Fast Forward Festival

Ευρωπαϊκή συνείδηση, ρατσιστική ενοχή και ο ρόλος ενός ιδιωτικού φορέα πολιτισμού. Η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, με το 3o Fast Forward Festival της Κάτιας Αρφαρά, κάνει τη διαφορά.

Fast Forward Festival

Ευρωπαϊκή συνείδηση, ρατσιστική ενοχή και ο ρόλος ενός ιδιωτικού φορέα πολιτισμού. Η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, με το 3o Fast Forward Festival της Κάτιας Αρφαρά, κάνει τη διαφορά.

Fast Forward Festival - εικόνα 1

Μοδάτη έκφραση των καιρών, το mentoring (από το ελληνικό «μέντωρ»), δηλαδή η μεταλαμπάδευση εμπειριών και πληροφοριών, είναι εγγενής στόχος κάθε κοινωφελούς ιδρύματος. Για τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, «η διά βίου μάθηση» συνιστά κύρια αποστολή. Μια απτή όσο και γόνιμη εφαρμογή μόλις συντελέστηκε, δίχως αυτό να καταργεί το διάλογο περί της «χρησιμότητας ή μη» των ιδρυμάτων. Κάποιες, πάντως, από τις παραγωγές του 3ου Fast Forward Festival που διευθύνει η Κάτια Αρφαρά φανερώνουν τον ουσιαστικό ρόλο που μπορεί να επιτελέσει η Στέγη.

Αναφέρομαι πρωτίστως στο «Σπίτι της ευρωπαϊκής Ιστορίας στην εξορία», ένα χάπενινγκ-εγκατάσταση με μόνο ερμηνευτή τον θεατή του. Στο κτίριο-φάντασμα όπου στεγαζόταν το Υπουργείο Εργασίας, ο Φλαμανδός Τόμας Μπέλινκ έχει ορθώσει μια λανθάνουσα μορφή ιστορικού μουσείου (μέχρι τις 5/6). Σε αυτό εκθέτει, ντοκουμεντάρει και ιστορικοποιεί την ίδρυση, την πορεία αλλά και τη διάλυση της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μας καλεί να φανταστούμε τους εαυτούς μας ως πολίτες του μέλλοντος που επισκέπτονται το μουσείο, το οποίο παρουσιάζει την Ε.Ε. ως ένα «ενδιαφέρον δημοκρατικό πείραμα» διάρκειας 63 ετών, το οποίο αναχαιτίστηκε το 2020 από «την Ευρώπη των κυρίαρχων κρατών».

Γεμάτο memorabilia, ρεαλιστικά αλλά και φουτουριστικά, είναι το δυστοπικό αυτό «μουσείο»: φωτογραφίες των ιδρυτών της Ε.Ε., ομοιώματα των συνοριοφυλάκων της, μέχρι και (πλαστά) ντοκουμέντα για το Πογκρόμ του 2018. Παρατηρώντας τις προθήκες μες στην ερημιά του αχανούς κτιρίου της Πειραιώς 40, συνειδητοποίησα πως είμαι κι εγώ έκθεμα αυτού του «μουσείου», πειραματόζωο ενός σχεδίου που παρουσιάστηκε ως «ήπια δύναμη μακράς ειρήνης» και «μέγας χορηγός αναπτυξιακής βοήθειας».

«Ζωντανά εκθέματα» (φωτό) υπήρχαν και στο κτίριο της οδού Ακαδημίας 23, όπου παλιότερα στεγαζόταν η Ένωση Ανταποκριτών Ξένου Τύπου. Σε ανείπωτης ομορφιάς tableaux vivants, ο Νοτιοαφρικανός Μπρετ Μπέιλι παρουσίαζε τους συμμετέχοντες περφόρμερ –στην πλειονότητά τους αφρικανικής καταγωγής– ως θύματα του «λευκού» αποικιοκρατικού εθνικισμού (στο Exhibit B, μέχρι τις 29/5). Το βλέμμα τους πάνω μας είχε την ισχύ της Μέδουσας: μας πάγωνε. Κάποιοι μίλησαν για σοκ. Εγώ, πάλι, θα μιλήσω για απόδραση από τη λήθη –ιστορική, γεωπολιτική αλλά και πολιτιστική– μέσω μιας δυνατής αλλά και αμφιλεγόμενης καλλιτεχνικής χειρονομίας.

