Η αυλή των θαυμάτων - Το μιούζικαλ

3

Το αν όχι τολμηρό τότε σίγουρα πρωτότυπο εγχείρημα να δημιουργηθεί ένα μιούζικαλ πάνω στην «Αυλή των θαυμάτων» του Ιάκωβου Καμπανέλλη δικαιώνει μόνο εν μέρει τους εμπνευστές του, καθώς όπου το ρόλο της μετάδοσης συγκινησιακής φόρτισης αναλαμβάνουν περισσότερο η μουσική και τα τραγούδια παρά η πρόζα.

Αυλή των θαυμάτων Μιχάλης Γκούμας©

Το αν όχι τολμηρό τότε σίγουρα πρωτότυπο εγχείρημα να δημιουργηθεί ένα μιούζικαλ πάνω στην "Αυλή των θαυμάτων" του Ιάκωβου Καμπανέλλη δικαιώνει εν μέρει τους εμπνευστές του, καθώς η μουσική του Στέφανου Κορκολή και τα τραγούδια σε στίχους του Γεράσιμου Ευαγγελάτου ξαναδιαβάζουν το έργο της δεκαετίας του ’50 και το παραδίδουν σε νέα μορφή. Έτσι, η "Αυλή" απομακρύνεται από το είδος του κοινωνικού ρεαλισμού και μεταμορφώνεται σε θέαμα, όπου το ρόλο της μετάδοσης συγκινησιακής φόρτισης αναλαμβάνουν περισσότερο η μουσική και τα τραγούδια παρά η πρόζα. Όχι ότι το έργο αυτό καθ’ αυτό είναι ξεπερασμένο, τουλάχιστον όχι ριζικά. Η διαχρονικότητα των αιτημάτων και η δύναμη της συγγραφικής πένας είναι ακόμη παρούσες. Μπορεί η χωρική συνθήκη, δηλαδή οι λαϊκές κατοικίες γύρω από την κοινή αυλή μιας αθηναϊκής συνοικίας, να δείχνει μακρινή σε σχέση με το σύγχρονο αστικό τοπίο, όμως οι ήρωες που τις κατοικούν δεν δείχνουν τόσο ξένοι - όπως δεν μας είναι ξένα όλα αυτά που τους ταλανίζουν: ο αγώνας για την επιβίωση, η οικονομική δυσπραγία, η επιθυμία διαφυγής προς κάτι καλύτερο. Το έργο ενισχύεται πάντως από νεότερες αναφορές, από τη σημαία του ΠΑΣΟΚ που κρέμεται από την ταράτσα του σκηνικού μέχρι κάποιες προσθήκες, με κυριότερη αυτή της ανάθεσης του ρόλου της Ραφαέλας σε άνδρα ηθοποιό (Θέμης Θεοχάρογλου), τοποθετώντας το σκηνικό γεγονός στα σημερινά κοινωνικά συμφραζόμενα και αιτήματα.

Η αυλή των θαυμάτων - Το μιούζικαλ
Μιχάλης Γκούμας©

Κατά βάση, όμως, το κείμενο του Καμπανέλλη χρησιμοποιείται ως υπόστρωμα προκειμένου να ανταποκριθεί στις ανάγκες του μιούζικαλ (μουσική, τραγούδι, χορογραφίες) και η ψυχολογική εμβάθυνση έρχεται σε δεύτερη μοίρα. Οι ήρωες είναι εδώ (το ζευγάρι των μικρασιατών προσφύγων που μετράει τον έναν ξεριζωμό μετά τον άλλον, η χήρα Καίτη, η στριμμένη γρια-Αννετώ, η Βούλα και ο Μπάμπης, που όλο μαλώνουν κι όλο τα ξαναβρίσκουν, ο εργένης Στράτος, που ανατρέπει με τον ερχομό του τις ισορροπίες της μικρής κοινωνίας, κλπ), όμως η σκηνοθεσία του Χρήστου Σουγάρη τους μεταχειρίζεται σχεδόν ως περιπτώσεις παρά ως χαρακτήρες. Αυτό τουλάχιστον μαρτυρούν οι περισσότερες ερμηνείες που με ανεβασμένη ένταση αποδίδουν κάπως μονοκόμματα τους ρόλους, αδικώντας τα πρόσωπα. Όταν οι τόνοι πέφτουν και η σκηνοθεσία δίνει χώρο στους ηθοποιούς, η παράσταση κερδίζει σε συναισθηματικό βάθος και όχι μόνο σε δυναμισμό, τον οποίο επιδεικνύουν οι ηθοποιοί: Γιώργος Γάλλος (Στέλιος), Μάνος Βακούσης (Ιορδάνης), Μαρία Διακοπαναγιώτου (Ντόρα), Κόρα Καρβούνη (Βούλα), Αλέξανδρος Βάθρης (Γιάννης), Φιλαρέτη Κομηνού (Καίτη), Κατερίνα Παπουτσάκη (Όλγα), Αλέξανδρος Μπουρδούμης (Μπάμπης), Ειρήνη Καραγιάννη (ως σοπράνο ξεχωρίζει και φωνητικά στο ρόλο της Αστάς), κ.ά.

Η αυλή των θαυμάτων - Το μιούζικαλ
Μιχάλης Γκούμας©

Η μουσική από την πλευρά της κάνει τη διαφορά. Βασισμένη σε τζαζ κυρίως ακούσματα φορτίζει την παράσταση με ιδιαίτερη δυναμική, την απομακρύνει από οποιαδήποτε υποψία ηθογραφίας, ενισχύει τα συναισθήματα και προσθέτει όγκο στα δρώμενα (την εννιαμελή ορχήστρα διεθύνει ο Αναστάσιος Συμεωνίδης, στο πιάνο ο Στέφανος Κορκολής). Μερικά από τα τραγούδια του Γεράσιμου Ευαγγελάτου λειτουργούν ωραία, καθώς βοηθούν τη δραματουργία, αναπληρώνουν τη δική της βιασύνη και δίνουν βήμα στους ήρωες. Μακάρι και οι χορογραφίες του Φωκά Ευαγγελινού να ξέφευγαν από την πεπατημένη. Ωραίο το σκηνικό της Ελένης Μανωλοπούλου, συγκεντρώνει όλες τις κατοικίες σε ένα διώροφο κτήριο, όμως καθώς είναι στημένο μετωπικά προς τους θεατές είναι σαν να ορίζει και αυτό τη μετωπική σχέση των ηθοποιών με την πλατεία.

Περισσότερες πληροφορίες

Η αυλή των θαυμάτων - Το μιούζικαλ

  • Μιούζικαλ
  • Διάρκεια: 130 '

Η μουσικοθεατρική εκδοχή του εμβληματικού έργου-ορόσημο του μεταπολεμικού μας θεάτρου αποτελεί ένα εκ βαθέων ψυχογράφημα του Έλληνα της δεκαετίας του 1950.

Μέγαρο Μουσικής

Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη, Αμπελόκηποι

Μέγαρο Μουσικής

Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη, Αμπελόκηποι

Μέγαρο Μουσικής

Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη, Αμπελόκηποι

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
25/04/2024

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.

Ο κροκόδειλος

Ένα από τα λιγότερο γνωστά και ελάχιστα παιγμένα αφηγήματα του Ρώσου συγγραφέα προσεγγίζει μια νεανική θεατρική ομάδα, ενισχύοντας τη σατιρική του διάθεση. Το αποτέλεσμα είναι ευφρόσυνο με ενδιαφέροντα σημεία αλλά και κάπως άτολμο. | Powered by Uber

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.