Μαθήματα κωμωδίας

3

Τέσσερις διαφορετικοί μεταξύ τους άνθρωποι ανταποκρίνονται στην αγγελία ενός –κάποτε αναγνωρισμένου– ηθοποιού για να παρακολουθήσουν μαθήματα κωμικής ερμηνείας. Χειρονομία αγάπης προς το θέατρο και το κωμικό είδος αποτίνει ο συγγραφέας, σκηνοθέτης και ηθοποιός, σε ένα έργο με γλυκόπικρη επίγευση.

Μαθήματα κωμωδίας 2023

Ακόμη ένα έργο που διακωμωδεί τα εσωτερικά του θεάτρου; Όχι ακριβώς. Στο έργο του Θοδωρή Αθερίδη, ένας μεσήλικος, κάποτε σπουδαίος ηθοποιός, αποφασίζει να παραδώσει μαθήματα ερμηνείας της κωμωδίας σε επίδοξους ηθοποιούς. Τελικά, η ομάδα που συγκροτεί μόνο από ηθοποιούς δεν αποτελείται: μια νεαρή influencer που θέλει να τονώσει το λογαριασμό της στο instagram, ένας βαρύμαγκας γιατρός που θέλει να το γυρίσει στο stand up, ένας γόνος εύπορης οικογένειας και μια μελαγχολική ξεναγός-wannabe ηθοποιός, που έχει ερμηνεύσει πολλούς ρόλους αλλά μόνο σε ακροάσεις θα ανταποκριθούν στην αγγελία του με στόχο να κατακτήσουν τους κώδικες της κωμωδίας.

Μαθήματα κωμωδίας 2023

Ο Αθερίδης μεταχειρίζεται ένα από τα κατεξοχήν εργαλεία του είδους, τη συνύπαρξη ετερόκλητων ανθρώπων με τονισμένα στοιχεία συμπεριφοράς ή χαρακτήρα και χτίζει πάνω τους ένα έργο που ταυτόχρονα διακωμωδεί αλλά ρίχνει και μια τρυφερή ματιά στη μαγική τέχνη του θεάτρου και της θεατρικής εκπαίδευσης. Πίσω από το ατακαδόρικο κείμενο, τους κωμικούς χαρακτήρες και μερικές ξεκαρδιστικές σκηνές, που περιπαίζουν τις καλλιτεχνικές φιλοδοξίες, τις διάφορες σχολές ερμηνείας, ακόμη και σημεία της επικαιρότητας, δίνοντας μια "επιθεωρησιακή" διάσταση στο κείμενο που το κρατάει στο εδώ και τώρα, ο συγγραφέας διακατέχεται από την αγωνία για το μέλλον που καραδοκεί για τους ανθρώπους αυτού του επισφαλούς επαγγέλματος· το ότι πρόκειται για έργο που γράφτηκε κατά τη διάρκεια της καραντίνας ίσως δεν είναι τυχαίο.

Μαθήματα κωμωδίας 2023

Το αποτέλεσμα κειμένου και παράστασης είναι πληθωρικό, καθώς τα "Μαθήματα κωμωδίας" δεν μένουν στο πρώτο επίπεδο μιας "ξέγνοιαστης" ενδοθεατρικής σάτιρας: από τη σκιαγράφηση ανθρώπων που κουβαλούν προσωπικά βάρη, τις σχέσεις που αναπτύσσονται μεταξύ τους, την ευεργετική επίδραση που έχει στις ζωές τους η όλη διαδικασία μέχρι το μη αναμενόμενο φινάλε, που ακυρώνει κάθε ανάλαφρη διάθεση, δείχνουν την πρόθεση του συγγραφέα να σκάψει βαθύτερα, έστω και αν το κάνει με κάπως σχηματικό τρόπο. Η ενέργεια, η σκηνική χημεία και το μέτρο είναι τα μεγάλα ατού της παράστασης, οπότε η όποια επαναληπτικότητα και μια αίσθηση επιβραδύνσης του ρυθμού, που παρατηρείται προς τη μέση, περνούν σε δεύτερη μοίρα. Από το σκηνοθετικό πόστο, ο Αθερίδης δένει την ερμηνευτική ομάδα σε ένα αρμονικό σύνολο, τονώνει τη σκηνική ατμόσφαιρα, επιλέγοντας και την επικοινωνία με τους θεατές, ενώ ο ίδιος στο ρόλο του ηθοποιού/δασκάλου συντονίζει πράγματι με ζήλο το δημιούργημά του. Με ανάλογο δόσιμο, οι υπόλοιποι ηθοποιοί χαίρονται τους ρόλους τους, εκμεταλλεύονται τις κωμικές τους ιδιαιτερότητες και τις αποδίδουν στο επιθυμητό σημείο υπερβολής που προκαλεί γέλιο, χωρίς να καταλήγει σε καρικατούρα – ειδικά ο Ηλίας Βαλάσης και ο Δημήτρης Σαμόλης, ενώ η Δήμητρα Ματσούκα και η Αναστασία Τσιλιμπίου σε στιγμές εγκλωβίζονται σε μια περισσότερο τυποποιημένη απόδοση των ηρωίδων τους.

