Φιλοκτήτης

2,5
Φιλοκτήτης Μάνος Ξυρουχάκης©

Ωραία η ιδέα να παρουσιαστεί σε θερινή περιοδεία μια από τις ωραιότερες, αλλά όχι και δημοφιλέστερες όσον αφορά στη συχντότητα των ανεβασμάτων, τραγωδίες του Σοφοκλή. Η δράση του "Φιλοκτήτη" τοποθετείται στη Λήμνο, εκεί όπου εγκαταλείφθηκε ο ομώνυμος ήρωας, όταν οι Έλληνες ξεκινούσαν την εκστρατεία τους ενάντια στην Τροία. Μία πληγή στο πόδι που του προκάλεσε το δάγκωμα ενός φιδιού, τον κατέστησε ανήμπορο να ακολουθήσει τους συντρόφους του, οι οποίοι τον εγκατέλειψαν στο νησί, με μόνη βοήθεια το θρυλικό του τόξο, δώρο του Ηρακλή. Δέκα χρόνια μετά, με την Τροία ακόμη απόρθητη, ο Οδυσσέας και ο γιος του νεκρού Αχιλλέα, Νεοπτόλεμος, επιστρέφουν στη Λήμνο, για να πάρουν πάση θυσία μαζί τους τον Φιλοκτήτη, καθώς σύμφωνα με μια προφητεία, η Τροία θα πέσει μόνο από το δικό του τόξο. Απέναντι σε έναν άνθρωπο στιγματισμένο και θυμωμένο από τη συντροφική προδοσία, ειδικά του Οδυσσέα, ο δόλος προκειμένου να επιτευχθεί ο σκοπός του ταξιδιού δείχνει αναπόφευκτος.

Φιλοκτήτης
Μάνος Ξυρουχάκης©

Ενταγμένος σε μια ομάδα σοφόκλειων έργων όπου οι κεντρικοί ήρωες έχουν αλύγιστο φρόνημα, όπως ο "Αίαντας", ο "Φιλοκτήτης" είναι ένα ιδιαίτερα γοητευτικό έργο: συγκρούονται δύο άνδρες με διαφορετικό ήθος, ο πραγματιστής, κυνικός Οδυσσέας και ο πληγωμένος συναισθηματικά και σωματικά Φιλοκτήτης, ενώ στο πρόσωπο του Νεοπτόλεμου αναδεικνύεται η αμφιταλάντευση του νεαρού άνδρα, που δέχεται να προσεγγίσει με δόλο τον Φιλοκτήτη προκειμένου να του αποσπάσουν το τόξο, αλλά στην πορεία συναισθάνεται τη δική του θέση. Η τοποθέτηση της δράσης στη Λήμνο προσθέτει στη σκηνική ατμόσφαιρα καθώς δίνει σχεδόν φυσική υπόσταση στο άγριο, αφιλόξενο τοπίο, στα στοιχεία της φύσης, στο χώμα, τη γη και τη σπηλιά, που έγιναν για δέκα χρόνια σπίτι και παρέα του απομονωμένου ήρωα.

Φιλοκτήτης
Μάνος Ξυρουχάκης©

Ο Μαρλέν Καμίνσκυ σκηνοθέτησε το έργο με εμφανή διάθεση να το απογυμνώσει από τα πολλά εξωτερικά στοιχεία, δίνοντας έμφαση στις σχέσεις των προσώπων και στο φρόνημά τους. Η ατμοφαιρικότητα της μουσικής (Ευαγγελία Βελλή-Κοσμά, Constantine Skourlis), που είχε διακριτικό ρόλο, και των φωτισμών (Αλίκη Δανέζη-Knutsen), που παίζουν με το φως και τις σκιές, η ομαδικότητα και σωματικότητα του Χορού των Ναυτών, τα εκτελεσμένα a cappella Χορικά, το λιτό σκηνικό (Γιώργος Γεωργίου), μια κυκλική μεταλλική κατασκευή που χρησιμοποιείται ως πατάρι αλλά και κρύβει μέσα του το τόξο του ήρωα, που θα κυριαρχήσει επί σκηνής, είναι όλα στοιχεία που πλαισιώνουν και αναδεικνύουν την ιστορία και τους ήρωες της.

