Η Ελλάδα στο χαρτί των Ρέππα - Παπαθανασίου

Στην καρδιά των ’60s θα μας πάει το έργο «Φεγγάρι από χαρτί», το οποίο έγραψε και σκηνοθετεί για το Εθνικό Θέατρο το συγγραφικό δίδυμο, και με την ευκαιρία ανιχνεύουμε τη διαδρομή της Ελλάδας στα έργα τους.

Γιορτινοί εξοδούχοι, προσοχή!
Τα θέατρα τροποποιούν τα ωράρια και τις ημέρες των παραστάσεων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Πριν την έξοδό σας επιβεβαιώσετε τις όποιες αλλαγές για να οργανώσετε καλύτερα τις θεατρικές σας εξορμήσεις.
Η Ελλάδα στο χαρτί των Ρέππα - Παπαθανασίου

Από το 1987 γράφουν και σκηνοθετούν για το θέατρο, την τηλεόραση και τον κινηματογράφο ο Θανάσης Παπαθανασίου και ο Μιχάλης Ρέππας. Για τους μεγαλύτερους στην ηλικία το όνομά τους σημαίνει «Τρεις χάριτες», για άλλους «Safe sex» ή «Μπαμπάδες με ρούμι» κι έχουν ταυτιστεί, με δυο λόγια, με τις κωμωδίες καταστάσεων. Μια προσεκτικότερη ματιά όμως στη θεατρική παραγωγή τους αποκαλύπτει πως η σκηνή είναι το μέσο για να τοποθετηθούν, άλλοτε φανερά και άλλοτε υπογείως, απέναντι στο ελληνικό «φαινόμενο».

Από το πρώτο τους θεατρικό, με τίτλο «Ροζ μολότοφ» (1988), που σατίριζε το «αθάνατο ελληνικό πνεύμα» της μίζας και της κομπίνας, δεν σταμάτησαν να εμπνέονται και να σχολιάζουν τη σύγχρονη Ελλάδα ή την Ιστορία της. Η δεκαετία του ’80 π.χ., που έβαλε τις βάσεις για μια «νέα εποχή αμοραλισμού κι ελαφρότητας», βρίσκεται στο φόντο της πρώτης επιτυχίας τους, του «Μπαμπάδες με ρούμι» (1996), στην οποία δύο αδέρφια σχεδιάζουν τη δολοφονία της νέας –Βουλγάρας– συζύγου του νεκρού πατέρα τους και νόμιμης κληρονόμου του.

Η Ελλάδα στο χαρτί των Ρέππα - Παπαθανασίου - εικόνα 1
O Θανάσης Παπαθανασίου και ο Μιχάλης Ρέππας

Οι ραγδαίες αλλαγές που συντελούνται στην ελληνική κοινωνία από τα μέσα της δεκαετίας του ’90 δεν τους αφήνουν ασυγκίνητους. Και αν με το «Συμπέθεροι από τα Τίρανα» (2008) υπογράφουν μια γνήσια κωμωδία για να σχολιάσουν το νεοπλουτισμό, την ξιπασιά και την ξενοφοβία του νεοέλληνα, έχουν κάνει ήδη την έκπληξη νωρίτερα· με το «Ο Έβρος απέναντι» (Βραβείο Κουν νεοελληνικού έργου το 2002) στρέφονται στο είδος του κοινωνικού ρεαλισμού και δημιουργούν μια ιστορία για την εισβολή ενός παράνομου μετανάστη στη ζωή τεσσάρων οικονομικά και ηθικά χρεοκοπημένων Ελλήνων.

Το θέμα δεν έπαψε να τους απασχολεί και το 2012 γράφουν και σκηνοθετούν τις «Πατρίδες» (Εθνικό), όπου δοκιμάζονται στο θέατρο-ντοκουμέντο: δημιουργούν ένα παζλ από κοινωνιολογικές μελέτες και ντοκιμαντέρ για τη μετανάστευση των Ελλήνων σε Αμερική και Γερμανία και για τη σύγχρονη έκρηξη του ρατσισμού, και ανεβάζουν στη σκηνή οικονομικούς μετανάστες που ζουν στην Αθήνα.

Η Ελλάδα στο χαρτί των Ρέππα - Παπαθανασίου - εικόνα 2
«Πατρίδες»

Στην πολυάριθμη παραγωγή τους ιδιαίτερη θέση κατέχει το μουσικό θέατρο. Με το «Βίρα τις άγκυρες» (Εθνικό, 1997), ένα φόρο τιμής στην ελληνική επιθεώρηση αλλά και μια αναδρομή στα σημαντικά πολιτικά και κοινωνικά γεγονότα των πρώτων δεκαετιών του 20ού αιώνα, έδειξαν τη διάθεσή τους να αντιμετωπίσουν συνολικά –έστω τοποθετώντας τη στο φόντο– την Ιστορία. Κάτι ανάλογο επιχείρησαν και με το «Δικό μας σινεμά», και αντίστοιχα με τον κινηματογράφο και τις δεκαετίες 1950-70 πέρυσι το καλοκαίρι.

