Πρώτη ματιά στο εντυπωσιακό Μουσείο Αργυροτεχνίας του ΠΙΟΠ

Παρευρεθήκαμε στα λαμπερά εγκαίνια του νέου μουσείου που έγιναν από τον πρόεδρο της δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλο στα Ιωάννινα το Σάββατο που μας πέρασε (24/9) και σας μεταφέρουμε τις εντυπώσεις μας.

Πρώτη ματιά στο εντυπωσιακό Μουσείο Αργυροτεχνίας του ΠΙΟΠ

Ένα πολύτιμο μουσείο που υμνεί τον Ηπειρώτη αργυροτεχνίτη και τη λάμψη του ασημιού ήρθε να ολοκληρώσει το ξεχωριστό δίκτυο θεματικών μουσείων του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ). Η Άρτεμις Τζίτζη παρευρέθηκε στα λαμπερά εγκαίνια που έγιναν από τον πρόεδρο της δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλο στα Ιωάννινα το Σάββατο που μας πέρασε (24/9) και μας ξεναγεί.

Πρώτη ματιά στο εντυπωσιακό Μουσείο Αργυροτεχνίας του ΠΙΟΠ - εικόνα 1

Το Μουσείο Αργυροτεχνίας του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ) στεγάζεται στον δυτικό προμαχώνα του Ιτς Καλέ, «βασίλειο» του Αλή Πασά όταν εγκαταστάθηκε στα Γιάννενα το 1788, κι εκτείνεται στο κτίσμα των παλιών μαγειρείων, όπου κατά τις εργασίες αποκατάστασης προστέθηκαν οι δύο καμινάδες που είχαν γκρεμιστεί βάσει παλιάς φωτογραφίας. Υποδειγματικά αποκατεστημένος ο χώρος, συνταιριάζει κάτω από τις τοξωτές πέτρινες καμάρες του τους τεχνίτες, τα εργαλεία, τις κοινωνικές δομές, τις πολιτισμικές ταυτότητες και τα λεπταίσθητα ασημένια τεχνουργήματα που σφραγίζουν την καλλιτεχνική ταυτότητα της Ηπείρου.

Χρονικά καλύπτει τη μεταβυζαντινή περίοδο, από το 15ο αι., και στέκεται ιδιαίτερα στην περίοδο της ακμής της αργυροχοΐας τους 18ο-19ο αι. Ήδη από την είσοδο σε υποδέχεται ο ήχος του σφυριού πάνω στο ασημένιο σκεύος, καθώς το βίντεο απεικονίζει έναν τεχνίτη αφοσιωμένο στη δημιουργία του, και η πανέμορφη αργυρή καντήλα λίγο πιο κει φωτίζει τα ερωτήματα στα οποία θα απαντήσουν οι θεματικές ενότητες που αναπτύσσονται σε ολόκληρο το ισόγειο. Η πρώτη ύλη, τα ορυχεία ασημιού, τα εργαλεία, οι τεχνικές, οι κοινωνικές συνθήκες, τα συνδικαλιστικά αιτήματα δηλώνουν σε πρώτο επίπεδο την ανθρωποκεντρική προσέγγιση του θέματος.

Πρώτη ματιά στο εντυπωσιακό Μουσείο Αργυροτεχνίας του ΠΙΟΠ - εικόνα 2

Η αναπαράσταση ενός τυπικού πάγκου αργυροτεχνίτη (ή «χρυσικού» ή «τζοβαεριτζή» ή «κουγιουμτζή») σε βυθίζει στο χρόνο με τα εργαλεία για τη δια­μόρφωση και τη διακόσμηση των αντικειμένων – κι ένα… λαγοπόδαρο όχι για τύχη, αλλά για να ξεσκονίζουν τον πάγκο από τα ρινίσματα. Η συνθετότητα των παραδοσιακών τεχνικών (σφυρηλάτηση, χύτευση, συρματερή, σαβάτι, ανάγλυφο), η υπομονή και η τέχνη του μάστορα εντυπωσιάζουν. Τα βίντεο και οι διαδραστικές εφαρμογές συνυπάρχουν με γκραβούρες από βιβλία περιηγητών του 18ου αι. και ο υποβλητικός φωτισμός δημιουργεί ένα συνεχές ανάμεσα στο τότε και το σήμερα.