Φιλοκτήτης
Μάνος Ξυρουχάκης©

Το σκηνικό και ερμηνευτικό ενδιαφέρον εστιάζεται σε αυτούς, και εδώ εντοπίζονται οι αδυναμίες της παράστασης, καθώς η σκηνοθεσία καθοδηγεί προς μία μάλλον αχρείαστη στομφώδη έκφραση τόσο τον Τάσο Νούσια όσο και τη Μαρία Πρωτόπαππα, που επωμίζονται τους ρόλους του Φιλοκτήτη και του Οδυσσέα - παρόλο που και οι δύο έχουν καλές στιγμές, ο πρώτος αναδεικνύοντας με ένταση τη συμπεριφορά ενός άνδρα-θηρίου στο κλουβί και η δεύτερη αφήνοντας να φανεί κάτι από την κυνική ειρωνεία του αρχηγού των Αχαιών, στο μεγαλύτερο μέρος εμφανίζονται μάλλον άκαμπτοι. Ο Γιώργος Αμούτζας δίνει μία ηπιότερη ερμηνεία στο ρόλο του Νεοπτόλεμου, δείχνει όμως να παρασύρεται τελικά κι αυτός από την ένταση που επικρατεί, ενώ ο Χορός (Αλέξανδρος Φιλιππόπουλος, Παντελής Αρουσαλίδης, Μάρκος Γέττος, Βαγγέλης Κρανιώτης, Βαγγέλης Μάγειρος, Τάσος Θεοφιλάτος) εξαντλείται σε περιγραφικές χορογραφίες (τυχαία δεν αναφέρεται όνομα χορογράφου;).

Φιλοκτήτης
Μάνος Ξυρουχάκης©

Το φινάλε του έργου, σύμφωνα με το οποίο ο Φιλοκτήτης πείθεται να ακολουθήσει τους Έλληνες μόνο κατόπιν της παρέμβασης του Ηρακλή, γειώνεται στην παράσταση σε ανθρώπινο επίπεδο, με τα λόγια του να ακούγονται από τη φωνή του Τάσου Νούσια-Φιλοκτήτη, σε ένα σχόλιο ίσως περί απουσίας "από μηχανής Θεών", που μένει όμως μετέωρο σε μια παράσταση που δεν επέδειξε κάποιο σαφή ιδεολογικό προσανατολισμό.

Περισσότερες πληροφορίες

Φιλοκτήτης

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Η ιστορία του μοναχικού αντιήρωα που εγκαταλείφθηκε στη Λήμνο κατά τη διάρκεια του Τρωικού Πολέμου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ανοίγει η "Αίθουσα αναμονής" στον ιδιαίτερο χώρο του Σ.Ο.Τ.Α. – Σωματείου Οδηγών Ταξί Αττικής

Σε έναν χώρο που κουβαλά τη μνήμη ενός ανδροκρατούμενου επαγγελματικού κλάδου, τέσσερις γυναίκες συναντώνται τυχαία και – μέσα από το χιούμορ, τη συγκίνηση και την αναμέτρηση με τον εαυτό τους – αφηγούνται μια ιστορία αλλαγής και λύτρωσης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
13/10/2025

"Τα παιδιά ενός κατώτερου θεού-Πάρτε μια γεύση από τις πρώτες φωτογραφίες

Με ιδιαίτερη ευαισθησία προσεγγίζει την ιστορία των "Παιδιών ενός κατώτερου θεού" ο σκηνοθέτης Δημοσθένης Παπαδόπουλος, φωτίζοντας τη σιωπή, τη διαφορετικότητα και τη δύναμη της ανθρώπινης σύνδεσης στη σκηνή.

"Unborn": 5 λόγοι που θα σε κάνουν να δεις αυτή τη διαφορετική ιστορία ενηλικίωσης

Η Χριστίνα Κυρίτση για την παράσταση "Unborn", που κάνει πρεμιέρα στο Θέατρο Ρεκτιφιέ στις 14 Οκτωβρίου.

Ο Ιβάν Βιριπάγιεφ στο θέατρο Olvio στις 13 Οκτώβρη

Με αφορμή το ανέβασμα του έργου του, "Οι μεθυσμένοι", ο ανατρεπτικός Ρώσος συγγραφέας Ιβάν Βιριπάγιεφ θα βρεθεί στο Olvio για να παρακολουθήσει την παράσταση και να συζητήσει με το κοινό.

Πρεμιέρα για το "Τέλος του παιχνιδιού" με τους Μάκη Παπαδημητρίου-Γιώργο Χρυσοστόμου

Το έργο του Σάμουελ Μπέκετ, που μας μεταφέρει σε ένα καταφύγιο μετά το τέλος του κόσμου, σηκώνει αυλαία σήμερα στο θέατρο Ιλίσια.

Backstage στη θεατρική "Τελευταία Έξοδο – Ρίτα Χέιγουορθ" του Στίβεν Κινγκ

Συναντήσαμε τους σκηνοθέτες Ορέστη και Δημήτρη Σταυρόπουλο και τους πρωταγωνιστές της πρώτης ελληνικής θεατρικής μεταφοράς του "The Shawshank Redemption", Νίκο Ψαρρά και Δημήτρη Παπανικολάου, στο θέατρο Άνεσις.

Για την Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους το γήρας είναι θέμα απόφασης

Στο "Πριν ανοίξουμε φτερά", η ζωή, η απώλεια και οι οικογενειακοί δεσμοί ζωντανεύουν στη σκηνή. Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους μιλά για τα δικά της φτερά, τη συνεργασία με Δημήτρη Καταλειφό και Γιάννη Μπέζο, την τηλεοπτική της παρουσία και για το συναίσθημα που θα… μαγείρευε, αν μπορούσε.