρωτοεμφανιζόμενος Γιώργος Κουτλής στο Εθνικό δίνει βήμα σε ένα έργο που διατρέχεται από μαύρο, σαρκαστικό χιούμορ. Μέσα από τις σύντομες σκηνές του, όπου παρακολουθούμε τις αναπαραστάσεις τριών εγκλημάτων και ενδιαμέσως αυτών στιγμιότυπα από την προσωπική και οικογενειακή ζωή του Βάλια, ύπουλα αναδύονται οι πληγές της σύγχρονης ρωσικής κοινωνίας: (έμφυλη) βία, ξενοφοβία, μοναξιά, ταξικές ανισότητες, εκμετάλλευση, διαλυμένες οικογένειες.

«Παίζοντας το θύμα»: Ένας Άμλετ στη σύγχρονη Ρωσία - εικόνα 3

Ο Κουτλής δίνει βήμα, επίσης, σε ένα έργο με χαρακτήρες έντονα σκιτσαρισμένους -κάποιοι βρίσκονται στα όρια της καρικατούρας-, που μοιάζουν να ακολουθούν τη ρωσική παράδοση του Γκόγκολ και του Μπουλγκάκοφ. Οι ερμηνείες των ηθοποιών είναι καθοριστικές σε αυτό το επίπεδο: ο Κώστας Μπερικόπουλος κινείται με μεγάλη άνεση μεταξύ των δύο διαφορετικών ρόλων, όπως και ο Λαέρτης Μαλκότσης που είναι απολαυστικός, ειδικά στον ρόλο ενός από τους κατηγορούμενους. Ο Βασίλης Μαγουλιώτης στιγματίζει με τη σωματική του παρουσία τον ρόλο του Βάλια, ενώ η Εύη Σαουλίδου συμβάλλει αποφασιστικά στη λυρική ποιότητα της παράστασης. Απολύτως ισάξιοί τους είναι οι υπόλοιποι ηθοποιοί της διανομής: Ελένη Κουτσιούμπα, Μικές Γλύκας, Ερρίκος Μηλιάρης, όπως και ο Λευτέρης Βενιάδης που επιπλέον υπογράφει και εκτελεί τη μουσική.

Η -μαξιμαλιστική στην όψη (σκηνικά-κοστούμια: Άρτεμις Φλέσσα)- παράσταση έχει χιούμορ, πυκνότητα και υποδόριο λυρισμό. Κυρίως όμως μεταδίδει μία απροσδιόριστη μελαγχολία, θλίψη κυρίως, για το παρόν και το μέλλον του σύγχρονου κόσμου.

Περισσότερες πληροφορίες

Παίζοντας το θύμα

  • Μαύρη Κωμωδία
  • Διάρκεια: 105 '

Κάτι σαν «φιλοσοφική φάρσα» οι ήρωες της οποίας μοιάζουν να έχουν κρίση ταυτότητας, που τη βιώνουν με τελείως διαφορετικό τρόπο ο καθένας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το όνειρο που συγκίνησε χιλιάδες θεατές επιστρέφει στη σκηνή

Η Έφη Μπίρμπα και ο Άρης Σερβετάλης επιστρέφουν με το αριστούργημα του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι "Το Όνειρο ενός Γελοίου" σε μια νέα μυσταγωγική θεατρική εμπειρία υπαρξιακής αναζήτησης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
09/09/2025

"2:22 – A Ghost Story": Η καθηλωτική ιστορία επιστρέφει στο Αλάμπρα

Με μια αλλαγή στο καστ θα ξανά παιχτεί στο θέατρο Αλάμπρα το γεμάτο μυστήριο και συγκίνηση "2:22 – A Ghost Story" του Ντάνι Ρόμπινς, σε σκηνοθεσία του Φάνη Μουρατίδη.

Τι ονειρεύεται η Άτοσσα; Οι Πέρσες απαντούν

Οι ήττες, η ύβρη και ο θρήνος των Περσών ξαναζούν στο σήμερα μέσα από εικαστικά έργα που εμπνέονται από το θέατρο του Αισχύλου στην έκθεση "Άτοσσα, τι ονειρεύεσαι;".

Η φωνή της Σοφίας Σεϊρλή ζει στην "Παλαιόχωρα"

Μια immersive ηχητική παράσταση στο απόλυτο σκοτάδι, ντυμένη με τρισδιάστατα ηχοτοπία. Το "Πρόσεξε μην νυχτωθείς εις την Παλαιόχωρα" επιστρέφει στο Άβατον, κρατώντας ζωντανή τη συγκλονιστική φωνή της αξέχαστης Σοφίας Σεϊρλή.

Tο άγνωστο έργο του Ουίλιαμ Σαίξπηρ που ανεβαίνει σε ελληνική σκηνή για πρώτη φορά μετά από 85 χρόνια

Με ένα εξαιρετικό πρωταγωνιστικό καστ καταφθάνει από τις 7 Νοεμβρίου και για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων.

Τελευταία στάση για τον "Ξένο" του Μαρμαρινού;

Μετά τις sold out παραστάσεις σε Επίδαυρο και Αττική, η παραγωγή "ζ-η-θ, ο Ξένος" παρουσιάζεται για τελευταία φορά ολοκληρώνοντας μια ποιητική θεατρική περιπλάνηση.

"Σύμφωνο επιβίωσης": Το γέλιο καταφθάνει στο Θέατρο Άλσος με Κρόμπα και Ελευθερίου

Ο Αντώνης Κρόμπας και ο Λευτέρης Ελευθερίου μας μαθαίνουν τα πάντα για το...."Σύμφωνο επιβίωσης". Στη σκηνή του Άλσους στήνουν ένα ξέφρενο ταξίδι γέλιου, στρατηγικής… και ανθρώπινης τρέλας.