Γιάννης Μόρτζος: «Ο Ελευθέριος Βενιζέλος είναι ένα μεγάλο μυστήριο»

Με 55 χρόνια στο θέατρο ως ηθοποιός και σκηνοθέτης, και με έντονη πολιτική δράση, ερμηνεύει φέτος τον μεγάλο Έλληνα ηγέτη­ και μιλάει στην Ιλειάνα Δημάδη για το θέατρο, την πολιτική και τις μεγάλες προσωπικότητες.

Γιάννης Μόρτζος: «Ο Ελευθέριος Βενιζέλος είναι ένα μεγάλο μυστήριο»

Με 55 χρόνια στο θέατρο ως ηθοποιός και σκηνοθέτης, βετεράνος του Θεάτρου Τέχνης, και με έντονη πολιτική δράση, ερμηνεύει φέτος τον μεγάλο Έλληνα ηγέτη­. Με αφορμή την παράσταση «Ελευθέριος Βενιζέλος», ο Γιάννης Μόρτζος μιλάει στην Ιλειάνα Δημάδη για το θέατρο, την πολιτική και τις μεγάλες προσωπικότητες.

Γιάννης Μόρτζος: «Ο Ελευθέριος Βενιζέλος είναι ένα μεγάλο μυστήριο» - εικόνα 1

Η μεταμόρφωσή σας σε Ελευθέριο Βενιζέλο είναι πραγματικά εντυπωσιακή.
Πάντα ήθελα να ερμηνεύσω αυτήν τη μεγάλη φυσιογνωμία. Ήταν κάτι σαν τάμα. Θέλω να θυμίσω στους παλιούς­ και να μάθω στους νεότερους ­ποιος ήταν ο Βενιζέλος με τη μεγαλύτερη δυνατή αντικειμενικότητα.

Θα δούμε, λοιπόν, μια ­αγιογραφία του Βενιζέλου;
Όχι, βέβαια! Αναφερόμαστε εξίσου στα σπουδαία όσο και στα τρωτά. Ο Βενιζέλος είναι ένα μεγάλο μυστήριο. Υπήρξε ο «εφευρέτης» της Μεγάλης Ιδέας, ενός σχεδίου που δεν μπορούσε να εκτελεστεί εκείνα τα χρόνια. Ο Βενιζέλος διπλασίασε μεν την Ελλάδα –απελευθέρωσε την Κρήτη, τη Θεσσαλία, τη Μακεδονία, τη Θράκη, τα νησιά του Αιγαίου– και διαμόρφωσε τον κοινοβουλευτισμό με τρόπο πραγματικά δημοκρατικό. Ασφαλώς κι έκανε λάθη. Ήταν υποχρεωμένος να συμμαχήσει με εταίρους που τον πρόδωσαν. Την ώρα που η Μικρασία γινόταν ελληνική, μας την έφεραν οι Εγγλέζοι.

Πώς διαχειρίζεστε το ιδιώνυμο;

Τα πάντα στο έργο του Γρηγόρη Χαλιακόπουλου γίνονται μέσα από φλας μπακ. Συναντάμε τον Βενιζέλο στο Παρίσι στο τέλος της ζωής του, το 1936, να θυμάται τα χρόνια της Κρητικής Επανάστασης και από εκεί να ξετυλίγεται όλη η πορεία του. Υπάρχει στο τέλος μια σκηνή­ αυτογνωσίας και απολογισμού, στην οποία ο Βενιζέλος συνομιλεί με το είδωλό του στον καθρέφτη και αναρωτιέται: «Τα ’κανες όλα καλά;» Στην περίπτωση του ιδιώνυμου βρέθηκε σε πολύ δύσκολη θέση. Το έχει παραδεχτεί: «Με εξεβίασαν να το κάνω». Από τη μία ήταν οι μπολσεβίκοι και από την άλλη το κραχ. Οι Ευρωπαίοι εταίροι θα τον εγκατέλειπαν, κόβοντάς του τα επιδόματα, αν δεν πολεμούσε τον κομουνισμό.

Πείτε μας μιαν άγνωστη πτυχή του Βενιζέλου που φωτίζει αυτή η παράσταση
Ο Βενιζέλος δεν ήταν αστός, όπως συχνά του προσάπτουν. Μπακάλης ήταν ο πατέρας του, τον είχε μάλιστα από μικρό στο μαγαζί, για διάδοχό του τον προόριζε. «Τι κάνεις, ρε;» του είπαν οι φίλοι του. «Να γίνει μπακάλης ένα παιδί με τέτοιο μυαλό;» Επίσης ο Βενιζέλος παντρεύτηκε μικρός, σε ηλικία 23 ετών, με μια κοπέλα 18 ετών. Αγαπήθηκαν πολύ, αλλά εκείνη πέθανε στα 24 της, στη γέννα του δεύτερου παιδιού τους. Χήρος, με δύο μικρά παιδιά, απομακρύνθηκε για καιρό από κάθε πτυχή του δημόσιου βίου. Εγκατέλειψε ακόμη και τη δικηγορία. Δυσκολεύτηκε να συνέλθει. Οι φίλοι του ήταν εκείνοι που τον τράβηξαν, σχεδόν με το ζόρι, να αρπάξει ξανά τα όπλα.

