Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης: «Ο Ντοστογιέφσκι βλέπει την άβυσσο που χάσκει από κάτω μας»

Ηθοποιός-καρατερίστας του εκκεντρικού, ξεχωρίζει ακόμη και όταν δεν κρατάει τον πρώτο ρόλο. Ποντάρουμε ότι κάτι τέτοιο ενδέχεται να συμβεί και στους «Δαιμονισμένους», που ανεβαίνουν στο Εθνικό, με τον ίδιο ως alter ego του Ντοστογιέφσκι.

Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης: «Ο Ντοστογιέφσκι βλέπει την άβυσσο που χάσκει από κάτω μας»

Ηθοποιός-καρατερίστας του εκκεντρικού, απόλυτα αφοσιωμένος και απόλυτα παθια­σμένος με το θέατρο, ξεχωρίζει ακόμη και όταν δεν κρατάει τον πρώτο ρόλο. Ποντάρουμε ότι κάτι τέτοιο ενδέχεται να συμβεί και στους «Δαιμονισμένους», που ανεβαίνουν στο Εθνικό, με τον ίδιο ως alter ego του Ντοστογιέφσκι.

Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης: «Ο Ντοστογιέφσκι βλέπει την άβυσσο που χάσκει από κάτω μας» - εικόνα 1

Τι συμβαίνει εν συντομία στις 1.200 σελίδες που εκτείνονται οι «Δαιμονισμένοι»;
Παρακολουθούμε τη δράση μιας παρέας, ενός κύκλου μηδενιστών, σε μια επαρχιακή πόλη της προεπαναστατικής Ρωσίας. Τέτοια κινήματα αναρχίας ήταν τότε της μόδας. Κυρίαρχη μορφή, ο χαρισματικός και δαιμονικός Σταβρόγκιν [σ.σ. στην παράσταση, ο Γιάννης Νιάρρος]. Όλοι τον ερωτεύονται θανάσιμα, άντρες και γυναίκες. Όλοι καταστρέφονται. Και όλα συνεχίζονται...

Ρίχνει έτσι ο Ντοστογιέφσκι ένα ανάθεμα στην επανάσταση;
Όχι. Είναι ένα ανάθεμα στους ανθρώπους που καπηλεύονται κάθε μεγάλη ιδέα, όπως ήταν ο κομμουνισμός, ο χριστιανισμός, ο μωαμεθανισμός. Για τη μικρότητά μας μπροστά στις μεγάλες ιδέες μιλάει.

Έναν τέτοιο αναρχικό κύκλο είχε ενστερνιστεί και ο ίδιος…
Μα γι’ αυτό και καταδικάστηκε σε θάνατο! Ο Ντοστογιέφσκι έζησε στα άκρα. Αλκοολικός, επιληπτικός, χαρτοπαίκτης, χριστιανός, αναρχικός… τα πάντα. Δεν ήταν ένας… Κοέλιο που καθόταν στη βίλα του και είχε μια γραμματέα να του δακτυλογραφεί. Πρώτη ύλη ο εαυτός του ήταν. Αυτός ήταν το καύσιμο. Καιγόταν μέσα στα αντικρουόμενα πάθη του.

Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης: «Ο Ντοστογιέφσκι βλέπει την άβυσσο που χάσκει από κάτω μας» - εικόνα 2

«Η παράσταση έχει τη μορφή θεατρικού ορατορίου» ανακοινώνει το Εθνικό θέατρο. Τι σημαίνει αυτό και τι ρόλο έχεις εσύ;
Ουσιαστικά, πρόκειται για τη συνύπαρξη δώδεκα ηθοποιών, μιας σοπράνο και πέντε μουσικών που δεν διαχωρίζουν τις λειτουργίες τους. Η μουσική, δηλαδή, δεν είναι μια υπόκρουση. Αφηγούμαστε και τραγουδάμε όλοι μαζί την ίδια ιστορία. Ο σκηνοθέτης μας, ο Θοδωρής Αμπαζής, μπορεί να μιλήσει για όλα αυτά καλύτερα... Εγώ είμαι ο αφηγητής –υπό μια έννοια, ο ίδιος ο Ντοστογιέφσκι– και ο Τύχωνας, ένας σιωπηλός και κάπως εκκεντρικός μοναχός. «Σαλό» τον λένε.

