Μια νύχτα στην Επίδαυρο

3

Ένα φόρο τιμής στο θέατρο και τους ανθρώπους του αποτίνει ο Νίκος Καραθάνος, έστω και δια της ανάποδης οδού, δηλαδή παρωδώντας τους. Καταλήγει έτσι σε μια πληθωρική, αριστοφανικού ύφους παράσταση - που απογοητεύει εν μέρει κυρίως λόγω μεγαλύτερων προσδοκιών.

'Μια νύχτα στην Επίδαυρο' © Γιώργος Καπλανίδης

Η παράσταση ξεκινάει με ένα βιντεοσκοπημένο απόσπασμα όπου η Κατίνα Παξινού εκθειάζει την ενέργεια και το φως του επιδαύρειου τόπου, όμως ο Νίκος Καραθάνος έρχεται να μας δείξει μια σκοτεινότερη, λιγότερο "μεγαλειώδη" πλευρά του. Πρόσωπα του έργου είναι οι ηθοποιοί μιας παράστασης, που συγκεντρώνονται μαζί με φίλους και θεατές σε παρακείμενη ψησταριά: μια ευθεία αναφορά στο επιδαύρειο "τελετουργικό", που περιλαμβάνει παράσταση και μετά φαγοπότι στην ταβέρνα του Λεωνίδα στο Ληγουριό. Αντιστοίχως, το σκηνικό της Εύας Μανιδάκη μοιράζει τη σκηνή σε δύο μέρη, από τη μια πλευρά ένα κομμάτι από το κοίλον της Επιδαύρου, κι από την άλλη, η υπαίθρια ψησταριά.

© Γιώργος Καπλανίδης

Το κείμενο, με μπόλικη αυτοανααφορικότητα, επιθεωρησιακό πλουραλισμό και αριστοφανικό ύφος, σατιρίζει και παρωδεί από τα μέσα τον κόσμο του θεάτρου. Έτσι, τα πρόσωπα, η συμπεριφορά και το ήθος τους παρουσιάζονται στην υπερβολή˙ οι καλλιτέχνες είναι ένα μάτσο ψωνισμένων ανθρώπων, ενώ οι θεατές είτε αποκαμωμένοι, φτάνουν ως την αυτοχειρία λόγω πλήξης, είτε διατηρούν το ρόλο του πιστού χειροκροτητή. Όλοι και όλα χωράνε και σχολιάζονται στο πανηγύρι που έχουν στήσει συγγραφείς και σκηνοθέτης: το ντιβιλίκι αλλά και η ανασφάλεια των ηθοποιών, οι ενδοκαλλιτεχνικές έριδες, οι σκηνοθετικές παρεμβάσεις, τα ερμηνευτικά στιλ, τα αστεράκια και τα βραβεία κοινού, η ασχετοσύνη δημοσιογράφων και κριτικών. Το αποτέλεσμα είναι διασκεδαστικό, αν και απευθύνεται περισσότερο στους φανατικούς θεατρόφιλους, αφήνοντας απ’ έξω μεγάλη μερίδα του κοινού.

© Γιώργος Καπλανίδης

Περισσότερο, όμως, η παράσταση πλήττεται από το γεγονός πως οι προσδοκίες ήταν μεγαλύτερες. Ο Νίκος Καραθάνος, καλλιτέχνης υψηλής ευαισθησίας, επιλέγει να εκφραστεί μέσω μιας σάτιρας που μένει σε πρώτο επίπεδο (κι, επίσης, κάποιες επιλογές του, όπως το γυμνό στο φινάλε, δεν πείθουν ότι εξυπηρετούν κάτι). Η βαθιά ματιά του, η μεγάλη ευαισθησία, η ψυχή του ανιχνεύονται κι εδώ, αλλά δεν πρωταγωνιστούν. Η παράσταση κάνει τον κύκλο της, έχοντας προσφέρει κάποιο γέλιο και -ακόμη λιγότερη- συγκίνηση κι έπειτα χάνεται χωρίς ν’ αφήσει ένα στίγμα - ενώ μάλιστα ο ίδιος της ο πυρήνας αφορά την πρώτη ύλη του θεάτρου. Τις προσδοκίες του κοινού (της) δεν φτάνει, μάλλον, ούτε η Λένα Κιτσοπούλου, που συνυπογράφει το έργο με τον Γιάννη Αστερή: ο ασύλληπτος κυνισμός, το μαύρο χιούμορ, τα σουρεάλ στοιχεία, η ωμή γλώσσα που τη χαρακτηρίζουν είναι παρόντα αλλά μάλλον συγκρατημένα.

