Festen

3

Η γνωστή ταινία του Δόγματος 95, που αποκαλύπτει μια ιστορία ενδοοικογενειακής σεξουαλικής βίας, μεταφέρεται σε μια παράσταση που εμπλέκει όσο το δυνατό περισσότερο τους θεατές. Η ιδέα είναι ενδιαφέρουσα, το αποτέλεσμα τελικά άνισο, αλλά η βασική ερμηνεία του Προμηθέα Αλειφερόπουλου συνταρακτική. | Powered by Uber

FESTEN σκηνοθ. Παπασπηλιόπουλος Elina Giounanli

Η πρώτη ταινία του λεγόμενου Δόγματος 95, που έχει βρει το δρόμο της θεατρικής σκηνής και στην Ελλάδα, ίσως δεν χρειάζεται συστάσεις. Έκανε πάταγο βάζοντας στο επίκεντρό της τον υποκριτικό καθωσπρεπισμό της αστικής τάξης και τα μιαρά μυστικά που μπορεί να κρύβονται πίσω από κλειστές πόρτες και επιφανείς οικογένειες, αλλά και χάρη στο κινηματογραφικό ρεύμα που εισήγαγε, καθώς μετέφερε στην οθόνη την αίσθηση μιας αρετουσάριστης, ντοκουμενταρίστικης αποτύπωσης της "αλήθειας". Από αυτό το χαρακτηριστικό εκκινεί η σκηνοθετική προσέγγιση του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου, που έστησε σε όλους τους χώρους του θεάτρου την ψευδαίσθηση μιας πραγματικής εορταστικής συγκέντρωσης, όπου οι θεατές εκτελούν τους ρόλους των καλεσμένων.

FESTEN σκηνοθ. Παπασπηλιόπουλος
Elina Giounanli

Η παράσταση ξεκινάει από το φουαγιέ του θεάτρου, που έχει μεταμορφωθεί πολύ ωραία στο λόμπι του οικογενειακού ξενοδοχείου όπου συγκεντρώνονται τα μέλη της οικογένειας (σκηνικά-κοστούμια Ηλένια Δουλαδίρη), με τους ηθοποιούς να καταφτάνουν και να συγχρωτίζονται με τους θεατές, ενώ ο Γιάννης Καπελέρης στο ρόλο του Τελετάρχη κάνει πολύ καλή δουλειά καθ’ όλη τη διάρκεια της παράστασης, συντονίζοντας μια συνθήκη που καταρρίπτει πλήρως τα ασφαλή όρια μεταξύ σκηνής και πλατείας, εμποδίζοντάς την από το να "ξεχειλώσει" αλλά και να εκτροχιαστεί.

FESTEN σκηνοθ. Παπασπηλιόπουλος
Elina Giounanli

Πολύ ενδιαφέροντα όλα αυτά, όμως, αποδεικνύονται σε μεγάλο σημείο δυσλειτουργικά, καθώς ο χώρος αποδεικνύεται μικρός για τον αριθμό των θεατών κι έτσι μεγάλο μέρος των δρωμένων παραμένει αθέατο σε πολλούς. Το κυριότερο, όμως, όσο εξελίσσεται η παράσταση αρχίζει να διαφαίνεται πως το βάρος έχει πέσει περισσότερο στην κατασκευή αυτού του αληθοφανούς οικοδομήματος παρά στο ειδικό βάρος του έργου, δηλαδή στην κατάδειξη του εφησυχασμού, της ηθικής σήψης, του ρατσισμού, της υποκρισίας.

FESTEN σκηνοθ. Παπασπηλιόπουλος
Elina Giounanli

Περνώντας βέβαια στη θεατρική αίθουσα, όπου παρακολουθούμε από την πλατεία πια τη σκηνή του οικογενειακού τραπεζιού, η θερμοκρασία πυκνώνει. Ο Προμηθέας Αλειφερόπουλος είναι συνταρακτικός στο ρόλο του Κρίστιαν, που ανακοινώνει πως αυτός και η –αυτόχειρας– αδερφή του βιάζονταν συστηματικά από τον πατέρα τους, τα γενέθλια του οποίου έχουν συγκεντρωθεί να γιορτάσουν μαζί με την υπόλοιπη οικογένεια. Ο σαρκασμός, ο πόνος, ο θυμός, ο σπαραγμός του αποτυπώνονται διαπεραστικά στο βλέμμα, τους μυς του προσώπου, σε όλη του την παρουσία. Κι οι υπόλοιποι ηθοποιοί αποδίδουν ωραία, υπάρχουν όμως στιγμές ή και ολόκληρες ερμηνείες που ορίζονται κυρίως από τη γραμμή του "ωμού ρεαλισμού" παρά από την εμβάθυνση στο ρόλο, όπως συμβαίνει με τον Μίκαελ του Αναστάση Λαουλάκου. Εύστοχα απαθής και αντιπαθής πίσω από το ευγενικό προσωπείο της η Ναταλία Τσαλίκη στο ρόλο της μητέρας, δυναμικές στις ερμηνείες τους η Μαριάννα Πουρέγκα (Μέττε) και η Ιωάννα Κολλιοπούλου (Ελένε), ατυχής ίσως η επιλογή του καλού –αλλά γλυκύτατου φυσιογνωμικά– Γιώργου Ζιόβα στο ρόλο του αποκρουστικού πατέρα.

