«Ο γενικός γραμματέας» με φουστανέλα, πίκρα και πολλή τρέλα

Γραμμένος το 1893, μετ’ ασμάτων και καυστικών σχολίων, ο «Γενικός γραμματέας» του Ηλία Καπετανάκη ανεβαίνει στις 26/1 στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού «σαν κωμωδία για την εθνική μας τραγωδία», όπως μας λέει ο πρωταγωνιστής Λεονάρδος Μπατής.

«Ο γενικός γραμματέας» με φουστανέλα, πίκρα και πολλή τρέλα

Γραμμένος το 1893, μετ’ ασμάτων και καυστικών σχολίων, ο «Γενικός γραμματέας» του Ηλία Καπετανάκη ανεβαίνει στις 26/1 στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού «σαν κωμωδία για την εθνική μας τραγωδία», όπως μας λέει ο πρωταγωνιστής Λεονάρδος Μπατής.

«Ο γενικός γραμματέας» με φουστανέλα, πίκρα και πολλή τρέλα - εικόνα 1

«Θα παίρνω και θα δίνω παράσημα με τα δυο μου χέρια», «Θα βγάλω όνομα ρε!»: αυτά ονειρεύεται ένας γαιοκτήμονας του 1893. Μετακομίζει, λοιπόν, από την επαρχία στην Αθήνα και μεταλλάσσεται οικειοθελώς σε ανώτατο δημόσιο υπάλληλο, στον γενικό γραμματέα του υπουργείου Εσωτερικών. Μόνο όταν είναι πολύ αργά, θα συνειδητοποιήσει την απατηλή λάμψη­ της ματαιοδοξίας του. Κωμωδία μετ’ ασμάτων ανοιχτή σε πολλαπλές ερμηνείες γύρω από το παρελθόν, το παρόν, το μέλλον όσο και το φαντασιακό του Έλληνα είναι ο «Γενικός γραμματέας» (1893). Η πολιτική και κοινωνική διαφθορά, η αμετροέπεια, η ψευδαίσθηση μεγαλείου, η έλλειψη μόρφωσης, ο μιμητισμός, η ξενομανία, η αστυφιλία... Όλα αυτά τίθενται στο στόχαστρο της σάτιρας του Ηλία Καπετανάκη.

«Ο γενικός γραμματέας» με φουστανέλα, πίκρα και πολλή τρέλα - εικόνα 2

Κεντρικό πρόσωπο; Ο πρωταγω­νιστής της παράστασης Λεονάρδος Μπατής τον περιγράφει ως «καλοκάγαθο επαρχιώτη, ο οποίος ονειρεύεται μια ευτυχία πέρα από αυτήν που έχει την ουτοπία της αστικής ζωής, που σύντομα γίνεται... δυστοπία». Και συνεχίζει: «Λάμπρος είναι το όνομά του και, πράγματι, αυτός ο άνθρωπος-σύμβολο ίσως ενός ολόκληρου έθνους θαμπώνεται από τη λάμψη της αστικής ζωής και καίγεται από το ίδιο το φως που ορέγεται. Προσωπικά έχω χτίσει τον ρόλο μου πάνω σε μια... φούσκα. Πώς οι σαπουνόφοσκες λαμποκοπούν, ανεβαίνουν προς τον ήλιο και μετά σκάνε; Ε, αυτή είναι και η πορεία του Λάμπρου.

Αν θέλαμε να τον ταυτίσουμε με έναν σύγχρονο πολιτικό, θα αναγνωρίζαμε κάποια στοιχεία του στον Άκη Τσοχατζόπουλο, ο οποίος εξάλλου­ υπήρξε γενικός γραμματέας, ή στον Ευάγγελο Γιαννόπουλο, που βάφτιζε τα μπουζουξίδικα… πολιτιστικά κέντρα. Το σίγουρο είναι πως ο Λάμπρος διατελεί σε ισχυρό πολιτισμικό σοκ και το ίδιο το έργο ανάγεται σε κάτι παραπάνω από μια σάτιρα. πρόκειται μάλλον για μια κωμωδία για την εθνική μας τραγωδία...» Ο Μπατής, ηθοποιός-περίπτωση, πολυτάλαντος και με πληθωρικό ταμπεραμέντο, εμψυχωτής (καθώς επίσης και το πρώτο κλαρίνο) της μπάντας Klezmer Yunan, που ενώνει την ελληνική παραδοσιακή μουσική με εκείνη των Εβραίων Ασκενάζι, είναι επικεφαλής του δεκαμελούς θιάσου της ομάδας Ατονάλ.

