Με τα φτερά της φαντασίας φεύγουμε για τη Νεφελοκοκκυγία

Τους «Όρνιθες» του Αριστοφάνη θα παρουσιάσει το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, κλείνοντας το φετινό φεστιβάλ.

Με τα φτερά της φαντασίας φεύγουμε για τη Νεφελοκοκκυγία

Τους «Όρνιθες» του Αριστοφάνη θα παρουσιάσει το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, κλείνοντας το φετινό φεστιβάλ (7-9/8). Ο Γιάννης Ρήγας αναλαμβάνει τη σκηνοθεσία αυτής της πικρής κωμωδίας η οποία καυτηριάζει τη λεπτή γραμμή που χωρίζει τη δημοκρατία από την εκτροπή της.

Ο Αριστοφάνης θέλοντας να ασκήσει κριτική στην αθηναϊκή δημοκρατία και στον τρόπο λειτουργίας των θεσμών της έγραψε τους «Όρνιθες» το 414 π.Χ., στα μέσα του πελοποννησιακού πολέμου. Καθοδηγούμενος από την –εν πολλοίς ουτοπική– ιδέα ύπαρξης μιας ιδανικής πολιτείας, εμπνεύστηκε την ιστορία του Πεισθέταιρου και του Ευελπίδη, δύο Αθηναίων που εγκαταλείπουν απαυδισμένοι την πόλη τους, και με τη βοήθεια του Έποπα, ενός ανθρώπου που έχει μεταμορφωθεί σε πουλί, δημιουργούν μεταξύ ουρανού και Γης μια νέα πόλη, τη Νεφελοκοκκυγία, για να κατοικήσουν εκεί οι ίδιοι μαζί με τα πουλιά. Έτσι, λειτουργώντας ως ενδιάμεσοι μεταξύ θεών και ανθρώπων, θα έχουν τη δύναμη να ρυθμίζουν τη θεϊκή εξουσία.

Με τα φτερά της φαντασίας φεύγουμε για τη Νεφελοκοκκυγία - εικόνα 1

Με τους «Όρνιθες», ο Αριστοφάνης καταφεύγει στα κατεξοχήν κωμικά εργαλεία του (μη ανθρώπινος Χορός, πραγματοποίηση ενός υπερφυσικού σχεδίου, αποθέωση της ανθρώπινης πανουργίας έναντι της θεϊκής δύναμης), όμως τελικά δημιουργεί μια πικρή κωμωδία, και στην ουσία ένα βαθιά πολιτικό έργο που μας βάζει να αναρωτηθούμε αν πράγματι μπορεί να υπάρξει η ιδανική πολιτεία. Καθώς ήδη πριν από την ολοκλήρωση της Νεφελοκοκκυγίας καταφτάνουν διάφοροι εκμεταλλευτές για να αποκομίσουν προσωπικά οφέλη, ενώ το φινάλε βρίσκει τον Πεισθέταιρο στη θέση του απόλυτου άρχοντα, ο Αριστοφάνης καυτηριάζει τη λεπτή γραμμή που χωρίζει τη δημοκρατία από την εκτροπή της και κρούει τον κώδωνα του κινδύνου στους συμπολίτες του αλλά και στους σημερινούς θεατές.

Ο Γιάννης Ρήγας, καταξιωμένος σκηνοθέτης με μακρά διαδρομή στο θέατρο της Θεσσαλονίκης, βρίσκεται μπροστά στους δύο δρόμους που ανοίγει το έργο, και μένει να ανακαλύψουμε αν θα επικεντρωθεί στην ιδέα της κατάκτησης της ουτοπίας ή αν θα τον απασχολήσει κυρίως η κατάρρευσή της εξαιτίας της επικράτησης της δημαγωγίας. Ο ίδιος, πάντως, θεωρεί πως η ιδέα της ουτοπίας είναι απαραίτητη κινητήρια δύναμη –σημαντική όσο το όνειρο και η ελπίδα–, χωρίς την οποία ολόκληρη η ανθρωπότητα θα είχε μείνει στάσιμη. Ιδανική πολιτεία για τον Γιάννη Ρήγα είναι αυτή που θα μας χωράει όλους, και το μέσο για να φτάσουμε κάποτε σε αυτή είναι να καταφέρουμε να συνομιλήσουμε ουσιαστικά μεταξύ μας.

Με τα φτερά της φαντασίας φεύγουμε για τη Νεφελοκοκκυγία - εικόνα 2

Προκειμένου να δώσει σάρκα και οστά στη δική του εικόνα για το έργο, μια εικόνα που δεν έχει μείνει ανεπηρέαστη από την πρόσφατη πανδημία και το γενικό lockdown, επιστρατεύει έναν εικοσιεπταμελή θίασο: ο Ταξιάρχης Χάνος θα ερμηνεύσει τον Πεισθέταιρο, ο Γιάννης Σαμψαλάκης τον Ευελπίδη, ο Χρήστος Στέργιογλου τον Έποπα, ενώ στο Χορό των πουλιών θα πάρουν μέρος οι Αναστασία-Ραφαέλα Κονίδη, Χρυσή Μπαχτσεβάνη, Κλειώ-Δανάη Οθωναίου, Ιώβη Φραγκάτου, Γιώργος Κολοβός, Βασίλης Σπυρόπουλος, Γιάννης Τσεμπερλίδης, Περικλής Σιούντας, Μαριάννα Κιμούλη, Κατερίνα Σισίννι κ.ά. Η μετάφραση είναι του Κ.Χ. Μύρη, τα σκηνικά του Κέννυ ΜάκΛέλλαν, τα κοστούμια της Δέσποινας Ντάνη, οι μάσκες της Μάρθας Φωκά, η μουσική του Γιώργου Χριστιανάκη και η χορογραφία του Δημήτρη Σωτηρίου. Όλοι μαζί δηλώνουν πως αυτό το ιδιόμορφο καλοκαίρι του 2020, εν μέσω δύσκολων, επικίνδυνων συνθηκών, είναι παρόντες «χωρίς υπεκφυγές, αποφασισμένοι, να ανεβούμε στη σκηνή, να πούμε την ιστορία, να γελάσουμε και να δακρύσουμε. Να πετάξουμε!»

