Σεροτονίνη

3

Το μυθιστόρημα του Ουελμπέκ μετατρέπεται σε σόου στην παράσταση των Δημήτρη Αγαρτζίδη και Δέσποινας Αναστάσογλου με έντονα μεταδραματικά στοιχεία και ανεβασμένη σκηνική ενέργεια.

Σεροτονίνη

Ο Δημήτρης Αγαρτζίδης και η Δέσποινα Αναστάσογλου (της ομάδας Elephas Tiliensis) έχοντας ασχοληθεί ως επί το πλείστον με λογοτεχνικά κείμενα, αναλαμβάνουν στην τελευταία τους παράσταση το φιλόδοξο εγχείρημα να δώσουν θεατρική υπόσταση στη "Σεροτονίνη " του Μισέλ Ουελμπέκ. Καθώς το ζήτημα της μεταφοράς στη σκηνή κειμένων που δεν προορίζονται γι’ αυτή είναι πάντοτε προκλητικό όσο και πολυδιάστατο, είναι άξιο λόγου να επισημανθεί κατ’ αρχήν πως συνολικά η δουλειά τους δεν βασίζεται στην υιοθέτηση ενός τρόπου παρουσίασης της λογοτεχνίας, αλλά κάθε παράσταση δείχνει να προκύπτει από την επιθυμία να βρεθεί ο μοναδικός εκείνος τρόπος που θα εκφράσει το συγκεκριμένο κείμενο στη σκηνή - ή καλύτερα την οπτική των σκηνοθετών για το συγκεκριμένο κείμενο  (ενδεικτικά: η λύση της αφήγησης ακολουθήθηκε στην πρώτη τους παράσταση με την "Περσινή αρραβωνιαστικιά" της Ζατέλη [2015], μία ενδιαφέρουσα σύζευξη μουσικής και λόγου στον "Οδυσσέα" του Τζόις [2018], η μεταδραματικότητα στο "Αγάπησέ με", παράσταση βασισμένη στην "Αμερικάνικη ιστορία" του Φρανκ Κρίστοφερ [2020]).

Σεροτονίνη
Θωμάς Μπέλτσιος©

Στην περίπτωση της "Σεροτονίνης" οδηγούνται σε ένα πολυσυλλεκτικό θέαμα, με πολλά στοιχεία μεταδραματικότητας, σπάσιμο σύμβασης και διάδρασης με τους θεατές (η έναρξη αγγίζει το όριο μιας παράστασης stand up), αλληλεπίδραση με τη ζωντανή μουσική (του Θωμά Μπέλτσιου, που εκτελεί ο ίδιος), έντονα σκιτσαρισμένα πρόσωπα και ανεβασμένη σκηνική ενέργεια, ενώ η ιστορία φιλτράρεται στη σκηνή ως περιεχόμενο ενός (τηλεοπτικού) σόου, όπου οι αυτοκτονίες, η κατάθλιψη, τα αδιέξοδα του σύγχρονου δυτικού κόσμου, η θηλιά της ελεύθερη αγοράς, ο σεξισμός πασπαλίζονται με χρυσόσκονη, κιτς φαντασμαγορία και επίπλαστη θετική διάθεση. Στην παρουσίαση του βιβλίου (Εστία, 2019) διαβάζουμε: "Η Σεροτονίνη [...] διασχίζει μια Γαλλία που αναμασά τις παραδόσεις της, τυποποιεί τις πόλεις της και καταστρέφει τις εξοχές της, φέρνοντας τους ανθρώπους στα όριά τους. Ο μεσήλικας πρωταγωνιστής, ένας γεωργικός μηχανικός, αφηγείται όλη τη ζωή του, τη φιλία του μ' έναν αριστοκράτη γεωργό [...], την αποτυχία των ιδανικών της νιότης τους, τη χαμένη του λίμπιντο, την ίσως παράλογη ελπίδα του να ξαναβρεί έναν χαμένο έρωτα". Στην παράσταση, αυτή η αφήγηση της ματαιωμένης και ξοφλημένης διαδρομής γίνεται αντικείμενο μίας ψευτογκλαμουράτης φιέστας, βάζοντας στο επίκεντρο της παράστασης και ένα κριτικό σχόλιο για τη ηθική χρεωκοπία των ΜΜΕ.

