Ανεμοδαρμένα ύψη

2,5

Φιλότιμη και με κάποια ωραία στοιχεία απόπειρα μεταφοράς στο σανίδι του κλασικού λογοτεχνικού έργου, που όμως υπολείπεται αρκετά σε δύναμη και δραματική πειθώ, ίσως και εξαιτίας της αποτυχημένης πρωταγωνιστικής διανομής.

Ανεμοδαρμένα Ύψη

Αυτό που κυρίως λείπει από την παράσταση που υπογράφει ο Γιάννης Καλαβριανός είναι η δύναμη να παρασύρει στη δίνη και την απελπισία της τραυματικής ιστορίας που έχει συνθέσει η Έμιλι Μπροντέ. Ο Καλαβριανός, σκηνοθέτης που έχει με επιτυχία αντιμετωπίσει αρκετές φορές τη λογοτεχνία ως δραματουργική πηγή, εδώ δείχνει να "λυγίζει" υπό το βάρος του πρωτότυπου υλικού. Υπογράφει βέβαια και πάλι μια καλή, λειτουργική διασκευή, γεγονός όχι αμελητέο ειδικά αν λάβουμε υπόψη την πληθωρικότητα και τον όγκο του μυθιστορήματος. Προτείνει ως άξονα και πυρήνα της αφήγησης τη Νέλι, οικονόμο στα Ανεμοδαρμένα Ύψη, και μέσω αυτής ξεδιπλώνει την ιστορία του Χίθκλιφ και της Κάθριν και του ανομολόγητου όσο και "καταραμένου" έρωτά τους. Από εκεί και πέρα, όμως, το υλικό της Μπροντέ αποδεικνύεται πληθωρικό και ατίθασο, καθώς στη σκηνή φτάνει μια ιδέα μόνο από τα μεγάλα πάθη και τους ταραγμένους ήρωες, από τη μακρόχρονη ιστορία των δύο σπιτιών που καταδικάστηκαν στη δυστυχία, εξαιτίας ανομολόγητων και απωθημένων ερωτικών παθών.

Ανεμοδαρμένα Ύψη

Θα μπορούσε να πει κανείς πως τα ίδια τα "Ανεμοδαρμένα ύψη" δύσκολα πείθουν, καθώς έχουν παρέλθει εκατόν εβδομήντα χρόνια από την έκδοσή τους˙ κι όμως, διατηρούν μια σαρωτική δύναμη, έχουν βιαιότητα, πάθος, οδύνη και σπαραγμό, στοιχεία που στην παράσταση προκύπτουν μάλλον βεβιασμένα. Έτσι, η απόγνωση που βγάζει η γραφή της Μπροντέ, οι ανομολόγητοι έρωτες, τα καταπιεσμένα συναισθήματα που σωματοποιούνται και μεταφράζονται σε νευρικούς κλονισμούς, σωματική κατάπτωση, ακόμη και θάνατο, στη σκηνή μοιάζουν απίθανα και ψεύτικα. Κυριότερα συντελεί σε αυτό η χημεία –μάλλον η απουσία της– των δύο πρωταγωνιστών: η Ιωάννα Κολλιοπούλου ερμηνεύει ωραία τη νεαρή γυναίκα που βγαίνει από τον "σωστό δρόμο" και γίνεται ατίθασο αγρίμι, εξαιτίας της επιρροής του Χίθκλιφ, γρήγορα όμως εγκλωβίζεται σε μια μονοκόμματη απόδοση του δύστροπου, λόγω του ανικανοποίητου έρωτα, χαρακτήρα της, ενώ δύσκολα καταφέρνει να πείσει όταν πια η Κάθριν καταρρέει και φθίνει. Ο Γιώργος Γλάστρας στο ρόλο του Χίθκλιφ παρουσιάζεται περισσότερο αφ’ υψηλού και υπερόπτης απ’ ό,τι ο γήινος ρόλος ενός χαμινιού απαιτεί, και ακόμη περισσότερο πομπώδης, όχι μόνο όταν πια ο ήρωας επιστρέφει στα Ανεμοδαρμένα Ύψη με τον αέρα του ισχυρού, αλλά και στις σπαρακτικές στιγμές που εκλιπαρεί για ένα τελευταίο φιλί στη νεκρή αγαπημένη του.

