Ένα σπίτι φωτεινό σαν μέρα

3,5

Το έργο του Αμερικανού συγγραφέα χρησιμοποιεί τα ιστορικά γεγονότα –την άνοδο του Χίτλερ στην εξουσία– για να μιλήσει για κάθε εποχή, θέτοντας το ζήτημα της ατομικής στάσης και ευθύνης μέσα στην Ιστορία. Παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα σε ένα καλοπαιγμένο και καλαίσθητο, αν και συγκρατημένο, ανέβασμα.

Ένα σπίτι φωτεινό σαν μέρα Ελίνα Γιουνανλή©

Αν και η υπόθεση τοποθετείται στη Γερμανία του 1930, το "Ένα σπίτι φωτεινό σαν μέρα" μπορεί να χαρακτηριστεί περισσότερο ως ένα αλληγορικό έργο παρά ως ένα έργο για το ναζισμό. Διαδραματίζεται στο Βερολίνο κατά τους δεκαοχτώ μήνες από την πρωτοχρονιά του ’32 μέχρι το φθινόπωρο του ’33, όταν κατέρρευσε η Δημοκρατία της Βαϊμάρης και ανήλθε ο Χίτλερ στην εξουσία, εγκαθιδρύοντας τους μηχανισμούς του Γ’ Ράιχ, και οι ήρωες είναι μια παρέα καλλιτεχνών που βρίσκονται στη δίνη των εξελίξεων.  Παρ’ όλα αυτά, ο Κούσνερ δεν έγραψε ένα έργο για το τότε αλλά ένα έργο για την εποχή του και για κάθε εποχή, ένα έργο για τα μέσα της δεκαετίας του ’80, όταν και γράφτηκε, αναφερόμενο ευθέως στην πολιτική του Ρέιγκαν, αλλά και για εποχές μεταγενέστερες (εξάλλου, ο συγγραφέας επανήλθε στο έργο το 2020 και το προσάρμοσε με αφορμή τη διακυβέρνηση Τραμπ). Γι’ αυτό και το διατρέχει το αποδεσμευμένο από συγκεκριμένες χρονικές συγκυρίες, φλέγον ερώτημα: Ποια η θέση μας ατομικά μέσα στην Ιστορία; Τη διαμορφώνουμε ή εμείς διαμορφωνόμαστε απ’ αυτή;

Ένα σπίτι φωτεινό σαν μέρα
Ελίνα Γιουνανλή©

Πρόκειται για ένα έργο που μιλάει για κρίσιμες πολιτικές και ιστορικές συγκυρίες, άρα και για το εδώ και το τώρα, όπως αποδεικνύει η παράσταση του Εθνικού Θεάτρου. Χωρίς να έχουν προστεθεί επίκαιρες ή εγχώριες νύξεις, κι ενώ ο χρόνος δράσης και η αντίστοιχη αισθητική των κοστουμιών (Βάνα Γιαννούλα) και των σκηνικών (Τίνα Τζόκα) έχουν κρατηθεί στο Βερολίνο του ’30, η ιστορία φτάνει σ’ εμάς σε όλη τη δραματική διαχρονικότητά της: η στροφή σε συντηρητικές πολιτικές, οι διώξεις κοινωνικών και φυλετικών ομάδων, η καταστρατήγηση ατομικών ελευθεριών και συλλογικών δικαιωμάτων, στοιχεία που τόσο έντονα, στον ακραίο βαθμό, χαρακτήρισαν τη ναζιστική περίοδο και τη χιτλερική πολιτική δεν ηχούν ξένα ούτε μακρινά. Αυτό το κουδουνάκι που χτυπούν κείμενο και παράσταση είναι η πρωταρχική δύναμή τους, έστω κι αν σε κάποια σημεία η παράσταση γίνεται διδακτική (καθώς τα φώτα της πλατείας ανάβουν κι οι ηθοποιοί απευθύνονται στους θεατές) και ζημιώνεται η δύναμη του θεάτρου να ασκεί εμμέσως και υπογείως την επίδρασή του.

Ένα σπίτι φωτεινό σαν μέρα
Ελίνα Γιουνανλή©

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθέτησε με αγάπη το έργο και τους ηθοποιούς, αν και κάπως συγκρατημένα. Φώτισε το χιούμορ και τα εξωρεαλιστικά στοιχεία (που εκπροσωπούνται στην παρουσία της Ηλικιωμένης, του Διαβόλου, του Αφηγητή και διαρρηγνύουν την αυστηρότητα που θα μπορούσε να πάρει ένα έργο με ιστορικό, σχεδόν ντοκιμαντερίστικο χαρακτήρα), εξέθεσε τους προβληματισμούς του όπως και τις παλινωδίες των ηρώων, αλλά μια σύσφιγξη του ρυθμού και μια πιο γλαφυρή αποτύπωση των προσώπων θα ευνοούσε το αποτέλεσμα και θα αποσπούσε ακόμη ζωηρότερες ερμηνείες από τους καλούς ηθοποιούς: Αγορίτσα Οικονόμου, Λευτέρης Μαλκότσης, Μαρία Τσιμά, Ανατολή Αθανασιάδου, Σοφία Σεϊρλή, Υψιπύλη Σοφιά, Παναγιώτης Παναγόπουλος, Θανάσης Ραφτόπουλος, Γιλμάζ Χουσμέν.

