Οι δούλες

3

Τρεις ωραίες ερμηνείες στην παράσταση του κλασικού πια έργου, που ανεβάζει ο Γιώργος Σκεύας, δίνοντας έμφαση κυρίως στην ψυχαναλυτική όψη του.

Οι δούλες

Εκκινώντας από την πραγματική δολοφονία που διέπραξαν οι αδερφές Παπέν, δύο υπηρέτριες, εις βάρος της εργοδότριάς τους και της κόρης της, ο Ζενέ έγραψε στα τέλη της δεκαετίας του ’40 τις "Δούλες", ανοίγοντας το αδιαμφισβήτητο ταξικό υπόβαθρο του συγκεκριμένου γεγονότος σε μια πολυεπίπεδη πραγμάτευση με μεταθεατρικές, θρησκευτικές και ψυχαναλυτικές αποχρώσεις. Ο συγγραφέας τοποθέτησε το δραματικό πλαίσιο σε ένα παιχνίδι ρόλων που παίζουν με τελετουργική ευλάβεια οι δύο αδελφές, παριστάνοντας εκ περιτροπής την "Κυρία" και τη "Δούλα", ένα παιχνίδι με τελετουργικό χαρακτήρα και υπαρξιακό υπόστρωμα, που καθρεφτίζει όχι τόσο τη σχέση των δύο γυναικών με το αφεντικό τους, αλλά κυρίως τη σχέση καθεμίας με τον εαυτό της και μεταξύ τους.

Οι δούλες

Τουλάχιστον αυτή η ψυχαναλυτική ανάγνωση κυριαρχεί και προβάλλεται στη σκηνοθεσία του Γιώργου Σκεύα, έτσι όπως οι δύο γυναίκες (τις υποδύονται η Αγγελική Παπαθεμελή και η Αμαλία Καβάλη) αποτυπώνονται σχεδόν ως μία, "διπολική" προσωπικότητα που βρίσκεται σε διαρκή μάχη αποδοχής όσο και επίθεσης κατά του εαυτού της. Ένας υπερμεγέθης πίνακας, αντίγραφο της "Αναγνώστριας μυθιστορήματος" του Βίερτς, που απεικονίζει μια γυμνή γυναίκα να διαβάζει ξαπλωμένη, ενώ μια δεύτερη την κρυφοκοιτάζει σχεδόν ηδονοβλεπτικά, κυριαρχεί στο σκηνικό· κάνει κι αυτός τη δική του νύξη για τη σκηνοθετική ανάγνωση, η οποία στρέφει το ενδιαφέρον της σε δύο γυναίκες που δεν συνδέονται απλώς με αδερφικούς δεσμούς, αλλά τους καθορίζει μια σχέση αλληλοεξαρτωμένη όσο και συγκρουσιακή.

Οι δούλες

Η είσοδος της Κυρίας, την οποία επιδιώκουν να δολοφονήσουν οι δύο αδερφές, φέρνει στο προσκήνιο και το ταξικό πρόσημο του έργου, κάτι που και ο σκηνοθέτης φροντίζει να μην παραβλέψει: Η ερμηνεία της Αλεξάνδρας Σακελλαροπούλου είναι ένα πραγματικό "κέντημα", καθώς την παρουσιάζει ως μια αφ’ υψηλού, προσποιητής ευγένειας και φιλευσπλαχνίας γυναίκα της μεγαλοαστικής τάξης, ενώ ειδικά στο δικό της κομμάτι ξεχωρίζει η ωραία μετάφραση του Δημήτρη Δημητριάδη, που αποδίδει στα ελληνικά το πρωτότυπο με ρυθμική χάρη, φινέτσα και, σε σημεία, υποδόρια ειρωνεία. Η Αγγελική Παπαθεμελή και η Αμαλία Καβάλη μάς χαρίζουν επίσης πολύ ωραίες ερμηνείες, όσο επιδίδονται στο διαρκές τελετουργικό τους παιχνίδι όπου εναλλάσσονται στους ρόλους του εξουσιαστή και του εξουσιαζόμενου, συμμαχούν και συγκρούονται, επιβάλλονται και υποτάσσονται. Η χημεία τους είναι αξιοσημείωτη όπως και το γεγονός ότι, αν και συχνά δρουν σαν αλληλοσυμπληρούμενες υπάρξεις, καθεμία προσδίδει διακριτά χαρακτηριστικά στο ρόλο της: περισσότερο εσωτερική και εύθραυστη η Σολάνζ της Παπαθεμελή, φιλάρεσκη και ηγετική η Κλερ της Καβάλη. Οι ατμοσφαιρικοί φωτισμοί (Βαγγέλης Μούντριχας), οι μουσικές νότες (Σήμη Τσιλαλή) και το παιχνίδι με τους αντικατοπτρισμούς που επιτρέπει η χρήση του σκηνικού (το υπογράφει ο σκηνοθέτης) ολοκληρώνουν την καλλιτεχνική πρόταση.

Περισσότερες πληροφορίες

Οι δούλες

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Η εναλλαγή των ρόλων, οι σχέσεις εξουσίας και υποταγής, ερωτισμού και εξάρτησης, και οι αγεφύρωτες ταξικές διαφορές δημιουργούν ένα εκρηκτικό κλίμα αγωνίας στην ιστορία δύο υπηρετριών και της κυρίας τους.

Αποθήκη

Σαρρή 40

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
25/04/2024

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.

Ο κροκόδειλος

Ένα από τα λιγότερο γνωστά και ελάχιστα παιγμένα αφηγήματα του Ρώσου συγγραφέα προσεγγίζει μια νεανική θεατρική ομάδα, ενισχύοντας τη σατιρική του διάθεση. Το αποτέλεσμα είναι ευφρόσυνο με ενδιαφέροντα σημεία αλλά και κάπως άτολμο. | Powered by Uber

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.