Περισσότερες πληροφορίες

Festen

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Θεατρική μεταφορά της σινεφίλ ταινίας του κινήματος «Δόγμα 95», «Οικογενειακή Γιορτή» του Τ. Βίντερμπεργκ, με θέμα την ενδοοικογενειακή σεξουαλική κακοποίηση, που σπάσει τα όρια μεταξύ θεατή και ηθοποιού. Πρόκειται για την ιστορία μιας οικογενειακής γιορτής, παρουσία όλης της οικογένειας καθώς και πλήθους φίλων, για τα εξηκοστά γενέθλια του πατέρα. Όλοι τον αγαπούν και τον σέβονται. Ή μήπως όχι; Κατά την διάρκεια της γιορτής ο μεγαλύτερος γιος, ο Κρίστιαν, αποκαλύπτει το μυστικό που κρύβει από την παιδική του ηλικία και που πιθανότατα υπήρξε και ο λόγος αυτοκτονίας της δίδυμης αδελφής του.

Άλμα

Ακομινάτου 15-17 & Αγ. Κωνσταντίνου

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Η Μάρθα είναι σαν κεραυνός": Η Έφη Μουρίκη ετοιμάζεται για ένα ρόλο ζωής στο 'Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ'

Η σπουδαία ηθοποιός Έφη Μουρίκη εξομολογείται για τον εμβληματικό ρόλο της Μάρθας στο "Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ" του Έντουαρντ Άλμπι, που κάνει πρεμιέρα στο Ζίνα 9 Οκτωβρίου, αλλά και για τη δική της κοινή πορεία με τον Βλαδίμηρο Κυριακίδη. Μοιράζεται στιγμές τρυφερότητας, δυσκολίες και μυστικά που κρατούν ζωντανή μια σχέση επί σκηνής και στη ζωή.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
04/10/2025

"Ούτε μπρος ούτε πίσω": Η σατιρική κωμωδία των Ρέππα-Παπαθανασίου που γελάς με κάθε ατάκα

Η σατιρική κωμωδία "Ούτε μπρος ούτε πίσω" επιστρέφει με ανανεωμένο καστ: οι Αντώνης Λουδάρος, Ματθίλδη Μαγγίρα, Πάνος Σταθακόπουλος, Σταύρος Νικολαΐδης, Δήμητρα Στογιάννη, Μάνος Ιωάννου και Κατερίνα Ζαρίφη ζωντανεύουν τη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα με χιούμορ και σπιρτάδα στον Ελληνικό Κόσμο.

45 χορευτές, 8 μουσικοί, άπειρα Impro Shots!

Έρχεται το Impro Shots, ένα πρώτο βήμα για έναν θεσμό που φιλοδοξεί να συνεχιστεί και να επεκταθεί με εργαστήρια, συζητήσεις και νέες δράσεις για όλους τους φίλους του χορού και της μουσικής. Η ποικιλία των προσωπικοτήτων και των στυλ γεννά τις πιο απρόβλεπτες και ζωντανές στιγμές επί σκηνής.

"Πετριχώρα: Το γιοφύρι της Άρτας ζωντανεύει στη σκηνή του Nous

Η παράσταση της Εταιρείας Θεάτρου DOT Ensemble, που συζητήθηκε στη Θεσσαλονίκη φέρνει στην Αθήνα τη μυσταγωγική ιστορία της Λυγερής, συνδυάζοντας παράδοση, μουσική, τελετουργικό θέατρο.

"Πόσο χρόνο έχω;"- Ο Βαγγέλης Χαρισόπουλος σε μια stand up παράσταση που μιλάει για όλα

Το stand up στην Ελλάδα απογειώνεται – και ο Βαγγέλης Χαρισόπουλος (ναι, η φωνή του Shopping Star) το πετάει ακόμα πιο ψηλά με την πρώτη του σόλο παράσταση "Πόσο χρόνο έχω;". Ένα σόου που μιλάει στο ενήλικο κοινό: από όσους μεγάλωσαν με το MTV, μέχρι εκείνους που ψάχνουν ακόμα το κουμπί στο TikTok.

Αυτές τις παραστάσεις θα δούμε στο HOOD art space

Το HOOD art space, το σπίτι της bijoux de kant στο Μοναστηράκι, μπαίνει σε μια νέα σεζόν με ιστορίες που μας αφορούν, μας συγκινούν και μας φέρνουν πιο κοντά.

Ποιος είναι ο 'Ευγένιος' και γιατί επέλεξε ο Γιώργος Καραμίχος να το σκηνοθετήσει;

Αυτό μας κίνησε την περιέργεια και του ζητήσαμε να μας μιλήσει γι' αυτό το γεμάτο πόνο, χιούμορ και οικογενειακά τραύματα έργο, που κάνει πρεμιέρα 3/10 στο θέατρο Σημείο.