Μίλτος Καμπουρίδης 23/06/2014

«Θέλουμε να κάνουμε την Ελλάδα έναν από τους κορυφαίους προορισμούς στον κόσμο»

Από τους πλέον ανερχόμενους νέους Έλληνες επιχειρηματίες του τουρισμού, ο ιδρυτής της Dolphin Capital είναι υπεύθυνος για μερικές από τις πιο φιλόδοξες επενδύσεις στο χώρο τα τελευταία χρόνια («Amanzoe», «Nikki Beach Resort & Spa», «One Athens») και έπονται πολλά ακόμη. Μιλήσαμε μαζί του για τα νέα σχέδια, το όραμα της γενιάς του για τον προορισμό Ελλάδα αλλά και τις προσωπικές του ταξιδιωτικές συνήθειες. 

banner

Πώς γεννήθηκε η Dolphin Capital και πώς αναπτύχθηκε μέσα στα χρόνια;
Η επιχειρηματική μου εξερεύνηση ξεκίνησε το 2002 στην Ελλάδα, όταν διαπίστωσα ότι δεν υπήρχαν επώνυμα τουριστικά θέρετρα ως προϊόν, όπως στον υπόλοιπο κόσμο. Υπήρχε ένα κενό επιχειρηματικό πεδίο στα ολοκληρωμένα συγκροτήματα με πολυτελή resorts, βίλες, γήπεδα γκολφ, μαρίνες κ.λπ. Το θεώρησα μεγάλη ευκαιρία. To 2004 έφυγα από τον Soros όπου εργαζόμουν και μαζί με τον συνάδελφό μου Πιέρ Χαραλαμπίδη φτιάξαμε το business plan, αρχίσαμε να μαζεύουμε κεφάλαια και μπήκαμε στο χρηματιστήριο του Λονδίνου με δική μας εταιρεία. To κύριο επενδυτικό μας όχημα είναι η Dolphin Capital Investors (www.dolphinci.com), εισηγμένη στην αγορά ΑΙΜ του Χρηματιστηρίου του Λονδίνου και ένας από τους μεγαλύτερους θεσμικούς επενδυτές σήμερα σε οργανωμένα τουριστικά θέρετρα διεθνώς.
Το πρώτο επιτυχημένο «στοίχημα» ήταν το «Amanzoe», στο Πόρτο Χέλι, το οποίο εν μέσω κρίσης κατάφερε τα πρώτα δύο χρόνια λειτουργίας του (άνοιξε τις πύλες του τον Αύγουστο του 2012) να γίνει ένα από τα κορυφαία θέρετρα παγκοσμίως, προσελκύοντας υψηλού εισοδήματος τουρίστες. Φέτος το καλοκαίρι σειρά έχει το δεύτερο «κόσμημα» του επενδυτικού μας προγράμματος «Porto Heli Collection», το «Nikki Beach Resort & Spa», στο Πόρτο Χέλι, το οποίο τον Αύγουστο θα υποδεχτεί τους πρώτους φιλοξενούμενούς του. H DCI έχει υπό ανάπτυξη 21 ξενοδοχεία, 8 γήπεδα γκολφ και δεκάδες χιλιάδες κατοικίες σε μοναδικές παραθαλάσσιες περιοχές σε οκτώ χώρες. Παράλληλα διαχειρίζεται και άλλα επενδυτικά οχήματα σε άλλους τομείς του τουριστικού και εμπορικού real estate στην Ελλάδα και αλλού.