Περισσότερες πληροφορίες

Ένα σπίτι φωτεινό σαν μέρα

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 135 '

Για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή παρουσιάζεται το έργο που χαρτογραφεί την άνοδο του ναζισμού, εκθέτοντας την ευθύνη της στάσης μας απέναντι στην Ιστορία, από τον συγγραφέα του θρυλικού “Άγγελοι στην Αμερική”. Στο επίκεντρο οι συναντήσεις μιας παρέας αριστερών καλλιτεχνών που ξεκινούν από την Πρωτοχρονιά του 1932, στο σπίτι της ηθοποιού Άγκνες στο Βερολίνο, και συνεχίζονται για ενάμιση χρόνο, αποκαλύπτοντας πώς η πολιτική αναταραχή μπορεί να αλλάξει σταδιακά τις ισορροπίες στις ανθρώπινες σχέσεις. Όπως σημειώνει ο σκηνοθέτης Γιάννης Μόσχος: «Το έργο του Κούσνερ μάς βάζει απέναντι σε έναν καθρέφτη να κοιτάξουμε στο παρελθόν το δικό μας μέλλον».

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

42 θεατρικές παραστάσεις που συνεχίζονται μετά το Πάσχα

Σημαντικά έργα της παγκόσμιας δραματουργίας, η ελληνική δραματουργία σε πολλές διαφορετικές εκφάνσεις, ερευνητικό θέατρο, δικαστικό δράμα και μυστήριο, θέατρο έξω από το θέατρο και ιστορίες αληθινών προσώπων που ενέπνευσαν θεατρικά έργα. Όλα αυτά συμπεριλαμβάνονται στο σύνολο των θεατρικών παραστάσεων που συνεχίζονται μετά το Πάσχα, δίνοντάς μας μια ακόμα ευκαιρία για ανοιξιάτικες εξορμήσεις στη θεατρική Αθήνα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
10/05/2024

"If I can not dance, I will not be a part of your revolution" δηλώνει η Μαρία Κολιοπούλου στο νέο της έργο

Στο νέο της χορογραφικό έργο μεγάλης κλίμακας, το ιδρυτικό μέλος της ομάδας Πρόσχημα συμπράττει με ερμηνεύτριες διαφορετικών ηλικιών και ικανοτήτων αναζητώντας την βαθιά απόλαυση της στιγμής.

"The last lunch" σερβίρει το πρώτο αγγλόφωνο θέατρο στην Ελλάδα

Το Theatre of the No, μετά την επιτυχία της παράστασης "Περιμένοντας τον Γκοντό", παρουσιάζει τη μουσική κωμωδία του Γιόελ Γούλφχαρτ σε σκηνοθεσία του Μάνου Τσότρα.

"Ηλικία και διακρίσεις" είναι το νέο θέμα του κύκλου συζητήσεων του Εθνικού

Σε συνέχεια της πρωτοβουλίας που πυροδοτεί τον διάλογο για φλέγοντα κοινωνικά ζητήματα, έρχεται μία νέα συζήτηση με ελεύθερη είσοδο, όπου θα μιλήσουν μεταξύ άλλων η Μαριάννα Κάλμπαρη, η Αλίκη Αλεξανδράκη και ο Θέμης Πάνου.

To 3ο Φεστιβάλ σύγχρονου καλλιτεχνικού καμπαρέ έρχεται στο Red Jasper Cabaret Thatre

Το φεστιβάλ της καμπαρέ θεατρικής σκηνής της Κυψέλης είναι και πάλι εδώ για να προσφέρει στο κοινό δέκα ημέρες με παραστάσεις θεάτρου, χορού, cabaret acts, music performances, aerial acrobatics, drag performances και πολλά ακόμη.

Θέλω να σου κρατάω το χέρι

Οι σύγχρονες σχέσεις και οι ρόλοι των δύο φύλων μέσα σε αυτές απασχολούν το πρώτο θεατρικό έργο του Ιορδανίδη, που κινείται με άνεση στο είδος της δραμεντί και παρουσιάζεται σε ένα φυσικό όσο και προσωπικό ανέβασμα. | Powered by Uber

Η κασέτα

Ένα από τα σημαντικότερα έργα της Λούλας Αναγνωστάκη, και συνολικά της νεοελληνικής δραματουργίας, αποτυπώνει σχεδόν προφητικά, μέσα από μια οικογενειακή ιστορία, την Ελλάδα στο μεταίχμιο δύο εποχών. Ανεβαίνει από τον Μάνο Καρατζογιάννη σε μία προσεγμένη παράσταση με μερικές πολύ ωραίες ερμηνείες. | Powered by Uber