Θεσμοφοριάζουσες

3

Ωραίες ερμηνείες και καλά επιμέρους στοιχεία σε μια παράσταση που ακολουθεί τη γραμμή των λαϊκών ανεβασμάτων της αριστοφανικής κωμωδίας, αλλά δεν αποφεύγει και μια ξεπερασμένη αισθητική στην απόδοσή της.

Θεσμοφοριάζουσες Δημήτρης Μακρής©

Μπορεί να μην αποφεύγει εντελώς το σκόπελο μιας χοντροκομμένης αισθητικής ανάγνωσης του Αριστοφάνη, που στηρίζεται στη βωμολοχία και το κιτς στοιχείο, όμως η παράσταση που σκηνοθετεί ο Γιάννης Μπέζος κερδίζει σε άλλα σημεία. Αποζημιώνει, δε, σε ικανοποιητικό βαθμό, αν διαβαστεί ως παράσταση ενταγμένη στη γραμμή των λαϊκών ανεβασμάτων του κωμωδιογράφου, που ποντάρουν στην ατάκα, τη βωμολοχία και το σεξουαλικό αστείο, την γκροτέσκα απεικόνιση των προσώπων, τις –λίγες και εύστοχες, εδώ– μεταφραστικές επικαιροποιήσεις.

Θεσμοφοριάζουσες
Δημήτρης Μακρής©

Ο Αριστοφάνης στις "Θεσμοφοριάζουσες" δράττεται της ευκαιρίας να βάλει σε σκηνική διαμάχη άνδρες και γυναίκες (όπως στη "Λυσιστράτη" και στις "Εκκλησιάζουσες"), με αφορμή τον δήθεν μισογυνισμό του Ευριπίδη. Τοποθετεί τη δράση της κωμωδίας στη μεγάλη γυναικεία γιορτή των Θεσμοφορίων, όπου ο Χορός των Γυναικών σκοπεύει να ψηφίσει εναντίον του τραγικού ποιητή, καθώς δυσφημεί στα έργα του το γυναικείο φύλο. Ο Ευριπίδης πληροφορείται το γεγονός και στέλνει στη γιορτή ένα συγγενή του, τον Μνησίλοχο, μεταμφιεσμένο σε γυναίκα, προκειμένου να αποτρέψει την καταδικαστική ψήφο. Η συνέχεια, φυσικά, είναι ευτράπελη και περιπετειώδης, ειδικά όταν αποκαλύπτεται η ταυτότητα του Μνησίλοχου, που έρχεται αντιμέτωπος με την οργή των γυναικών και φυλακίζεται.

Θεσμοφοριάζουσες
Δημήτρης Μακρής©

Πρόκειται για ένα σχεδόν μεταθεατρικό έργο, που εκμεταλλεύεται το εύρημα του "θεάτρου μέσα στο θέατρο", καθώς ο Μνησίλοχος, προκειμένου να καλέσει τον Ευριπίδη για βοήθεια, ερμηνεύει ολόκληρα αποσπάσματα από έργα του (έτσι οι "Θεσμοφοριάζουσες" γίνονται και φιλολογική πηγή, αφού παραθέτουν στίχους όχι μόνο από τη διασωθείσα "Ελένη" αλλά και από τη χαμένη "Ανδρομέδα"). Η σκηνοθεσία, πάντως, δεν στάθηκε σε αυτό το "πνευματώδες" επίπεδο του έργου αλλά κυρίως στις κωμικές ευκαιρίες που δίνουν η σύγκρουση των δύο αντίπαλων "στρατοπέδων" και η γλαφυρή απεικόνιση των επιμέρους προσώπων.

Θεσμοφοριάζουσες
Δημήτρης Μακρής©

Αν και η παράσταση καταφεύγει ανά στιγμές στη στερεοτυπική απόδοση –π.χ. του Χορού ως υστερικών γυναικών και της ομοφυλοφιλίας με τη λογική "φτερά και πούπουλα"–, δεν είναι αυτή η κυρίαρχη γραμμή ανάγνωσης. Αντιθέτως, η παράσταση έχει ενέργεια και μια έκδηλη χαρά, χαρίζει, δε, αβίαστο γέλιο, εκμεταλλευόμενη τη δυναμική του δραματουργικού ευρήματος και των χαρακτήρων, έχει για άσο στο μανίκι τη μουσική του Φοίβου Δεληβοριά, που κινείται σε ένα φάσμα από τα βαριά, λαϊκά ακούσματα στη ρετρό αισθητική, ενώ στην Παράβασή τους οι γυναίκες έρχονται στο προσκήνιο σχεδόν με συγκινητικό αποτέλεσμα. Πολλά οφείλονται και στις ωραίες, κεφάτες ερμηνείες, με προεξάρχοντες τον Γ. Μπέζο ως Μνησίλοχο, τον Βλαδίμηρο Κυριακίδη (Ευριπίδης), τον Λαέρτη Μαλκότση, εκπληκτικό σε διπλό ρόλο (Αγάθωνας, Τοξότης), τη Φωτεινή Μπαξεβάνη (Κρίτυλλα), τον Αλέξη Βιδαλάκη (Υπηρέτης) κ.ά.

Περισσότερες πληροφορίες

Θεσμοφοριάζουσες

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Οι Αθηναίες γυναίκες ετοιμάζονται να καταδικάσουν τον Ευριπίδη που τις κατηγορεί στις τραγωδίες του. Ο ίδιος, προκειμένου να τις αποτρέψει, μεταμφιέζει σε γυναίκα το συγγενή του Μνησίλοχο και τον στέλνει στη γιορτή των Θεσμοφορίων για να τον υπερασπιστεί.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
24/04/2024

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.

Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα: Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις του που κατεβάζουν αυλαία

Μία φουτουριστική παράσταση αλλά και δύο έργα που απευθύνονται στους μικρούς θεατές ολοκληρώνουν τον κύκλο τους στον χώρο την Κυριακή των Βαΐων.

Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου: Ολοκληρώθηκε η σημαντική πρωτοβουλία της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Oι φοιτήτριες σκηνοθεσίας Γεωργία Διάκου, Αριάδνη Ζούπινα, Αλεξία Παραμύθα και Ειρήνη Σεβαστοπούλου, που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου στην Ελευσίνα, μιλούν στο "α".

Δήμος Αβδελιώδης: "Στο θέατρο πάμε πρωτίστως για να νιώσουμε"

Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης μιλά στο "α" με αφορμή την "Απολογία του Σωκράτη" που ανεβάζει στην αρχαία ελληνική γλώσσα (26-27/4) αλλά και το "Όνειρο στο κύμα / Έρως ήρως" του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη (29/4), που παρουσιάζονται στη νέα θεατρική σκηνή που φέρει το όνομά του στο ιστορικό Studio New Star Art Cinema.