Η Ελλάδα στο χαρτί των Ρέππα - Παπαθανασίου - εικόνα 3
«Δικό μας σινεμά»

Τώρα, με το «Φεγγάρι από χαρτί» (Rex, από 20/2) σε στίχους της Αφροδίτης Μάνου, σύνθεση του Νίκου Κυπουργού, δική τους σκηνοθεσία και μια πολυμελή παραγωγή πέντε μουσικών και δεκαεννέα ηθοποιών, γυρίζουν στη δεκαετία του ’60 και σε ένα νεοκλασικό σπίτι κάπου στο Παγκράτι, για να μας δείξουν μια οικογενειακή ιστορία και μαζί την ιστορία ενηλικίωσης της ίδιας της Ελλάδας.

Περισσότερες πληροφορίες

Φεγγάρι από χαρτί

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 130 '

Ένα νεοκλασικό σπίτι κάπου στο Παγκράτι, εν έτει 1963, μια οικογενειακή ιστορία και ταυτόχρονα η ιστορία ενηλικίωσης μιας ολόκληρης χώρας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Αυτοί είναι οι νικητές των πρώτων βραβείων του D-Athens Διονύσια Greek 2025

Δείτε σε ποιους απονεμήθηκαν τα Βραβεία Κριτικής Επιτροπής, οι έπαινοι, αλλά και τα Βραβεία Κοινού, στην πρώτη διοργάνωση του νέου θεσμού.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
23/12/2025

Τι ανεβάζει ο Βασίλης Μπισμπίκης τη νέα χρονιά;

Μετά τα συνεχόμενα sold out του "Άνθρωποι και ποντίκια" και τις ανθρώπινες ιστορίες στα όρια, ο Βασίλης Μπισμπίκης ετοιμάζει νέα πρεμιέρα. Τον Ιανουάριο ανεβάζει στο Cartel τον "Σωσμένο" του Μποντ, ένα έργο που απαγορεύτηκε αρχικά από τις βρετανικές θεατρικές αρχές.

Ο Κυρ Παντελής ταξιδεύει στη Θεσσαλονίκη: ο Σταμάτης Φασουλής συνεχίζει την επιτυχία

Το κοινό της Αθήνας έχει την τελευταία ευκαιρία να απολαύσει τη σπαρταριστή κωμωδία "Η Δεξιά, η Αριστερά και ο Κυρ Παντελής" στο Μικρό Παλλάς, με το φινάλε την Κυριακή 11 Ιανουαρίου.

Η Αλίκη Στενού μοιράζεται μαζί μας τον κόσμο της

Η Αλίκη Στενού μιλά για το θέατρο, τη μνήμη και τη λήθη, τη σκηνοθεσία ως διαδρομή, την αρχιτεκτονική ως αφετηρία και τη ζωή έξω από τη σκηνή, εκεί όπου τέχνη και πραγματικότητα συναντιούνται και μεταμορφώνονται.

Παράσταση βασισμένη σε διηγήματα του Έντγκαρ Άλλαν Πόε έρχεται στο Αλκμήνη

Τι συμβαίνει όταν οι αναμνήσεις ξεθωριάζουν; Ποιος επιζεί ανάμεσα στο παιδί που υπήρξαμε και στον ενήλικα του φόβου; Εμπνευσμένη από τον Πόε, η παράσταση "Λήθη Vs Θύμηση – Δοκιμή Πόε" ενώνει λόγο, κίνηση, εικόνα σε υβριδικό θεατρικό σύμπαν performance εικαστικής εγκατάστασης.

Μία επιπλέον παράσταση στις 5/1 για τον Καρυοθραύστη

Μία επιπλέον παράσταση στις 5/1 προστίθεται για τον Καρυοθραύστη, η οποία θα είναι καθολικά προσβάσιμη και απευθύνεται σε όλο το κοινό.

Αρετή Πασχάλη: Από τη "Ληστεία της συμφοράς" στα όνειρα που ταξιδεύουν

Η Αρετή Πασχάλη μιλά για τη "Ληστεία της συμφοράς" στο Λαμπέτη, την αγάπη της για το θέατρο, τις επιρροές της, τις σκηνές που την συγκινούν και τα όνειρα που την ταξιδεύουν στη σύγχρονη ελληνική σκηνή.