Περισσότερες πληροφορίες

Μαθήματα κωμωδίας

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Το ένατο κατά σειρά έργο του σκηνοθέτη και ηθοποιού, που εμπνέεται από τις μεθόδους εκπαίδευσης πάνω στην κωμωδία, αποτελεί ένα μάθημα γελοιοποίησης όλων όσα μας βασανίζουν. Πρόκειται για μια ξεκαρδιστική κωμωδία που διεισδύει στο χώρο της εκπαίδευσης των ηθοποιών που θέλουν να μάθουν πως να κάνουν κωμωδία. Οι αυτοσχεδιασμοί και οι ασκήσεις τους καθώς και η διαμόρφωση των σχέσεων μεταξύ τους, είναι ο κύριος άξονας της αφήγησης, μιας σημερινής ιστορίας, όπου οι ήρωές της αντιστέκονται με τον τρόπο που μπορεί ο καθένας στο ζοφερό τοπίο των καιρών μας.

Μικρό Παλλάς

Αμερικής 2 (City Link)

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Killing Godot": Ο Νίκος Καμτσής παίζει, σκηνοθετεί και γράφει για την παγκόσμια πρεμιέρα

Στην παγκόσμια πρεμιέρα του "Killing Godot" του Νίκολας Καζάν, ο Νίκος Καμτσής σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί μαζί με τον Δημήτρη Φραγκιόγλου στο Τόπος Αλλού (από 21/11). Η Ναταλί Φλουρή προσθέτει μια μυστηριώδη, αλλόκοτη παρουσία, γεμάτη ένταση και συγκίνηση. Διαβάστε όσα μας είπε για την παράσταση.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
14/11/2025

"Tick, Tick… Boom!: Γιορτή της νεότητας στην Εναλλακτική Λυρική

Το "Tick, Tick… Boom!" φέρνει στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ ένα εκρηκτικό ροκ μιούζικαλ για τη νεότητα, τα όνειρα και τον χρόνο που περνά, μέσα από μουσική, συγκίνηση και απρόσμενες στιγμές μαγείας.

Οι αθόρυβοι αγώνες μιας γυναίκας που αρνείται να σιωπήσει, με πρωταγωνίστρια την Ελένη Κοκκίδου

Το έργο του Εντουάρ Λουί "Αγώνες και μεταμορφώσεις μιας γυναίκας" ζωντανεύει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, φωτίζοντας τη σιωπηλή μάχη μιας γυναίκας για αξιοπρέπεια, ελευθερία και φωνή. Μια παράσταση ευαισθησίας και προβληματισμού σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Σωτηρίου.

"Ο χορός των εραστών" επιστρέφει και πρέπει να τον δείτε: H αγάπη και η τρυφερότητα στη Στέγη

Ο Νίκος Καραθάνος και η Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου συναντιούνται και πάλι στη σκηνή της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση και οι φωνές τους ηχούν σαν μία. "Ο χορός των εραστών" του Τιάγκο Ροντρίγκες μάς οδηγεί στην καρδιά της αγάπης, της έντασης και της τρυφερότητας. Μια παράσταση που πρέπει να δείτε.

6 επιστροφές που αξίζει να δεις από αυτήν την εβδομάδα

Έξι ξεχωριστές παραστάσεις επιστρέφουν στη σκηνή από αυτήν την εβδομάδα, φέρνοντας μαζί τους σπουδαίες ερμηνείες, δυνατές ιστορίες και σκηνοθετικές υπογραφές. Από Σοφοκλή έως Ντοστογιέφσκι, το αθηναϊκό θέατρο γεμίζει ξανά με ένταση, ποίηση και ουσιαστικό λόγο.

"Evelyn Evelyn": Το "Dark Cabaret" ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μια σκοτεινή, παιχνιδιάρικη και συγκινητική παράσταση φέρνει το διάσημο "Dark Cabaret" των Palmer & Webley για πρώτη φορά στην Ελλάδα στο θέατρο 104. Μουσική, χιούμορ και μυστήριο συναντιούνται στην παράσταση "Evelyn Evelyn", σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνας Νικολαΐδη.

Nα ξέρετε πως αυτό που ακούτε είναι σφύριγμα τρένου

Αξιοσημείωτο δείγμα γραφής από μια νέα καλλιτεχνική ομάδα, στο δυστοπικό έργο του Θανάση Τριαρίδη, που μιλάει για το κόστος ενός κόσμου χωρίς μνήμη και ηθική.