
Η χρήση τροχοσπίτων και τροχοκινούμενων οχημάτων είναι μια ολοένα και πιο δημοφιλής επιλογή για ταξιδιώτες και φυσιολάτρες που επιθυμούν να εξερευνήσουν την Ελλάδα με έναν πιο ελεύθερο και αυτοδύναμο τρόπο. Ωστόσο, με την αυξανόμενη χρήση αυτών των οχημάτων, έχει προκύψει η ανάγκη να θεσπιστούν κανόνες και ρυθμίσεις που να εξασφαλίζουν την ασφαλή, νόμιμη και βιώσιμη χρήση του δημόσιου χώρου. Ο Νόμος 5170/2025 έρχεται να αντιμετωπίσει ακριβώς αυτή την ανάγκη, θέτοντας σαφείς όρους για τη στάθμευση και χρήση τροχοσπίτων, ενώ παράλληλα προστατεύει το περιβάλλον, την υγιεινή και την ασφάλεια των πολιτών και των επισκεπτών.
Στάθμευση και χρήση τροχοσπίτων: Τι ισχύει
Με τον νέο νόμο, επιδιώκεται να μπει φραγμός στην καταχρηστική κατάληψη κοινών χώρων, όπως δάση, αιγιαλοί, αρχαιολογικοί χώροι και παραλίες, από τροχόσπιτα και τροχοκινούμενα οχήματα. Παράλληλα, η νομοθεσία αποσαφηνίζει τους κανόνες για τη χρήση του δημόσιου χώρου, προασπίζοντας τόσο το φυσικό όσο και το πολιτιστικό περιβάλλον της χώρας.
Η στάθμευση των τροχοσπίτων είναι πλέον επιτρεπτή μόνο σε οργανωμένα camping ή σε επιχειρήσεις που πληρούν όλες τις νόμιμες προδιαγραφές υγιεινής, ασφάλειας και περιβαλλοντικών προδιαγραφών, προσφέροντας έτσι ένα ασφαλές και ελεγχόμενο περιβάλλον για τους επισκέπτες. Αυτό καθιστά σαφές ότι η ανεξέλεγκτη στάθμευση σε περιοχές εκτός των οργανωμένων χώρων είναι παράνομη και απαγορεύεται αυστηρά.
Η διάταξη του Νόμου 5170/2025 έρχεται να εναρμονιστεί πλήρως με τις υφιστάμενες ρυθμίσεις που είχαν θεσπιστεί με τον Νόμο 392/1976 και τον Νόμο 4276/2014. Σύμφωνα με αυτούς τους νόμους, η εγκατάσταση τροχόσπιτων και η στάθμευση τους σε περιοχές όπως αιγιαλοί, παραλίες, αρχαιολογικοί χώροι και κοινόχρηστοι χώροι απαγορεύεται αυστηρά. Επίσης, η φιλοξενία πέραν του ενός τροχόσπιτου σε χώρο εκτός των οργανωμένων camping από ιδιώτες ή καταστηματάρχες απαγορεύεται και αυτή, αποτρέποντας έτσι τις καταχρηστικές και παράνομες δραστηριότητες.
Κανόνες για στάθμευση στην πόλη και κατοικημένες περιοχές
Ο Νόμος 5170/2025 παραμένει σε πλήρη συμφωνία με το άρθρο 34 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), το οποίο ισχύει από το 1999. Σύμφωνα με αυτό, η στάθμευση τροχοσπίτων σε κατοικημένες περιοχές απαγορεύεται πέραν των 24 συνεχών ωρών, και η στάθμευση αυτή επιτρέπεται μόνο σε ειδικά καθορισμένους και περιφραγμένους χώρους από τους οικείους δήμους ή κοινότητες. Έτσι, ο νόμος διασφαλίζει την εύρυθμη λειτουργία των πόλεων και την αποφυγή της άναρχης στάθμευσης σε ακατάλληλες ή επικίνδυνες περιοχές.
Δωρεάν στάθμευση και δημιουργία επιχειρήσεων
Η νέα νομοθεσία προβλέπει τη δυνατότητα δωρεάν φιλοξενίας ενός τροχόσπιτου σε κατάλληλους χώρους, υπό την προϋπόθεση ότι η χρήση αυτών των χώρων είναι συμβατή με τις προβλέψεις του νόμου και δεν ξεπερνά το επιτρεπτό όριο. Για τη δημιουργία επιπλέον χρήσης χώρου ή τη φιλοξενία περισσοτέρων τροχόσπιτων, απαιτείται η σύσταση και αδειοδότηση επιχείρησης, ενισχύοντας τη νομιμότητα και τον έλεγχο στις περιοχές που χρησιμοποιούνται για την υποδοχή των τροχοσπίτων.
Αυτός ο περιορισμός έχει σκοπό την αποφυγή της αυθαίρετης και παράνομης επιχειρηματικής δραστηριότητας που λειτουργεί σε βάρος των οργανωμένων και νόμιμων camping, προστατεύοντας τα συμφέροντα των επιχειρηματιών που λειτουργούν σύμφωνα με τις ισχύουσες περιβαλλοντικές και υγειονομικές προδιαγραφές.