Τσέρνομπιλ - Ένα χρονικό του μέλλοντος

3,5

Η δύναμη της προφορικής μαρτυρίας και οι ωραίες ερμηνείες ενεργοποιούν την παράσταση, που βασίζεται στο βραβευμένο με Νόμπελ βιβλίο με πραγματικές αφηγήσεις ανθρώπων που έζησαν το πυρηνικό δυστύχημα του Τσέρνομπιλ.

Τσέρνομπιλ - Ένα χρονικό του μέλλοντος

Ενα ψυχρό, σχεδόν «νοσοκομειακό», κατάλευκο σκηνικό περιβάλλον, μια στοίβα από αρβυλάκια σκονισμένα από την πυρηνική λάβα σε μια άκρη, μια προθήκη με λίγο ραδιενεργό χώμα στη μέση, μια μικρή οθόνη που παίζει ένα βίντεο σε λούπα: αυτή είναι η πρώτη εικόνα της παράστασης. Εμπνευσμένο από μία από τις αφηγήσεις που θα ακολουθήσουν, για τη δημιουργία ενός μουσείου αφιερωμένου στο τραγικό δυστύχημα του Τσέρνομπιλ, το σκηνικό του Παντελή Μάκκα δημιουργεί μια σχεδόν αποστειρωμένη αίσθηση. Αυτό το τόσο ψυχρό σκηνικό λειτουργεί ως μια χρονοκάψουλα ικανή να διατηρήσει και να μεταφέρει τον πυρακτωμένο λόγο και τις συνταρακτικές αφηγήσεις ανθρώπων που οι ζωές τους άλλαξαν διά παντός μετά την έκρηξη που συνέβη τον Απρίλιο του 1986 σε έναν από τους αντιδραστήρες του πυρηνικού σταθμού παραγωγής ενέργειας του Τσέρνομπιλ, στην –εγκαταλειμμένη πλέον– κωμόπολη Πριπιάτ της σημερινής Ουκρανίας.

Το βιβλίο που χάρισε στη Σβετλάνα Αλεξίεβιτς το Νόμπελ Λογοτεχνίας συγκεντρώνει, ύστερα από μακρά επιτόπια έρευνα, τις μαρτυρίες ανθρώπων που ενεπλάκησαν στο δυστύχημα – μαρτυρίες που σύμφωνα με τη δική της επισήμανση δεν αφορούν τα γεγονότα αυτά καθαυτά, όσα προηγήθηκαν ή ακολούθησαν την έκρηξη, τους υπαίτιους, τις αποφάσεις τους ή τις ενέργειες που έγιναν, αλλά τους «ανθρώπους του Τσέρνομπιλ, τα συναισθήματά τους, τι ένιωσαν όλοι αυτοί που είχαν αγγίξει το άγνωστο, το μυστήριο». Αυτή την ανθρωποκεντρική διάσταση μεταφέρουν και οι μαρτυρίες που επιλέχτηκαν για την παράσταση. Η ταυτότητα των προσώπων δεν έχει και τόση σημασία, στο πρόσωπο καθενός εκπροσωπούνται πολλές ακόμη ίδιες ή παρόμοιες ιστορίες: γέννες παραμορφωμένων μωρών, γυναίκες που δεν ομολογούν την καταγωγή τους, γιατί δεν θα μπορέσουν να βρουν σύντροφο ή να γίνουν μητέρες, χωρικοί που είδαν το χώμα που τους ζούσε να πεθαίνει, δογματικοί κομισάριοι τοπικών επιτροπών του Κόμματος, εθελοντές στρατιώτες που ρίχτηκαν στη μάχη απενεργοποίησης του αντιδραστήρα, δηλώνοντας πως «ο σοβιετικός λαός υπήρξε πάντοτε έτοιμος για θυσία», εσωτερικοί πρόσφυγες που βρήκαν στη ραδιενεργή ζώνη μια νέα πατρίδα. Σχηματίζεται έτσι στη σκηνή ένα ψηφιδωτό φωνών που δεν απηχούν μόνο μια πολυφωνική μαρτυρία για το ατύχημα, αλλά αφήνουν να διαφανεί η εικόνα της ίδιας τους της χώρας.

