Η Σάμος μπαίνει στον καλλιτεχνικό χάρτη

Αθόρυβα αλλά σταθερά η πολύ ενδιαφέρουσα δουλειά που γίνεται τα τελευταία 4 χρόνια από το ίδρυμα Schwarz και την ψυχή του Χιόνα Ξανθοπούλου-Schwarz στον τόπο καταγωγής της τη Σάμο εξελίσσεται σε έναν καλλιτεχνικό θεσμό που ξεφεύγει από τις συνήθεις ready-made καλοκαιρινές εκδηλώσεις των νησιών.

Η Σάμος μπαίνει στον καλλιτεχνικό χάρτη

Αθόρυβα αλλά σταθερά η πολύ ενδιαφέρουσα δουλειά που γίνεται τα τελευταία 4 χρόνια από το ίδρυμα Schwarz και την ψυχή του Χιόνα Ξανθοπούλου-Schwarz στον τόπο καταγωγής της τη Σάμο εξελίσσεται σε έναν καλλιτεχνικό θεσμό που ξεφεύγει από τις συνήθεις ready-made καλοκαιρινές εκδηλώσεις των νησιών.

Η Σάμος μπαίνει στον καλλιτεχνικό χάρτη - εικόνα 1

Ποντάροντας σε ανερχόμενους και καταξιωμένους διεθνούς εμβέλειας δημιουργούς στον τομέα των εικαστικών και της κλασικής και τζαζ μουσικής και όπερας και αντλώντας έμπνευση από την ίδια την ταυτότητα της Σάμου ως νησί στο μεταίχμιο δύο ηπείρων και πολλών διαφορετικών μεσογειακών πολιτισμών, η καλοκαιρινή δραστηριότητα του ιδρύματος χτίζει μια πρωτότυπη αφήγηση με στοιχεία τοπικότητας. Η έννοια των συνόρων και των τοπιογραφιών που καθορίζουν την κατασκευή της πολιτιστικής ταυτότητας βρέθηκε στο επίκεντρο του φετινού φεστιβάλ: από την έκθεση της Nevin Aladag «Borderline» σε επιμέλεια της Μαρίνας Φωκίδη (η οποία επιλεμήθηκε και όλο το εικαστικό κομμάτι της διοργάνωσης, τον κατάλογο, τις ομιλίες και συντόνισε την ομάδα των νέων επιμελητών) που φιλοξενείται στο υποδειγματικά ανακαινισμένο Art Space Pythagorion ως τις 10 Οκτωβρίου ως την ατμοσφαιρική έναρξη του Samos Young Artists Festival στις αρχές Αυγούστου (στο συντηρημένο από το ίδρυμα Ρωμαϊκό Ωδείο σε μια πανέμορφη τοποθεσία) με δύο πιανίστες υπότροφους του Manhattan School of Music, τον Ισραηλινό Guy Mintus με το «Μεσογειακό Πιάνο» και την Κουβανή Willany Darias, να μας παρασύρουν σε ένα ενθουσιώδες crossover μεταξύ πολιτισμών.

Απασχολώντας τελευταία την κοινή γνώμη περισσότερο ως πέρασμα των λαθρομεταναστών που αγωνίζονται να φτάσουν στην Ευρώπη παρά ως ταξιδιωτικός προορισμός, η Σάμος προσφέρει το ιδανικό έδαφος για έναν τέτοιο προβληματισμό. Όπως φάνηκε και από τις ερωτήσεις του κοινού στην συζήτηση μεταξύ διεθνών επιμελητών και θεωρητικών (όπως οι Chus Martinez, Ayhan Aktar, Adnan Yildiz κ.ά.) που πραγματοποιήθηκε με αφορμή τα επίσημα εγκαίνια της έκθεσης η κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα, η στάση της ευρωπαϊκής ένωσης απέναντι στη μετανάστευση και τα σύνορα και η παρουσία των απελπισμένων λαθρομεταναστών στο νησί είναι ένα θέμα που απασχολεί έντονα την κοινή γνώμη. Ακόμη κι αν η τέχνη δεν μπορεί βέβαια να λύσει τα ερωτήματα αυτά, ο ρόλος της στο να τα διατυπώσει με μια διαφορετική γλώσσα απ’ ότι ο επίσημος λόγος των μίντια και των πολιτικών είναι σίγουρα σημαντικός.