Συνεχώς τους… τρελούς καλείσαι να παίξεις. Πού το αποδίδεις;
Ίσως είναι τυχαίο. Ίσως, πάλι, να κρύβεται ένα τεράστιο εγώ. Πώς οι φάλαινες, αυτά τα τεράστια κήτη, υπάρχουν μες στην απεραντοσύνη του ωκεανού διακριτικά, παραδομένα σοφά και αρμονικά μες στη φύση; Έτσι κάπως αισθάνομαι και το εγώ μου: ένας τεράστιος όγκος που θέλει να υπάρχει στον ωκεανό της ύπαρξης και της κάθε παράστασης, δίχως όμως να κραυγάζει ή να διεκδικεί περισσότερο χώρο.

Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης: «Ο Ντοστογιέφσκι βλέπει την άβυσσο που χάσκει από κάτω μας» - εικόνα 3

Είναι αυτό ένα ζητούμενο για κάθε ηθοποιό;
Είναι ένα ζητούμενο για κάθε άνθρωπο. Απλώς στον ηθοποιό όλα μεγεθύνονται. Κάθε παράσταση έχει κάποιες δεδομένες οδηγίες: εδώ κάνεις αυτό, μετά εκείνο κ.ο.κ. Πιάνω συχνά τον εαυτό μου να φλερτάρει με την ιδέα: «Κι αν δεν το κάνω; Τι θα γίνει; Θα τιναχτούν όλα στον αέρα; Ή μήπως θα προκύψει κάτι μοναδικό, πολύ ζωντανό;» Τα δαιμόνια βγαίνουν. Οι θεατές σε βλέπουν. Δεν υπάρχει επιστροφή.

Αλήθεια, πώς έγινες ηθοποιός;
Σίγουρα έπαιξε κάποιον ρόλο το χωριό που μεγάλωσα, ο Αβαρικός της Αιτωλοακαρνανίας. Οι δικοί μου είχαν καφενείο. Δούλευα από μικρός. Αυτό με έκανε να σιωπώ και να παρατηρώ τους ανθρώπους. Ενώ δηλαδή πίνουν τον καφέ τους, μπορεί να γίνουν κακοί και φθονεροί, να χλευάσουν ή να κολακέψουν κάποιον... Ανακάλυψα την ύπαρξη αυτού του μηχανισμού και αυτό με σοκάρισε. Κλείστηκα στον εαυτό μου. Το θέατρο με βοήθησε να το διαχειριστώ­. Όλα αυτά τα πραγματεύεται και ο Ντοστογιέφσκι. Ήταν σαν να δια­περνούσε τους ανθρώπους με ακτίνες Χ. Τι έβλεπε; Ότι τελικά είμαστε όλοι ίδιοι, ένα είδος. Πίσω από τις ματαιοδοξίες, τις φιλοδοξίες, τις επιθυμίες, τους ρόλους και τις ιδιότητες που παίρνουμε, είμαστε όλοι μοναδικές υπάρξεις και όλοι ίδιοι. Έβλεπε κάτι ακόμη, κάτι που είναι σαν φυσικός νόμος. Ότι λίγο ή πολύ όλοι φλερτάρουμε με τον δαίμονα της καταστροφής. Από κάτω χάσκει η άβυσσος. Ο ίλιγγος προς τα εκεί μας τραβάει.

Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης: «Ο Ντοστογιέφσκι βλέπει την άβυσσο που χάσκει από κάτω μας» - εικόνα 4

Πώς είσαι εκτός σκηνής;
Σαν φυτό. Είναι σαν να βγαίνω από την πρίζα.

Τώρα θα πας κατευθείαν για πρόβα;
Όχι, πρέπει να οδηγήσω ένα λεωφορείο.