Συστήστε μας τον θίασό σας.
Ο Βαγγέλης Πετρόπουλος ερμηνεύει τον γραμματέα του Βενιζέλου, τον Στεφάνου, ο Φώτης Τρυφωνόπουλος τον Κεμάλ Ατατούρκ, ο Βασίλης Σαμαριτάκης τον βασιλιά Κωνσταντίνο και ο Μανώλης Γεραπετρίτης τον Κουντουριώτη και τον Ζαΐμη. Την πρώτη σύζυγο­ του Βενιζέλου ερμηνεύει η νεαρή ηθοποιός Ελεάννα Πουλίδα, την ερωμένη του, την κ. Μπλουμ, η Τιτίκα Μαρίνου, ενώ τη δεύτερη γυναίκα του η δική μου σύζυγος, η ­Γιούλη Ζήκου.

Αλήθεια, πώς έγινε και ασχοληθήκατε με το θέατρο;
Ξέρετε, εγώ ένα... βλαχάκι ήμουν από τη Σάμο. Αγρότες ήταν οι δικοί μου. Θέατρο είχα δει μόνο από τα μπουλούκια και αυτό στα κρυφά, από την πίσω πόρτα. Οι καθηγητές μας μας απαγόρευαν να βλέπουμε τους μπουλουξήδες, μην τυχόν και πάρουμε μάτι το μπούτι καμιάς ηθοποιού… Κρυφοκοιτάζοντας τις παραστάσεις, σκεφτόμουν: «Αυτοί οι άνθρωποι γυρίζουν όλη την Ελλάδα παίζοντας σε ανύπαρκτα κείμενα και βγάζοντας τσίμα τσίμα κάποια λεφτά. Κι όμως επιμένουν. Μα γιατί; Τι πάθος είναι αυτό; Κάπως έτσι ήρθα στην Αθήνα το 1958-59, για να γίνω ηθοποιός. Στάθηκα τυχερός. Έπεσα στον μεγαλύτερο δάσκαλο, τον Κάρολο Κουν.

Μετράτε 55 χρόνια στο θέατρο. Τι αναπολείτε συχνότερα;
Την πρώτη μου παράσταση, τους «Όρνιθες». Θυμάμαι τον Κουν όλο να παραπονιέται: «Α, όχι, όχι, πώς παίζετε έτσι; Δεν είναι έτσι τα πουλιά». Ο Τσαρούχης τα ίδια. Κι εμείς απορούσαμε: «Μα πώς, διάολο, να κάνουμε τα πουλιά;» Ε, το αστείο μας ήταν το εξής: «Θα πηδάμε ψηλά και θα πέφτουμε σιγά σιγά»! ­Κάτι που ούτε οι χορευτές των Μπολσόι δεν θα κατάφερναν!

Υπήρξατε ιδρυτικό στέλεχος του ΠΑΣΟΚ και ταυτιστήκατε με τον Ανδρέα Παπανδρέου. Πώς βλέπετε την τωρινή πολιτική κατάσταση;
Αν τότε μιλούσαμε για οράματα, τώρα μιλάμε για μνημόνια από το πρωί μέχρι το βράδυ. Έπεσε μελίγκρα. Έγιναν λάθος πολιτικές. Προδοσίες από ξένους συμμάχους αλλά και από εγχώριους απατεώνες, από κλέφτες, λαμόγια, ανθρώπους χωρίς πατριωτισμό, ανθέλληνες, οι οποίοι κοίταξαν μόνο τις τσέπες τους να γεμίσουν. Και η πολιτική μας ζωή γέμισε από μοιραία πρόσωπα…

Θωρείτε πως ο Αλέξης Τσίπρας είναι ένα τέτοιο μοιραίο πρόσωπο;
Νομίζω ότι δεν έχει το κύρος για τη θέση που ανέλαβε. Ξέρετε τι είχε πει Βενιζέλος; «Οι πολιτισμένοι λαοί κερδίζουν την εξουσία με την ψήφο των πολλών, κυβερνώνται με την ικανότητα των ολίγων και μεγαλουργούν με την πνοή του ενός». Γίναμε ένας αδύναμος λαός, καθημαγμένος, βρεθήκαμε έξω από τον πυρήνα των μεγάλων ηγετών. Έχετε σκεφτεί πόσο διαφορετική θα ήταν η Ελλάδα αν είχε για πρωθυπουργό μια προσωπικότητα όπως ο Βενιζέλος; Ένας πολιτικός πρέπει να κάνει συνέχεια μέσα του επανάσταση και να ξέρει πάντα τι χρειάζεται ο τόπος του.

