Ταρτούφος

3

Μία από τις δημοφιλέστερες μολιερικές κωμωδίες, που σατιρίζει τη θρησκοληψία, ανεβαίνει με στόχο να αναδειχθούν το κωμικό αίσθημα και η διαχρονικότητά της, σε μια παράσταση όπου συνυπάρχουν αισθητικά στοιχεία που ξεκινούν από τον 17ο αι. και καταλήγουν στις μέρες μας.

Ταρτούφος Πάτροκλος Σκαφίδας©

Τριακόσια πενήντα χρόνια από τη συγγραφή τους, οι μολιερικές κωμωδίες συνεχίζουν να βάζουν σπαζοκεφαλιές στους σκηνοθέτες. Καθώς σατιρίζουν διαχρονικά ανθρώπινα χαρακτηριστικά και ελαττώματα διατηρούν τη δημοφιλία τους, δεν παύουν όμως να φέρουν το βάρος των χρόνων που χωρίζουν την εποχή τους από τη δική μας. Ο "Ταρτούφος", συγκεκριμένα, είναι μία από τις δημοφιλέστερες και σατιρίζει τη θρησκοληψία και την υποκρισία, μέσα από το μοτίβο του ομώνυμου ήρωα, ενός απατεώνα που, με την υποκριτική επίφαση ενός βαθιά θεοσεβούμενου ανθρώπου, κερδίζει την απόλυτη αφοσίωση και εμπιστοσύνη του Οργκόν, σε σημείο που παρά λίγο να του "φάει" την περιουσία και να βιάσει τη σύζυγό του.

Ταρτούφος Νταλιάνης
Patroklos Skafidas©

Ο Γιάννης Νταλιάνης σκηνοθέτησε το έργο με την επιθυμία να καταδειχθεί η διαχρονία του (ενδεικτικές και οι ενδυματολογικές επιλογές της Άρτεμις Φλέσσα που αντλούν από διάφορες τάσεις) κι έτσι στην παράσταση συνυπάρχουν αισθητικά στοιχεία και επιλογές που αντιστοιχούν στον 17ο αι. –η μετάφραση του Ανδρέα Στάικου, που διατηρεί και αποδίδει τον έμμετρο μολιερικό λόγο– με άλλα που διατρέχουν τους αιώνες, φτάνουν ως τον 20ό και τη δεκαετία του 1950 –οι μουσικές του Έλβις που ντύνουν την παράσταση– και καταλήγουν στις μέρες, μέσα από τη διακριτική επικαιροποίηση, καθώς εντοπίζονται εμβόλιμες αναφορές τόσο σε πρόσωπα της τρέχουσας πολιτικής επικαιρότητας όσο και σε σύγχρονα κοινωνικά θέματα, με κυριότερο το #metoo.

Ταρτούφος
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Πρόκειται για σκηνοθετικές επιλογές καθ’ όλα θεμιτές, που όμως δεν αποδεικνύουν απαραίτητα την οργανική τους σύνδεση με τα τεκταινόμενα, όπως μετέωρη μένει η σκηνοθετική επιλογή να διατηρηθεί στο φινάλε του έργου η εγκωμιαστική –σαφής παρόλο που δεν τον κατονομάζει– αναφορά του Μολιέρου στον βασιλιά Λουδοβίκο· μια αναφορά που προέκυψε μάλλον για να αρθεί η λογοκρισία (μετά την πρώτη παράσταση του "Ταρτούφου" που δόθηκε προς τιμήν του Λουδοβίκου, η Αυλή και οι εκκλησιαστικοί κύκλοι, θιγμένοι από τις σατιρικές αναφορές, απαγόρευσαν τις παραστάσεις του), αλλά πλέον ακούγεται παράταιρη, ειδικά στο κλείσιμο μιας παράστασης που έχει ασκήσει –έστω διακριτικά– και πολιτική κριτική.

Ταρτούφος
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Συνολικά, πάντως, η ματιά του σκηνοθέτη επικεντρώνεται στο κωμικό συναίσθημα και προσφέρει μια παράσταση καθαρού θεάτρου, με το αποτέλεσμα να αποδεικνύεται ανάλαφρο και διασκεδαστικό. Κέντρο βάρους της παράστασης είναι οι ερμηνείες και οι χαρακτήρες σκιτσάρονται τόσο ώστε να βρίσκονται στο όριο της καρικατούρας, χωρίς να ξεπέφτουν σε χονδροειδείς αποδόσεις. Ο Μάνος Καρατζογιάννης φέρει όλη την αντιπάθεια αλλά και τη γελοιότητα του υποκριτή πρωταγωνιστικού ήρωα, η Αγγελική Μαρίνου επιδεικνύει ωραία κωμική φλέβα ως Ντορίν, ο Θανάσης Βλαβιανός αποδίδει ωραία τον κομβικό ρόλο του –σε εξωφρενικό βαθμό– υποδουλωμένου στον Ταρτούφο Οργκόν, καθώς και όλοι οι υπόλοιποι ηθοποιοί πραγματοποιούν ωραίες ερμηνείες, η Ελίζα Σκολίδη (Ελμίρα), η Χριστίνα Θεοδωροπούλου (Κυρία Περνέλ), ο Γιώργος Κορομπίλης (Κλεάνθης), η Μέγκι Σούλι (Μαριάννα), ο Κωνσταντίνος Ζωγράφος (Δάμις) και ο απολαυστικότατος Θωμάς Σιέκος στον σχεδόν βουβό ρόλο του Ακάκιου, βοηθού του Ταρτούφου