Τι εννοείς;
Έχω γυρίσματα για μια ταινία μικρού μήκους όπου παίζω έναν τύπο που οδηγεί λεωφορείο – βασικά ο… Χάρος είναι!

Οι «Δαιμονισμένοι» του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι ανεβαίνουν σε σκηνοθεσία-μουσική Θ. Αμπαζή στο Εθνικό Θέατρο - Rex στις 2/2. Παίζουν επίσης οι Τζ. Δαλιάνη, Μ. Ζορμπά, Δ. Ήμελλος, Αν.-Ρ. Κονίδη, Κ. Κορωναίος, Ν. Κοψιδάς, Κ. Μυριαγκού, Γ. Νιάρρος, Θ. Πάνου, Δ. Σαριδάκη, Αντ. Φρυδά κ.ά.

Περισσότερες πληροφορίες

Δαιμονισμένοι

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 180 '

Το βλέμμα του Ρώσου μεγάλου συγγραφέα πάνω στους ανθρώπους μιας εποχής σε κρίση και μιας κοινωνίας σε μετάβαση αλλά και μια παραγωγή που ενώνει το τότε με το τώρα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ένα Κουκλόσπιτο" σε ανθρώπινη κίνηση – Η Loxodox ξαναγράφει τον Ίψεν

Η ομάδα Loxodox παρουσιάζει στην Σκηνή Μπέκετ το αριστούργημα του Ίψεν, "Ένα Κουκλόσπιτο", σε μια δική της ανάγνωση με σκηνοθέτη τον Αλκίνοο Δωρή, όπου η Νόρα γίνεται ζωντανός πυρήνας σχέσεων και εσωτερικής αφύπνισης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2025

5+1 άχαστες θεατρικές επαναλήψεις

Εσείς είδατε τις έξι περσινές επιτυχίες που επέστρεψαν αυτή τη σεζόν; Μην τις χάσετε!

Δυναμική σεζόν με εμβληματικά έργα στο "Θέατρον" του Κέντρου Πολιτισμού "Ελληνικός Κόσμος"

Συγκίνηση, ιστορία, χιούμορ και δυνατές εμπειρίες για όλη την οικογένεια επιφυλάσσει η σεζόν στο "Θέατρον" του Κέντρου Πολιτισμού "Ελληνικός Κόσμος", που για ακόμη μία φορά αναμένεται να πρωταγωνιστήσει στις προτιμήσεις του κοινού.

Χορός: Όσα πρέπει να ξέρετε για τα 100 χρόνια Μάρθα Γκράχαμ στο Μέγαρο

Έφτασε η ώρα της πρεμιέρας για το χορευτικό γεγονός της χρονιάς: Όλα όσα μάθαμε στη συνέντευξη τύπου για την επετειακή παράσταση "The First and the Future" που έφερε την Martha Graham Dance Company στην Αθήνα.

Φωτογραφίες από τον σαγηνευτικό "Dracula" στο θέατρο Πόρτα

Ο μύθος του Δράκουλα ζωντανεύει επί σκηνής από μια ομάδα εξαιρετικών ηθοποιών με την υπογραφή του Θάνου Παπακωνσταντίνου.

"Η ράβδος"- Τελευταίες παραστάσεις στο Οδού Κυκλάδων

Ένα έργο που διεγείρει τη σκέψη και ανοίγει θέματα προς συζήτηση και προβληματισμό "Η ράβδος" του Ρέιβενχιλ, παρουσιάζεται για λίγο ακόμα στο Θέατρο Οδού Κυκλάδων "Λευτέρης Βογιατζής" με πρωταγωνιστή τον Άρη Λεμπεσόπουλο.

"Taniko"- κρασί στο χέρι, αγγλικοί υπέρτιτλοι στη σκηνή

Το "Taniko" δίνει τις τελευταίες παραστάσεις του με εκλεκτό κρασί και αγγλικούς υπέρτιτλους, προσκαλώντας το κοινό σε μια ιδιαίτερη πρόταση στο Studio Μαυρομιχάλη.