Εχθρός του λαού

4

Η παράσταση του Γερμανού σκηνοθέτη ενεργοποιεί τον Ίψεν ως φορέα ζωντανού δημόσιου διαλόγου, με μια παράσταση-φόρουμ που εξετάζει τη σύγκρουση ηθικής και κέρδους στη σύγχρονη πραγματικότητα. | Powered by Uber

Εχθρός του λαού, Τόμας Οστερμάγιερ Πάτροκλος Σκαφίδας©

Η πολυαναμενόμενη συμπαραγωγή της Schaubühne με το Θέατρο του Νέου Κόσμου επιβεβαιώνει τις προσδοκίες: ένα θέαμα ζωντανό, εκρηκτικό, άμεσο, καταγγελτικό – ακόμη κι αν αυτό σημαίνει ότι αγγίζει, σε στιγμές, τον διδακτισμό και την ευθεία προπαγάνδα. Ο Οστερμάιερ προτείνει ένα θέατρο-φόρουμ, ένα πεδίο δημόσιου διαλόγου, στο οποίο το σπάσιμο της θεατρικής ψευδαίσθησης και η συμμετοχή των θεατών έχουν μεγαλύτερο βάρος από την προσαρμογή του έργου του 19ου αι. στη σημερινή πραγματικότητα.

Εχθρός του λαού, Τόμας Οστερμάγιερ
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Η επιλογή του ΄Ιψεν δεν είναι τυχαία. Αν και συχνά θεωρείται ξεπερασμένος, παραμένει θεμελιωτής του κοινωνικού δράματος και ο "Εχθρός του λαού" ταιριάζει ιδανικά στο κεντρικό ερώτημα που θέτει ο Οστερμάιερ: ποια η θέση σας στη σύγκρουση δημόσιου συμφέροντος και οικονομικής σκοπιμότητας; Η ιστορία του γιατρού Τόμας Στόκμαν –ο οποίος καταγγέλλει τη μόλυνση των νερών των ιαματικών λουτρών που στηρίζουν οικονομικά ολόκληρη την πόλη– αποδεικνύεται καίρια και εξυπηρετεί απολύτως τη σκηνοθετική πρόθεση για μια σύγχρονη διασκευή, η οποία ανοίγεται επίσης σε προβληματισμούς για την ευθύνη του Τύπου, την εξάρτησή του από συμφέροντα, την πολιτική και τα μικροπολιτικά παιχνίδια κ.ά.

Εχθρός του λαού, Κνωσός
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Η παράσταση κινείται πολύ ωραία στο μεταίχμιο ανάμεσα στον ρεαλισμό και την κατάρριψή του. Το σκηνικό (Jan Pappelbaum, ζωγραφική σκηνικού: Katharina Ziemke) αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα: αληθινά αντικείμενα συνυπάρχουν με τα δισδιάστατα σκίτσα από κιμωλία στους τοίχους και δημιουργούν ένα χώρο που είναι ταυτόχρονα αληθινός και θεατρικός. Σημαντικό ρόλο παίζει και η μουσική (σχεδιασμός ήχου: Malte Beckenbach, Daniel Freitag), συμβάλλοντας σε μια παράσταση που "ροκάρει", κυριολεκτικά και μεταφορικά.

Εχθρός του λαού, Κνωσός
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Η ελληνική εκδοχή της παράστασης αποδεικνύεται φλογισμένη και σε σημεία συναρπαστική. Οι ηθοποιοί μοιάζουν να "είναι" οι ρόλοι τους, πραγματοποιούν φυσικές ερμηνείες που αποπνέουν αυτοσχεδιαστική αμεσότητα. ΄Ετσι, όταν έρχεται η στιγμή της απεύθυνσης του Στόκμαν/Κωνσταντίνου Μπιμπή προς τους θεατές, οι οποίοι παίρνουν τους ρόλους των κατοίκων της πόλης, το σπάσιμο της σύμβασης προκύπτει οργανικά (όχι όμως χωρίς να ζημιώσει το ρυθμό της παράστασης). Σε αυτό το σημείο, ο ηθοποιός, με έναν πύρινο, συναισθηματικό και ολοένα κλιμακούμενο λόγο, κινείται σε μια "θολή" περιοχή ανάμεσα στο θεατρικό και το πραγματικό, εντός και εκτός θεατρικής συνθήκης.

Εχθρός του λαού, Κνωσός
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Εξάλλου όλα τα προηγούμενα έχουν οδηγήσει σε αυτήν τη στιγμή, όταν σταματάει να μιλάει ο ΄Ιψεν –έστω και διά της διασκευής– και μιλούν ο Οστερμάιερ και οι ηθοποιοί για την Ελλάδα και για τον κόσμο του 2025. Ο Μιχάλης Οικονόμου υποδύεται εξαιρετικά τον πιο δύσκολο ίσως ρόλο, τον κυνικό διαχειριστή της εξουσίας, που επιβάλλεται αθόρυβα και χαμηλόφωνα, και ακριβώς γι’ αυτό τόσο αποτελεσματικά. Η Λένα Παπαληγούρα στο ρόλο της εκδότριας καταδεικνύει τα θολά όρια ανάμεσα στον καιροσκοπισμό και το ρεαλισμό και επίσης συντονίζει επιτυχημένα το κομμάτι της διάδρασης με τους θεατές, ενώ συνεπείς στο πνεύμα της σκηνοθετικής γραμμής είναι και οι υπόλοιποι ηθοποιοί: Στέλιος Δημόπουλος, ΄Αλκηστις Ζιρώ, Ιάσονας ΄Αλυ, Ιερώνυμος Καλετσάνος.

