Θωμάς Μοσχόπουλος: «Είναι περίεργο το πόσο δυνατοί αισθανόμασταν πριν από την πανδημία»

Μπορεί η ημερομηνία της πρεμιέρας της «Κυρίας του Μαξίμ» που Ζορζ Φεντό, που σκηνοθετεί στο Εθνικό Θέατρο ο πολύπειρος σκηνοθέτης να είναι ακόμη στον αέρα, όμως η συζήτηση με τον Θωμά Μοσχόπουλο πάντοτε ξεπερνά το τρέχον και το προφανές.

Γιορτινοί εξοδούχοι, προσοχή!
Τα θέατρα τροποποιούν τα ωράρια και τις ημέρες των παραστάσεων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Πριν την έξοδό σας επιβεβαιώσετε τις όποιες αλλαγές για να οργανώσετε καλύτερα τις θεατρικές σας εξορμήσεις.
Θωμάς Μοσχόπουλος: «Είναι περίεργο το πόσο δυνατοί αισθανόμασταν πριν από την πανδημία»

Μπορεί η ημερομηνία της πρεμιέρας της «Κυρίας του Μαξίμ» που Ζορζ Φεντό, που σκηνοθετεί στο Εθνικό Θέατρο ο πολύπειρος σκηνοθέτης να είναι ακόμη στον αέρα, όμως η συζήτηση με τον Θωμά Μοσχόπουλο πάντοτε ξεπερνά το τρέχον και το προφανές.

Εν μέσω των προβών της «Κυρίας του Μαξίμ» του Ζορζ Φεντό στο Εθνικό, τα θέατρα ανέστειλαν τη λειτουργία τους λόγω μιας πρωτοφανούς πανδημίας. Δεν είναι παράξενο το πόσο αδύναμος μπορεί να νιώσει ξαφνικά ο άνθρωπος;
Το περίεργο είναι πόσο δυνατοί αισθανόμασταν πριν. Αν και επί της ουσίας δεν πιστεύω ότι κάποιος αισθάνεται δυνατός, απλώς είμαστε αισιόδοξοι. Μιλώντας για το θέατρο, είναι καταφανές ότι με τόσο μεγάλο αριθμό παραστάσεων δεν μπορείς να είσαι αισιόδοξος. Ο πληθωρισμός ρίχνει πάρα πολύ την ποιότητα της δουλειάς και τη διαθεσιμότητα των ανθρώπων. Παράλληλα αλλοιώνει το κοινό. Δεν βλέπω συνειδητούς θεατές, αλλά περιφερόμενους. Και πώς να μη συμβαίνει αυτό όταν υπάρχει τέτοια πολυδιάσπαση;

Θωμάς Μοσχόπουλος: «Είναι περίεργο το πόσο δυνατοί αισθανόμασταν πριν από την πανδημία» - εικόνα 1

Πάντως ο κόσμος στηρίζει και αγαπά το θέατρο. Τι είναι αυτό που τον ωθεί σε αυτό;
Ο κόσμος ψάχνει να βρει ένα βίωμα το οποίο θα έχει την αίσθηση του ζωντανού. Εμείς προσφέρουμε την εμπειρία του ζωντανού, την οποία όμως αν την ανάγουμε σε όρους μουσικής είναι σαν να μη βλέπουμε μουσική δωματίου, αλλά μπουζούκια. Δεν βλέπουμε μια συμφωνική ορχήστρα που παίζει, αλλά το live μιας παρέας που μαζεύτηκε με τις κιθάρες. Αυτό δεν είναι κακό από μόνο του, αλλά όταν υπάρχει μόνο αυτό; Φαίνεται να υπάρχει μια ένδεια, μια έλλειψη καλλιέργειας σε αυτό που κάνουμε. Είναι σαν να γίνονται τα πράγματα απλά για να γίνονται.

Νιώθεις τυχερός που ξανασυνεργάζεσαι με το Εθνικό Θέατρο;
Πολύ! Αυτό που γίνεται στο Εθνικό δεν υπήρχε η περίπτωση να μπορούσα να το κάνω κάπου αλλού με είκοσι δύο άτομα. Ήθελα να κάνω κωμωδία και ιδιαίτερα έργο του Ζορζ Φεντό. Η «Κυρία του Μαξίμ» είναι ένα από τα ωραιότερα πολυπρόσωπα έργα του και δεν έχει νόημα να τα διασκευάσεις και να τα κόψεις. Περνάμε τόσο καλά στις πρόβες με την έννοια της ελαφράδας, διότι το έργο μέσα από το «τρελοκομείο» που γίνεται είναι τρομερά δεικτικό, έχει πολύ οξύ χαρακτήρα στα σχόλιά του. Δεν σου κρύβω ότι αν μπορούσα για ένα διάστημα να σκηνοθετώ φάρσες θα το έκανα με μεγάλη χαρά.

«Ο πληθωρισμός ρίχνει πάρα πολύ την ποιότητα της δουλειάς και τη διαθεσιμότητα των ανθρώπων. Παράλληλα αλλοιώνει το κοινό. Δεν βλέπω συνειδητούς θεατές, αλλά περιφερόμενους».

