Ιχνευταί

2,5

Μια παράσταση που ξεκινάει από τη χαρά μιας πολλαπλής καλλιτεχνικής ανακάλυψης γίνεται πεδίο δοκιμής μιας εκλεκτικιστικής αισθητικής, με άνισα αποτελέσματα και απροσδιόριστο αντίκτυπο στην πλατεία.

Ιχνευταί

Η παράσταση του Μιχαήλ Μαρμαρινού θέλει να μας χαρίσει ένα σπάνιο δώρο, καθώς παρουσιάζει ένα ολιγοπαιγμένο έργο κι ένα από τα ελάχιστα δείγματα ενός ολόκληρου δραματικού είδος (του σατυρικού δράματος, που πήρε το όνομά του από τον Χορό των τραγόμορφων Σατύρων και στην αρχαιότητα έκλεινε την τραγική τριλογία για να αποφορτίσει τους θεατές από τον «έλεο και φόβο» που είχαν προηγηθεί). Η υπόθεση των «Ιχνευτών» κρύβει ένα ακόμη δώρο: την ανακάλυψη της μουσικής, που εκπλήσσει και τους ίδιους τους ήρωες. Ο θεός Απόλλωνας, έχοντας χάσει τα ιερά βόδια του, τάζει ένα χρυσό στεφάνι σε όποιον τον βοηθήσει να τα βρει, κι έτσι ο Σιληνός αναθέτει τη δουλειά στους Σατύρους-Ιχνευτές. Αυτοί, ακολουθώντας τα ίχνη των ζώων, γίνονται ωτακουστές πρωτόγνωρων ήχων, που τους οδηγούν στον Ερμή, τον νόθο γιο του Δία που αναθρέφει η νύμφη Κυλλήνη στα οροπέδια της Αρκαδίας. Εκεί, εκστασιασμένοι, θα διαπιστώσουν πως οι ήχοι προέρχονται από τη λύρα που έχει κατασκευάσει ο Ερμής από ένα καύκαλο χελώνας.

Ιχνευταί - εικόνα 1
© Πάτροκλος Σκαφίδας

Πρόκειται για ένα παραμύθι συγκινητικό και σοφό, που οι στίχοι του εναρμονίζονται με τη φύση και τη συμπαντική λειτουργία και οι ήρωές του είναι θεοί, νύμφες και τραγόμορφα, απόκοσμα όντα. Τα δώρα της παράστασης, όμως, μένουν μάλλον σε κλειστό κύκλο, αφού το εκστατικό αίσθημα έγινε πεδίο δοκιμής μιας εκλεκτικιστικής αισθητικής. Βέβαια, η παράσταση έχει δύο μεγάλα ατού: την ομοιοκατάληκτη μετάφραση του Εμμανουήλ Δαυίδ και τη μουσική που συνέθεσε ο Billy Bultheel, καλλιτέχνης που πειραματίζεται με την ηλεκτρονική και την μπαρόκ πολυφωνική μουσική. Ο Μαρμαρινός την εκμεταλλεύτηκε εξίσου ωραία, βάζοντας τέσσερις μουσικούς, σκορπισμένους στο κοίλον, να κυκλώνουν θεατές και ηθοποιούς με τους ήχους των χάλκινων πνευστών τους. Επίσης, η ανάθεση του Ερμή στον κόντρα τενόρο Steve Katona με την απόκοσμη φωνή, ολοκλήρωσε το αποτέλεσμα της γοητευτικής ηχοτοπίας – η οποία δεν έπαυε πάντως να αισθητικοποιεί και να «εξωραΐζει» ένα έργο που έχει γήινο χαρακτήρα και διονυσιακό πυρήνα.

