5 πράγματα που πρέπει να ξέρεις για την «Υπόθεση Λάραμι»

Στην αληθινή ιστορία της δολοφονίας ενός ομοφυλόφιλου φοιτητή βασίζεται η «Υπόθεση Λάραμι». Ποια κοινά στοιχεία είδε ο Άρης Λάσκος με την υπόθεση Φύσσα και Γιακουμάκη, τι τον συγκίνησε και το σκηνοθέτησε;

Γιορτινοί εξοδούχοι, προσοχή!
Τα θέατρα τροποποιούν τα ωράρια και τις ημέρες των παραστάσεων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Πριν την έξοδό σας επιβεβαιώσετε τις όποιες αλλαγές για να οργανώσετε καλύτερα τις θεατρικές σας εξορμήσεις.
5 πράγματα που πρέπει να ξέρεις για την «Υπόθεση Λάραμι»

O κοινωνικά ευαισθητοποιημένος σκηνοθέτης Άρης Λάσκος μετέφερε στη θεατρική σκηνή το έργο των Μοϊσές Κάουφμαν, Tectonic Theatre Project «Υπόθεση Λάραμι», το οποίο βασίζεται στην αληθινή ιστορία της δολοφονίας ομοφυλόφιλου φοιτητή, το 1998, στο Πανεπιστήμιο του Γουαϊόμινγκ. Η παράσταση παίζεται στο Σφενδόνη με πρωταγωνιστές τους Ελένη Ζαχοπούλου, Νικόλα Παπαδομιχελάκη, Αλέξανδρο Σιάτρα, Ελεάνα Στραβοδήμου, Θάνο Τσακαλίδη και Ειρήνη Φαναριώτη κι αυτές είναι οι σκέψεις του σκηνοθέτη για όλα όσα αξίζει να γνωρίζουμε πριν δούμε την παράσταση.

5 πράγματα που πρέπει να ξέρεις για την «Υπόθεση Λάραμι» - εικόνα 1

#1 Η «Υπόθεση Λάραμι» είναι ένα θεατρικό έργο που βασίζεται στην πολύκροτη υπόθεση της δολοφονίας του γκέι φοιτητή στην πόλη Λάραμι, στην πολιτεία του Γουαϊόμινγκ. Ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα – έχουν προηγηθεί πολυάριθμα ανεβάσματά του σε όλο τον κόσμο, από το 2000 που έγινε η πρεμιέρα του έως σήμερα. Μάλιστα το 2002 έγινε ταινία από το HBO με πλήθος γνωστών πρωταγωνιστών όπως η Laura Linney, Steve Buscemi, Christina Ricci και άλλοι.

#2 Για πρώτη φορά επίσης - και μάλιστα παγκόσμια, στη σκηνή του θεάτρου Σφενδόνη, θα παρουσιαστεί σε ενιαία μορφή με το πρώτο έργο και η συνέχειά του, με τίτλο «Project Laramie: Ten Years Later”, που έκανε πρεμιέρα το 2009. Είναι η πρώτη φορά που τα δύο αυτά έργα διασκευάζονται και μοντάρονται ώστε να αφηγηθούν μια κοινή ιστορία, που ξεκινά λίγο πριν την επίθεση στον Μάθιου Σέπαρντ (7 Οκτωβρίου 2009) και τελειώνει 10 χρόνια μετά, στις 22 Οκτωβρίου του 2009, οπότε και ο Πρόεδρος Ομπάμα υπέγραψε το Νομοσχέδιο εναντίον των εγκλημάτων μίσους, που τιμητικά έφερε το όνομα του Μάθιου Σέπαρντ.

5 πράγματα που πρέπει να ξέρεις για την «Υπόθεση Λάραμι» - εικόνα 2

#3 H «Υπόθεση Λάραμι» μπορεί να ξεκινάει ως αστυνομικό έργο, αλλά δεν είναι. Δεν αναλώνεται στην στεγνή εξιχνίαση ενός στυγερού εγκλήματος. Άλλωστε ένα έγκλημα με μόλις δύο δράστες και ένα θύμα δεν μπορεί να καθορίζει μια ολόκληρη πόλη. Όμως το πώς μια πόλη (ή η κάθε κοινωνία) αντιδρά στο έγκλημα αυτό, ο τρόπος με τον οποίο μιλάει και συζητάει γι’ αυτό, το αν αναγνωρίζει τους μηχανισμούς της που πιθανόν το υπέθαλψαν, αλλά και το αν θα αναλάβει δράση (ή όχι) από το να το αποτρέψει να ξανασυμβεί στο μέλλον, είναι αυτό που καθορίζει μια πόλη, μια κοινωνία. Και αυτό ερευνά η παράσταση. Και για αυτό επίσης η παράσταση ονομάζεται «Υπόθεση Λάραμι» και όχι «Υπόθεση Μάθιου Σέπαρντ».

