Ποιά είναι αυτή η Γκορνίτσκα που «ανοίγει» το Φεστιβάλ Αθηνών;

Ο Χορός του αρχαίου δράματος σε μεταμοντέρνα πλαίσια είναι η μεγάλη της αγάπη, η κατακραυγή του εθνικισμού η ωραία της εμμονή. Τώρα ανοίγει το Φεστιβάλ Αθηνών με έναν αλλιώτικο «Ύμνο στον έρωτα».

Ποιά είναι αυτή η Γκορνίτσκα που «ανοίγει» το Φεστιβάλ Αθηνών;

Φέρνει το Χορό του αρχαίου ελληνικού δράματος ξανά στο προσκήνιο, στηλιτεύει τις εθνικιστικές ιαχές των συμπατριωτών της, φτιάχνει τη δική της «Μάνα Κουράγιο» και ανοίγει με ένα μουσικοθεατρικό «Ύμνο στον έρωτα» το Φεστιβάλ Αθηνών.

Ποιά είναι αυτή η Γκορνίτσκα που «ανοίγει» το Φεστιβάλ Αθηνών; - εικόνα 1
photo credits: Magda Hueckel

«Το θέατρο χωρίς Χορό είναι νεκρό» έχει δηλώσει και, πιστή στα λεγόμενά της, τον επαν-εφηύρε με τη μορφή ενός μοναδικού πολυφωνικού και θεατρικού σχήματος, όπου οι γυναίκες έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο. Τίτλος της ομάδας της; Ο Χορός των Γυναικών. Στόχος; Η κατάδειξη της γλώσσας ως εργαλείου εξουσίας, η επιστροφή στην τελετουργική ρίζα της συλλογικότητας και η ανάδειξη των σύγχρονων ουμανιστικών αιτημάτων μέσω ενός μουσικοθεατρικού κώδικα που παίζει έντεχνα με την τραγωδία και την κωμωδία, έχει διάχυτη ειρωνεία και αποσκοπεί στην αποδόμηση πάσης φύσεως στερεοτύπων.

Ποιά είναι αυτή η Γκορνίτσκα που «ανοίγει» το Φεστιβάλ Αθηνών; - εικόνα 2
photo credits: Oiko Petersen

Σκηνοθέτις και μουσικός, με πτυχίο τόσο στο τραγούδι όσο και την ...κωμωδία, η ρηξικέλευθη Πολωνή Μάρτα Γκορνίτσκα (Marta Gόrnicka) έχει συνεργαστεί εξίσου με τον Ρόμπερτ Ουίλσον όσο και με κοινότητες Ρομά της Σλοβακίας, έχει τραγουδήσει Αστόρ Πιατσόλα και αλλά και heavy-metal άσματα. Έχει αντλήσει έμπνευση εξίσου από τους αρχαίους μύθους όσο και από το βουητό του υπολογιστή, από την ποπ κουλτούρα αλλά και από τον Ρολάν Μπαρτ, από την Αγία Γραφή αλλά και τις εφημερίδες. Έχει επινοήσει τη δική της μέθοδο φωνητικής και ρυθμικής αγωγής κι έχει βαλθεί, εδώ και μια επταετία, να συνθλίψει κάθε κοινωνικό, πολιτικό και πολιτιστικό κλισέ της πολωνικής παράδοσης. Στα έργα της έχει ταυτίσει την Παρθένο Μαρία με την Αγαύη των «Βακχών» και τη Μάνα Κουράγιο του Μπρεχτ με τη Γηραιά Ήπειρο, ενώ έχει ενώσει Ισραηλινές και Παλαιστίνιες μητέρες στην ίδια παράσταση. Η μεγάλη εμμονή της είναι πάντα η ανασύνθεση του Χορού του αρχαίου ελληνικού δράματος σε πιο μεταμοντέρνα, μετα-ουμανιστικά, μεταφεμινιστικά και hardcore πλαίσια. Την πρωτογνωρίσαμε το 2015 στο Φεστιβάλ Transitions της Στέγης με το θέαμα «Magnificat-Ένας σύγχρονος χορός γυναικών». Φέτος είναι μια από τους δημιουργούς που ανοίγουν, την 1η Ιουνίου, το Φεστιβάλ Αθηνών.

Ποιά είναι αυτή η Γκορνίτσκα που «ανοίγει» το Φεστιβάλ Αθηνών; - εικόνα 3
photo credits: Magda Hueckel

