Μια νύχτα στην Επίδαυρο

3

Ένα φόρο τιμής στο θέατρο και τους ανθρώπους του αποτίνει ο Νίκος Καραθάνος, έστω και δια της ανάποδης οδού, δηλαδή παρωδώντας τους. Καταλήγει έτσι σε μια πληθωρική, αριστοφανικού ύφους παράσταση - που απογοητεύει εν μέρει κυρίως λόγω μεγαλύτερων προσδοκιών.

'Μια νύχτα στην Επίδαυρο' © Γιώργος Καπλανίδης

Η παράσταση ξεκινάει με ένα βιντεοσκοπημένο απόσπασμα όπου η Κατίνα Παξινού εκθειάζει την ενέργεια και το φως του επιδαύρειου τόπου, όμως ο Νίκος Καραθάνος έρχεται να μας δείξει μια σκοτεινότερη, λιγότερο "μεγαλειώδη" πλευρά του. Πρόσωπα του έργου είναι οι ηθοποιοί μιας παράστασης, που συγκεντρώνονται μαζί με φίλους και θεατές σε παρακείμενη ψησταριά: μια ευθεία αναφορά στο επιδαύρειο "τελετουργικό", που περιλαμβάνει παράσταση και μετά φαγοπότι στην ταβέρνα του Λεωνίδα στο Ληγουριό. Αντιστοίχως, το σκηνικό της Εύας Μανιδάκη μοιράζει τη σκηνή σε δύο μέρη, από τη μια πλευρά ένα κομμάτι από το κοίλον της Επιδαύρου, κι από την άλλη, η υπαίθρια ψησταριά.

© Γιώργος Καπλανίδης

Το κείμενο, με μπόλικη αυτοανααφορικότητα, επιθεωρησιακό πλουραλισμό και αριστοφανικό ύφος, σατιρίζει και παρωδεί από τα μέσα τον κόσμο του θεάτρου. Έτσι, τα πρόσωπα, η συμπεριφορά και το ήθος τους παρουσιάζονται στην υπερβολή˙ οι καλλιτέχνες είναι ένα μάτσο ψωνισμένων ανθρώπων, ενώ οι θεατές είτε αποκαμωμένοι, φτάνουν ως την αυτοχειρία λόγω πλήξης, είτε διατηρούν το ρόλο του πιστού χειροκροτητή. Όλοι και όλα χωράνε και σχολιάζονται στο πανηγύρι που έχουν στήσει συγγραφείς και σκηνοθέτης: το ντιβιλίκι αλλά και η ανασφάλεια των ηθοποιών, οι ενδοκαλλιτεχνικές έριδες, οι σκηνοθετικές παρεμβάσεις, τα ερμηνευτικά στιλ, τα αστεράκια και τα βραβεία κοινού, η ασχετοσύνη δημοσιογράφων και κριτικών. Το αποτέλεσμα είναι διασκεδαστικό, αν και απευθύνεται περισσότερο στους φανατικούς θεατρόφιλους, αφήνοντας απ’ έξω μεγάλη μερίδα του κοινού.

© Γιώργος Καπλανίδης

Περισσότερο, όμως, η παράσταση πλήττεται από το γεγονός πως οι προσδοκίες ήταν μεγαλύτερες. Ο Νίκος Καραθάνος, καλλιτέχνης υψηλής ευαισθησίας, επιλέγει να εκφραστεί μέσω μιας σάτιρας που μένει σε πρώτο επίπεδο (κι, επίσης, κάποιες επιλογές του, όπως το γυμνό στο φινάλε, δεν πείθουν ότι εξυπηρετούν κάτι). Η βαθιά ματιά του, η μεγάλη ευαισθησία, η ψυχή του ανιχνεύονται κι εδώ, αλλά δεν πρωταγωνιστούν. Η παράσταση κάνει τον κύκλο της, έχοντας προσφέρει κάποιο γέλιο και -ακόμη λιγότερη- συγκίνηση κι έπειτα χάνεται χωρίς ν’ αφήσει ένα στίγμα - ενώ μάλιστα ο ίδιος της ο πυρήνας αφορά την πρώτη ύλη του θεάτρου. Τις προσδοκίες του κοινού (της) δεν φτάνει, μάλλον, ούτε η Λένα Κιτσοπούλου, που συνυπογράφει το έργο με τον Γιάννη Αστερή: ο ασύλληπτος κυνισμός, το μαύρο χιούμορ, τα σουρεάλ στοιχεία, η ωμή γλώσσα που τη χαρακτηρίζουν είναι παρόντα αλλά μάλλον συγκρατημένα.

