Festen

3

Η γνωστή ταινία του Δόγματος 95, που αποκαλύπτει μια ιστορία ενδοοικογενειακής σεξουαλικής βίας, μεταφέρεται σε μια παράσταση που εμπλέκει όσο το δυνατό περισσότερο τους θεατές. Η ιδέα είναι ενδιαφέρουσα, το αποτέλεσμα τελικά άνισο, αλλά η βασική ερμηνεία του Προμηθέα Αλειφερόπουλου συνταρακτική. | Powered by Uber

FESTEN σκηνοθ. Παπασπηλιόπουλος Elina Giounanli

Η πρώτη ταινία του λεγόμενου Δόγματος 95, που έχει βρει το δρόμο της θεατρικής σκηνής και στην Ελλάδα, ίσως δεν χρειάζεται συστάσεις. Έκανε πάταγο βάζοντας στο επίκεντρό της τον υποκριτικό καθωσπρεπισμό της αστικής τάξης και τα μιαρά μυστικά που μπορεί να κρύβονται πίσω από κλειστές πόρτες και επιφανείς οικογένειες, αλλά και χάρη στο κινηματογραφικό ρεύμα που εισήγαγε, καθώς μετέφερε στην οθόνη την αίσθηση μιας αρετουσάριστης, ντοκουμενταρίστικης αποτύπωσης της "αλήθειας". Από αυτό το χαρακτηριστικό εκκινεί η σκηνοθετική προσέγγιση του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου, που έστησε σε όλους τους χώρους του θεάτρου την ψευδαίσθηση μιας πραγματικής εορταστικής συγκέντρωσης, όπου οι θεατές εκτελούν τους ρόλους των καλεσμένων.

FESTEN σκηνοθ. Παπασπηλιόπουλος
Elina Giounanli

Η παράσταση ξεκινάει από το φουαγιέ του θεάτρου, που έχει μεταμορφωθεί πολύ ωραία στο λόμπι του οικογενειακού ξενοδοχείου όπου συγκεντρώνονται τα μέλη της οικογένειας (σκηνικά-κοστούμια Ηλένια Δουλαδίρη), με τους ηθοποιούς να καταφτάνουν και να συγχρωτίζονται με τους θεατές, ενώ ο Γιάννης Καπελέρης στο ρόλο του Τελετάρχη κάνει πολύ καλή δουλειά καθ’ όλη τη διάρκεια της παράστασης, συντονίζοντας μια συνθήκη που καταρρίπτει πλήρως τα ασφαλή όρια μεταξύ σκηνής και πλατείας, εμποδίζοντάς την από το να "ξεχειλώσει" αλλά και να εκτροχιαστεί.

FESTEN σκηνοθ. Παπασπηλιόπουλος
Elina Giounanli

Πολύ ενδιαφέροντα όλα αυτά, όμως, αποδεικνύονται σε μεγάλο σημείο δυσλειτουργικά, καθώς ο χώρος αποδεικνύεται μικρός για τον αριθμό των θεατών κι έτσι μεγάλο μέρος των δρωμένων παραμένει αθέατο σε πολλούς. Το κυριότερο, όμως, όσο εξελίσσεται η παράσταση αρχίζει να διαφαίνεται πως το βάρος έχει πέσει περισσότερο στην κατασκευή αυτού του αληθοφανούς οικοδομήματος παρά στο ειδικό βάρος του έργου, δηλαδή στην κατάδειξη του εφησυχασμού, της ηθικής σήψης, του ρατσισμού, της υποκρισίας.

FESTEN σκηνοθ. Παπασπηλιόπουλος
Elina Giounanli

Περνώντας βέβαια στη θεατρική αίθουσα, όπου παρακολουθούμε από την πλατεία πια τη σκηνή του οικογενειακού τραπεζιού, η θερμοκρασία πυκνώνει. Ο Προμηθέας Αλειφερόπουλος είναι συνταρακτικός στο ρόλο του Κρίστιαν, που ανακοινώνει πως αυτός και η –αυτόχειρας– αδερφή του βιάζονταν συστηματικά από τον πατέρα τους, τα γενέθλια του οποίου έχουν συγκεντρωθεί να γιορτάσουν μαζί με την υπόλοιπη οικογένεια. Ο σαρκασμός, ο πόνος, ο θυμός, ο σπαραγμός του αποτυπώνονται διαπεραστικά στο βλέμμα, τους μυς του προσώπου, σε όλη του την παρουσία. Κι οι υπόλοιποι ηθοποιοί αποδίδουν ωραία, υπάρχουν όμως στιγμές ή και ολόκληρες ερμηνείες που ορίζονται κυρίως από τη γραμμή του "ωμού ρεαλισμού" παρά από την εμβάθυνση στο ρόλο, όπως συμβαίνει με τον Μίκαελ του Αναστάση Λαουλάκου. Εύστοχα απαθής και αντιπαθής πίσω από το ευγενικό προσωπείο της η Ναταλία Τσαλίκη στο ρόλο της μητέρας, δυναμικές στις ερμηνείες τους η Μαριάννα Πουρέγκα (Μέττε) και η Ιωάννα Κολλιοπούλου (Ελένε), ατυχής ίσως η επιλογή του καλού –αλλά γλυκύτατου φυσιογνωμικά– Γιώργου Ζιόβα στο ρόλο του αποκρουστικού πατέρα.