25 άντρες και γυναίκες, ενήλικες και παιδιά, επαγγελματίες και ερασιτέχνες, ηλικιωμένοι και άτομα με σύνδρομο Ντάουν αλλά και …μαριονέτες θα ανέβουν στη σκηνή για να μας τραγουδήσουν, ψιθυρίσουν αλλά και κραυγάσουν, ως χορωδοί-περφόρμερ, έναν αλλιώτικο «Ύμνο στον έρωτα» (1 & 2/6) όπως είναι ο τίτλος της μουσικοθεατρικής παράστασης της Γκορνίτσκα. «Μια παράσταση-πολεμική ιαχή και καμπανάκι για την Ευρώπη» έχει χαρακτηρισθεί το ιδιότυπο μουσικοθεατρικό δρώμενο που φέρνει στην Πειραιώς 260 η Πολωνή δημιουργός. Πρόκειται, ουσιαστικά, για το τελευταίο μέρος του τρίπτυχού της με την επικεφαλίδα «Μάνα Κουράγιο», όπου στηλιτεύεται η υποκρισία της Πολωνίας και κατ’ επέκταση ολόκληρης της Ευρώπης στο ζήτημα των ανθρωπιστικών αξιών, με την αναδίπλωση σε εθνικιστικά και ρατσιστικά διακυβεύματα. Εθνικοί ύμνοι, εμβατήρια, παιάνες, πατριωτικά τραγούδια, ψαλμωδίες και λαϊκά άσματα μπλέκονται στο λιμπρέτο της αγριεμένης Πολωνής με αποσπάσματα από τα μανιφέστα και τους λόγους των φονταμενταλιστών, των τρομοκρατών και των «κανονικών» πολιτικών. Τί, λοιπόν, κι αν ο Γιάροσλαβ Κατσίνσκι διαβεβαιώνει σε κάθε ευκαιρία τους Πολωνούς ότι «η ελευθερία είναι παρούσα»; Πολλές είναι οι φωνές που αμφισβητούν τον επονομαζόμενο αυτόν Τραμπ της Ευρώπης και διάχυτη είναι η δυσαρέσκεια για τις συντηρητικές κι εθνικιστικές τακτικές του κυβερνώντος κόμματος PiS. Η Γκορνίτσκα μοιάζει να ενώνει τη φωνή της μαζί τους...

Προπώληση-περισσότερα στα http://tickets.greekfestival.gr/ και http://greekfestival.gr/gr/events/view/marta-gkournitska-2017

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Οι πρόβες συνεχίζονται-η Έλενα Μαυρίδου μάς βάζει στον κόσμο του "Ταρτούφου"

Η Έλενα Μαυρίδου σκηνοθετεί τον Γιάννη Τσορτέκη και έναν εξαιρετικό θίασο στον "Ταρτούφο". Οι πρόβες στο Αλκυονίς σηματοδοτούν την έναρξη ενός γοητευτικού θεατρικού ταξιδιού, όπου οι συντελεστές προετοιμάζονται και βυθίζονται στον κόσμο της πίστης, της αυταπάτης και της αλήθειας. Διαβάστε όσα μοιράζεται η σκηνοθέτρια για την παράσταση.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
07/10/2025

"Άνθρωπος του Θεού": Όταν η πίστη δοκιμάζεται στα όρια του παραλόγου

Η επιστροφή του έργου "Άνθρωπος του Θεού" στο Θέατρο 104 φέρνει αντιμέτωπους τρεις ήρωες και το κοινό με υπαρξιακά ερωτήματα: πίστη ή αμφιβολία, λύτρωση ή εκδίκηση;

Ανοιχτή πρόσκληση συμμετοχής στο Διαγωνιστικό Τμήμα Σύγχρονης Ελληνικής Δραματουργίας

Η Αθήνα γίνεται το επίκεντρο της θεατρικής δημιουργίας με τα "Μικρά Νέα Διονύσια", τη νέα διοργάνωση του προγράμματος "Αθήνα Παγκόσμια Πρωτεύουσα Θεάτρου", που στηρίζει τη σύγχρονη ελληνική δραματουργία. Ενημερωθείτε για το open call συμμετοχής.

Δείτε τις πρώτες φωτογραφίες από το " Άρωμα γυναίκας"

Ξεκίνησαν οι παραστάσεις για το πολυαναμενόμενο "Άρωμα γυναίκας" στο Θέατρο Βρετάνια με πρωταγωνιστές τους Άκης Σακελλαρίου, Προκόπη Αγαθοκλέους, Μαριάννα Πουρέγκα, Ξένια Καλογεροπούλου.

"΄Ανθρωποι και ποντίκια": Η παράσταση-φαινόμενο επιστρέφει στο Cartel

Η παράσταση που μετέφερε το μυθιστόρημα του Τζον Στάινμπεκ στην ελληνική συνθήκη και έκανε τον σκληρό ρεαλισμό τάση επιστρέφει στον Τεχνοχώρο Cartel, πάντα στη σκηνοθεσία του Βασίλη Μπισμπίκη.

"Annie": Το πολυαναμενόμενο μιούζικαλ της χρονιάς έρχεται το Νοέμβριο στο Θέατρο Παλλάς

Δανάη Παππά, Γιάννης Στάνκογλου, Μαρία Κατσανδρή και μια ομάδα ταλαντούχων ηθοποιών και παιδιών, φέρνουν ξανά στη ζωή την ιστορία της μικρής Άννυ, που δεν σταματά να πιστεύει στα όνειρά της και στην αγάπη.

Η Υρώ Μανέ ξανασυναντά τη "Μητέρα του σκύλου"

Η Ραραού επιστρέφει στο Ακροπόλ για δεύτερη χρονιά, φέρνοντας ξανά στη σκηνή την ιστορία των "ανώνυμων" ανθρώπων και των θυμάτων της Ιστορίας. Η Υρώ Μανέ πρωταγωνιστεί στη "Μητέρα του σκύλου" του Παύλου Μάτεσι, πλαισιωμένη από έναν ταλαντούχο θίασο.