© Γιώργος Καπλανίδης

Σημαντική η συμβολή της σύνθεσης του Άγγελου Τριανταφύλλου (ερμηνεύεται ζωντανά από εξαμελή ορχήστρα) και αξιότατοι οι ηθοποιοί του θιάσου˙ το τελικό αποτέλεσμα οφείλει πολλά στο τεράστιο ταλέντο τους: Χρήστος Λούλης, Γαλήνη Χατζηπασχάλη, Έμιλυ Κολιανδρή, Ζέτα Μακρυπούλια, Θανάσης Αλευράς, Χάρις Αλεξίου (που προσφέρει τη σημαντικότερη ψίχα συναισθηματισμού και συγκίνησης με τον μονόλογο του "τίποτα", που αφιερώνεται στη δύναμη της τέχνης "το τίποτα να το κάνει κάτι") κ.ά., ακόμη κι όταν η σκηνοθεσία τους περιορίζει στο ελάχιστο, όπως συμβαίνει με την Ιωάννα Μαυρέα και τον Γιάννη Κότσιφα.

Περισσότερες πληροφορίες

Μια νύχτα στην Επίδαυρο

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 115 '

Ένας σπουδαίος πολυσυλλεκτικός θίασος συναντιέται στη σκηνή για μια μουσική παράσταση με άρωμα Επιδαύρου. Μια σαρκαστική κωμωδία για τη ζωή, το θέατρο και την ελληνική πραγματικότητα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Theatre pick: "Τελευταία έξοδος - Ρίτα Χέιγουορθ", το συναρπαστικό best seller σε μια παράσταση ξεχωριστής ατμόσφαιρας και δυνατών ερμηνειών

Η θρυλική ιστορία που ενέπνευσε μία από τις πιο αγαπημένες ταινίες όλων των εποχών ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στην επιτυχημένη παράσταση που σκηνοθετούν οι ταλαντούχοι εκπρόσωποι της νέας σκηνοθετικής γενιάς, Δημήτρης και Ορέστης Σταυρόπουλος.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/12/2025

16ο Athens Video Dance Project: Τέσσερις ημέρες αφιερωμένες στο σώμα και την κίνηση

Το 16ο Athens Video Dance Project φέρνει στην Αθήνα ένα δυναμικό σύμπαν χορού, video dance και επιτέλεσης. Με θεματική τις "Φυσικές Αποκρίσεις", το φεστιβάλ παρουσιάζει ένα πολυδιάστατο πρόγραμμα που αναδεικνύει τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία.

"Πτέρυγα Α’ – Κελί 71": Ελευθερία και εγκλεισμός σε παράξενες συνθήκες

Η παράσταση "Πτέρυγα Α’ – Κελί 71" του Βασίλη Τσιράκη στο Αλκμήνη φέρνει δύο διαφορετικούς κόσμους αντιμέτωπους, διερευνώντας ελευθερία, ασφάλεια και ανθρώπινη συνύπαρξη μέσα σε σουρεάλ, αποστειρωμένες φυλακές.

"Οιδίποδας" στη Στέγη σε συνθήκες προσβασιμότητας

Η παράσταση "Οιδίποδας" του Ρόμπερτ Άικ, βασισμένη στον "Οιδίποδα Τύραννο" του Σοφοκλή, είναι από τις μεγάλες θεατρικές στιγμές της σεζόν, μια σύγχρονη, συναρπαστική ανάγνωση ενός κλασικού μύθου γεμάτη ένταση και πολιτικό σασπένς.

Αλέξανδρος Σωτηρίου: Στο θέατρο ‘Τζένη Καρέζη’, ένα προσωπικό ‘αντίο’ γίνεται επαναστατική πράξη

Στην πρώτη ελληνική παρουσίαση του έργου του Εντουάρ Λουί, "Αγώνες και μεταμορφώσεις μιας γυναίκας", ο σκηνοθέτης Αλέξανδρος Σωτηρίου καθοδηγεί τους Ελένη Κοκκίδου και Κωνσταντίνο Γεωργόπουλο σε μια ιστορία χειραφέτησης, επιβίωσης αλλά και κάτι ακόμη βαθύτερο.

Σε αυτά τα έργα τέχνης γινόμαστε άλλα ζώα

Οι καλλιτεχνικές αφορμές για να απο-ανθρωποκεντρώσουμε για λίγο το βλέμμα μας και να αντιληφθούμε τον κόσμο από την πλευρά των ζώων πληθαίνουν.

Για τον Χάρη Ρώμα, η ανάγκη να αισθανθούμε ορατοί είναι πιο βαθιά απ’ όσο νομίζουμε

Με αφορμή την πρεμιέρα της νέας του κωμωδίας "Η Πριγκίπισσα των Αγίων Σαράντα" στο Coronet (από 4/12), ο Χάρης Ρώμας μιλά για τη συγγραφή, την υποκριτική, αλλά και για την πολιτική, αποκαλύπτοντας πώς συνδέει το χιούμορ με την κοινωνική κριτική και την προσωπική αλήθεια.