«Ο γενικός γραμματέας» με φουστανέλα, πίκρα και πολλή τρέλα - εικόνα 3

Μία από τις πιο χαρισματικές φωνές του σύγχρονου ελληνικού θεάτρου σκηνοθετεί τον «Γενικό γραμματέα»: η Σοφία Μαραθάκη, δημιουργός της ομάδας Ατονάλ και «υπεύθυνη» για το ανέλπιστα πειραματικό κωμικό θέαμα της προηγούμενης σεζόν «Ο Φίλιπ Γκλας αγοράζει μια φραντζόλα ψωμί». Όπως τότε έτσι και τώρα πειραματίζεται με στοιχεία της σλάπστικ κωμωδίας που διαπερνούν το είδος, από τον Καπετανάκη και τους αδερφούς Μαρξ μέχρι τον Γκόγκολ και το θέατρο του παραλόγου. Ο Χαράλαμπος Γωγιός, ένας από τους πιο ιδιαίτερους συνθέτες της νεότερης γενιάς, συνδημιουργός μιας ομάδας που ανανέωσε την όπερα όσο λίγοι (Οι όπερες των ζητιάνων), δεν γράφει απλώς τη μουσική της παράστασης, αλλά αναδομεί το έργο σαν σύγχρονη οπερέτα. Όπως μας λέει: «Αυτό που κάνουμε είναι κάτι σαν συμπυκνωμένη οπερέτα πατικωμένη σε αναβράζον χάπι. Σχεδόν όλη η μουσική είναι γραμμένη σε αυτοσχέδια μουσικά κουτιά!»

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η τολμηρή κωμωδία "Αι Γυμνισταί" έρχεται στο Rabbithole

Στην κωμωδία του Γιώργου Σίμωνα, "Αι Γυμνισταί", δύο άνδρες υποδύονται τέσσερις χαρακτήρες, φέρνοντας στη σκηνή χιούμορ, ελευθερία και μια απρόσμενα τρυφερή ματιά στην ανθρώπινη φύση.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/10/2025

"Μέχρι να σβήσουν τ’ άστρα": Η νέα παράταση του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου στο θέατρο Χώρα

Το τελευταίο έργο της Μπεθ Στιλ, που ενθουσίασε το κοινό του Εθνικού Θεάτρου της Αγγλίας και του West End, για πρώτη φορά στην Ελλάδα.

Η Άννα Κοκκίνου επιστρέφει με το "Συμπόσιο" του Πλάτωνα

Μια τολμηρή ανάγνωση του "Συμποσίου" παρουσιάζει για 2η χρονιά η Άννα Κοκκίνου. Η παράσταση του Σφενδόνη εξερευνά τον Έρωτα μέσα από τους λόγους οκτώ ξεχωριστών προσωπικοτήτων της αθηναϊκής κοινωνίας.

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα: 21 παγκόσμια επιτυχημένα έργα στη σκηνή

Η σεζόν 2025–2026 σηματοδοτεί την ελληνική πρεμιέρα μιας σειράς διεθνών και σύγχρονων έργων, από κλασικές αναγνώσεις μέχρι κινηματογραφικές μεταφορές, φέρνοντας στο κοινό νέες φωνές, πρωτοποριακές ιστορίες. Και για να είστε στην ώρα σας στη παράσταση και χωρίς άγχος, μπορείτε να μοιραστείτε ένα UberTaxi με τη παρέα σας και με την επιλογή του Split fare να διαμοιράσετε το τελικό κόστος του ταξί.

Αποκλειστικό: "Εραστή" του Πίντερ σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Κοέν

Στο θέατρο Μικρό Γκλόρια κάνει πρεμιέρα τον Νοέμβριο σε μετάφραση και σκηνοθεσία του Αλέξανδρου Κοέν το ευφυές ντουέτο για τον έρωτα.

Η θανατερά απολαυστική παράσταση που επιστρέφει για 11η χρονιά

Έντεκα χρόνια μετά την πρώτη του εμφάνιση, ο Γιώργος Γαλίτης αποδεικνύει πως οι έξυπνες κωμωδίες δεν πεθαίνουν ποτέ. "Τα ραδίκια ανάποδα" επιστρέφουν στο Altera Pars, πιο ζωντανά και ξεκαρδιστικά από ποτέ.

"Λεωφορείο ο πόθος": Η επιστροφή της μεγάλης επιτυχίας του Δημήτρη Καραντζά

Το αριστούργημα του Τενεσί Ουίλιαμς, "Λεωφορείο ο πόθος", επιστρέφει θριαμβευτικά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά, με νέα διανομή και την Αλεξία Καλτσίκη να συγκλονίζει ξανά ως Μπλανς Ντι Μπουά, στο Θέατρο Προσκήνιο.