Σεροτονίνη
Θωμάς Μπέλτσιος©

Η σύγκρουση μεταξύ όσων λέγονται και του σκηνικού ύφους δημιουργεί μία ενδιαφέρουσα όσο και δυναμική συνθήκη, ενώ το "κωμικό" περιβάλλον της παράστασης δεν υπονομεύει τη δραματικότητα της ιστορίας. Αντιθέτως, τη μεγεθύνει σαν να πρόκειται για έναν κλαυσίγελω, προσδίδοντας στην παράσταση ιδιαίτερη επιδραστικότητα. Δεν είναι σίγουρο σε ποιο βαθμό συναντιούνται το ύφος της συγγραφικής αφήγησης με αυτό της σκηνικής πραγμάτωσής του, όμως το ζητούμενο δεν επιβάλλεται να είναι η ταύτισή τους. Αυτό που ίσως λείπει είναι η αίσθηση ισορροπίας και μέτρου: αυτή ίσως έδινε στη σκηνική συνθήκη, που τώρα είναι συνεχώς στην τσίτα και στο όριο του γκροτέσκο, περισσότερες ανάσες και άνοιγε περισσότερα παραθυράκια προς το σύμπαν του συγγραφέα.  Το σκηνοθετικό ζητούμενο πάντως υπηρετείται άψογα από την ερμηνευτική ομάδα: η Μαρία Κωνσταντάκη σηκώνει στις πλάτες της με αξιοσημείωτη δεινότητα (αυτοσχεδιαστική και όχι μόνο) το ρόλο της παρουσιάστριας του σόου, ο Άρης Λάσκος, η Θεοδώρα Τζήμου και η Μαρία Γκιώνη εναλλάσσονται στους πολλαπλούς ρόλους τους με αστείρευτη ενέργεια, ενώ ο Δημήτρης Αγαρτζίδης παρά την, κατά το μεγαλύτερο μέρος, σιωπηλή του παρουσία, βάζει τον ρόλο του Φλοράν στο κέντρο του σκηνικού σύμπαντος. 

Περισσότερες πληροφορίες

Σεροτονίνη

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 105 '

Σε παγκόσμια πρώτη μεταφέρεται στο θέατρο το μυθιστόρημα του αμφιλεγόμενου όσο και επιδραστικού συγγραφέα για την πολιτική παρακμή του σκληρού κόσμου μας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
24/04/2024

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.

Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα: Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις του που κατεβάζουν αυλαία

Μία φουτουριστική παράσταση αλλά και δύο έργα που απευθύνονται στους μικρούς θεατές ολοκληρώνουν τον κύκλο τους στον χώρο την Κυριακή των Βαΐων.

Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου: Ολοκληρώθηκε η σημαντική πρωτοβουλία της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Oι φοιτήτριες σκηνοθεσίας Γεωργία Διάκου, Αριάδνη Ζούπινα, Αλεξία Παραμύθα και Ειρήνη Σεβαστοπούλου, που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου στην Ελευσίνα, μιλούν στο "α".

Δήμος Αβδελιώδης: "Στο θέατρο πάμε πρωτίστως για να νιώσουμε"

Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης μιλά στο "α" με αφορμή την "Απολογία του Σωκράτη" που ανεβάζει στην αρχαία ελληνική γλώσσα (26-27/4) αλλά και το "Όνειρο στο κύμα / Έρως ήρως" του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη (29/4), που παρουσιάζονται στη νέα θεατρική σκηνή που φέρει το όνομά του στο ιστορικό Studio New Star Art Cinema.