Ο Φεντό πάντως δείχνει να αποδέχεται την ανθρώπινη αδυναμία...
Δεν την αποδέχεται, την καταδεικνύει συμπεριλαμβάνοντας και τον εαυτό του μέσα.

Θωμάς Μοσχόπουλος: «Είναι περίεργο το πόσο δυνατοί αισθανόμασταν πριν από την πανδημία» - εικόνα 2

Ήταν τελικά προπομπός του υπερρεαλισμού;
Ήταν προπομπός του θεάτρου του παραλόγου. Σαφώς και υπάρχουν υπερρεαλιστικά στοιχεία, αλλά θα έλεγα ότι περισσότερο μου θυμίζει Ιονέσκο και τους ανθρώπους που έγραψαν θέατρο μέσα από τον υπαρξισμό. Ξεκινάει από ρεαλιστικές καταστάσεις και σε βάζει σε μια συνθήκη, η οποία από μόνη της γίνεται τόσο κωμικοτραγική που χάνεις την μπάλα. Ξεκινάει από ανθρώπους κανονικούς σε εξωφρενικές καταστάσεις. Δεν ξεκινάει από εξωφρενικούς ανθρώπους σε περίεργες καταστάσεις. Η δουλειά που έχω κάνει πρόσφατα και συνδέεται πιο άμεσα με την «Κυρία του Μαξίμ» είναι η «Δίκη» του Φραντς Κάφκα. Ο Κάφ­κα παρουσιάζει την άλλη όψη του ίδιου νομίσματος. Ο Κάφ­κα δηλώνει την υπαρξιακή κρίση και την αγωνία με χιούμορ και ο Φεντό με ένα καταλυτικό χιούμορ, με ακρότητα και παραλογισμό.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο Κυρ Παντελής ταξιδεύει στη Θεσσαλονίκη: ο Σταμάτης Φασουλής συνεχίζει την επιτυχία

Το κοινό της Αθήνας έχει την τελευταία ευκαιρία να απολαύσει τη σπαρταριστή κωμωδία "Η Δεξιά, η Αριστερά και ο Κυρ Παντελής" στο Μικρό Παλλάς, με το φινάλε την Κυριακή 11 Ιανουαρίου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
23/12/2025

Η Αλίκη Στενού μοιράζεται μαζί μας τον κόσμο της

Η Αλίκη Στενού μιλά για το θέατρο, τη μνήμη και τη λήθη, τη σκηνοθεσία ως διαδρομή, την αρχιτεκτονική ως αφετηρία και τη ζωή έξω από τη σκηνή, εκεί όπου τέχνη και πραγματικότητα συναντιούνται και μεταμορφώνονται.

Παράσταση βασισμένη σε διηγήματα του Έντγκαρ Άλλαν Πόε έρχεται στο Αλκμήνη

Τι συμβαίνει όταν οι αναμνήσεις ξεθωριάζουν; Ποιος επιζεί ανάμεσα στο παιδί που υπήρξαμε και στον ενήλικα του φόβου; Εμπνευσμένη από τον Πόε, η παράσταση "Λήθη Vs Θύμηση – Δοκιμή Πόε" ενώνει λόγο, κίνηση, εικόνα σε υβριδικό θεατρικό σύμπαν performance εικαστικής εγκατάστασης.

Μία επιπλέον παράσταση στις 5/1 για τον Καρυοθραύστη

Μία επιπλέον παράσταση στις 5/1 προστίθεται για τον Καρυοθραύστη, η οποία θα είναι καθολικά προσβάσιμη και απευθύνεται σε όλο το κοινό.

Αρετή Πασχάλη: Από τη "Ληστεία της συμφοράς" στα όνειρα που ταξιδεύουν

Η Αρετή Πασχάλη μιλά για τη "Ληστεία της συμφοράς" στο Λαμπέτη, την αγάπη της για το θέατρο, τις επιρροές της, τις σκηνές που την συγκινούν και τα όνειρα που την ταξιδεύουν στη σύγχρονη ελληνική σκηνή.

"Πνεύμονες" : Last call για το βραβευμένο έργο

Στις 27 & 28/12 προλαβαίνετε να δείτε τους "Πνεύμονες" στο Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα, ένα έξυπνο και αστείο δράμα, μια ιστορία παράξενης, σκληρά αληθινής και συνηθισμένης αγάπης.

Theatre pick | Όταν το ελληνικό θέατρο γίνεται αιχμηρό: η "Έντα" του Παλούμπη και του Τσιοτσιόπουλου

Το "Έντα" των Αντώνη Τσιοτσιόπουλου και Γιώργου Παλούμπη φέρνει στη σκηνή ένα ωμό, πολιτικό, σημερινό έργο, συνεχίζοντας τη δυναμική των ελληνικών in-yer-face κειμένων που μιλούν ανοιχτά για εξουσία, ηθική και το μέλλον αυτής της χώρας. Πρωταγωνιστεί μια δυναμική ομάδα ηθοποιών.