Fast Forward Festival

Ευρωπαϊκή συνείδηση, ρατσιστική ενοχή και ο ρόλος ενός ιδιωτικού φορέα πολιτισμού. Η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, με το 3o Fast Forward Festival της Κάτιας Αρφαρά, κάνει τη διαφορά.

Fast Forward Festival

Ευρωπαϊκή συνείδηση, ρατσιστική ενοχή και ο ρόλος ενός ιδιωτικού φορέα πολιτισμού. Η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, με το 3o Fast Forward Festival της Κάτιας Αρφαρά, κάνει τη διαφορά.

Fast Forward Festival - εικόνα 1

Μοδάτη έκφραση των καιρών, το mentoring (από το ελληνικό «μέντωρ»), δηλαδή η μεταλαμπάδευση εμπειριών και πληροφοριών, είναι εγγενής στόχος κάθε κοινωφελούς ιδρύματος. Για τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, «η διά βίου μάθηση» συνιστά κύρια αποστολή. Μια απτή όσο και γόνιμη εφαρμογή μόλις συντελέστηκε, δίχως αυτό να καταργεί το διάλογο περί της «χρησιμότητας ή μη» των ιδρυμάτων. Κάποιες, πάντως, από τις παραγωγές του 3ου Fast Forward Festival που διευθύνει η Κάτια Αρφαρά φανερώνουν τον ουσιαστικό ρόλο που μπορεί να επιτελέσει η Στέγη.

Αναφέρομαι πρωτίστως στο «Σπίτι της ευρωπαϊκής Ιστορίας στην εξορία», ένα χάπενινγκ-εγκατάσταση με μόνο ερμηνευτή τον θεατή του. Στο κτίριο-φάντασμα όπου στεγαζόταν το Υπουργείο Εργασίας, ο Φλαμανδός Τόμας Μπέλινκ έχει ορθώσει μια λανθάνουσα μορφή ιστορικού μουσείου (μέχρι τις 5/6). Σε αυτό εκθέτει, ντοκουμεντάρει και ιστορικοποιεί την ίδρυση, την πορεία αλλά και τη διάλυση της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μας καλεί να φανταστούμε τους εαυτούς μας ως πολίτες του μέλλοντος που επισκέπτονται το μουσείο, το οποίο παρουσιάζει την Ε.Ε. ως ένα «ενδιαφέρον δημοκρατικό πείραμα» διάρκειας 63 ετών, το οποίο αναχαιτίστηκε το 2020 από «την Ευρώπη των κυρίαρχων κρατών».

Γεμάτο memorabilia, ρεαλιστικά αλλά και φουτουριστικά, είναι το δυστοπικό αυτό «μουσείο»: φωτογραφίες των ιδρυτών της Ε.Ε., ομοιώματα των συνοριοφυλάκων της, μέχρι και (πλαστά) ντοκουμέντα για το Πογκρόμ του 2018. Παρατηρώντας τις προθήκες μες στην ερημιά του αχανούς κτιρίου της Πειραιώς 40, συνειδητοποίησα πως είμαι κι εγώ έκθεμα αυτού του «μουσείου», πειραματόζωο ενός σχεδίου που παρουσιάστηκε ως «ήπια δύναμη μακράς ειρήνης» και «μέγας χορηγός αναπτυξιακής βοήθειας».

«Ζωντανά εκθέματα» (φωτό) υπήρχαν και στο κτίριο της οδού Ακαδημίας 23, όπου παλιότερα στεγαζόταν η Ένωση Ανταποκριτών Ξένου Τύπου. Σε ανείπωτης ομορφιάς tableaux vivants, ο Νοτιοαφρικανός Μπρετ Μπέιλι παρουσίαζε τους συμμετέχοντες περφόρμερ –στην πλειονότητά τους αφρικανικής καταγωγής– ως θύματα του «λευκού» αποικιοκρατικού εθνικισμού (στο Exhibit B, μέχρι τις 29/5). Το βλέμμα τους πάνω μας είχε την ισχύ της Μέδουσας: μας πάγωνε. Κάποιοι μίλησαν για σοκ. Εγώ, πάλι, θα μιλήσω για απόδραση από τη λήθη –ιστορική, γεωπολιτική αλλά και πολιτιστική– μέσω μιας δυνατής αλλά και αμφιλεγόμενης καλλιτεχνικής χειρονομίας.