Σημεία-κλειδιά η ζήτηση των πολύτιμων γιαννιώτικων τεχνουργημάτων στο εξωτερικό, οι Καλαρίτες, το βλαχοχώρι που έβγαλε φημισμένους αργυροτεχνίτες (ο Σωτήρης Βούλγαρης, ιδρυτής του οίκου Bulgari, καταγόταν από εκεί), οι παραγγελιοδότες (εκκλησία, οπλαρχηγοί και μετά την απελευθέρωση από τους Τούρκους το 1913 οι εύπορες αστικές οικογένειες) και οι σημερινοί Γιαννιώτες που συνεχίζουν μέσα από αντιξοότητες την παραδοσιακή τέχνη τους. Λεπτομέρειες όπως η αναφορά στους συντρόφους του οπλαρχηγού που… κουβαλούσαν το τάσι του, ενώ τα ασημένια χαϊμαλιά του βροντούσαν καθώς περπατούσε, δείχνουν τη βαθιά έρευνα που πραγματοποίησε το ΠΙΟΠ στο πλαίσιο της δημιουργίας του μουσείου.

Πρώτη ματιά στο εντυπωσιακό Μουσείο Αργυροτεχνίας του ΠΙΟΠ - εικόνα 3

Στο δεύτερο επίπεδο του προμαχώνα θαμπώνεσαι από τα περίπου 45 περίλαμπρα έργα της ηπειρώτικης αργυροχοΐας που περιλαμβάνονται στη μόνιμη έκθεση. Κρεμασμένα από αόρατα νήματα μέσα σε κρυστάλλινες προθήκες, σημαδεύουν το χρόνο και δείχνουν την αιώνια αγάπη του ανθρώπου για προβολή, επιβολή, διάκριση και πολυτέλεια μέσα από το στολισμό του ίδιου και του χώρου του.

Ξεχωριστά κοσμήματα, αναπόσπαστα κομμάτια της παραδοσιακής φορεσιάς –πόρπες, σταυραετοί που φοριόνταν στο στήθος, νυφικά διαδήματα, βραχιόλια, περιδέραια– αλλά και καλαμάρια, μελανοδοχεία, ταμπακέρες, αλυσίδες για ρολόγια, ασημοποίκιλτα όπλα, γιαταγάνια (όπως αυτά που έκανε δώρο ο Καποδίστριας στους αγωνιστές του ’21), παλάσκες, μεδουλάρια (μικρά δοχεία με μεδούλι για το λάδωμα των όπλων), αντικείμενα καθημερινής χρήσης –«λεγενόμπρικο» (σκεύος για το πλύσιμο των χεριών), σουπιέ­ρες, κουτάλια, φοντανιέρες, «σαμπάνια» (κηροπήγια) και μαστραπάδες–, τελετουργικά θρησκευτικά αντικείμενα τόσο των χριστιανών όσο και της μεγάλης εβραϊκής κοινότητας της πόλης.

Πρώτη ματιά στο εντυπωσιακό Μουσείο Αργυροτεχνίας του ΠΙΟΠ - εικόνα 4

Το βυσσινί χρώμα του υλικού επίστρωσης συνδιαλέγεται αρμονικά­ με τη γυμνή πέτρα και οριοθετεί τους χώρους της έκθεσης, καθώς συντεχνίες με καλλιτεχνικά μυστικά και απαράβατες ιεραρχίες, παραδόσεις και θρησκευτικές συνυπάρξεις, παύσεις και συνέχειες και, πάνω απ’ όλα, η τέχνη του ασημιού και της φωτιάς συνθέτουν μια λαμπρή κι εν πολλοίς άγνωστη πολιτισμική διαδρομή.

Ο ένατος, μετά και τα πρόσφατα εγκαίνια του Μουσείο Μαστίχας στη Χίο, κρίκος του δικτύου θεματικών μουσείων του ΠΙΟΠ, που εγκαινιάστηκε το Σάββατο 24/9, αναμένεται να έχει 60.000 επισκέπτες το χρόνο, ενώ το ίδρυμα έχει εκδώσει τον εξαιρετικό συλλογικό τόμο «Η αργυροτεχνία στην Ήπειρο», ο οποίος διατίθεται στο πωλητήριο.