Αυτές τις μαρτυρίες μεταφέρουν στη σκηνή με αλήθεια, χωρίς περιττές επιδείξεις, ο Στέλιος Μάινας, η Πηνελόπη Τσιλίκα, η Μαρία Κατσιαδάκη, ο Γιάννης Λεάκος και ο Δαυίδ Μαλτέζε. Και καταφέρνουν έτσι κάτι πολύτιμο· να φιλτράρουν αυτό το τόσο δυστοπικό πλην πραγματικό και βιωμένο κείμενο μέσα από το παρηγορητικό άγγιγμα της τέχνης. Η σκηνοθεσία του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου δίνει βήμα στις μαρτυρίες και ενεργοποιεί αυτές τις θερμές ερμηνείες, παραλείποντας όμως μια εντονότερη παρουσία – κάποιο δέσιμο μεταξύ των επιμέρους αφηγήσεων, ένα σκηνοθετικό στίγμα ή έστω μια καλύτερη ροή σε σχέση με τη λύση της διαδοχικής αφήγησης που επιλέχτηκε τελικά.

Περισσότερες πληροφορίες

Τσέρνομπιλ - Ένα χρονικό του μέλλοντος

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 105 '

Βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο της νομπελίστριας συγγραφέα, η παράσταση μιλά για το ατύχημα στον πυρηνικό σταθµό του Τσέρνοµπιλ το 1986, εστιάζοντας στις ιστορίες των ανθρώπων του.

Θέατρο του Νέου Κόσμου

Αντισθένους 7 & Θαρύπου

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Σε αυτό το τεύχος έχεις όλη τη θεατρική σεζόν στα χέρια σου

Πιστή στο ραντεβού της με το θεατρόφιλο κοινό, η αγαπημένη σας ετήσια έκδοση "Θέατρο" κυκλοφορεί την Πέμπτη 20/11, δωρεάν μαζί με το "αθηνόραμα"!

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
18/11/2025

Τρίτο Στεφάνι: Η ατμόσφαιρα της παράστασης μέσα από νέες φωτογραφίες

Οι νέες φωτογραφίες από το "Τρίτο Στεφάνι" αποκαλύπτουν την ατμοσφαιρική, στοχαστική ματιά του Στάθη Λιβαθινού και της ομάδας του, που μεταμορφώνουν το κλασικό κείμενο του Ταχτσή σε μια ζωντανή, ποιητική παράσταση.

"Λεωφορείο ο πόθος"- Η επιστροφή Καραντζά και οι δύο πρωταγωνιστές

Η επανάληψη του "Λεωφορείου ο πόθος" στο Προσκήνιο σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά φωτίζεται από τη βραβευμένη ερμηνεία της Αλεξίας Καλτσίκη, ενώ ο Αινείας Τσαμάτης μιλά για τον Στάνλεϊ και τη σκηνική σύγκρουση που καθορίζει την παράσταση.

"Κέικ": ένα comfort food για την ανθρώπινη συμπεριφορά

Ως guest editor, ο συγγραφέας Βαγγέλης Χατζηγιαννίδης παρομοιάζει το έργο του "Κέικ", που παίζεται στο Εμπορικόν με το απόλυτο comfort food: οικείο, τρυφερό και αληθινό. Όπως ένα γλύκισμα που ξυπνά μνήμες, έτσι και το έργο του αποκαλύπτει ανθρώπινες αδυναμίες, συγκρούσεις και τη γλύκα της συμφιλίωσης.

Ο Louis C.K. επιστρέφει στην Αθήνα

Ένα από τα πιο πολυαναμενόμενα comedy events της χρονιάς και σίγουρα μια ευκαιρία να δεις έναν από τους μεγαλύτερους του είδους σε στιγμή απόλυτης δημιουργικής φόρμας.

Ο σπουδαίος Τιμ Κράουτς στην Αθήνα για την "Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία"

Ο Τιμ Κράουτς επιστρέφει στην Αθήνα για την παράσταση "Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επιγεια Σωτηρία", σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ραπτοτάσιου. Μετά την παράσταση, οι θεατές θα συμμετάσχουν σε Q&A, συζητώντας με τον δημιουργό, τον σκηνοθέτη και τους ηθοποιούς.

"Η πρόοδος είναι η ελευθερία επιλογών" – Η Αικατερίνη Παπαγεωργίου μιλά για θέατρο και ζωή

Η Αικατερίνη Παπαγεωργίου, ιδρύτρια και ψυχή της ομάδας The Young Quill, μιλά για τη δημιουργία, τον πειραματισμό και τη συνεκτικότητα της ομάδας, αλλά και για την προσωπική της πορεία στο θέατρο και τις παραστάσεις που σκηνοθετεί φέτος.