Ο Βενιζέλος ήξερε. Μόνο το διάστημα 1928-32 άνοιξαν στην Ελλάδα 3.500 σχολειά! Ακούσατε φέτος να ανοίγει κάνα καινούργιο σχολείο; Ο Βενιζέλος έδωσε τότε υπόσταση στο κράτος. Τώρα για ποιο κράτος να μιλήσουμε; Γνώρισα, ξέρετε, τον Αραφάτ το 1983. Τον ρώτησα, λοιπόν, τότε: «Σύντροφε, πες μου γιατί δεν μπορείτε να φτιάξετε κράτος εκεί στην Παλαιστίνη;» Τι μου απάντησε; «Γιατί δεν έχουμε ακόμη συνείδηση τι θα πει “κράτος”». Ακούτε; Αυτό είπε ο επαναστατημένος ηγέτης, ο οποίος ήρθε στην Αθήνα με τα κουμπούρια στη μέση… Ε, μια τέτοια απώλεια συνείδησης του τι εστί κράτος έχουμε κι εμείς.

Το έργο «Ελευθέριος Βενιζέλος» του Γρηγόρη Χαλιακόπουλου παίζεται στα ανοιχτά θέατρα της Αττικής. Προσεχής σταθμός: ­Θέατρο Βράχων, στη 1/9.

Περισσότερες πληροφορίες

Ελευθέριος Βενιζέλος

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 100 '

Μέσα από μια αναμέτρηση με το χρόνο, η μορφή του Ελευθέριου Βενιζέλου περνά από σκηνή σε σκηνή φωτίζοντας γεγονότα, συμβάντα και άγνωστες πτυχές της ζωής του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Γεμάτο "Φως" το πρόγραμμα του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν για τη σεζόν 2025-26

"Φως" ρίχνει το Θέατρο Τέχνης "Κάρολος Κουν" μέσα από το φετινό του ρεπερτόριο, αποκαλύπτοντας μνήμες, αντιφάσεις, σύγχρονα ζητήματα που μας καίνε. Όχημά του πειραγμένα κλασικά, ελληνικά έργα καθώς και το πρόγραμμα "Αθήνα Παγκόσμια Πρωτεύουσα Θεάτρου", μια συνεργασία με το Δήμο Αθηναίων.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
09/10/2025

Φέτος στην Αθήνα έχουμε μια σπάνια ευκαιρία να δούμε σύγχρονο θέατρο από την Αυστραλία

Το Άγγελων Βήμα ανοίγει νέους δρόμους. Φέτος αφιερώνει τη θεατρική του χρονιά στους Αυστραλούς συγγραφείς, σε ένα ταξίδι στις άγνωστες φωνές της ηπείρου του Νότου, υπό την καθοδήγηση της Μαργαρίτας Δαλαμάγκα-Καλογήρου.

Ο Ιβάν Βιριπάγεφ έρχεται στο βιβλιοπωλείο της Κάπα Εκδοτικής

Το βιβλιοπωλείο θα φιλοξενήσει τον διεθνώς αναγνωρισμένο συγγραφέα και σκηνοθέτη που θα μιλήσει μεταξύ άλλων για το τελευταίο του έργο που κυκλοφόρησε πρώτη φορά στα ελληνικά.

"Άγριος σπόρος": Πρεμιέρα για το πολυσυζητημένο έργο του Γιάννη Τσίρου

Ο "Άγριος σπόρος", το πολυσυζητημένο έργο του Γιάννη Τσίρου που σημάδεψε το σύγχρονο ελληνικό θέατρο με την κοινωνική του οξύτητα και τη βαθιά ανθρωπιά του, ανεβαίνει στο Θέατρο Μικρό Χορν, σε σκηνοθεσία Σοφίας Καραγιάννη.

"Η Μονίκ δραπετεύει" στο Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας

Η παράσταση "Η Μονίκ δραπετεύει" βασισμένη στο ομότιτλο βιβλίο του Εντουάρ Λουί εξερευνά τη σύνθετη σχέση μητέρας και γιου, τη βία, την ελευθερία και την αυτογνωσία, με πρωταγωνιστές τη Θέμις Μπαζάκα και τον Δημήτρη Φουρλή.

Η γυναίκα και ο ακροβάτης

Το γοητευτικότατο θεατρικό έργο του Μιχάλη Βιρβιδάκη μετράει σαράντα χρόνια από τη συγγραφή του, όμως μόλις πρόσφατα είδε τα φώτα της σκηνής. Το σκηνοθετεί ο Γιάννης Σκουρλέτης, σε μια παράσταση εξαιρετικής καλλιτεχνικής σφραγίδας, με τις σημαντικές ερμηνείες της Αμαλίας Μουτούση και του Θανάση Δόβρη.

"Φιάκας": Ο απατεώνας που αγαπήσαμε επιστρέφει στο Από Μηχανής Θέατρο

Μια ευφρόσυνη παράσταση για όλη την οικογένεια με ζωντανή μουσική, τραγούδια εποχής και θέατρο σκιών είναι ο "Φιάκας" που επιστρέφει στο Από Μηχανής Θέατρο.