Ανεμοδαρμένα Ύψη

Η ωραία σκηνογραφική ιδέα (Γιάννης Θαβώρης), ένα σύνολο από διαλυμένα έπιπλα, φτιαγμένα σαν κολάζ που αποτελείται από τα δύο σπίτια της ιστορίας (τα Ανεμοδαρμένα Ύψη και το Θράσκρος Γκρέιντζ) προσθέτει οπτικό ενδιαφέρον, όπως και τα παιχνίδια με το φως και τις σκιές που δημιουργούν ατμόσφαιρα (φωτισμοί: Εβίνα Βασιλακοπούλου). Στον πολυμελή θίασο, ξεχωρίζουν οι ωραίες ερμηνείες, που μεταδίδουν κάτι από τα πάθη αυτών των ατελών, δυστυχισμένων ανθρώπων που κατέγραψε η Μπροντέ από τους Αγγελική Λεμονή (Νέλι), Γιώργο Μπινιάρη (Ιωσήφ), Δημήτρη Πασσά (Έντγκαρ), Γιώργο Μπένο (Λίντον), Λυγερή Μητροπούλου (Κάθι), Γιώργο Μακρή (Έρτον).

Περισσότερες πληροφορίες

Ανεμοδαρμένα ύψη

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 120 '

Ο καταδικασμένος έρωτας του Χίθκλιφ και της Κάθριν βρίσκεται στο επίκεντρο του λογοτεχνικού αριστουργήματος που οδηγεί δύο οικογένειες σε ολοκληρωτική καταστροφή.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Αίμα στη σκηνή": Μια ανατρεπτική κωμωδία για το ίδιο το θέατρο σκηνοθετεί ο Τάσος Πυργιέρης

Το έργο του Αμερικανού συγγραφέα και ηθοποιού Τσαρλς Λάντλαμ, που ανεβαίνει τον Μάιο, παρακολουθεί τη ζωή ενός οικογενειακού θιάσου τρίτης κατηγορίας που ετοιμάζεται να παρουσιάσει τον "Άμλετ".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/04/2024

"Human Requiem in Eleusis": Παγκόσμια πρεμιέρα για την ταινία της εμβληματικής παράστασης της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Την παράσταση - ύμνο στη θνητότητά μας με την υπογραφή του σκηνοθέτη Γιόχεν Ζάντιγκκαι της χορογράφου Σάσα Βαλτς έχουμε ακόμα μια ευκαιρία να δούμε στο Σινέ Ελευσίς και στο Μέγαρο Μουσικής.

"Το μπουφάν της Χάρλεϊ ή πάλι καλά": Last call για την παράσταση με τη Μαριάννα Τουμασάτου

Το έργο του Βασίλη Κατσικονούρη σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Σταύρου, που έχει ως ηρωίδα μια μάνα που μιλά στον εύζωνα γιο της, μετρά τις τελευταίες του παραστάσεις στο Coronet.

"Μήδειας μπούρκα": Το Θεσσαλικό Θέατρο στην Αθήνα με τη βραβευμένη παράσταση για την ηρωίδα - σύμβολο

Η θεατρική παράσταση που ταξίδεψε μέχρι τη Νέα Υόρκη και βραβεύτηκε, σε κείμενο του Ανδρέα Φλουράκη, σκηνοθεσία της Κυριακής Σπανού και τη Μαρσέλα Λένα στον επώνυμο ρόλο, έρχεται το Μάιο για λίγες παραστάσεις στο Θέατρο Εν Αθήναις.

"#Free Prometheus": Όταν ο Αισχύλος συνάντησε τους Fem tettix

Μία κωμωδία παραλόγου που δανείζεται στοιχεία από τον "Προμηθέα Δεσμώτη" είναι το τρίτο πρωτότυπο έργο της ανατρεπτικής ομάδας το οποίο παρουσιάζεται στο studio Μαυρομιχάλη.

Έξι θεατρικές παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου κατεβάζουν αυλαία

Ο πρώτος θεατρικός οργανισμός της χώρας αποχαιρετά το "Goodbye, Lindita" και πέντε ακόμη παραγωγές του που φτάνουν στο τέλος του φετινού τους κύκλου.

"Ιnk": Η παράσταση του Δημήτρη Παπαϊωάννου επιστρέφει!

Ύστερα από ένα χρόνο παγκόσμιας περιοδείας, η τελευταία δουλειά του Δημήτρη Παπαϊωάννου ξανά στο Μέγαρο Μουσικής.