Θωμάς Μοσχόπουλος: «Είναι περίεργο το πόσο δυνατοί αισθανόμασταν πριν από την πανδημία»

Μπορεί η ημερομηνία της πρεμιέρας της «Κυρίας του Μαξίμ» που Ζορζ Φεντό, που σκηνοθετεί στο Εθνικό Θέατρο ο πολύπειρος σκηνοθέτης να είναι ακόμη στον αέρα, όμως η συζήτηση με τον Θωμά Μοσχόπουλο πάντοτε ξεπερνά το τρέχον και το προφανές.

Θωμάς Μοσχόπουλος: «Είναι περίεργο το πόσο δυνατοί αισθανόμασταν πριν από την πανδημία»

Μπορεί η ημερομηνία της πρεμιέρας της «Κυρίας του Μαξίμ» που Ζορζ Φεντό, που σκηνοθετεί στο Εθνικό Θέατρο ο πολύπειρος σκηνοθέτης να είναι ακόμη στον αέρα, όμως η συζήτηση με τον Θωμά Μοσχόπουλο πάντοτε ξεπερνά το τρέχον και το προφανές.

Εν μέσω των προβών της «Κυρίας του Μαξίμ» του Ζορζ Φεντό στο Εθνικό, τα θέατρα ανέστειλαν τη λειτουργία τους λόγω μιας πρωτοφανούς πανδημίας. Δεν είναι παράξενο το πόσο αδύναμος μπορεί να νιώσει ξαφνικά ο άνθρωπος;
Το περίεργο είναι πόσο δυνατοί αισθανόμασταν πριν. Αν και επί της ουσίας δεν πιστεύω ότι κάποιος αισθάνεται δυνατός, απλώς είμαστε αισιόδοξοι. Μιλώντας για το θέατρο, είναι καταφανές ότι με τόσο μεγάλο αριθμό παραστάσεων δεν μπορείς να είσαι αισιόδοξος. Ο πληθωρισμός ρίχνει πάρα πολύ την ποιότητα της δουλειάς και τη διαθεσιμότητα των ανθρώπων. Παράλληλα αλλοιώνει το κοινό. Δεν βλέπω συνειδητούς θεατές, αλλά περιφερόμενους. Και πώς να μη συμβαίνει αυτό όταν υπάρχει τέτοια πολυδιάσπαση;

Θωμάς Μοσχόπουλος: «Είναι περίεργο το πόσο δυνατοί αισθανόμασταν πριν από την πανδημία» - εικόνα 1

Πάντως ο κόσμος στηρίζει και αγαπά το θέατρο. Τι είναι αυτό που τον ωθεί σε αυτό;
Ο κόσμος ψάχνει να βρει ένα βίωμα το οποίο θα έχει την αίσθηση του ζωντανού. Εμείς προσφέρουμε την εμπειρία του ζωντανού, την οποία όμως αν την ανάγουμε σε όρους μουσικής είναι σαν να μη βλέπουμε μουσική δωματίου, αλλά μπουζούκια. Δεν βλέπουμε μια συμφωνική ορχήστρα που παίζει, αλλά το live μιας παρέας που μαζεύτηκε με τις κιθάρες. Αυτό δεν είναι κακό από μόνο του, αλλά όταν υπάρχει μόνο αυτό; Φαίνεται να υπάρχει μια ένδεια, μια έλλειψη καλλιέργειας σε αυτό που κάνουμε. Είναι σαν να γίνονται τα πράγματα απλά για να γίνονται.

Νιώθεις τυχερός που ξανασυνεργάζεσαι με το Εθνικό Θέατρο;
Πολύ! Αυτό που γίνεται στο Εθνικό δεν υπήρχε η περίπτωση να μπορούσα να το κάνω κάπου αλλού με είκοσι δύο άτομα. Ήθελα να κάνω κωμωδία και ιδιαίτερα έργο του Ζορζ Φεντό. Η «Κυρία του Μαξίμ» είναι ένα από τα ωραιότερα πολυπρόσωπα έργα του και δεν έχει νόημα να τα διασκευάσεις και να τα κόψεις. Περνάμε τόσο καλά στις πρόβες με την έννοια της ελαφράδας, διότι το έργο μέσα από το «τρελοκομείο» που γίνεται είναι τρομερά δεικτικό, έχει πολύ οξύ χαρακτήρα στα σχόλιά του. Δεν σου κρύβω ότι αν μπορούσα για ένα διάστημα να σκηνοθετώ φάρσες θα το έκανα με μεγάλη χαρά.

«Ο πληθωρισμός ρίχνει πάρα πολύ την ποιότητα της δουλειάς και τη διαθεσιμότητα των ανθρώπων. Παράλληλα αλλοιώνει το κοινό. Δεν βλέπω συνειδητούς θεατές, αλλά περιφερόμενους».

