Ιφιγένεια εν Αυλίδι

3

Χωρίς να ξεφεύγει ιδιαίτερα από την πεπατημένη μιας ανάγνωσης που εκμοντερνίζει την όψη παρά ερμηνεύει το περιεχόμενο, η παράσταση καταγράφεται στη μνήμη κυρίως χάρη στην όλο σφρίγος ερμηνεία της Μαρίας Πετεβή.

Ιφιγένεια εν Αυλίδι Ελίνα Γιουνανλή©

Πρόσφορη σε εύκολες (παρ)ερμηνείες, η "Ιφιγένεια εν Αυλίδι" μπορεί να αποδοθεί μονοδιάστατα ως πατριωτικό ή ρομαντικό δράμα, καθώς πραγματεύεται την αυτοθυσία της ηρωίδας προκειμένου να πραγματοποιηθεί η ελληνική εκστρατεία εναντίον της Τροίας. Σύμφωνα με την υπόθεση, ο ελληνικός στόλος βρίσκεται καθηλωμένος στην Αυλίδα λόγω άπνοιας – κατάσταση που μπορεί να ανατραπεί μόνο με τη θυσία της κόρης του αρχιστράτηγου των Ελλήνων. Έτσι, ο Αγαμέμνονας καλεί με δόλο στην Αυλίδα τη σύζυγό του και την Ιφιγένεια, υποσχόμενός της γάμο με τον Αχιλλέα. Παρόλο που στην πορεία μετανιώνει, είναι αργά· η ηρωίδα οδηγείται στο θάνατο, αρχικά συντετριμμένη υπό το βάρος της μοίρας της, αλλά έπειτα με πλήρη αυτοδιάθεση, αποφασιστική και περήφανη που κρατάει αυτή –διά του θανάτου της– την τύχη της πατρίδας στα χέρια της.

Ιφιγένεια εν Αυλίδι

Ο Θέμης Μουμουλίδης δεν ακολούθησε το δρόμο της ρητορείας, αντιθέτως εξέφρασε –αν και υπογείως και κάπως αμφίθυμα– σκεπτικισμό απέναντι στην ευριπίδεια θέση (άλλωστε, ούτε αυτή είναι απολύτως καταφατική: αν και διακρίνεται η πρόθεση του ποιητή να τονώσει το καταρρακωμένο, λόγω της έκβασης του Πελοποννησιακού Πολέμου, ηθικό των συμπατριωτών του, το έργο καταγράφει συνεχή διλήμματα, συναισθηματικές μεταπτώσεις και ειρωνικές αποχρώσεις). Όμως, αυτός ο σκεπτικισμός εκφράστηκε μάλλον προβληματικά, καθώς η σκηνοθεσία μοίρασε το δραματικό σύμπαν σε δύο πόλους: από τη μια, οι πολεμοκάπηλοι ηγέτες του ελληνικού στρατού, που καθοδηγήθηκαν σε μονοκόμματες ερμηνείες (ειδικά ο Γιώργος Χρυσοστόμου/Αχιλλέας και ο Άκης Σακελλαρίου/Μενέλαος), ακατανόητο γιατί, μιας και πρόκειται για ήρωες που αλλάζουν στάση και παραχωρούν την αρχική, υπέρ της θυσίας, θέση τους στην υποστήριξη της διάσωσης της Ιφιγένειας, και από την άλλη, ο κόσμος της νιότης, της ζωής, του συναισθήματος, εκφρασμένος στο πρόσωπο της Ιφιγένειας και στις κοπέλες του Χορού, που γέμιζαν τη σκηνή με νεανική, φρέσκια αύρα.

Ιφιγένεια εν Αυλίδι
Ελίνα Γιουνανλή©

Ο Μουμουλίδης είδε την ιστορία της Ιφιγένειας όχι ως ιστορία του χθες, αλλά του σήμερα, ίσως και του αύριο, και προχώρησε σε εκμοντερνισμό της όψης, με ένα μεταλλικό σκηνικό που θύμιζε εργοτάξιο (Γιώργος Γαβαλάς) και με τη φουτουριστική όψη κάποιων, ανδρικών κυρίως, κοστουμιών (Νίκη Ψυχογιού), στοιχεία που αφορούν την αισθητική παρά την ιδεολογική ερμηνεία επί του κειμένου. Αυτή μένει κάπως μετέωρη, ενώ και το κλίμα της παράστασης αργεί να θερμανθεί: το στεγνό πρώτο μέρος ανατρέπεται μετά την είσοδο της Κλυταιμνήστρας και της Ιφιγένειας. Η σύνδεση μεταξύ πατέρα (Λάζαρος Γεωργακόπουλος) και κόρης, η μνημειακής απόδοσης, μακριά από μελοδραματισμούς, οδύνη της Κλυταιμνήστρας (Ιωάννα Παππά) και ιδιαίτερα η αποκαλυπτική, χυμώδης και δυναμική ερμηνεία της Μαρίας Πετεβή (Ιφιγένεια) διασώζουν την παράσταση από την πεζότητα και τη στείρα αφηγηματικότητα. Ωραία και η παρουσία του Παντελή Δεντάκη (Πρεσβύτης, Άγγελος), ενώ η μουσική του Σταύρου Γασπαράτου, πότε ως διακριτική υπόκρουση και πότε με εντονότερη παρουσία, υπάκουσε στη σκηνοθετική λογική ενός συγκινησιακά φορτισμένου, εύληπτου θεάματος.

Περισσότερες πληροφορίες

Ιφιγένεια εν Αυλίδι

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Η παράσταση αναδεικνύει τη σχέση της ευριπίδειας τραγωδίας, όπου ο Αγαμέμνονας αποφασίζει να θυσιάσει την κόρη του στο βωμό της εκστρατείας προς την Τροία, με τις σύγχρονες δυστοπίες.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
25/04/2024

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.

Ο κροκόδειλος

Ένα από τα λιγότερο γνωστά και ελάχιστα παιγμένα αφηγήματα του Ρώσου συγγραφέα προσεγγίζει μια νεανική θεατρική ομάδα, ενισχύοντας τη σατιρική του διάθεση. Το αποτέλεσμα είναι ευφρόσυνο με ενδιαφέροντα σημεία αλλά και κάπως άτολμο. | Powered by Uber

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.