Η Σάμος μπαίνει στον καλλιτεχνικό χάρτη - εικόνα 2

Το Art Space Pythagorion, πάνω στην παραλία του Πυθαγόρειου, με τις ακτές της Τουρκίας να διακρίνονται πεντακάθαρα από τα παράθυρά του, δεν αγνοεί την ιδιαιτερότητα της γεωγραφικής του θέσης, σε αντίθεση με τους γεωγραφικούς χάρτες που συχνά παρουσιάζουν ένα νησί π.χ. αποσπασμένο από το γύρω περιβάλλον, όπως πολύ εύστοχα επεσήμανε στην ιδιαίτερη ομιλία της η διευθύντρια της Γεννάδιου Βιβλιοθήκης Μαρία Γεωργοπούλου. Αντίθετα αναδεικνύει αυτή την γεωγραφική ιδιαιτερότητα σε σημείο αναφοράς για το εκθεσιακό του πρόγραμμα εστιάζοντας μέχρι στιγμής σε καλλιτέχνες που καταπιάνονται με διαφορετικά σύνορα και συγκρουόμενες ταυτότητες – από το έργο του πρόσφατα εκλιπόντος Χαρούν Φαρόκι και των Slavs and Tatars που είχε φιλοξενήσει τα δύο προηγούμενα χρόνια μέχρι τη φετινή έκθεση.

Η Σάμος μπαίνει στον καλλιτεχνικό χάρτη - εικόνα 3

Το πολύ ενδιαφέρον βίντεο της Nevin Aladag «Δειγματοληψία συνόρου», όπου η καλλιτέχνης βρέθηκε με ένα ερευνητικό σκάφος στο βαθύτερο σημείο της λίμνης Κωνσταντίας, το νοητό σύνορο Γερμανίας, Ελβετίας και Αυστρίας πραγματοποιώντας δειγματοληψίες νερού σε διαφορετικά βάθη, επιχειρεί ένα σχόλιο για το ανέφικτο του να προσδιορίσεις κάτι επακριβώς, το πώς κάτι σημαντικό μπορεί να είναι ταυτόχρονα αόριστο, μεταβαλλόμενο. Με τον ίδιο τρόπο που ο αφρός που εξαφανίζεται καθώς περνάει η ώρα στο βίντεο «Borderline» (μια καταγραφή του αφρού που δημιουργείται καθώς ένα σκάφος διαπλέει τη νοητή θαλάσσια συνοριακή γραμμή Ελλάδας - Τουρκίας) μοιάζει με μια υπενθύμιση για την ακαμψία των συνόρων και τις τεχνητά κατασκευασμένες εθνικές πολιτιστικές ταυτότητες που χωρίζουν συχνά συγγενείς λαούς, σε μια εποχή που από τη νοτιοανατολική Μεσόγειο ως την Κριμαία σύνορα και τείχη εξακολουθούν να αμφισβητούνται και να υψώνονται διαρκώς παρασύροντας εκατοντάδες ζωές.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Travel

Amirandes: Η ψυχή της Κρήτης γίνεται εμπειρία όπως μόνο η Grecotel ξέρει

Όσοι έχουν έρθει στo "Amirandes" το γνωρίζουν. Δεν είναι απλώς ένα από τα κορυφαία resorts στην Ελλάδα, αλλά η επιτομή του πώς η Grecotel ξέρει να κάνει την ψυχή ενός τόπου αξέχαστη ταξιδιωτική εμπειρία. Αυτόν το χειμώνα ζούμε την Κρήτη αλλιώς.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
03/12/2025

Το χειμερινό περιοδικό "Taste & Travel" κυκλοφορεί την Πέμπτη 4 Δεκεμβρίου μαζί με το "αθηνόραμα"

Πλούσιο και χορταστικό, σας στρώνει το χάρτη για τα πιο νόστιμα ταξίδια του χειμώνα!

Tα πιο όμορφα (και διάσημα) Christmas markets της Ευρώπης

Ταξίδεψε έστω εικονικά σε μέρη που μυρίζουν γλυκό κρασί και φρεσκοψημένο μπισκότο.

One&Only Aesthesis: Χριστουγεννιάτικη μαγεία στη Ριβιέρα

Στην καρδιά της Αθηναϊκής Ριβιέρας, το One&Only Aesthesis υποδέχεται τη φετινή εορταστική περίοδο με λάμψη, φινέτσα και ανεπιτήδευτη πολυτέλεια.

"Corinthian Village": Στιγμές χαλάρωσης σε ένα παραμυθένιο "χωριό" μια ανάσα από την Αθήνα

Ένα από τα ομορφότερα παραλιακά χωριά της περιοχής, είναι προορισμός των κοντινών μας χειμωνιάτικων εξορμήσεων, με ορμητήριο ένα υπέροχο "χωριό" που προσφέρει ξεχωριστή φιλοξενία.

Από τη Γερμανία με πνεύμα Χριστουγέννων - Μια συνέντευξη με τον Πρέσβη, Andreas Kindl

Μιλήσαμε με τον Πρέσβη Andreas Kindl για τις χριστουγεννιάτικες γερμανικές παραδόσεις της πατρίδας του με αφορμή το θέμα του παιδικού διαγωνισμού ζωγραφικής της Πρεσβείας.