Περισσότερες πληροφορίες

Festen

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Θεατρική μεταφορά της σινεφίλ ταινίας του κινήματος «Δόγμα 95», «Οικογενειακή Γιορτή» του Τ. Βίντερμπεργκ, με θέμα την ενδοοικογενειακή σεξουαλική κακοποίηση, που σπάσει τα όρια μεταξύ θεατή και ηθοποιού. Πρόκειται για την ιστορία μιας οικογενειακής γιορτής, παρουσία όλης της οικογένειας καθώς και πλήθους φίλων, για τα εξηκοστά γενέθλια του πατέρα. Όλοι τον αγαπούν και τον σέβονται. Ή μήπως όχι; Κατά την διάρκεια της γιορτής ο μεγαλύτερος γιος, ο Κρίστιαν, αποκαλύπτει το μυστικό που κρύβει από την παιδική του ηλικία και που πιθανότατα υπήρξε και ο λόγος αυτοκτονίας της δίδυμης αδελφής του.

Άλμα

Ακομινάτου 15-17 & Αγ. Κωνσταντίνου

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Η ράβδος"- Τελευταίες παραστάσεις στο Οδού Κυκλάδων

Ένα έργο που διεγείρει τη σκέψη και ανοίγει θέματα προς συζήτηση και προβληματισμό "Η ράβδος" του Ρέιβενχιλ, παρουσιάζεται για λίγο ακόμα στο Θέατρο Οδού Κυκλάδων "Λευτέρης Βογιατζής" με πρωταγωνιστή τον Άρη Λεμπεσόπουλο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
20/11/2025

"Taniko"- κρασί στο χέρι, αγγλικοί υπέρτιτλοι στη σκηνή

Το "Taniko" δίνει τις τελευταίες παραστάσεις του με εκλεκτό κρασί και αγγλικούς υπέρτιτλους, προσκαλώντας το κοινό σε μια ιδιαίτερη πρόταση στο Studio Μαυρομιχάλη.

Σε αυτό το τεύχος έχεις όλη τη θεατρική σεζόν στα χέρια σου

Πιστή στο ραντεβού της με το θεατρόφιλο κοινό, η αγαπημένη σας ετήσια έκδοση "Θέατρο" κυκλοφορεί σήμερα, Πέμπτη 20/11, δωρεάν μαζί με το "αθηνόραμα"!

"Φαέθων" του Δημητριάδη: Η οικογένεια ως πεδίο μάχης

Εμπνευσμένος από τον αρχαίο μύθο του Φαέθοντα, ο τίτλος του έργου του Δημήτρη Δημητριάδη παραπέμπει στην επικίνδυνη πορεία από το σκοτάδι προς την αναλαμπή. Το έργο που μετατρέπει την οικογενειακή βία σε κοσμική σύγκρουση ανάμεσα στο Φως και στο Σκοτάδι ανεβαίνει από τη Χρύσα Καψούλη.

Στην πρόβα του "Οιδίποδα" του Ρόμπερτ Άικ: Όταν η αλήθεια αρχίζει να γεμίζει το χώρο

Η πρόβα του "Οιδίποδα" του Ρόμπερτ Άικ στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση μάς έδειξε πώς μια ευφυής μεταγραφή μπορεί να ανανεώσει το αρχαίο δράμα και να το μεταφέρει στο σήμερα με οξυδέρκεια. Το έργο χτίζεται αθόρυβα, η αλήθεια κατακλύζει τη σκηνή σαν αναπόφευκτη αποκάλυψη, κι εσύ δεν μπορείς να μη σκέφτεσαι τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων.

"Interview": Η ομάδα Εμείς μοιράζεται αναμνήσεις από την πολυταξιδεμένη παράσταση

Οι ερμηνευτές και συντελεστές της μαύρης κωμωδίας "Interview" που καυτηριάζει την εργασιακή πραγματικότητα, αφηγούνται ιστορίες της πολυταξιδεμένης παράστασης, με αφορμή την επιστροφή της στο θέατρο Olvio.

Εχθρός του λαού

Η παράσταση του Γερμανού σκηνοθέτη ενεργοποιεί τον Ίψεν ως φορέα ζωντανού δημόσιου διαλόγου, με μια παράσταση-φόρουμ που εξετάζει τη σύγκρουση ηθικής και κέρδους στη σύγχρονη πραγματικότητα. | Powered by Uber