Τσέρνομπιλ - Ένα χρονικό του μέλλοντος

3,5

Η δύναμη της προφορικής μαρτυρίας και οι ωραίες ερμηνείες ενεργοποιούν την παράσταση, που βασίζεται στο βραβευμένο με Νόμπελ βιβλίο με πραγματικές αφηγήσεις ανθρώπων που έζησαν το πυρηνικό δυστύχημα του Τσέρνομπιλ.

Τσέρνομπιλ - Ένα χρονικό του μέλλοντος

Ενα ψυχρό, σχεδόν «νοσοκομειακό», κατάλευκο σκηνικό περιβάλλον, μια στοίβα από αρβυλάκια σκονισμένα από την πυρηνική λάβα σε μια άκρη, μια προθήκη με λίγο ραδιενεργό χώμα στη μέση, μια μικρή οθόνη που παίζει ένα βίντεο σε λούπα: αυτή είναι η πρώτη εικόνα της παράστασης. Εμπνευσμένο από μία από τις αφηγήσεις που θα ακολουθήσουν, για τη δημιουργία ενός μουσείου αφιερωμένου στο τραγικό δυστύχημα του Τσέρνομπιλ, το σκηνικό του Παντελή Μάκκα δημιουργεί μια σχεδόν αποστειρωμένη αίσθηση. Αυτό το τόσο ψυχρό σκηνικό λειτουργεί ως μια χρονοκάψουλα ικανή να διατηρήσει και να μεταφέρει τον πυρακτωμένο λόγο και τις συνταρακτικές αφηγήσεις ανθρώπων που οι ζωές τους άλλαξαν διά παντός μετά την έκρηξη που συνέβη τον Απρίλιο του 1986 σε έναν από τους αντιδραστήρες του πυρηνικού σταθμού παραγωγής ενέργειας του Τσέρνομπιλ, στην –εγκαταλειμμένη πλέον– κωμόπολη Πριπιάτ της σημερινής Ουκρανίας.

Το βιβλίο που χάρισε στη Σβετλάνα Αλεξίεβιτς το Νόμπελ Λογοτεχνίας συγκεντρώνει, ύστερα από μακρά επιτόπια έρευνα, τις μαρτυρίες ανθρώπων που ενεπλάκησαν στο δυστύχημα – μαρτυρίες που σύμφωνα με τη δική της επισήμανση δεν αφορούν τα γεγονότα αυτά καθαυτά, όσα προηγήθηκαν ή ακολούθησαν την έκρηξη, τους υπαίτιους, τις αποφάσεις τους ή τις ενέργειες που έγιναν, αλλά τους «ανθρώπους του Τσέρνομπιλ, τα συναισθήματά τους, τι ένιωσαν όλοι αυτοί που είχαν αγγίξει το άγνωστο, το μυστήριο». Αυτή την ανθρωποκεντρική διάσταση μεταφέρουν και οι μαρτυρίες που επιλέχτηκαν για την παράσταση. Η ταυτότητα των προσώπων δεν έχει και τόση σημασία, στο πρόσωπο καθενός εκπροσωπούνται πολλές ακόμη ίδιες ή παρόμοιες ιστορίες: γέννες παραμορφωμένων μωρών, γυναίκες που δεν ομολογούν την καταγωγή τους, γιατί δεν θα μπορέσουν να βρουν σύντροφο ή να γίνουν μητέρες, χωρικοί που είδαν το χώμα που τους ζούσε να πεθαίνει, δογματικοί κομισάριοι τοπικών επιτροπών του Κόμματος, εθελοντές στρατιώτες που ρίχτηκαν στη μάχη απενεργοποίησης του αντιδραστήρα, δηλώνοντας πως «ο σοβιετικός λαός υπήρξε πάντοτε έτοιμος για θυσία», εσωτερικοί πρόσφυγες που βρήκαν στη ραδιενεργή ζώνη μια νέα πατρίδα. Σχηματίζεται έτσι στη σκηνή ένα ψηφιδωτό φωνών που δεν απηχούν μόνο μια πολυφωνική μαρτυρία για το ατύχημα, αλλά αφήνουν να διαφανεί η εικόνα της ίδιας τους της χώρας.