Μιλήστε μας για το «Nikki Beach Resort & Spa». Τι το ιδιαίτερο έχει αυτό το concept beach fun;
Η Dolphin, θέλοντας να δημιουργήσει ένα ξενοδοχείο το οποίο θα είναι συνώνυμο με τη διασκέδαση και την απόλαυση της καλής ζωής, που πάντα όμως συνοδεύεται από τη σωστή δόση πολυτέλειας, δημιουργεί στο Πόρτο Χέλι το πρώτο «Nikki Beach Resort & Spa», το οποίο θα ανοίξει τις πύλες του τον Αύγουστο. Θα «γεννηθεί» στο παλιό ξενοδοχείο «Γιούλι» που αποτέλεσε έμβλημα της περιοχής τη δεκαετία του 1970. Το ιστορικό ξενοδοχείο, στρατηγικά τοποθετημένο πάνω στο νερό, με ένα μοναδικό ηλιοβασίλεμα, θα μεταμορφωθεί προσφέροντας χαλάρωση, διασκέδαση και υπηρεσίες υψηλής προστιθέμενης αξίας στους εποχικούς επισκέπτες που θα διαμένουν στις 17 σουίτες, αλλά και σε όσους αποκτήσουν μαζί του μια πιο μόνιμη σχέση μέσα από τα 49 διαμερίσματα και lofts που θα διατίθενται για μακροχρόνια μίσθωση. To έργο φέρει την υπογραφή της εταιρείας Gatserelia Design από τον Λίβανο, με μεσογειακά, μοντέρνα σχέδια, καθαρές γραμμές, έντονα χρώματα, περίτεχνο φωτισμό και retro-chic διακοσμητικά στοιχεία. Το ξενοδοχείο θα διαθέτει επίσης spa, beach club, πισίνα για μικρούς και μεγάλους, sushi bar και lounge με ασιατικό φαγητό στην ταράτσα, full επισιτιστικές παροχές σε σκάφη και άλλα πολλά για τους διαμένοντες αλλά και για τους κατοίκους της περιοχής που θα επιθυμούν να περάσουν την ημέρα τους σε ένα πολυτελές beach club πάνω στο νερό.

Πώς είναι το κοινό του «Amanzoe»; Μιλήστε μας για το επόμενο Amanresort στην Τζια.
Το 50% των πελατών μας προέρχεται από το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία και τις ΗΠΑ, ενώ ακολουθούν άλλες χώρες της Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης, η Ρωσία, η Βραζιλία και η Κίνα. Προσωπικότητες του διεθνούς επιχειρηματικού και καλλιτεχνικού χώρου έχουν επισκεφτεί το resort, η λίστα των οποίων παραμένει πάντα μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας. Στην Τζια θα πραγματοποιηθεί μια σύνθετη τουριστική επένδυση σε συνεργασία με την Amanresorts, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη. Πρόκειται για το δεύτερο Aman της χώρας, σε μια τοποθεσία μοναδικής ομορφιάς και θέας, το οποίο θα διαθέτει ξενοδοχείο, κατοικίες και beach club με την υπογραφή του John Heah. Αυτήν τη στιγμή έχουμε επίσης υπό κατασκευή ένα Amanresort στη Δομινικανή Δημοκρατία.

Ως προς τις πωλήσεις κατοικιών, όπως αυτές του Aman, πώς βλέπετε την αγορά;
Το Αmanzoe είναι το πρώτο θέρετρο στη χώρα, με premium branded κατοικίες προς πώληση με την υπογραφή της Amanresorts. Oι «Amanzoe Villas» ακολουθούν το αρχιτεκτονικό στιλ και τη διακόσμηση του Amanzoe από τον Ed Tuttle, αρχιτέκτονα του ξενοδοχείου, σε συνεργασία πάντα με τους ιδιοκτήτες. Η Amanresorts διαχειρίζεται τις κατοικίες, εκπαιδεύει το προσωπικό, παρέχει ασφάλεια και συντήρηση και οι ιδιοκτήτες, εφόσον το επιθυμούν, έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν τη βίλα τους προς ενοικίαση μέσω του ξενοδοχείου. Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από το εξωτερικό, καθώς η Ελλάδα, παρόλο που είναι δημοφιλέστατος τουριστικός προορισμός, δεν προσφέρει τουριστικές κατοικίες και δη πολυτελείς, πλαισιωμένες και εξυπηρετούμενες από διεθνείς ξενοδοχειακές αλυσίδες πέντε αστέρων, όπως τα Amanresorts. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι έχει ήδη πουληθεί σχεδόν όλη η πρώτη σειρά πολυτελών κατοικιών στο «Amanzoe». Επιπρόσθετα το σκηνικό έχει αισθητά αναδιαμορφωθεί και ενισχυθεί υπέρ αυτών των νέων δεδομένων, καθώς παρέχεται δυνατότητα χορήγησης αδειών παραμονής σε πολίτες τρίτων χωρών και στα μέλη των οικογενειών τους, που προβαίνουν σε αγορά ακίνητης περιουσίας στην Ελλάδα, η αξία της οποίας υπερβαίνει τις 250.000 ευρώ.