Κατά την ομιλία της στην τελετή εγκαινίων η πρόεδρος του ΠΙΟΠ­ Σοφία Στάικου πρότεινε τη δημιουργία ενός ετήσιου συνεδρίου διαδοχικά σε καθένα από τα εννιά μουσεία, προκειμένου να γίνουν ο προγραμματισμός και η ανάπτυξη δράσεων σε συνεργασία με τους εννιά δήμους που τα φιλοξενούν και τόνισε πως υπάρχουν σχέδια για την προβολή των μουσείων στο εξωτερικό και την αξιοποίηση των νέων δρόμων που ανοίγονται. Ακόμη εξέφρασε την ελπίδα ότι η νέα διοίκηση της Τράπεζας Πειραιώς θα συνεχίσει με το ίδιο όραμα για το ΠΙΟΠ και τόνισε τη σημασία που έχει «να κερδίζουμε στην οικονομία και να προσφέρουμε στον πολιτισμό».

Πρώτη ματιά στο εντυπωσιακό Μουσείο Αργυροτεχνίας του ΠΙΟΠ - εικόνα 5

Ο πρόεδρος της δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος εξήρε την προσφορά του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «το Μουσείο Αργυροτεχνίας Ιωαννίνων προσθέτει ακόμη έναν κρίκο στη λαμπερή αλυσίδα πολιτισμού την οποία ο όμιλος Πειραιώς έχει κληροδοτήσει στην Ελλάδα». Στην τελετή των εγκαινίων χοροστάτησε ο αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος. Την κυβέρνηση εκπροσώπησε η κ. Όλγα Γεροβασίλη, ενώ παρευρέθηκαν ο πρώην πρόεδρος της δημοκρατίας Κάρολος Παπούλιας, ο πρώην πρόεδρος της Ν.Δ. Αντώνης Σαμαράς, ο πρόεδρος του Ποταμιού Σταύρος Θεοδωράκης, ευρωβουλευτές, βουλευτές κομμάτων και άλλες προσωπικότητες.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Travel

Γιατί το Asteria Rooftop είναι ο ιδανικός καλοκαιρινός προορισμός στην Αθήνα;

Το Asteria Rooftop αποτελεί τον απόλυτο προορισμό για όσους θέλουν να ζήσουν το καλοκαίρι στην πόλη με άνεση, στυλ και μαγευτική θέα προς τη θάλασσα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
24/06/2025

Τα Φεστιβάλ της Ηπείρου και της Δυτικής Μακεδονίας ανανεώνουν την παράδοση

Από την Κόνιτσα μέχρι τη Βωβούσα και το Μέτσοβο, η Ήπειρος και η Δυτική Μακεδονία γίνονται φέτος το επίκεντρο πρωτότυπων φεστιβαλικών διοργανώσεων που γεφυρώνουν το παλιό με το νέο και φέρνουν τη μουσική παράδοση στο προσκήνιο.

Πώς η ελληνική γαστροταβέρνα έγινε εξαγώγιμο είδος

Και πώς η επιτυχία της ελληνικής γεύσης στο εξωτερικό λειτουργεί ως μια καλή υπενθύμιση για τα καλοκαιρινά μας ταξίδια εντός συνόρων.

Πού τρώμε στην Πάρο και την Αντίπαρο τώρα

Από μοδάτα beach restaurants μέχρι κλασικές αξίες πλάι στο κύμα, κι από μοντέρνες ταβέρνες μέχρι fine dining εστιατόρια σε πολυτελή ξενοδοχεία, αυτή εδώ είναι η μόνη λίστα που θα χρειαστείς, για να φας καλά στο πιο δυναμικά ανερχόμενο νησί των Κυκλάδων.

"Δημήτρης Πικιώνης. Σχήμα και Μορφή": Μια νέα έκθεση ανοίγει το αρχείο του ιστορικού αρχιτέκτονα

Το Μουσείο Μπενάκη, σε συνεργασία με τον Πολιτιστικό Σύλλογο "Η Σκιάθος", διοργανώνει την έκθεση που παρουσιάζει την προσωπικότητα του αρχιτέκτονα και δημιουργού μέσα από το αρχείο του.

Ανακαλύπτοντας το Ζεν στο Μουσείο Ασιατικής Τέχνης Κέρκυρας

Το μουσείο φιλοξενεί την έκθεση "Ο Ήχος της Σιωπής: Ζεν Ζωγραφική" και παρουσιάζει για πρώτη φορά σπάνιους ιαπωνικούς ζωγραφικούς κυλίνδρους και άλλα ενδιαφέροντα εκθέματα από τον τον 15ο έως τον 19ο αι.

AEGEAN: 14 χρόνια στην κορυφή

Η AEGEAN επιβεβαιώνει για ακόμα μία χρονιά την ηγετική της θέση στον ευρωπαϊκό και παγκόσμιο αεροπορικό χάρτη.