Αυτές τις μαρτυρίες μεταφέρουν στη σκηνή με αλήθεια, χωρίς περιττές επιδείξεις, ο Στέλιος Μάινας, η Πηνελόπη Τσιλίκα, η Μαρία Κατσιαδάκη, ο Γιάννης Λεάκος και ο Δαυίδ Μαλτέζε. Και καταφέρνουν έτσι κάτι πολύτιμο· να φιλτράρουν αυτό το τόσο δυστοπικό πλην πραγματικό και βιωμένο κείμενο μέσα από το παρηγορητικό άγγιγμα της τέχνης. Η σκηνοθεσία του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου δίνει βήμα στις μαρτυρίες και ενεργοποιεί αυτές τις θερμές ερμηνείες, παραλείποντας όμως μια εντονότερη παρουσία – κάποιο δέσιμο μεταξύ των επιμέρους αφηγήσεων, ένα σκηνοθετικό στίγμα ή έστω μια καλύτερη ροή σε σχέση με τη λύση της διαδοχικής αφήγησης που επιλέχτηκε τελικά.

Περισσότερες πληροφορίες

Τσέρνομπιλ - Ένα χρονικό του μέλλοντος

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 105 '

Βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο της νομπελίστριας συγγραφέα, η παράσταση μιλά για το ατύχημα στον πυρηνικό σταθµό του Τσέρνοµπιλ το 1986, εστιάζοντας στις ιστορίες των ανθρώπων του.

Θέατρο του Νέου Κόσμου

Αντισθένους 7 & Θαρύπου

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Οι "Δανειστές" του Στρίντμπεργκ στο Θέατρο 2510

Ένα έργο-σπουδή στον έγγαμο βίο, στη φθορά και στα αδιέξοδα της συμβίωσης που οδηγούν τους ήρωες προς την αναπόφευκτη εξόντωσή τους.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
25/11/2025

"Ο Πουπουλένιος" σε 20 τελευταίες παραστάσεις

Last call για την παράσταση "Ο πουπουλένιος" με τους Νίκο Πουρσανίδη, Αργύρη Αγγέλου, Γεράσιμο Σκαφίδα, Δημήτρη Πιατά στο Σύγχρονο Θέατρο.

"Πόσο χρόνο έχω;" ρωτάει ο Βαγγέλης Χαρισόπουλος

Γνωστός και ως η φωνή του τηλεοπτικού Shopping Star, ο Βαγγέλης Χαρισόπουλος συνεχίζει ακάθεκτος με νέες παραστάσεις του stand up comedy σόλο "Πόσο χρόνο έχω;".

Το "Kontakthof" της Πίνα Μπάους ξαναζωντανεύει στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Η αγάπη της Ελλάδας για την Πίνα Μπάους συναντά μια ιστορική στιγμή: το Εθνικό Θέατρο συνεργάζεται με το Pina Bausch Foundation για την αναβίωση του εμβληματικού "Kontakthof" και εγκαινιάζει έναν νέο δίαυλο διεθνούς καλλιτεχνικής ανταλλαγής.

18 ρόλοι. 1 ηθοποιός: Η Σοφία Καζαντζιάν για την ερμηνευτική πρόκληση της "Κατσαρίδας Κ."

Ως guest editor, η Σοφία Καζαντζιάν μάς εισάγει στον ανατρεπτικό κόσμο της "Κατσαρίδας Κ.", φωτίζοντας ένα ταξίδι ατέλειας, μεταμόρφωσης και ανθρώπινης αλήθειας εμπνευσμένη από το έργο του Κάφκα.

"8": Μια παράσταση σύγχρονου χορού εμπνέεται από την πυξίδα του Kandinsky

Η ομάδα χορού ΑΝΕΜΑ και η χορογράφος Ζωή Ευσταθίου παρουσιάζουν ένα νέο έργο στην ΠΛΥΦΑ.

Η "Οικογένεια Τσέντσι" ταξιδεύει στη Ρώμη: η Βεατρίκη επιστρέφει στον τόπο της τραγωδίας

Η διεθνώς αναγνωρισμένη παράσταση "Οικογένεια Τσέντσι" των Ιόλης Ανδρεάδη, Άρη Ασπρούλη παρουσιάζεται στο ιστορικό OFF/OFF THEATRE της Ρώμης, στις 25 Νοεμβρίου, επαναφέροντας στη σκηνή την αληθινή ιστορία της Βεατρίκης Τσέντσι, σύμβολο αντίστασης απέναντι στην εξουσιαστική βία.