Είναι, κατά μία έννοια, ένα mentoring festival το Fast Forward της Στέγης: μας πυρπολεί με χρήσιμες νέες εμπειρίες και απόψεις, μετατοπίζοντάς μας από το ρόλο του παθητικού καταναλωτή θεαμάτων στη συνειδητότητα του χειραφετημένου θεατή, που οραματίζεται ο Γάλλος στοχαστής Ζακ Ρανσιέρ. Η διαχείριση των νέων δεδομένων είναι το επόμενο ζητούμενο, καθώς και η ανάδειξη εξίσου χειραφετημένων ντόπιων δημιουργών, ικανών να λειτουργήσουν πέρα από τη λογική του κατασκευαστή θεαμάτων και να γίνουν μέντορες νέων καλλιτεχνικών χειρονομιών. Τέτοια εγχειρήματα αφορούν συγκεκριμένα κοινά και για την υλοποίησή τους προαπαιτούνται πρόθυμοι χρηματοδότες – μέχρι το κράτος να αποφασίσει πως ο ρόλος αυτός είναι (και) δικός του, ας τον επωμιστούν τα ιδρύματα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο Άρης Λάσκος για τη "Χαμένη άνοιξη": "Ας αναλάβουμε δράση. Να μην χαθεί άλλη Άνοιξη"

Πρωταγωνιστεί μαζί με έναν εξαιρετικό θίασο και διασκευάζει πρώτη φορά για το θέατρο τη το πολιτικό και υπαρξιακό μυθιστόρημα του Στρατή Τσίρκα "Χαμένη Άνοιξη". Μια συζήτηση με τον Άρη Λάσκο για την παράσταση στο θέατρο Πορεία.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
10/10/2025

"Genica: ο πίδακας του αίματος μου"-Ο έρωτας του Αρτό που γεννά θέατρο

Η Ιόλη Ανδρεάδη και ο Άρης Ασπρούλης, μέσα από μια δεκαετία έρευνας πάνω στον Αντονέν Αρτό παρουσιάζουν το νέο τους έργο "Genica: ο πίδακας του αίματος μου" με πρωταγωνιστές τους Gene Gillette, Γεράσιμο Γεννατά και Βανέσα Αδαμοπούλου.

Murmuration στο Ηρώδειο: είδαμε τα σώματα να γίνονται ποίηση

Πενήντα σώματα, ένα συγχρονισμός, αέρας γεμάτος κίνηση. Το Murmuration ταξίδεψε χτες το βράδυ το Ηρώδειο σ' έναν ονειρικό κόσμο ακρίβειας, φωτός και μαγείας.

Πρεμιέρα για το "Ακρωτήρι" με τη συγκλονιστική Μαρία Ναυπλιώτου και νέο παρτενέρ τον Νικόλα Παπαγιάννη

"Το ακρωτήρι" του Σαρ Γουάιτ επιστρέφει για δεύτερη σεζόν στο Θέατρο Ιλίσια, σε σκηνοθεσία Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου- με τη συγκλονιστική Μαρία Ναυπλιώτου και νέο παρτενέρ τον Νικόλα Παπαγιάννη.

"Big Top Fesrival"- Ένα σύγχρονο τσίρκο στήνει την τέντα του στο Γαλάτσι

Μια γιορτή για όλες τις ηλικίες, για όσους αγαπούν τη δημιουργία, την έκφραση και τη χαρά του "μαζί" είναι το Athens Big Top Festival και θα πραγματοποιηθεί 15 & 16 Νοεμβρίου.

Θέατρο του Νέου Κόσμου: 3 συναρπαστικές πρεμιέρες στις μικρές σκηνές του

Στον Κάτω Χώρο και το Δώμα του Θεάτρου του Νέου Κόσμου μπορείτε να ανακαλύψετε έργα ανατρεπτικά και πρωτότυπα, φρέσκες ιδέες, αλλά και ιστορίες του τότε, που έχουν να πουν πολλά στο τώρα.

Γιώργος Καραμίχος: Ο "Vanya" επιστρέφει στη σκηνή

Η παράσταση "Vanya" που σηματοδότησε την επιστροφή του Γιώργου Καραμίχου στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν μετά από 12 χρόνια, επιστρέφει για δεύτερη σεζόν.