Ο Φεντό πάντως δείχνει να αποδέχεται την ανθρώπινη αδυναμία...
Δεν την αποδέχεται, την καταδεικνύει συμπεριλαμβάνοντας και τον εαυτό του μέσα.

Θωμάς Μοσχόπουλος: «Είναι περίεργο το πόσο δυνατοί αισθανόμασταν πριν από την πανδημία» - εικόνα 2

Ήταν τελικά προπομπός του υπερρεαλισμού;
Ήταν προπομπός του θεάτρου του παραλόγου. Σαφώς και υπάρχουν υπερρεαλιστικά στοιχεία, αλλά θα έλεγα ότι περισσότερο μου θυμίζει Ιονέσκο και τους ανθρώπους που έγραψαν θέατρο μέσα από τον υπαρξισμό. Ξεκινάει από ρεαλιστικές καταστάσεις και σε βάζει σε μια συνθήκη, η οποία από μόνη της γίνεται τόσο κωμικοτραγική που χάνεις την μπάλα. Ξεκινάει από ανθρώπους κανονικούς σε εξωφρενικές καταστάσεις. Δεν ξεκινάει από εξωφρενικούς ανθρώπους σε περίεργες καταστάσεις. Η δουλειά που έχω κάνει πρόσφατα και συνδέεται πιο άμεσα με την «Κυρία του Μαξίμ» είναι η «Δίκη» του Φραντς Κάφκα. Ο Κάφ­κα παρουσιάζει την άλλη όψη του ίδιου νομίσματος. Ο Κάφ­κα δηλώνει την υπαρξιακή κρίση και την αγωνία με χιούμορ και ο Φεντό με ένα καταλυτικό χιούμορ, με ακρότητα και παραλογισμό.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

'Ο Άγνωστος Πρίγκιπας': Λίγος ακόμη Παύλος Σιδηρόπουλος στη σκηνή

Η παράσταση που σημείωσε συνεχόμενα sold out, επιστρέφει αυτή τη φορά στη Σκηνή Brecht-2510.

ΓΡΑΦΕΙ: ΟΔΥΣΣΕΑς ΤΣΑΚΟς
10/09/2025

9 χρόνια Θέατρο Σταθμός: 16 παραστάσεις με το ελληνικό έργο στο επίκεντρο

Το πρόγραμμα της σεζόν 2025-26 παρουσίασε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Θεάτρου Σταθμός, Μάνος Καρατζογιάννης.

Πρώτες φωτογραφίες από τον "Ταρτούφο" με τον Γιάννη Τσορτέκη

Ο "Ταρτούφος" του Μολιέρου εισβάλλει στο Θέατρο Αλκυονίς και αναστατώνει μια ολόκληρη οικογένεια! Με όπλα την ευσέβεια και την εξαπάτηση, ο Γιάννης Τσορτέκης και ένας σπουδαίος θίασος υπόσχονται απολαυστική θεατρική περιπέτεια.

Το όνειρο που συγκίνησε χιλιάδες θεατές επιστρέφει στη σκηνή

Η Έφη Μπίρμπα και ο Άρης Σερβετάλης επιστρέφουν με το αριστούργημα του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι "Το Όνειρο ενός Γελοίου" σε μια νέα μυσταγωγική θεατρική εμπειρία υπαρξιακής αναζήτησης.

"2:22 – A Ghost Story": Η καθηλωτική ιστορία επιστρέφει στο Αλάμπρα

Με μια αλλαγή στο καστ θα ξανά παιχτεί στο θέατρο Αλάμπρα το γεμάτο μυστήριο και συγκίνηση "2:22 – A Ghost Story" του Ντάνι Ρόμπινς, σε σκηνοθεσία του Φάνη Μουρατίδη.

Τι ονειρεύεται η Άτοσσα; Οι Πέρσες απαντούν

Οι ήττες, η ύβρη και ο θρήνος των Περσών ξαναζούν στο σήμερα μέσα από εικαστικά έργα που εμπνέονται από το θέατρο του Αισχύλου στην έκθεση "Άτοσσα, τι ονειρεύεσαι;".

Η φωνή της Σοφίας Σεϊρλή ζει στην "Παλαιόχωρα"

Μια immersive ηχητική παράσταση στο απόλυτο σκοτάδι, ντυμένη με τρισδιάστατα ηχοτοπία. Το "Πρόσεξε μην νυχτωθείς εις την Παλαιόχωρα" επιστρέφει στο Άβατον, κρατώντας ζωντανή τη συγκλονιστική φωνή της αξέχαστης Σοφίας Σεϊρλή.