Chedi στην Ερμιόνη, Oberoi στη Βοιωτία, Waldorf Astoria στην Κρήτη… Τα μεγάλα brands πέφτουν βροχή. Πώς βλέπετε το ξενοδοχειακό σκηνικό της Ελλάδας να διαμορφώνεται στο μέλλον;
Η Dolphin Capital συνεργάζεται με τις κορυφαίες ξενοδοχειακές αλυσίδες του κλάδου όπως Amanresorts, Nikki Beach, Chedi, Waldorf Astoria, Ritz Carlton, Oberoi κ.ά., ώστε να προσελκύσει μια ελίτ τουριστών που ταξιδεύει ανά τον κόσμο επιλέγοντας να διαθέσει χρήματα σε πολυτελή καταλύματα, κατοικίες και υπηρεσίες. Παρακολουθώντας τα «ξενοδοχειακά» δρώμενα, με αιχμή του δόρατος την ιδιωτικοποίηση του «Αστέρα Βουλιαγμένης» από κοινοπραξία Ελλήνων και ξένων επιχειρηματιών, ζητούμενο πρέπει να είναι η ενίσχυση και τόνωση του επιχειρηματικού κλίματος στον τουρισμό, μέσα από ένα νέο και ευέλικτο επενδυτικό πλαίσιο για την προσέλκυση επιχειρηματιών καθώς και από τη σωστή επέκταση της τουριστικής περιόδου στην Ελλάδα. Διακρίνω έντονη ανάκαμψη στον κλάδο, καθώς οι επενδυτές επιδεικνύουν επιχειρηματική δραστηριότητα αναζητώντας νέες ευκαιρίες. Εξίσου σημαντικό ίσως είναι ότι οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις ανακτούν την πρόσβαση σε δανεικά κεφάλαια καθιστώντας εφικτή την περαιτέρω ανάπτυξή τους.

banner

Πείτε μας με μια-δυο λέξεις την αίσθηση που σας προκαλεί καθένα από τα παρακάτω brands: Aman, Nikki Beach, Chedi, Oberoi, Waldorf Astoria.
Aman: τελειότητα σε όλα. Nikki Beach: κοσμοπολίτικο lifestyle. Chedi: διαισθητική πολυτέλεια. Oberoi: εξωτικό ταξίδι. Waldorf Astoria: πολυτέλεια αμερικανικών προδιαγραφών.

Μιλήστε μας για τη μετατροπή του κτιρίου Δοξιάδη στις κατοικίες One Athens.
To όραμά της οικογένειας Ιωάννου και δικό μου ήταν να φτιάξουμε ένα fully serviced συγκρότημα κατοικιών, στα πρότυπα αντιστοίχων του εξωτερικού. Το ίδιο το κτίριο είναι μοναδικό για τα δεδομένα της πόλης, σε εξαιρετική τοποθεσία απέναντι από τον Λυκαβηττό, με θέα στην Ακρόπολη, την Αθήνα και τη θάλασσα. Μου κίνησε το ενδιαφέρον από την πρώτη μέρα που το είδα και, μόλις διατέθηκε προς πώληση, αδράξαμε την ευκαιρία να το αξιοποιήσουμε. Επίσης, είναι ένα τοπόσημο της Αθήνας και καθόλου τυχαία χαρακτηρίστηκε πρόσφατα από το Υπουργείο Πολιτισμού & Τουρισμού ως μεγάλης σπουδαιότητας μνημείο αναφορικά με την αρχιτεκτονική και ιστορική του αξία. Πιστεύω ακράδαντα πως κάτι αντίστοιχο δεν υπάρχει στην Αθήνα. Το One Athens απευθύνεται σε όσους επιθυμούν να έχουν concierge υπηρεσίες, ανάλογες ενός ξενοδοχείου 5 αστέρων 24 ώρες το 24ωρο. Διαθέτει roof garden με εκπληκτική θέα για όλους, πολυτελές wellness centre με πισίνα, jacuzzi, χαμάμ, σάουνα και πλήρως εξοπλισμένο γυμναστήριο, playroom για τα παιδιά, club room για προβολή ταινιών, πλήρως εξοπλισμένη business suite και παρέχει υπηρεσίες διαχείρισης, συντήρησης, καθαριότητας και security. Το γεγονός ότι καταλαμβάνει ένα ολόκληρο οικοδομικό τετράγωνο, ότι έχει ένα υπέροχο αίθριο, υπόγεια parking, πολυεπίπεδη οροφή και τέσσερα κλιμακοστάσια με ανελκυστήρες το κάνει ακόμα πιο ιδιαίτερο. Η καθημερινότητα όσων επιλέξουν το One Athens θα βελτιωθεί αισθητά, ενώ θα έχουν το δικαίωμα επιλογής του βαθμού «ιδιωτικότητας» που επιθυμούν.