Περισσότερες πληροφορίες

Ταρτούφος

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 110 '

Η σκοτεινή κωμωδία του κορυφαίου Γάλλου κωμωδιογράφου για την υποκρισία ανεβαίνει σε μια εκδοχή εμπνευσμένη από την σύγχρονη πραγματικότητα, εμπλουτισμένη με τραγούδια του Έλβις Πρίσλεϊ, που χρησιμοποιούνται ως μέσο αποπλάνησης.

Σταθμός Θέατρο

Βίκτωρος Ουγκώ 55

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

8 θεάματα γι' αυτή την εβδομάδα στο Φεστιβάλ Αθηνών

Κέντριτζ, Ευαγγελάτου, Βουλγαράκη, Μαρκοπούλου, Σαχίνη, Περλέγκας, Δόβρης και Σταυρόπουλος παρουσιάζουν τις παραστάσεις τους στο Φεστιβάλ Αθηνών αυτήν την εβδομάδα (16-22/6), στους χώρους της Πειραιώς 260 και του Ηρωδείου. Εμείς σας δίνουμε τις πληροφορίες και τις παρουσιάζουμε με ημερολογιακή σειρά, για να μη χάσετε καμία παράσταση.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/06/2025

Αποκλειστικό: Το "Χ ώ μ α στη μπανιέρα" θ' ανεβάσει ο Φαίδωνας Καστρής τον Οκτώβριο

Το "Χ ώ μ α στη μπανιέρα" του Φαίδωνα Καστρή είναι ένα τολμηρό θεατρικό έργο, αλληγορικό και σκοτεινά ποιητικό, που φέρνει στο φως το τραύμα της παιδικής ηλικίας. Θα παρουσιαστεί τον Οκτώβριο στον Χώρο Show What?

Το 'Μικρό Ταρανδάκι' ανεβαίνει στο Θέατρο Ιλίσια-Βολανάκης, σε σκηνοθεσία Μάκη Παπαδημητρίου

Το Baby Reindeer που έκανε θραύση στο Netflix καταφθάνει και σε αθηναϊκή θεατρική βερσιόν αυτόν τον Οκτώβριο. Η προπώληση έχει ξεκινήσει.

Κακλέας & Χαραλαμπόπουλος: Στον "Υπηρέτη δύο αφεντάδων" το δάκρυ κυλάει παρέα με το χαμόγελο

Ο σκηνοθέτης Γιάννης Κακλέας βρίσκει ξανά στο πρόσωπο του Βασίλη Χαραλαμπόπουλου τον ιδανικό του δαιμόνιο Τρουφαλντίνο που δουλεύει για δύο αφεντικά. Με αφορμή την πρεμιέρα της περιοδείας για το καλοκαίρι του 2025, μιλήσαμε με τους δύο καταξιωμένους καλλιτέχνες (από 16/6).

Η παράσταση "Family Secrets" συνεχίζει για λίγες ακόμα μέρες

Τελευταίες παραστάσεις για το έργο Ενρίκο Λούτμαν, σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Λιακόπουλου, που, μέσα από την αγάπη μεταξύ μητέρας και γιου, θίγει θέματα της εποχής μας.

Φλογερή φλαμένκο "Κάρμεν" για πρώτη φορά από το Barcelona Flamenco Ballet

Η ιστορία της Κάρμεν στην Αθήνα και σε επιλεγμένα θέατρα της Ελλάδας. Το διεθνούς φήμης συγκρότημα φλαμένκο περιοδεύει σε όλη τη χώρα.

Φεστιβάλ Επιδαύρου 2025: Τι θα δούμε (και θ’ ακούσουμε) σε μικρή και μεγάλη Επίδαυρο

Απουσία κωμωδίας, συναυλία συμφωνικής μουσικής, ομηρικά έπη, πρωτότυπες σύγχρονες δραματουργίες, σπουδαίες διεθνείς συνεργασίες και σημαντικά σκηνοθετικά ονόματα της ελληνικής σκηνής επιφυλάσσει ο φετινός προγραμματισμός στα δύο αρχαία θέατρα της Επιδαύρου.