Είναι, κατά μία έννοια, ένα mentoring festival το Fast Forward της Στέγης: μας πυρπολεί με χρήσιμες νέες εμπειρίες και απόψεις, μετατοπίζοντάς μας από το ρόλο του παθητικού καταναλωτή θεαμάτων στη συνειδητότητα του χειραφετημένου θεατή, που οραματίζεται ο Γάλλος στοχαστής Ζακ Ρανσιέρ. Η διαχείριση των νέων δεδομένων είναι το επόμενο ζητούμενο, καθώς και η ανάδειξη εξίσου χειραφετημένων ντόπιων δημιουργών, ικανών να λειτουργήσουν πέρα από τη λογική του κατασκευαστή θεαμάτων και να γίνουν μέντορες νέων καλλιτεχνικών χειρονομιών. Τέτοια εγχειρήματα αφορούν συγκεκριμένα κοινά και για την υλοποίησή τους προαπαιτούνται πρόθυμοι χρηματοδότες – μέχρι το κράτος να αποφασίσει πως ο ρόλος αυτός είναι (και) δικός του, ας τον επωμιστούν τα ιδρύματα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η Νία Βαρντάλος έρχεται στο Παλλάς με το "Tiny beautiful things" μία παράσταση-κατάθεση ψυχής

Η υποψήφια για Όσκαρ Νία Βαρντάλος φέρνει στην Ελλάδα και στη σκηνή του Παλλάς, για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων (από 16/5), το "Tiny beautiful things", ένα συγκινητικό θεατρικό έργο βασισμένο σε αληθινές ιστορίες, ερμηνευμένο στην ελληνική γλώσσα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
09/05/2025

"Girls & Boys": Η επίσημη πρεμιέρα της παράστασης με πρωταγωνίστρια την Νατάσα Εξηνταβελώνη

Δείτε φωτογραφίες από την επίσημη πρεμιέρα του επιτυχημένου θεατρικού μονολόγου που σκηνοθετεί η Λητώ Τριανταφυλλίδου, όπου έδωσαν το παρόν, μεταξύ άλλων, οι Σωτήρης Τσαφούλιας, Άννα Μενενάκου, Πάνος Βλάχος, Θέμης Καραμουρατίδης.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου περιοδεύει σε Αθήνα, Επίδαυρο, περιφέρεια και εξωτερικό

Η ιστορική παράσταση του κορυφαίου Έλληνα σκηνοθέτη και δασκάλου συνεχίζει τη θριαμβευτική πορεία της σε επιλεγμένους σταθμούς ανά την Ελλάδα, δίνοντας μας τη δυνατότητα να τη ζήσουμε για ακόμα μια φορά.

"Tiny Beautiful Things": Τι αποκάλυψε η Νία Βαρντάλος και ο θίασος πριν την πρεμιέρα στο Παλλάς

"Όταν αποφασίσεις να ανοίξεις την καρδιά σου, παίρνεις περισσότερη αγάπη". Αυτή η φράση συμπυκνώνει την ουσία της συγκινητικής παράστασης, όπως μάθαμε στη συνέντευξη τύπου με τους Νία Βαρντάλος, Δημήτρη Παπανικολάου, Δανάη Λουκάκη και Δημήτρη Κίτσο.

5 πράγματα που μας είπε ο Παντελής Δεντάκης για τη "Μικρή μέσα στο Σκοτεινό Δάσος"

Με αφορμή την παράσταση "Η μικρή μέσα στο σκοτεινό δάσος" στο Σύγχρονο Θέατρο, ο σκηνοθέτης Παντελής Δεντάκης μιλά για τον σύγχρονο μύθο της βίας, τη "βουβή" δύναμη της σιωπής, την τεχνική μαγεία των υλικών επί σκηνής, αλλά και τη συγκλονιστική ανταπόκριση του κοινού στην Ευρώπη. Μια παράσταση που μετατρέπει το τραύμα σε τελετουργία κάθαρσης και αναγέννησης, μέσα από την τέχνη και τη συλλογικότητα.

Ο "Βιτρούβιος" του Ντα Βίντσι γίνεται θεατρικός ήρωας στο Θέατρο της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών

Ο άνθρωπος πίσω από το ομώνυμο έργο του Λεονάρντο Ντα Βίντσι παίρνει σάρκα και οστά στον θεατρικό μονόλογο του Στέφανου Κακαβούλη.

2ο Φεστιβάλ Κλασικού, Νεοκλασικού και Κάρακτερ Χορού στο Ολύμπια

Μετά τη θερμή ανταπόκριση που γνώρισε πέρυσι, άνοιξε ο δρόμος για την παγίωση ενός ανοιχτού στο κοινό, σημαντικού θεσμού για τον κλασικό χορό στην Ελλάδα.