Περισσότερες πληροφορίες

Εχθρός του λαού

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Μια ανατρεπτική εκδοχή του εμβληματικού έργου, που έχει παρουσιαστεί σε περισσότερες από 40 χώρες, όπου αποκαλύπτονται με αιχμηρό τρόπο οι μηχανισμοί εξουσίας, διαφθοράς και κοινωνικής συνενοχής, στη διεθνή συμπαραγωγή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου και της βερολινέζικης Σαουμπίνε, με την υπογραφή του παγκοσμίου φήμης Γερμανού σκηνοθέτη Τόμας Οστερμάιερ. Μια παράσταση με καταιγιστικό ρυθμό, πολιτική και ριζοσπαστική, όπου η σκηνή μετατρέπεται σε δημόσιο χώρο και ο θεατής δεν παρακολουθεί απλά, αλλά καλείται να πάρει θέση, να αφυπνιστεί. Ηθική ευθύνη ή οικονομικά συμφέροντα, διαφάνεια ή απόκρυψη της αλήθειας; Ως ευσυνείδητος επιστήμονας, ο γιατρός Στόκμαν, που πρώτος υποστήριξε ότι η πόλη του μπορούσε να γίνει μια υποδειγματική λουτρόπολη, δεν θα διστάσει να αποκαλύψει δημοσίως ότι τα ιαματικά λουτρά αποδείχτηκαν μολυσμένα: αντιμέτωπος με τον δήμαρχο αδερφό του και την ιδιοτέλεια των συμπολιτών του, θα γίνει «εχθρός του λαού».

Κνωσός

Πατησίων 195 & Κνωσού 11

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου ξανασυναντά το "Ρέκβιεμ για το τέλος του έρωτα" – και γίνεται sold out πριν καν αρχίσει

Ξεκίνησε η προπώληση για το "Ρέκβιεμ για το τέλος του έρωτα" στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής – ΚΠΙΣΝ, και τα εισιτήρια εξαφανίστηκαν σε χρόνο ρεκόρ. Απολύτως αναμενόμενο καθώς αυτή η παράσταση που έχει την υπογραφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου είναι μια συνάντηση τιτάνων της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
19/11/2025

Ο Μάνος Βουλαρινός φέρνει τη "Μεγάλη αρπαχτή" στο Παλλάς

Η "Μεγάλη αρπαχτή" ξαναχτυπά! Ο Μάνος Βουλαρίνος επιστρέφει με κέφι για μια βραδιά ανελέητης σάτιρας, γέλιου και αλήθειας χωρίς να χαρίζεται σε κανέναν...ούτε στα πιο αθώα λάθη.

Για τον Σάββα Στρούμπο, "το ελληνικό θέατρο γίνεται πιο εξωστρεφές"

Ο σκηνοθέτης Σάββας Στρούμπος αναλύει τις "Δούλες" του Ζενέ, εστιάζοντας στην αναζήτηση του τερατώδους και τη φόρμα του θεάτρου της εθελοδουλίας. Μιλά για τον σωματικό λόγο του Άττις και τη διαχρονική δύναμη της τέχνης ως πράξη αντίστασης στην εποχή μας.

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 20 έως 26/11 και ξεχωρίζουν.

"(Love me) Tinder": Δίγλωσση performance στο Theatre of the No

"Μπορεί ο έρωτας να επιβιώσει όταν το μόνο που κάνουμε είναι swipe;", διερωτάται η κωμωδία καταστάσεων του Νίκου Φυτά γύρω από τον έρωτα στο Theatre of the No.

Σε αυτό το τεύχος έχεις όλη τη θεατρική σεζόν στα χέρια σου

Πιστή στο ραντεβού της με το θεατρόφιλο κοινό, η αγαπημένη σας ετήσια έκδοση "Θέατρο" κυκλοφορεί την Πέμπτη 20/11, δωρεάν μαζί με το "αθηνόραμα"!

Σαλόνια Γλώσσας στο Εθνικό: Γνωριμία με τη σύγχρονη ελληνική γραφή και το "Μαύρο Κουτί"

Τα "Σαλόνια Γλώσσας" του Εθνικού Θεάτρου είναι μια δράση που μετατρέπει τον θεατρικό χώρο σε εργαστήριο ιδεών, φέρνοντας σε διάλογο τη γλώσσα, την τέχνη και τον κόσμο γύρω μας και το επόμενο ραντεβού θα πραγματοποιηθεί 30 Νοεμβρίου με τις Δανάη Λιοδάκη και Μυρτώ Αλικάκη.