#4 Είναι ένα έργο πολιτικό και πανανθρώπινο, ένα χειρουργικό ψυχογράφημα μιας κοινωνίας σε κρίση. Επί σκηνής, 6 ηθοποιοί εναλλάσσονται σε 60 ρόλους, όλοι τους υπαρκτά πρόσωπα, που εμπλέκονται άμεσα ή έμμεσα με την υπόθεση. Από έναν μηχανικό αυτοκινήτων μέχρι την μητέρα του θύματος ή τους δύο δράστες. Κι αν, εμείς οι Έλληνες του 2020, κάπου εκεί αναγνωρίσουμε την Μάγδα Φύσσα, ή τον Βαγγέλη Γιακουμάκη, ή τη μητέρα της Ελένης Τοπαλούδη ή το πώς τα Μέσα κάλυψαν την δολοφονία του Ζακ Κωστόπουλου, είναι γιατί η «Υπόθεση Λάραμι» λειτουργεί ως καθρέφτης κάθε ανθρώπινης κοινωνίας που συνταράσσεται από μία τομή, ένα συγκεκριμένο συμβάν, συνήθως αποτρόπαιο και ασύνηθες.

5 πράγματα που πρέπει να ξέρεις για την «Υπόθεση Λάραμι» - εικόνα 3

#5 Η παράσταση αυτή θα μπορούσε να είναι μια ευχή. Μια ευχή να μάθουμε πόσο δύσκολο είναι κανείς να έχει άποψη, εμπεριστατωμένη και αιτιολογημένη, πόσο δύσκολο είναι κανείς να γνωρίσει την αλήθεια. Και πόσο αναγκαίο για αυτόν τον λόγο θα ήταν να μένουμε και λίγο σιωπηλοί. Πριν προβούμε σε όποια δράση ή αντίδραση… Μακάρι.

Περισσότερες πληροφορίες

Υπόθεση Λάραμι

  • Θέατρο-Ντοκιμαντέρ
  • Διάρκεια: 90 '

Τα έργα «Υπόθεση Λάραμι» και «Υπόθεση Λάραμι: 10 χρόνια μετά» ανεβαίνουν σε μια ενιαία παράσταση θεάτρου-ντοκουμέντο βασισμένη στην αληθινή ιστορία της δολοφονίας του ομοφυλόφιλου φοιτητή Μάθιου Σέπαρντ το 1998 στο Πανεπιστήμιο του Γουαϊόμινγκ.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Αυτοί είναι οι νικητές των πρώτων βραβείων του D-Athens Διονύσια Greek 2025

Δείτε σε ποιους απονεμήθηκαν τα Βραβεία Κριτικής Επιτροπής, οι έπαινοι, αλλά και τα Βραβεία Κοινού, στην πρώτη διοργάνωση του νέου θεσμού.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
23/12/2025

Τι ανεβάζει ο Βασίλης Μπισμπίκης τη νέα χρονιά;

Μετά τα συνεχόμενα sold out του "Άνθρωποι και ποντίκια" και τις ανθρώπινες ιστορίες στα όρια, ο Βασίλης Μπισμπίκης ετοιμάζει νέα πρεμιέρα. Τον Ιανουάριο ανεβάζει στο Cartel τον "Σωσμένο" του Μποντ, ένα έργο που απαγορεύτηκε αρχικά από τις βρετανικές θεατρικές αρχές.

Ο Κυρ Παντελής ταξιδεύει στη Θεσσαλονίκη: ο Σταμάτης Φασουλής συνεχίζει την επιτυχία

Το κοινό της Αθήνας έχει την τελευταία ευκαιρία να απολαύσει τη σπαρταριστή κωμωδία "Η Δεξιά, η Αριστερά και ο Κυρ Παντελής" στο Μικρό Παλλάς, με το φινάλε την Κυριακή 11 Ιανουαρίου.

Η Αλίκη Στενού μοιράζεται μαζί μας τον κόσμο της

Η Αλίκη Στενού μιλά για το θέατρο, τη μνήμη και τη λήθη, τη σκηνοθεσία ως διαδρομή, την αρχιτεκτονική ως αφετηρία και τη ζωή έξω από τη σκηνή, εκεί όπου τέχνη και πραγματικότητα συναντιούνται και μεταμορφώνονται.

Παράσταση βασισμένη σε διηγήματα του Έντγκαρ Άλλαν Πόε έρχεται στο Αλκμήνη

Τι συμβαίνει όταν οι αναμνήσεις ξεθωριάζουν; Ποιος επιζεί ανάμεσα στο παιδί που υπήρξαμε και στον ενήλικα του φόβου; Εμπνευσμένη από τον Πόε, η παράσταση "Λήθη Vs Θύμηση – Δοκιμή Πόε" ενώνει λόγο, κίνηση, εικόνα σε υβριδικό θεατρικό σύμπαν performance εικαστικής εγκατάστασης.

Μία επιπλέον παράσταση στις 5/1 για τον Καρυοθραύστη

Μία επιπλέον παράσταση στις 5/1 προστίθεται για τον Καρυοθραύστη, η οποία θα είναι καθολικά προσβάσιμη και απευθύνεται σε όλο το κοινό.

Αρετή Πασχάλη: Από τη "Ληστεία της συμφοράς" στα όνειρα που ταξιδεύουν

Η Αρετή Πασχάλη μιλά για τη "Ληστεία της συμφοράς" στο Λαμπέτη, την αγάπη της για το θέατρο, τις επιρροές της, τις σκηνές που την συγκινούν και τα όνειρα που την ταξιδεύουν στη σύγχρονη ελληνική σκηνή.