Who is Who: Γιάννης Ρήγας

Με τα φτερά της φαντασίας φεύγουμε για τη Νεφελοκοκκυγία - εικόνα 3

Ο Γιάννης Ρήγας γεννήθηκε το 1955 στην Ανατολική Αφρική. Πνευματικό παιδί του Θεάτρου Τέχνης, αποφοίτησε από τη δραματική σχολή του, όπου και δίδαξε ήδη από πολύ νεαρή ηλικία, ενώ συμμετείχε ως ηθοποιός σε παραστάσεις του θεάτρου. Μάλιστα, το 1975 πήρε μέρος στην αναβίωση των θρυλικών «Ορνίθων» σε σκηνοθεσία του Καρόλου Κουν, κρατώντας το ρόλο ενός μικρού μαύρου πουλιού. Όμως η καλλιτεχνική διαδρομή του έχει συνυφανθεί με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, όπου μετράει περισσότερα από είκοσι χρόνια συνεργασίας ως σκηνοθέτης, αναπληρωτής καλλιτεχνικός διευθυντής και διευθυντής σπουδών της δραματικής σχολής του.

Έχει σκηνοθετήσει έργα ενός ευρέος ρεπερτορίου (κλασικό, σύγχρονο, νεοελληνικό), καθώς και αρκετές παραστάσεις για παιδιά και εφήβους. Η τελευταία αριστοφανική παράσταση που σκηνοθέτησε ήταν η «Λυσιστράτη» το 1996, πάλι στο ΚΘΒΕ, με την Ελένη Κοκκίδου στον ομώνυμο ρόλο, ενώ το 2011 ανέλαβε τη σκηνοθεσία των «Μικρών Διονυσίων», μιας παράστασης εμπνευσμένης από όλες τις παραστάσεις αρχαίου δράματος που είχε παρουσιάσει ως τότε το ΚΘΒΕ.

Περισσότερες πληροφορίες

Όρνιθες

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 120 '

Δύο Αθηναίοι επιζητούν να φτιάξουν την ιδανική δημοκρατική πολιτεία μεταξύ ουρανού και γης, απογοητευμένοι από τη διαφθορά που επικρατεί στην πόλη τους.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Για τον Γιάννη Βούρο, η αλήθεια δεν είναι ποτέ απλή αλλά ένα θέατρο συνειδήσεων

Με αφορμή την παράσταση "Μάρτυρας κατηγορίας" της Άγκαθα Κρίστι που παίζεται για 3η χρονιά στο Θέατρο "Δημήτρης Χορν", ο Γιάννης Βούρος μιλά για τη δικαιοσύνη, την αλήθεια, τη δύναμη του λόγου και το διαχρονικό θέατρο των ανθρώπινων ρόλων.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
31/10/2025

Το "Nomsferatu" γιορτάζει το Halloween

Ο Δράκουλας που… δεν φοβάται να γελάσει μας περιμένει στο Θέατρο 104, για να γιορτάσουμε Halloween με γέλιο, τρόμο και δαγκωματιές, σε μια μαύρη κωμωδία γεμάτη φαντάσματα και spooky διάθεση.

Ελληνικός θίασος σε βρετανικό "Οιδίποδα" στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση;

Πότε κάνει πρεμιέρα η πολυαναμενόμενη παράσταση "Οιδίποδας" στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση με Έλληνες ηθοποιούς;

Η Κατερίνα Σακελλαροπούλου Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Μετά τον Δημήτρη Πασσά, η πρώην Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου, παρέλαβε τη σκυτάλη από τη Λίνα Μενδώνη.

Δύο παραστάσεις με αφετηρία τη Γλυκερία Μπασδέκη όπου η γυναικεία φωνή επιτέλους ακούγεται

Κάθε φορά που η Γλυκερία Μπασδέκη επιστρέφει στην Αθήνα, ξέρουμε ότι έχει κάτι ηχηρό να πει.

"Τα χρόνια" της Ανί Ερνό γίνονται παράσταση από τους Ακύλλα Καραζήση και Νίκο Χατζόπουλο

Το εμβληματικό μυθιστόρημα "Τα χρόνια" της νομπελίστριας Ανί Ερνό, σε σκηνοθεσία Ακύλλα Καραζήση και Νίκου Χατζόπουλου, μετατρέπεται σε θεατρική παράσταση μνήμης και χρόνου - μια ζωντανή ανατομία του εαυτού και της εποχής μας.

Στο 'Καπούτ', η ζωή δεν έχει ηλικία

Για δεύτερη χρονιά και με ανανεωμένο καστ παίζεται το "Καπούτ", το έργο που εστιάζει με λεπτότητα και χιούμορ στις προκλήσεις της τρίτης ηλικίας, έναν κόσμο συχνά παραγνωρισμένο στη σύγχρονη δραματουργία.