Στα υπόλοιπα σημεία η παράσταση είναι μάλλον επίπεδη. Γιατί μπορεί ο Χορός να πρωταγωνιστεί επί σκηνής με ωραία σωματική και κινησιολογική παρουσία (Τάσος Καραχάλιος), όμως η εκφορά του λόγου ακολούθησε ένα απροσδιορίστου λογικής ψιθύρισμα που ξενίζει, ενώ και η ενδυματολογική όψη του –χωρίς να απαιτείται να αναπαριστά τους ζωόμορφους σατύρους, κάθε άλλο– είναι μάλλον αμφιλεγόμενης αισθητικής (Γιώργος Σαπουντζής). Ο Σταμάτης Κραουνάκης, σχεδόν διεκπεραιωτικός, δεν εμφύσησε στον Σιληνό κάποιο ψήγμα δαιμόνιας τρέλας, δεν επιβλήθηκε στη σκηνή ως ηθοποιός ούτε η σκηνοθεσία εκμεταλλεύτηκε κάπως την τραγουδιστική του ιδιότητα. Η Αμαλία Μουτούση είναι πολύ καλή ως αλαφροΐσκιωτη, κωμική Κυλλήνη, εξετάζεται όμως για ποιο λόγο οδηγήθηκε σε τέτοια ανάγνωση του ρόλου, ενώ ο Χάρης Φραγκούλης, περισσότερο εύπλαστος, έδωσε ωραία, αν και συγκρατημένα, τον Απόλλωνα.

Περισσότερες πληροφορίες

Ιχνευταί

  • Σατιρικό Δράμα
  • Διάρκεια: 100 '

Το μοναδικό σωζόμενο σατυρικό δράμα ανακαλύφθηκε στις αρχές του 20ού αιώνα και αφηγείται πώς έγινε ο Απόλλωνας θεός της μουσικής, αλλά και πώς ήρθαν για πρώτη φορά σε επαφή οι άνθρωποι με τη συγκεκριμένη τέχνη.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το "Εγώ κι Εσύ" της Lauren Gunderson μάς θυμίζει τι σημαίνει να συνδέεσαι αληθινά

Δύο νέοι, ένα ποίημα και μια απρόσμενη συνάντηση γίνονται η αφορμή για ένα ταξίδι αυτογνωσίας, τρυφερότητας και αλήθειας. Η Σοφία Βγενοπούλου σκηνοθετεί την παράσταση "Εγώ κι Εσύ" για τη δύναμη της τέχνης και της ανθρώπινης επαφής.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
30/10/2025

Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2025: Οι φετινές υποψηφιότητες

Λίγο πριν από την τελετή απονομής των Θεατρικών Βραβείων Κοινού, όσων δηλαδή οι αναγνώστες και οι αναγνώστριες του "αθηνοράματος" ξεχώρισαν στην περσινή σεζόν, ας μάθουμε τους επικρατέστερους και τις επικρατέστερες ανά κατηγορία βραβείων, σε μια λίστα 85 ονομάτων.

Ράφτης κυριών

Η παράσταση του Γιάννη Κακλέα γεφυρώνει το Παρίσι της Μπελ Επόκ με την Αθήνα του 2025 και καθιστά μία τυπική ερωτική φάρσα πολυθέαμα θεάτρου, stand up και μουσικής περφόρμανς. | Powered by Uber

Ο πουπουλένιος

Κλειστοφοβική ατμόσφαιρα, δυναμικός ρυθμός και κάποιες αξιοσημείωτες ερμηνείες σε ένα από τα ωραιότερα δείγματα του βρετανικού θεάτρου, ένα σκοτεινό παραμύθι για τη βία, την εξουσία και την ανάγκη να λέμε ιστορίες. | Powered by Uber

Τι έχει να μας πει για την εργασία η νέα παράσταση των Παλούμπη - Τσιοτσιόπουλου

Δείτε νέες φωτογραφίες από το "Αρμπάιτ" των Γιώργο Παλούμπη και Αντώνη Τσιοτσιόπουλου, το έργο που φέρνει στη σκηνή επτά ιστορίες όπου η εργασία γίνεται καθρέφτης της ψυχής, αναδεικνύοντας δύναμη, αδυναμία και την αναπόφευκτη εξάρτηση του ανθρώπου από τη δουλειά.

"Τέλος του παιχνιδιού": Προλάβετε τα τελευταία εισιτήρια μέχρι τον Φεβρουάριο του 2026

Ήδη από την προπώληση έγινε sold out το "Τέλος του παιχνιδιού" με τους Μάκη Παπαδημητρίου - Γιώργο Χρυσοστόμου και έχουν μείνει λίγα εισιτήρια μέχρι το 2026.