Ανήκετε σε μια γενιά σύγχρονων επιχειρηματιών με ανοιχτούς ορίζοντες και διεθνείς παραστάσεις που ξεφεύγουν από το παλιότερο μοντέλο στο χώρο του ελληνικού τουρισμού. Τι νέο πιστεύετε ότι θα φέρει η γενιά σας;
Η δική μου γενιά έχει μεγάλες και υγιείς φιλοδοξίες και αστείρευτη διάθεση να θέσει το πήχη της ποιότητας πολύ ψηλότερα, κάνοντας τη χώρα μας έναν από τους κορυφαίους προορισμούς στον κόσμο, αναβαθμίζοντας πολύπλευρα τον τουρισμό της με καινοτόμο και διαχρονικά δυναμικό τρόπο, φέροντας διεθνώς καταξιωμένα brands. Νέοι άνθρωποι λοιπόν, που πιστεύουν στο επιχειρείν για την ενίσχυση ειδικά του ελληνικού τουρισμού, θα φέρουν με πιο ολοκληρωμένο και μοντέρνο τρόπο την Ελλάδα πιο κοντά σε όσους επιθυμούν να τη γνωρίσουν.

Έχουμε παρατηρήσει ότι «ανοίγετε» νέες περιοχές πέρα από τους κλασικούς προορισμούς. Γιατί κινηθήκατε προς αυτήν την κατεύθυνση;
Στην Ελλάδα διαθέτουμε επτά θέρετρα υπό ανάπτυξη, σε Πελοπόννησο, Κρήτη, Τζια, Βοιωτία και Μαγνησία. Επιλέγουμε πάντα προορισμούς λιγότερο γνωστούς, όπου δεν έχει επέλθει κορεσμός, με μεγάλα κομμάτια γης που απαιτούνται για τις σύνθετες τουριστικές χρήσεις στις οποίες ειδικευόμαστε. Επιλέξαμε την Αργολίδα και συγκεκριμένα την Ερμιονίδα ως ναυαρχίδα, γιατί είναι ένας τόπος ευλογημένος, με απόλυτη ελληνική ομορφιά και εντελώς παρθένος από άποψη τουριστικών υποδομών υψηλού επιπέδου. Κάθε χρόνο ο αριθμός αφίξεων από όλη τη χώρα αλλά και από το εξωτερικό στην ελληνική Ριβιέρα, όπως συχνά χαρακτηρίζεται η περιοχή, δείχνει να αυξάνεται. Την ανάγκη για τη δημιουργία διεθνώς αναγνωρισμένων ξενοδοχειακών μονάδων ήρθε να καλύψει το «Porto Heli Collection» που συμπεριλαμβάνει το «Amanzoe» και το «Nikki Beach Resort and Spa» αλλά και ένα γήπεδο γκολφ 18 οπών με την υπογραφή του Jack Nicklaus και ένα εξίσου πολυτελές με το «Amanzoe» ξενοδοχείο στην Κοιλάδα που είναι υπό ανάπτυξη.