© Γιώργος Καπλανίδης

Σημαντική η συμβολή της σύνθεσης του Άγγελου Τριανταφύλλου (ερμηνεύεται ζωντανά από εξαμελή ορχήστρα) και αξιότατοι οι ηθοποιοί του θιάσου˙ το τελικό αποτέλεσμα οφείλει πολλά στο τεράστιο ταλέντο τους: Χρήστος Λούλης, Γαλήνη Χατζηπασχάλη, Έμιλυ Κολιανδρή, Ζέτα Μακρυπούλια, Θανάσης Αλευράς, Χάρις Αλεξίου (που προσφέρει τη σημαντικότερη ψίχα συναισθηματισμού και συγκίνησης με τον μονόλογο του "τίποτα", που αφιερώνεται στη δύναμη της τέχνης "το τίποτα να το κάνει κάτι") κ.ά., ακόμη κι όταν η σκηνοθεσία τους περιορίζει στο ελάχιστο, όπως συμβαίνει με την Ιωάννα Μαυρέα και τον Γιάννη Κότσιφα.

Περισσότερες πληροφορίες

Μια νύχτα στην Επίδαυρο

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 115 '

Ένας σπουδαίος πολυσυλλεκτικός θίασος συναντιέται στη σκηνή για μια μουσική παράσταση με άρωμα Επιδαύρου. Μια σαρκαστική κωμωδία για τη ζωή, το θέατρο και την ελληνική πραγματικότητα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Έξτρα παράσταση για την "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Τελευταία ευκαιρία για την παράσταση - σταθμό στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου που έδωσε νέο νόημα στις σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/09/2025

Ο Μάνος Θηραίος για τις "Λέξεις των άλλων" που μπορεί να είναι παρηγοριά ή όπλο θανάσιμο

Μια συζήτηση με αφορμή το θεατρικό μπρα ντε φερ που παίζεται στο Άβατον για δεύτερη χρονιά και μάς φέρνει αντιμέτωπους με ερωτήματα που δεν έχουν εύκολες απαντήσεις καθώς οι ήρωες του αποζητούν λύτρωση.

Η παράσταση των συνεχόμενων sold out επιστρέφει για 10η χρονιά στο Studio Μαυρομιχάλη

Μια ασφυκτικά καφκική ανάκριση λαμβάνει χώρα από τις 10 Οκτωβρίου 2025.

Επέτειος για τον Γιάννη Καλαβριανό με δύο παραστάσεις στο ιστορικό Αμφι-θέατρο

"Γιοι και κόρες, μια παράσταση για την αναζήτηση της ευτυχίας" και "Η Πύλη της Κόλασης": Με δύο θεατρικές παραστάσεις κάτω από την ίδια στέγη γιορτάζει ο πολυγραφότατος δημιουργός και σκηνοθέτης τη νέα σεζόν 2025-26 τα 20 χρόνια της Εταιρείας Θεάτρου Sforaris.

Πρώτο trailer για το "Άρωμα γυναίκας" με τον Άκη Σακελλαρίου

Το διάσημο οσκαρικό έργο "Scent of a woman", που έγινε ευρέως γνωστό από τον κινηματογράφο, σκηνοθετεί φέτος για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης.

Η Μελία Κράιλινγκ από το "Emily in Paris" στους "Ερωτευμένους" του Bios

Η σκηνοθέτις και συγγραφέας Έλενα Πέγκα σκηνοθετεί μια παράσταση που αποκαλύπτει με σκληρότητα, αλλά και ποιητική ένταση την κόλαση του έρωτα και τη βαριά κληρονομιά μίας οικογένειας.

Εξτρά μέρα για το "Τέλος του παιχνιδιού" με τους Μάκη Παπαδημητρίου-Γιώργο Χρυσοστόμου

Λόγω ζήτησης, προστέθηκε επιπλέον ημέρα παραστάσεων για το έργο του Μπέκετ που έρχεται στο θέατρο Ιλίσια.