Πολύς λόγος γίνεται σχετικά με το νομοσχέδιο για τον αιγιαλό. Ποια είναι η γνώμη σας; Σε τι τύπου τουρισμό και σε ποια κοινά πιστεύετε ότι πρέπει να επενδύσει η χώρα;
Θεωρώ ότι η Ελλάδα έχει ανάγκη από νέες τουριστικές επενδύσεις τα επόμενα χρόνια, με παράλληλη αναβάθμιση και επαναλειτουργία υφισταμένων μονάδων. Οι περισσότερες πρέπει να πραγματοποιηθεί στην ακτογραμμή, ώστε να μπορούν να αντεπεξέλθουν στο μεσογειακό και διεθνή ανταγωνισμό. Απαραίτητη προϋπόθεση βέβαια είναι οι αυστηρές προδιαγραφές. Οι προοπτικές που ανοίγονται για τη χώρα μας μέσω του πολυτελούς τουρισμού είναι πολλαπλές, τόσο στο επίπεδο των εσόδων όσο και στις θέσεις εργασίας, επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου, αλλά και στα πολλαπλασιαστικά οφέλη για τις γύρω περιοχές.
Θεωρώ πως η επιχειρηματική κοινότητα που ασχολείται με τον τουρισμό οφείλει να δημιουργήσει ένα εξελιγμένο προϊόν με υψηλή ποιότητα και αισθητική, με αναγνωρίσιμο branding, ώστε να προσελκύσει τουρίστες υψηλού εισοδήματος και celebrities με επιρροή στα MME και την κοινή γνώμη. Επιπλέον ένα τέτοιο, υψηλού επιπέδου τουριστικό προϊόν επιτυγχάνει την ισόρροπη ανάπτυξη μέσω της δημιουργίας νέων προορισμών εκτός των κορεσμένων τουριστικά, εξασφαλίζει προστασίας και βιωσιμότητας των πόρων, αποθάρρυνση της αυθαίρετης και διάσπαρτης εκτός σχεδίου δόμησης και, τέλος, μια μόνιμη πηγή εσόδων από τους αγοραστές τουριστικών κατοικιών για τις τοπικές κοινωνίες και φόρους για το κράτος.

Πόσο σημαντικό θεωρείτε το γαστρονομικό τουρισμό;
Υπολογίζεται ότι εκατομμύρια Ευρωπαίοι ταξιδιώτες έχουν ως βασικό κριτήριο επιλογής του τόπου των διακοπών τους τη γαστρονομία, ενώ ο αριθμός αυτός διπλασιάζεται εάν συμπεριλάβουμε και τους Αμερικανούς. Η γαστρονομία, εφόσον ενταχθεί με σωστό τρόπο στο ελληνικό τουριστικό προϊόν, μπορεί να αυξήσει το ΑΕΠ και να δημιουργήσει χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας, ενώ μπορεί να αποτελεί έναν από τους τρεις κύριους λόγους επιλογής της Ελλάδας ως τουριστικού προορισμού.

Ταξιδεύετε συχνά για προσωπικούς λόγους; Τι είδους ταξίδια σας αρέσουν;
Ταξιδεύω συνέχεια με τη σύζυγό μου για λόγους επαγγελματικούς, εξερεύνησης και φωτογραφίας. Όσο πιο απομονωμένο είναι ένα μέρος τόσο το καλύτερο για εμάς.

Ποιο είναι το αγαπημένο σας ελληνικό νησί και γιατί;
Αν και ταξιδεύουμε συχνά σε όλο τον κόσμο, πάντα επιστρέφουμε στη Σίφνο, που τη θεωρώ ένα από τα ομορφότερα μέρη του κόσμου. Τα καταγάλανα νερά της, η γραφική της Χώρα, η ιδιαίτερη αρχιτεκτονική της, τα μεσαιωνικά μονοπάτια, οι 235 εκκλησίες της, είναι μονάχα μερικά από τα χαρακτηριστικά της Σίφνου, που την κατατάσσουν στην κορυφή της λίστας μου.

Ποιο είναι το πιο αξέχαστο ταξίδι σας αλλά και ένα απραγματοποίητο μέχρι στιγμής όνειρό σας;
Λάτρεψα το ταξίδι στην Ανταρκτική και επιθυμώ πάρα πολύ να πάω στον Βόρειο Πόλο.

Ποια είναι η αγαπημένη σας πόλη και γιατί;
Οι πόλεις που με χαρά θα ζούσα είναι το Λονδίνο, η Κωνσταντινούπολη, η Νέα Υόρκη, το Μαϊάμι και το Σίδνεϊ. Είναι όλες international, κοσμοπολίτικες και business friendly.

Δέσποινα Ζευκιλή

banner
banner